00:32 - 09/07/2018

Πως να Ξεπεράσετε τον Φόβο της Αλλαγής …

Από: Μαρία Πέππα

Πώς αισθάνεστε με την αλλαγή ? Ίσως να έχετε παρατηρήσει πόσο αναστατωμένοι αισθανόμαστε όταν τα πράγματα αλλάζουν. Ίσως να έχετε συνειδητοποιήσει ότι αναζητάτε την άνεσή σας και πως περιφέρεστε γύρω από αυτά που ήδη γνωρίζετε, επιδιώκοντας να διατηρήσετε με κάθε κόστος την υπάρχουσα δομή και τους τρόπους που υφαίνετε την ζωής σας διότι έτσι νιώθετε ασφαλείς και προστατευμένοι.

Ως ανθρώπινα όντα μας αρέσει να ενεργούμε με προκαθορισμένους και προβλέψιμους τρόπους παρότι πολλές φορές η ζωή έχει τους δικούς της τρόπους και από μόνη της μας διαψεύδει. Στον σημερινό κόσμο που κινείται τόσο γρήγορα, η μόνη σταθερά για την οποία μπορείτε να είστε απολύτως σίγουροι είναι η αλλαγή. Και αυτό συμβαίνει είτε το θέλετε είτε όχι. Συχνά και για τους περισσότερους ανθρώπους η αλλαγή σαν ώθηση μπορεί να τους κάνει να αισθάνονται φοβισμένοι, ανήσυχοι και σίγουρα στρεσαρισμένοι.

Η αλλαγή μπορεί να περιλαμβάνει την διάλυση κάποιων σχέσεων ή της υφιστάμενης οικογενειακής δομής, την επαγγελματική απασχόληση, μπορεί να αφορά ακόμη και την συνταξιοδότηση.

Ο φόβος του άγνωστου και η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τον εαυτό, είναι οι μεγαλύτεροι αναστολείς για να μπορέσετε να αποδεχτείτε και να οικοδομήσετε την αλλαγή για να έχετε θετικά αποτελέσματα. Κατά έναν ειρωνικό τρόπο, αυτοί οι παράγοντες μπορεί συχνά να έχουν ως αποτέλεσμα την διαιώνιση ενός συγκεκριμένου τρόπου ζωής και μοτίβα επαναλαμβανόμενων καταστάσεων που μπορεί για παράδειγμα να περιλαμβάνουν την παραμονή σε δυστυχισμένες και καταστρεπτικές σχέσεις και που στην πραγματικότητα καθιστούν τα άτομα που παραμένουν μέσα σε αυτές να βιώνουν συνεχή δυσαρέσκεια, θλίψη ακόμη και κατάθλιψη. Οι ευκαιρίες να αξιοποιήσουμε ή να βελτιώσουμε την τρέχουσα ζωή μας παρακάμπτονται υπέρ του τετριμμένου, του ασφαλούς και του γνωστού.

Αναστατωνόμαστε από την αλλαγή επειδή είμαστε πλάσματα της συνήθειας. Ένα άλλος λόγος είναι επίσης ότι σαν ανθρώπινα όντα μας καθορίζει το συναίσθημα. Δενόμαστε με τους άλλους ανθρώπους, τα πράγματα και τις καταστάσεις. Είναι οκ και μπορούμε να αισθανόμαστε με αυτό τον τρόπο κατά περιόδους, δεν θα πρέπει όμως να αγνοούμε την τάση μας να παραβλέπουμε τα συναισθήματα που αναδύονται και σχετίζονται με την αλλαγή. Αυτά τα συναισθήματα μας δημιουργούν εσωτερική αναστάτωση μας αποπροσανατολίζουν εντελώς πριν και κατά την διάρκεια της αλλαγής και χρειάζονται την φροντίδα μας.

Επιπλέον, υπάρχουν και άλλοι σημαντικοί παράγοντες που εισέρχονται στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την αλλαγή, όπως:

• Τα προσωπικά μας φίλτρα
• Τα επίπεδα ευαισθητοποίησης
• Εάν έχουμε επιλέξει συνειδητά ή όχι την αλλαγή που βιώνουμε

Για παράδειγμα, μερικοί άνθρωποι βαριούνται εύκολα και αναζητούν κάθε είδους αλλαγών για να αισθάνονται πλήρως ζωντανοί. Εάν ζουν στο επίπεδο του θύματος και του συνεχούς αγώνα για την επιβίωση, είναι πολύ πιθανόν να δημιουργούν σε ασυνείδητο επίπεδο αλλαγές που δεν εξυπηρετούν το ανώτερο καλό της ύπαρξής τους. Από την άλλη πλευρά, εάν βρίσκονται σε ένα επίπεδο υψηλότερης ευαισθητοποίησης, όπου αντιλαμβάνονται την μάθηση από την εμπειρία ως διαδικασία που προάγει την οντολογική τους εξέλιξη, πιθανότατα οι επιλογές που κάνουν να είναι περισσότερο συνειδητές και να τους βοηθούν να διατηρούν την χαρά και τον ενθουσιασμό τους για την ζωή.

