ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΥΣ
Δημήτρης Άλτας
Ποιος είναι ο Επικούρειος Άνθρωπος; Φυγόπονος, πνευματικά ρηχός, άθεος, διεφθαρμένος ηδονοθήρας, απόμακρος και αντικοινωνικός, εγωπαθής και αδιάφορος για τους άλλους, δειλός και μόνιμα κρυπτόμενος, οπαδός μιας ανήθικης παρωδίας της Ελληνικής Φιλοσοφίας, αυτή είναι σε γενικές γραμμές η αντίληψη που καλώς ή κακώς επικρατεί σήμερα. Όχι ανεξήγητα άλλωστε αφού από την εποχή ακόμα του Επίκουρου η φιλοσοφία του συνάντησε λυσσαλέες αντιδράσεις, συκοφαντήθηκε, κάποιες φορές πλαστογραφήθηκε και διαστρεβλώθηκε άγρια από τους αντιπάλους της, αρχικά από τους Ακαδημικούς αργότερα από τους Στωικούς και τέλος από τους Χριστιανούς που όλοι περιέργως είχαν διαχρονικά άριστες σχέσεις με τις εκάστοτε εξουσίες.
Ο αντίπαλος και σύγχρονος του Επίκουρου, διευθυντής της Ακαδημίας Αρκεσίλαος για να εξηγήσει γιατί έχανε σε μόνιμη βάση μαθητές προς τον Κήπο ενώ σπανίως γινόταν το αντίθετο έλεγε περιφρονητικά πως «τον άνδρα μπορείς να τον κάνεις ευνούχο, τον ευνούχο όμως δεν μπορείς να τον κάνεις άνδρα».
Ο Διότιμος ο στωικός συκοφαντούσε τον Επίκουρο αποδίδοντάς του πενήντα αισχρές επιστολές, που ήταν φυσικά πλαστές, όπως μας πληροφορεί ο Διογένης ο Λαέρτιος και που πιθανότατα έγραψε ο ίδιος ο Διότιμος. Το ίδιο έγινε και από τους μαθητές του Ποσειδώνιου του Στωικού, Νικόλαο και Σωτίωνα. Ο Επίκτητος επίσης τον αποκαλούσε κιναιδολόγο και τον λοιδορούσε με τον χειρότερο τρόπο.
Ο Επικουρισμός με τον υλισμό του και την αθεοφοβία του έγινε το κόκκινο πανί για την Χριστιανική Θρησκεία που αισθάνθηκε ότι απειλείται η πνευματική κυριαρχία της και τον πολέμησε με λύσσα. Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς έλεγε: «Εάν ο Απόστολος Παύλος χτύπησε τους φιλοσόφους είχε υπ’ όψιν του μονάχα τους Επικούρειους».
Γιατί όμως όλη αυτή η αντίδραση στο συγκεκριμένο φιλοσοφικό ρεύμα που κάνει τους ανθρώπους να αντιμετωπίζουν τουλάχιστον με αμηχανία κάποιον όταν δηλώνει Επικούρειος;
Ποιος είναι τελικά ο Επικούρειος Άνθρωπος;
Η φιλοσοφία του Επίκουρου αποβλέπει στην επίτευξη της καταστηματικής ηδονής δηλαδή της κατάστασης εκείνης που συνδυάζει έλλειψη σωματικού πόνου και ψυχική αταραξία και αποτελεί προϋπόθεση για την Ευδαιμονία που είναι και το ζητούμενο.
Οι αρετές όπως η φρόνηση – η μέγιστη αρετή κατά τον Επίκουρο – η δικαιοσύνη, η ανδρεία, η εγκράτεια, η φιλία δεν αποτελούν αυτοσκοπό, αλλά μέσο για την επίτευξη του ηδονικού βίου και επομένως έχουν ωφελιμιστική βάση και δεν επιβάλλονται έξωθεν από κάποια θεότητα.
Για να επιτευχθεί η ψυχική αταραξία ο άνθρωπος πρέπει:
α) να απαλλαγεί από τον αρχέγονο φόβο για τα φυσικά φαινόμενα τους θεούς και τον θάνατο με την νηφάλια μελέτη της Φύσης με βάση τις αισθήσεις και τα συναισθήματά του και σύμφωνα πάντα με τα επιστημονικά δεδομένα και όχι με αστήριχτους μύθους και αυθαίρετες δοξασίες που οδηγούν σε άχρηστες μεταφυσικές αγωνίες, δεισιδαιμονίες και παραλογισμούς που μιζερεύουν και ταλαιπωρούν την σύντομη ζωή του.