Εσείς πώς αντιδράτε γενικά στην αλλαγή ? Όσον αφορά το φάσμα της ενεργητικής αναζήτησης της αλλαγής και της ενεργητικής αποφυγής της, πού τοποθετείτε τον εαυτό σας ? Πώς διαχειρίζεστε τα συναισθήματά σας ιδιαίτερα εάν η αλλαγή δεν είναι επιλογή συνειδητή ?

Όλοι γνωρίζουμε ότι αν υπάρχει κάτι που δεν αλλάζει αυτό είναι η αλλαγή. Οι αλλαγές που περνάμε καθ΄ όλη την διάρκεια της ζωής μας είναι πολλές. Μπορούμε να κάνουμε πολλά για να την σταματήσουμε, να την διαχειριστούμε, υπάρχουν εξ΄ ίσου πολλά που μπορούμε να κάνουμε για να επιλέξουμε τους τρόπους που αντιδρούμε σε αυτή ή για να αφεθούμε στην ροή της.
Η αλλαγή είναι υποκειμενική. Μπορεί να περάσουμε μια αλλαγή τραυματική και άλλες που να μας βελτιώνουν σαν ανθρώπους και την ζωή μας γενικότερα.

Τομείς της ζωής που επηρεάζονται από την αλλαγή …

• Η αλλαγή καριέρας ή εργασιακού περιβάλλοντος
• Η οικονομική κατάσταση που αλλάζει από καιρό σε καιρό
• Η απώλεια ενός αγαπημένου ανθρώπου
• Οι τρυφερές σχέσεις. Από το ζευγάρωμα στην μοναχικότητα και από
την μοναχικότητα στο ζευγάρωμα.
• Το φυσικό σώμα. Δραματικές αλλαγές όπως αύξηση, απώλεια βάρους
ή ασθένεια
• Το φυσικό περιβάλλον. Η πώληση ενός σπιτιού, η μετακίνηση σε
άλλη πόλη ή χώρα

Ποιες είναι οι αντιστάσεις μας στην αλλαγή …

Ομοιοστασία. Η αλλαγή απειλεί τα γνωστά. Το σώμα αποτελείται από ένα σύστημα που ρυθμίζει την θερμοκρασία του και το διατηρεί σε συγκεκριμένες κλίμακες, από το συναισθηματικό σύστημα για να νιώθουμε εξοικειωμένοι με τις πολλαπλές ταυτότητές μας. Η αλλαγή μπορεί να επιφέρει αναστάτωση και να κάνει τον υποσυνείδητο νου μας να επαναστατήσει. Για να πετύχουμε μια ομαλή μετάβαση σε οτιδήποτε, χρειάζεται να κάνουμε το άγνωστο οικείο και το οικείο άγνωστο.

Φόβος για το άγνωστο. Νιώθουμε φοβισμένοι για το άγνωστο καθώς πιστεύουμε ότι σηματοδοτεί την απώλεια ελέγχου. Αν και το άγνωστο μπορεί να κρύβει πολλές και όμορφες εκπλήξεις, δεν θέλουμε, δεν τολμούμε να κολυμπήσουμε μέσα σε αυτό.

Φόβος να αφήσουμε το γνωστό. Για να προχωρήσουμε μπροστά, πρέπει να αφήσουμε κάτι πίσω. Όταν όμως νιώθουμε βαθιά συνδεδεμένοι με αυτό που καλούμαστε να απελευθερώσουμε για να προχωρήσουμε, αρνούμαστε το τίμημα και τον πόνο που ίσως αυτό εμπεριέχει.
Νιώθουμε ανίκανοι. Μπορεί να φοβούμαστε ότι δεν διαθέτουμε τους κατάλληλους πόρους για την διαχείριση της αλλαγής, δεν εμπιστευόμαστε τον εαυτό μας πως είμαστε σε θέση να την αντιμετωπίσουμε.