β) να ιεραρχήσει με φρόνηση τις επιθυμίες του και να επιδιώξει να ικανοποιήσει τις πιο φυσικές από αυτές, που του εξασφαλίζουν την επιβίωση, και έπειτα εκείνες που αφενός είναι μέσα στις δυνατότητές του και αφετέρου θα του προσφέρουν περισσότερο ευχαρίστηση παρά πόνο.
γ) Να αποφύγει να επιδιώξει την ικανοποίηση πλασματικών μη φυσικών επιθυμιών όπως Δόξα, Πλούτο, Επιρροή, Εξουσία, που είναι ακόρεστες, δύσκολα ικανοποιούνται και ακόμα πιο δύσκολα διατηρούνται και βυθίζουν τον άνθρωπο σε ανασφάλεια, καχυποψία, αγωνία, πόνο και δυστυχία χωρίς τέλος. «Τίποτα δεν είναι αρκετό γι εκείνον που θεωρεί λίγο το αρκετό» σημειώνει ο Δάσκαλος.
δ) Να επιδιώξει την ειλικρινή φιλία και να αναζητήσει την προσωπική του ευδαιμονία και ασφάλεια, μέσω της ευδαιμονίας και ασφάλειας της κοινότητας των φίλων.
Η πορεία των πραγμάτων στο Επικούρειο Σύμπαν είναι συνισταμένη τριών παραγόντων: Της αναγκαιότητας (αίτιο – αιτιατό), του τυχαίου (αστάθμητος παράγων) και της παρέγκλισης που αποτελεί φαινομενικά αναίτια, μη προβλέψιμη, και σε μη καθορισμένο χρόνο ενέργεια που μπορεί να μεταβάλλει την πορεία των πραγμάτων και να οδηγήσει σε απρόβλεπτες διεργασίες. Η παρέγκλιση είναι ενδογενής ιδιότητα της ύλης και σ’ αυτήν εδράζεται η συνειδητότητα και η ελεύθερη βούληση του Ανθρώπου. Η ύπαρξη της παρέγκλισης επιβεβαιώνεται σήμερα από την αρχή της απροσδιοριστίας, βασικής αρχής της κβαντικής φυσικής. Με την παρέγκλιση ουσιαστικά αποσυνδέεται το αίτιο από το αποτέλεσμα και έτσι τίποτα δεν μπορεί να προβλεφθεί εκ των προτέρων. Ο άνθρωπος λοιπόν δεν είναι έρμαιο καμιάς μοίρας. Είναι αυτός που αποφασίζει ελεύθερα για την πορεία της ζωής του λαμβάνοντας κάθε φορά υπ’ όψιν του τα δεδομένα της συγκυρίας, όπου εκεί βέβαια παίζουν ρόλο και οι αναγκαιότητες και το τυχαίο.
Η ιδέα όμως της ελεύθερης βούλησης και της ανάληψης της ευθύνης των αποφάσεων για την ζωή τους δεν κάνει όλους τους ανθρώπους ευτυχισμένους. Οι περισσότεροι έχουν την τάση να αποποιούνται το δικαίωμα αλλά και την ευθύνη να αποφασίζουν οι ίδιοι για την ζωή τους και αρέσκονται να τα αναθέτουν σε άλλους, στον αρχηγό της οικογένειας, τον ηγεμόνα, τον πολιτικό, στην μοίρα, στον θρησκευτικό ηγέτη, στον ίδιο τον θεό. Έτσι έχουν την ψευδαίσθηση ότι απαλλάσσονται από την ευθύνη των επιπτώσεων από μία πιθανή αποτυχία, που κάλλιστα μπορούν να φορτώσουν στις πλάτες αυτών που εμπιστεύθηκαν.
Ο Επίκουρος λοιπόν φαίνεται ότι στην προσπάθειά του να απαλλάξει τους ανθρώπους από τον φόβο των θεών και του θανάτου και να πολεμήσει τις δεισιδαιμονίες και τον παραλογισμό, τους φόρτωσε τον φόβο της προσωπικής ευθύνης για την ζωή τους. Φόβο που ανά τους αιώνες βρέθηκαν πολλοί καλοθελητές να εκμεταλλευτούν.
Σε άλλους όμως ανθρώπους η συνειδητοποίηση της ελεύθερης βούλησης και της ευθύνης των επιλογών, τους γεμίζει μ’ ένα αίσθημα αυτάρκειας ανεξαρτησίας και δημιουργικότητας. Τους κάνει ηγέτες του εαυτού τους. Τους ωθεί να ζήσουν την «αυθεντική Ζωή» όπως παρατηρεί ο υπαρξιστής φιλόσοφος Jean – Paul Sartre ο οποίος συμπληρώνει: «Χωρίς δυσκολίες δεν υπάρχει ελευθερία. Τόσο αυθεντικότερη είναι η ελευθερία όσο μεγαλύτερες είναι οι δυσκολίες». Στην κατηγορία αυτή ανήκουν και οι Επικούρειοι.