Φόβος αλλαγής ταυτότητας. Οι άνθρωποι με γνωρίζουν με αυτή την ταυτότητα επομένως δεν είμαι διατεθειμένος/νη να την αφήσω.
Πως να ξεπεράσετε τον φόβο της αλλαγής …

Αποδεχτείτε την αβεβαιότητα. Η αβεβαιότητα είναι μέρος της ζωής και όσο πιο σύντομα το αποδεχτείτε, τόσο πιο εύκολο θα είναι να αντιμετωπίσετε την αλλαγή. Κάνετε το καλύτερό σας για να αποφύγετε αυτό που δεν μπορείτε να ελέγξετε και επικεντρωθείτε στο γεγονός ότι μπορείτε να ελέγξετε τον τρόπο που αντιμετωπίζετε την κατάσταση. Γνωρίζετε ότι η αβεβαιότητα είναι αναπόφευκτη, όπως και αυτό που είναι άγνωστο θα μπορούσε να αποδειχθεί εκπληκτικό.

Εξετάσετε τα καλύτερα/χειρότερα σενάρια. Συνήθως, το χειρότερο καθώς και το καλύτερο σενάριο πραγματικά εξελίσσετε πολύ καλύτερα από ότι φανταζόμαστε. Είναι πολύ σημαντικό να εστιάζεται στις δυνατότητές σας και όχι στα προβλήματα, να δυναμώνετε μέσα από την φαντασία σας το καλύτερο δυνατό σενάριο και να αποφεύγετε το χειρότερο σενάριο έως ότου ξεκινήσετε την αλλαγή. Αυτό συνήθως θα σας γεμίζει με στενοχώρια που σίγουρα δεν θέλετε να ζήσετε.

Αγκαλιάστε την ιδέα του κινδύνου. Εάν περάσετε τη ζωή σας παίζοντας με το ασφαλές, κολλώντας στην άνεση του καναπέ και σε αυτά που ήδη γνωρίζετε παρόλη την δυστυχία που σας προκαλούν, χάνετε την ευκαιρία να την ζήσετε με πληρότητα. Ρίσκα που ενισχύουν την ζωή όπως μια νέα εργασία ή η απελευθέρωση από μια αρνητική συνήθεια ή εθισμό, αξίζει τον κόπο να λαμβάνονται. Μερικές φορές το μεγαλύτερο ρίσκο που παίρνουμε είναι να μην το παίρνουμε.

Ξεκινήσετε με μικρά βήματα. Η εκκίνηση με μικρούς βηματισμούς μπορεί να σας οδηγήσει στους μεγαλύτερους. Όταν κερδίζετε το στοίχημα πρώτα με τους μικρούς φόβους, οι μεγαλύτεροι φόβοι ξεπερνιούνται ευκολότερα. Ακόμη και η εργασία με μικρούς φόβους που δεν σχετίζονται με τη μεγάλη αλλαγή που θέλετε να ξεκινήσετε μπορεί να σας βοηθήσει, επειδή σας κάνει να νιώθετε περισσότερο γενναίοι, δυνατοί και σίγουροι.

Αποφύγετε την αποσταθεροποίηση. Μην εστιάζετε σε ό,τι μπορεί να πάει στραβά. Ναι, τα πράγματα μπορεί να μην πάνε ακριβώς όπως τα είχατε προγραμματίσει, αλλά αυτό δεν ισοδυναμεί με αποτυχία. Όταν εστιάζετε στην πιθανότητα της αποτυχίας, αγνοείτε τις απεριόριστες δυνατότητες των πραγμάτων να κυλήσουν υπέροχα καλά ή να μετουσιωθούν σε κάτι που ποτέ δεν περιμένατε. Η αποτυχία είναι μια μικρή πιθανότητα μπροστά στον ωκεανό των άπειρων εν δυνάμει αποτελεσμάτων.

Ενεργήσετε με στρατηγική. Εάν ήδη υπάρχει ένα σχέδιο στην φαρέτρα σας, είναι πολύ πιθανόν να αισθάνεστε άνετα αν χρειαστεί να το τροποποιήσετε ή να το αλλάξετε. Δεν μπορείτε να προβλέψετε τι θα συμβεί, αποδέχεστε όμως την αβεβαιότητα και αυτό είναι υπέροχο. Υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να αισθανθείτε πιο άνετα για την αλλαγή που ξεκινάτε. Π.χ. εξοικονομήστε χρήματα προτού εγκαταλείψετε μια καριέρα πλήρους απασχόλησης για να ακολουθήσετε το πάθος σας. Η προετοιμασία μπορεί να σας βοηθήσει να απαλλαγείτε από την ανησυχία και το άγχος σας.