Ο Επικούρειος λοιπόν είναι ο δυνατός άνθρωπος.
Γιατί χρειάζεται εσωτερική δύναμη, νηφαλιότητα και φρόνηση για να ελέγξει κανείς τους αρχέγονους φόβους του, να υποτάξει την απληστία και τις άλογες παρορμήσεις του και να ιεραρχήσει τις επιθυμίες του επιλέγοντας να ικανοποιήσει εκείνες που θα του εξασφαλίσουν πρώτιστα την επιβίωση έπειτα την ασφάλεια, την σωματική υγεία και την ψυχική ισορροπία.
Ο Επικούρειος δεν είναι μετριόφρων.
Η μετριοφροσύνη αφορά τους μέτριους και ο Επικούρειος δεν είναι μέτριος αλλά ξεχωριστός άνθρωπος. Δεν είναι επίσης ταπεινόφρων γιατί η ταπεινοφροσύνη αφορά τους ταπεινούς και καταφρονεμένους και ο Επικούρειος δεν είναι ούτε ταπεινός ούτε καταφρονεμένος, αλλά άνθρωπος σοβαρός, με προσωπικότητα αξίες και αυτοπεποίθηση, που παίρνει στα χέρια του το τιμόνι της ζωής του για να την οδηγήσει εκεί που αυτός έχει αποφασίσει.
Ο Επικούρειος δεν βασίζεται ποτέ στην τύχη.
Η τύχη λέει ο Δάσκαλος δεν είναι θεά όπως πολλοί πιστεύουν γιατί είναι άστατη και αλλοπρόσαλλη και από ένα τυχαίο γεγονός μπορεί να προκύψουν τα μεγαλύτερα καλά όπως και τα χειρότερα κακά, αλλά αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το αν θα το διαχειριστεί ο άνθρωπος με φρόνηση ή όχι. Στο τέλος της γραφής προσθέτει είναι καλύτερα να πάρουμε με φρόνηση μια απόφαση που θα αποδειχτεί λάθος παρά στην τύχη μία απόφαση που θα αποδειχτεί σωστή.
Ο Επικούρειος είναι άνθρωπος αυτάρκης.
Γνωρίζει ότι όσες λιγότερες εξωτερικές εξαρτήσεις έχει τόσο πιο ελεύθερος είναι. «Μέγιστος καρπός της αυτάρκειας η Ελευθερία» λέει ο Δάσκαλος « Αυτός που ζει ελεύθερα και ανεξάρτητα δεν μπορεί να αποχτήσει μεγάλα πλούτη, γιατί αυτό απαιτεί δουλοπρέπεια είτε προς τον όχλο είτε προς την εξουσία, μπορεί όμως να έχει όσα χρειάζεται σε συνεχή επάρκεια». Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι ο Επικούρειος είναι ολιγαρκής από πεποίθηση όπως π.χ. ο Κυνικός. Θα απολαύσει λοιπόν την πολυτέλεια όποτε του τύχει, γιατί την πολυτέλεια την απολαμβάνουν ηδονικότερα όσοι την έχουν λιγότερο ανάγκη. Άλλωστε και η λιτότητα έχει τα όριά της, όπως παρατηρεί ο σοφός μας Παππούς και όποιος το παραβλέπει αυτό παθαίνει κάτι αντίστοιχο με εκείνον που δεν βάζει όρια στις επιθυμίες του. Η αυτάρκεια λοιπόν των επικούρειων ουδέποτε φτάνει στα όρια του ασκητισμού όπως έχει υποστηριχτεί από κάποιους.
Ο Επικούρειος δεν είναι ο άνθρωπος του καθήκοντος.
Οι πράξεις του καθορίζονται από την ελεύθερη βούλησή του και όχι από κάποιο ακαθόριστο ομιχλώδες αίσθημα καθήκοντος προς κάποιον θεό η κάποια ηγεσία. Αυτό σημαίνει ότι είναι δύσκολα διαχειρίσιμος από την Εξουσία. Ο Επικούρειος θα επιλέξει να ακολουθήσει το μονοπάτι του πόνου αν αυτό τον οδηγεί στην λεωφόρο της ηδονής. Έτσι θα υποστεί τον πόνο και τον κίνδυνο του πολέμου επιδιώκοντας την κατά πολύ σημαντικότερη ηδονή της απόλαυσης της Ελευθερίας και της Ασφάλειας της προσωπικής του, της οικογενείας του και των φίλων του, αλλά αυτό θα είναι συνειδητή δική του απόφαση και όχι καθήκον, όπως ακριβώς έκαναν οι Έλληνες στις Θερμοπύλες, τον Μαραθώνα και την Σαλαμίνα, αλλά και στο Μέτωπο της Αλβανίας στον τελευταίο μεγάλο πόλεμο.
Η στωική έννοια του καθήκοντος που πέρασε στον Χριστιανισμό και τις άλλες μονοθεϊστικές θρησκείες μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνα μονοπάτια. Το δήθεν καθήκον στον θεό οδήγησε στην φρίκη της Ιερής Εξέτασης τον Μεσαίωνα αλλά και αποτέλεσε το πρόσχημα για τις τυχοδιωκτικές Σταυροφορίες της Δύσης με τα τραγικά τους αποτελέσματα την ίδια ιστορική Εποχή και στις μέρες μας σε μαζικά εγκλήματα όπως αυτό της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001.
Το καθήκον προς την ηγεσία, την φυλή και την κακώς εννοούμενη πατρίδα, οδήγησε στο πρόσφατο παρελθόν ένα ολόκληρο Έθνος υψηλής πολιτισμικής στάθμης, να προκαλέσει το μακελειό του Β Παγκόσμιου Πολέμου και τα πρωτοφανή εγκλήματα γενοκτονίας εναντίον άλλων λαών που χαρακτηρίτηκαν σαν Ολοκαύτωμα.
Ο Επικούρειος είναι ένας αισιόδοξος και χαρούμενος άνθρωπος.
Να γελάς και να φιλοσοφείς την ώρα που ασχολείσαι με τις καθημερινές σου υποθέσεις συμβουλεύει ο Δάσκαλος. Να μην αναβάλλεις την χαρά αλλά να γεύεσαι την κάθε πολύτιμη στιγμή της θνητής ζωής σου. Να απολαμβάνεις αυτά που έχεις και να μην σκοτίζεσαι γι αυτά που δεν έχεις. Να απολαμβάνεις να φιλοσοφείς γιατί η φιλοσοφία είναι η μόνη ενασχόληση που μπορείς να γευθείς τους ηδονικούς καρπούς της άμεσα. Ποτέ μην πεις ότι είναι νωρίς ή ότι είναι πλέον αργά για φιλοσοφία. Είναι σαν να λες ότι είναι νωρίς η αργά για ευδαιμονία.
Ο Επικούρειος είναι άνθρωπος χαμηλών τόνων.
Δεν κάνει θόρυβο γύρω από το όνομά του, δεν επαίρεται για τον εαυτό του, τις γνώσεις του τις ικανότητές του, τα υλικά του αγαθά, δεν ζητά επιβεβαίωση από τους άλλους γιατί δεν την χρειάζεται. Είναι υπερήφανος γι αυτό που είναι, γι αυτό που αξίζει ο ίδιος. Αυτή είναι και η σημασία του περίφημου λάθε βιώσας και όχι ο αναχωρητισμός όπως κακώς πολλές φορές υποστηρίζεται από ορισμένους.
Ο Επικούρειος είναι κοινωνικό ον.
Πιστεύει στην ανάγκη της κοινωνικής συμβίωσης των ανθρώπων η οποία βασίζεται στο κοινωνικό συμβόλαιο, του να μην βλάπτει δηλαδή ο ένας τον άλλο και να επιδιώκουν μαζί την επίτευξη κοινών στόχων που θα διευκολύνουν την ζωή όλων. «Το της Φύσεως δίκαιον εστί σύμβολον του συμφέροντος εις το μη βλάπτειν αλλήλους μηδέ βλάπτεσθαι». (Επίκουρος – Κύριες Δόξες)
Είναι δίκαιος και νομοταγής.
Στην δικαιοσύνη και τον νόμο εδράζεται το κοινωνικό συμβόλαιο. «Η αταραξία είναι ο μέγιστος καρπός της δικαιοσύνης». Ο δίκαιος απολαμβάνει την ψυχική γαλήνη, ενώ ο άδικος είναι πάντοτε γεμάτος ταραχή, αφού ζει με τον φόβο της τιμωρίας και της εκδίκησης. Ο Επίκουρος θεωρούσε πως δεν ταιριάζει στον φιλόσοφο ακόμα και όταν αδικηθεί, να συγκρουσθεί ή να εκδικηθεί. ( Φιλόδημος Γαδαρινός : περί Επίκουρου)
Είναι επίσης Δημοκρατικός.
Γιατί μόνο στην δημοκρατία το δίκαιο και ο νόμος απορρέει από τους πολίτες και αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση της ομαλής κοινωνικής συμβίωσης και αλλάζει πάλι από τους πολίτες όταν πάψει να την εξυπηρετεί. Γι’ αυτόν τον λόγο ο Επικούρειος στέκεται πάντα απέναντι στην Τυραννία. Είναι ξεκάθαρη θέση του Κήπου πως ο Επικούρειος δεν θα γίνει ποτέ Τύραννος.