Επιτρέψετε στον ενθουσιασμό να επισκιάσει τον φόβο σας. Ο λόγος που επιλέγετε την αλλαγή είναι επειδή γνωρίζετε ότι είναι αυτό που χρειάζεστε και κάτι καλύτερο από αυτό που ήδη έχετε. Γι’ αυτό νιώθετε τόσο μεγάλο ενθουσιασμό. Μην επιτρέπετε στον φόβο να γίνει το κυρίαρχο συναίσθημα. Παραμείνετε ενθουσιασμένοι με την δυνατότητα μιας καλύτερης και ευτυχέστερης ζωής. Το μέλλον είναι συναρπαστικό και ο ενθουσιασμός σας μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε τον φόβο σας εάν του το επιτρέψετε.
Αναζητήσετε συμβουλές. Δεν είστε οι πρώτοι που θα κάνουν μια σημαντική αλλαγή στη ζωή τους και σίγουρα δεν θα είστε οι τελευταίοι. Ζητήστε συμβουλές από εκείνους που το έχουν κάνει πριν από εσάς, ειδικά όσοι έχουν κάνει αυτό που και εσείς προσπαθείτε να κάνετε. Ρωτήστε τι τους ώθησε σε αυτή την αλλαγή, πώς την έκαναν και πώς τους έκανε να νιώσουν. Ρωτήστε επίσης τι θα μπορούσαν να έχουν κάνει διαφορετικά.

Μην κοιτάζετε το παρελθόν. Κάποιες φορές, κοιτάζοντας προς τα πίσω είναι ο εχθρός της εξέλιξης και της προόδου. Θα δυσκολευθείτε να αισθανθείτε άνετα με το νέο που ακολουθεί. Μόλις αποφασίσετε να κάνετε μια αλλαγή, προχωρήστε με αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη και μην κοιτάτε πίσω ποτέ ξανά. Αυτό που είχατε πάει τελείωσε. Πάψετε να το ανατροφοδοτείται και να του δίνετε σημασία.

Φροντίσετε το περιβάλλον σας να είναι υποστηρικτικό. Η αλλαγή, μπορεί να είναι και τρομακτική. Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να ξεπεραστεί ο φόβος σας είναι να περιβάλλεται τον εαυτό σας με θετικούς, εμπνευσμένους ανθρώπους, που σας ενθαρρύνουν, σας υποστηρίζουν, σας ενδυναμώνουν και χαίρονται με την πρόοδό σας.

Εστιάσετε στην βεβαιότητα. Όταν η αλλαγή φαντάζει εκφοβιστική, εστιάστε στα ποιοτικά χαρακτηριστικά σας όπως την ισχυρή σας θέληση, τα δημιουργικά ταλέντα σας και σε εκείνους τους ανθρώπους που γνωρίζετε πως θα παραμείνουν ακλόνητοι και κάτω από όλες τις περιστάσεις παρά το πλευρό σας. Μπορεί η ζωή να γίνετε ένας ανεμοστρόβιλος ενίοτε, εσείς όμως θα έχετε τα απάνεμα λιμάνια σας και τις σταθερές αναφορές σας.

Αντιμετωπίστε την αλλαγή με την βοήθεια των ηχητικών νοητικών ασκήσεων σε μορφή video από το κανάλι μου στο youtube.
Απεριόριστη Αυτοπεποίθηση
Ξεπερνώντας τον Φόβο της Αποτυχίας
Διαχείριση Αρνητικής Σκέψης
Αν συλλογιστούμε για την ζωή που βρίσκεται κρυμμένη στην διαδικασία της αλλαγής, θα νιώσουμε ευγνώμονες για τα δώρα και τις άπειρες δυνατότητες που έχει να μας προσφέρει …

Μαρία Πέππα
Stress Coaching – Υπνοθεραπεία
hypnotherapy4u.gr

Loading...
Loading...
Σχετικά με maria peppa
Κλινική Υπνοθεραπεύτρια & Stress Management Coach. Η κατανόηση της λειτουργίας του Νου, η Διευρυμένη Αντίληψη & Συνειδητότητα, η Εξερεύνηση του Αγνώστου, είναι ο Κόσμος που με Μαγεύει ... Μάλλον κι εσένα, για να είσαι Μαζί μου Εδώ ... Σε καλωσορίζω λοιπόν στον κόσμο εξερεύνησης πέρα από το Γνωστό που τόσο απλόχερα το Κατοχικά Νέα σου προσφέρει … καθώς κ Κοντά μου ... Μείνετε συντονισμένοι ... Καλή Δύναμη σε Όλους μας ... Αποδοχή & Αγάπη για τον Εαυτό κι αυτό που τον Περιβάλλει ...

Σχόλια Αναγνωστών (1)

  1. πολυ σωστα ..
    η αλλαγη ειναι εξελιξη ..

Σχολιάστε

To e-mail σας δεν θα δημοσιευθεί


*