«Νόμος που δεν εξυπηρετεί το κοινωνικό συμφέρον δεν είναι δίκαιος νόμος» (Επίκουρος-Κύριες Δόξες). Την προτροπή του Επίκουρου περί αποφυγής ενασχόλησης με την πολιτική, προκειμένου να διαφυλάξει ο σοφός την προσωπική του γαλήνη, θα πρέπει να την δούμε σαν παραίνεση και όχι σαν δογματική θέση, με φόντο την πολιτική κατάσταση των Ελληνιστικών χρόνων, όπου ο αποδυναμωμένος Δήμος είχε χάσει κάθε δυνατότητα να επηρεάσει τις τύχες της Πόλης και ο πολιτικός είτε είχε μετατραπεί σε χειροκροτητή του ηγεμόνα ( Στρατοκλής) είτε είχε εξοριστεί από την Πόλη(Δημοχάρης).
Ο ίδιος ο Επίκουρος άλλωστε διευκρινίζει: «Όσοι φλέγονται από φιλοτιμία και φιλοδοξία, και δεν μπορούν να κάνουν διαφορετικά, ας ακολουθήσουν τη φυσική τους ορμή για πολιτική. Γιατί η απραγμοσύνη θα τους ταράξει περισσότερο και θα τους πληγώνει, όσο δεν τους γίνεται εκείνο που ορέγονται…» (από Θ 245. Επικ. 555)
Οι Επικούρειοι τιμούν τους θεούς – θεσμούς της Πόλης
Συμμετέχουν και χαίρονται περισσότερο απ’ όλους τις γιορτές και τις εκδηλώσεις της, γιατί αυτές δένουν τους ανθρώπους μεταξύ τους και ανεξάρτητα από την περιουσία τους και την κοινωνική τους θέση, τους κάνουν να αισθάνονται μέλη του ίδιου κοινωνικού συνόλου. Η κοινωνικότητα είναι λοιπόν για τους Επικούρειους φυσική ανάγκη. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να νοηθεί έξω από τον κοινωνικό του περίγυρο όχι μόνο στον Επικουρισμό αλλά στο σύνολο της Ελληνικής φιλοσοφίας αντίθετα με τις ανατολικές φιλοσοφίες.
Η Επικούρεια φιλία και παρρησία
Η εξωστρέφεια των Επικούρειων επιβεβαιώνεται από τον κεντρική θέση που κατέχει στην φιλοσοφία τους η φιλία. Δεν αρνούνται ότι η επιδίωξη της φιλίας όπως άλλωστε και της δικαιοσύνης, ξεκινά από ωφελιμιστικούς λόγους, καταλήγει όμως από μόνη της αρετή. Γιατί ο Επικούρειος θα επιδιώξει την προσωπική του ασφάλεια και ευδαιμονία μέσω της προαγωγής της ασφάλειας και ευδαιμονίας του συνόλου. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια γίνεται κατανοητό, γιατί το αίσθημα της προσφοράς στους άλλους αποτελεί για τους επικούρειους ηδονή και όχι καθήκον. «το εύ ποιείν ήδιόν εστι του εύ πάσχειν» (Το να ευεργετείς είναι ηδονικότερο από το να ευεργετείσαι).
Η ελευθερία του λόγου, η παρρησία των Επικούρειων, είναι βασικό στοιχείο της κοινωνικής τους συμπεριφοράς. Η άσκηση ελεύθερης αλλά καλοπροαίρετης κριτικής, με ευγένεια και νηφαλιότητα, συνδυάζεται πάντα με προσεκτική αποδοχή αντίστοιχης κριτικής από τους άλλους. Αυτό προϋποθέτει ελεύθερη δημοκρατική κοινωνία χωρίς διαχωρισμούς με βάση το φύλο την περιουσία και την κοινωνική θέση. Αυτό είναι και το μεγάλο πείραμα που γίνεται στον Κήπο μέσα στην καρδιά της καθημαγμένης παρακμάζουσας Αθηναϊκής κοινωνίας των Ελληνιστικών χρόνων.
Με την προώθηση της φιλίας δημιουργούν οι Επικούρειοι ένα στενότερο κοινωνικό κύκλο από ειλικρινείς φίλους, πάντα πρόθυμους να στηρίζουν και να συμπαρίστανται ο ένας στον άλλο, μεταξύ των οποίων η δικαιοσύνη είναι αυτονόητη και δεν χρειάζεται νόμους για να επιβληθεί και σχηματίζουν έτσι ένα πλέγμα προστασίας και ασφάλειας για τον καθένα που συμμετέχει σε αυτόν, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης της κοινωνίας και των θεσμών. Η Φιλία είναι η Ακρόπολη της Ανθρώπινης Αξιοπρέπειας που παραμένει ελεύθερη ακόμα και όταν το Κάστρο της κοινωνίας και των θεσμών έχει αλωθεί όπως συνέβαινε στην εποχή του Επίκουρου στην Ελληνιστική Αθήνα και όπως δυστυχώς κινδυνεύει να συμβεί στην σημερινή Ελλάδα.
Οι Επικούρειοι δεν φοβούνται τον θάνατο.
Γιατί όσο εμείς είμαστε ζωντανοί αυτός δεν υπάρχει και όταν αυτός είναι παρών δεν υπάρχουμε εμείς για να τον αντιληφθούμε. Πέρα από τον θάνατο δεν υπάρχει τίποτα να φοβηθούμε ή να ελπίζουμε. Και ούτε την ανυπαρξία πρέπει να φοβάται κανείς γιατί ανύπαρκτος ήταν και πριν γεννηθεί. Ο θάνατος είναι αυτός που δίνει νόημα στην ζωή και κάνει κάθε στιγμή της πολύτιμη και ανεπανάληπτη. Γι αυτό πρέπει ο άνθρωπος να ζει την κάθε μέρα του σαν να ήταν η τελευταία της ζωής του. Καρπώσου την μέρα όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο Ρωμαίος ποιητής Βιργίλιος. Αυτός που αναβάλλει την χαρά λέει ο Επίκουρος πεθαίνει πνιγμένος στις ασχολίες χωρίς να έχει ζήσει. Και όπως παρατηρεί ο Σενέκας το πολυτιμότερο αγαθό που μπορεί να προσφέρει ο άνθρωπος στους συνανθρώπους του είναι ο χρόνος του.
Οι Επικούρειοι δεν φοβούνται τους θεούς.
Οι θεοί των Επικούρειων είναι πρότυπα ευδαιμονίας και μακαριότητας για τους ανθρώπους. Δεν είναι φορείς παράλογων ηθικών κανόνων που επιβάλλουν με την αυθεντία τους στους ανθρώπους. Ούτε εξευμενίζονται από κανένα ούτε οργίζονται, ούτε μνησικακούν εναντίον κανενός, ούτε τιμωρούν και εκδικούνται, γιατί όπως λέει ο Δάσκαλος αυτό αντίκειται στην μακαριότητά τους και χαρακτηρίζει κατώτερα όντα. Επομένως οι θεοί δεν παρεμβαίνουν στην πορεία της ζωής των ανθρώπων, αλλά ούτε και αποτελούν αιτία των φυσικών φαινομένων τα οποία υπακούν σε φυσικούς νόμους είτε τους γνωρίζουμε είτε όχι. Οι θεοί είναι φίλοι των ανθρώπων και όχι δυνάστες. Και οι άνθρωποι δεν έχουν κανένα λόγο να τους φοβούνται, αλλά ούτε και να ελπίζουν τίποτα από αυτούς. Στις δυσκολίες της ζωής ο άνθρωπος πρέπει να στηρίζεται στους συνανθρώπους του και όχι στους αμέτοχους θεούς.
Γι αυτό το λόγο ο Διογένης ο Οινοανδέας προτείνει να αποδίδονται γελαστά τα πρόσωπα των θεών στα αγάλματα. Για τους Επικούρειους οι θεοί αντιπροσωπεύουν το πρότυπο της ψυχικής γαλήνης που πρέπει να επιδιώκει ο άνθρωπος. Γι αυτό και έχουν όλο το δικαίωμα όπως διακηρύσσει ο Δάσκαλος στον επίλογο της προς Μενοικέα επιστολής του, να ισχυρίζονται ότι ζουν σαν θεοί ανάμεσα σε ανθρώπους.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΖΗΝ-ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΠΗΓΩΝ. (Hutchinson-Αβραμίδης)
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ-Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΟΨΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (Χαράλαμπος Θεοδωρίδης)
Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΣΤΟΝ 21Ο ΑΙΩΝΑ (ERIC ANDERSON)
ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ (ΜΑΡΙΟΣ ΒΕΡΕΤΤΑΣ)
Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕΤΑΞΑΣ)
Ο ΚΗΠΟΣ ΣΤΗΝ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΜΗΣ (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΛΑΝΗΣ)
ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΗ ΖΩΗ (ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΕΥΡΑΣ)
Ο Δημήτρης Άλτας είναι ιατρός καρδιολόγος. Το κείμενο έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο Επικούρεια Φιλοσοφία.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
οπαδός μιας ανήθικης παρωδίας της Ελληνικής Φιλοσοφίας
Συμφωνω απολυτα αν και δεν θεωρω τον Επικουρισμο ως φιλοΣ-Οφια. Θα ελεγα οτι μιλαμε για ακριβως το αντιθετο. Δεν ειναι τυχαιο ασφαλως που ο Επικουρισμος παρουσιαζετε ως ο αξονας εναντια στον πνευματισμο της ανατολης και δεν μπορει ασφαλως να χωρεσει μεσα στα πλαισια του αγνωστικισμου καθως δηλωνει γνωση για το αντικειμενο το οποιο αγνοει πληρως και φτανει μεχρι το σημειο να μιλαει για την τεχνη του να ζεις και καλα σας θεος αναμεσα στους ανθρωπους θεωρωντας οτι οι θεοι βασικα που εκφραζουν την αστροθεολογια της ανατολης απο οπου πηγαζει η Ελληνικη παραδοση υπαρχουν μονο για τον εαυτο τους μακρια και ΕΞΩ απο την δικη μας πραγματικοτητα και οχι αναλογικες εκφρασεις της κοσμικης συνειδησης ποε εκφραζετε ΜΕΣΑ απο εμας μεσα στα πλαισια της εναλλαγης των αστρολογικων κυκλων ετσι οπως συνιστα και ο Νεοπλατωνισμος και ο Νεοπυθαγορισμος και γενικα η ανατολικη φιλοσοφια και οι ΕΣΩτερικες παραδοσεις της ανατολης στις οποιες μαθητευσαν οι αρχαιοι φιλοσοφοι που οικοδομησαν την Ελληνικη παραδοση.
ΟΙ ΕΣΩτερικες παραδοσεις επι της ουσιας διδασκουν την αναλογικη μας σχεση με τις κοσμικες δυναμεις και οτι οι θεοι που ειναι εκφρασεις της κοσμικης συνειδησης υπαρχουν ΜΕΣΑ μας οπως για παραδειγμα ο Κοσμικος Αξονας THE COSMIC AXIS = 888 που υπαρχει ΜΕΣΑ σε ολους WITHIN US ALL = 888.
https://en.wikipedia.org/wiki/Axis_mundi
O Επικουρισμος ειναι μια ΕΞΩτεριστικη αντιφιλοσοφια ποε εκφραζει ακριβως την παρακμη της ειδωλολατριας και την απομακρυνση απο την πηγη που ειναι ΜΕΣΑ μας, Αυτο ππυ προκυπτει επι της ουσιας και με βαση τον τιτλο του αρθρου ειναι οτι δεν μιλαμε απλα για αθεια αλλα για ΑΝΤΙΘΕΙΑ.
Δεν ειναι τυχαιο που οι σημερινοι ειδωλολατρες αλλα και οι αθεοι υλιστες που παριστανουν τους αρχαιολατρες επελλεξαν τον Επικουρισμο καθως αυτο που τους εκφραζει επι της ουσιας ειναι η ειδωλολατρια και για αυτο αλλωστε οταν εκανα το λαθος να μπλεξω με την καταρα της αρχαιοπληξιας ως Νεοπλατωνιστης και Νεοπυθραγορειος ημουν στο στοχαστρο των αθεων ειδωλολατρων που επελλεξαν ασφαλως τον ηδονισμο και την αθεια επι της ουσιας του Επικουρου που θα μπορουσε να θεωρηθει και ως διανοητικος αυνανισμος καθως αυτη η διανοητικοπνευματικη παθηση που καταληγει στον μηδενισμο ταιριαζει καλυτερα στην ειδωλολατρια και ειναι τραγελαφικο το γεγονος οτι καποιοι που δηλωνουν Νεοπλατωνιστες και Νεπυθαγορειοι συντασσονται με τους “Επικουριους” μεσα στα πλασια της αρχαιοπληξιας καθως επι της ουσιας δεν μπορει να υπαρξει κανενα σημειο συγκλισης.
Ο Επικουρισμός με τον υλισμό του και την αθεοφοβία του.
Τι αλλο να πει καποιος?
ΥΛΙΣΜΟΣ και διανοητικη διαρροια.
Ειναι τυχαιο αλλωστε που οι αρχαιοκαπηλοι ειναι οι μεγλαυτεροι αθεοφοβοι μαλακες στον πλανητη που ανεβαζουν την εγωικη τους αρρωστια πανω απο το συμπαν και που οι περισσοτεροι μαλιστα ως αθεοι υλιστες που ειναι τα βρισκουν με το μεγαλυτερο βδελυγμα της Ελληνικης “φιλοσοφιας” (πορδοδιαρροιας)?
Ειναι τραγελαφικο ασφαλως και το γεγονος οτι οι αρχαιοκαπηλοι μιλανε για τον Σωκρατη και ταυτοχρονα τα βρισκουν με τον Επικουρο καθως ο πρωτος φοβοταν ακομα και να μιλησει για του θεους συμφωνα με δικα του λογια λογω και την εμπειριας που ειχε απο μυστηρια της ανατολης οπου εμαθε και για τον Θωθ κλπ.
Ο Επικουρισμος και δηλαδη η υλιστικη πορδοδιαρροια απλα εμβαθυνει το χασμα αναμεσα στην ανατολη και την δυση και ενδυναμωνει τον υλισμο και την αθεοφοβια του διποδου δυτικου ζωου που παριστανει τον θεο γιατι μπορει να μαλακιζετε με τον εγκεφαλο του ετσι οπως του διδαξε αλλωστε το πνευμα του προαιωνιου αντιθεου αλαζονα μαλακα που νομιζει οτι το συμπαν γυρναει γυρω απο την πορδοδιαρροια που παρηγαγε ο διανοητικος πρωκτος της ειδωλολατριας.
Εχω μια πρόταση που εχει καθε λόγο να βρίσκεται σε καθε φόρουμ youtube η κάθε μέσο. Να γινεται κοινοποιηση και ναά βρίθει απο πράξεις. Μόνο τότε θα γίνουμε μια ακλόνιτη κοινωνία που όλοι θα θέλαμε!!!!!?! Η πρόταση με πράξεις!!!!! Δεν θελω στα σχόλια μου like και σχόλια αλλά πράξεις και αν ειναι πολλα αυτα που ζηταω να κανετε κοινοποιηση η να με αγνοήσετε. ΜΟΝΟ Η ΑΔΕΛΦΟΣΥΝΗ ΘΑ ΜΑΣ ΣΩΣΕΙ!!!!! ΞΕΧΑΣΤΕ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΛΥΣΕΙΣ. ΔΙΑΔΟΣΤΕ ΤΟ ΜΗΝΗΜΑ ΑΥΤΟ. ΑΛΛΙΩΣ ΘΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΟΥΜΕ ΣΥΝΤΟΜΩΣ. ΟΜΗ ΓΕΝΗΤΟ…….!!!!!!!!!!
Αλλος ένας παρεξηγημένος φιλόσοφος όπως και ο Ηράκλειτος..Τον Επίκουρο τον κατηγόρησαν οτι ήταν λάτρης των ηδονών…Ετσι λοιπόν υποβίβασαν την έννοια της ΗΔΟΝΗΣ που σημαίνει ΔΟΝΗΣΗ, και την αντικατέστησαν με την λέξη ΟΡΓΑΣΜΟΣ που έχει άμεση σχέση με το όργανο, τον οργανισμό, κυριολεκτικά αλλά και μεταφορικά…όργανο της τάξης, οργανισμός ηνωμένων εθνών κλπ….Μακράν ο πιό βαθυστόχαστος φιλόσοφος…
ετσι! πολυ σωστα!
ΜΠΑ Ο ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΤΟΣΟ ΚΑΛΟΣ ΜΗ ΤΟΥΣ ΣΥΓΚΡΙΝΕΙΣ.
Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΗΤΑΝ ΠΙΟ ΧΑΪ.
ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΕΙΔΙΚΑ Η ΚΟΙΝΟΚΤΗΜΟΣΥΝΗ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Ο ΒΙΛΧΕΛΜ ΠΗΓΕ ΝΑ ΤΟΝ ΑΝΤΙΓΡΑΨΕΙ ΑΛΛΑ ΗΤΑΝ ΖΗΛΙΑΡΗΣ ΚΑΙ ΑΠΕΤΥΧΕ
Το εγραψα λιγο βιαστικα λιγο πριν παω για υπνο. Να το διορθωσω λιγο και να συμπληρωσω.
οπαδός μιας ανήθικης παρωδίας της Ελληνικής Φιλοσοφίας
Συμφωνω απολυτα αν και δεν θεωρω τον Επικουρισμο ως φιλοΣ-Οφια. Θα ελεγα οτι μιλαμε για ακριβως το αντιθετο. Δεν ειναι τυχαιο ασφαλως που ο Επικουρισμος παρουσιαζετε ως ο αξονας εναντια στον πνευματισμο της ανατολης και δεν μπορει ασφαλως να χωρεσει μεσα στα πλαισια του αγνωστικισμου, καθως δηλωνει γνωση για το αντικειμενο το οποιο αγνοει πληρως και φτανει μεχρι το σημειο να μιλαει για την τεχνη του να ζεις και καλα σαν θεος αναμεσα στους ανθρωπους.
Ο Επικουρισμος θεωρει οτι οι θεοι βασικα που εκφραζουν την αστροθεολογια της ανατολης απο οπου πηγαζει η Ελληνικη παραδοση υπαρχουν μονο για τον εαυτο τους μακρια και ΕΞΩ απο την δικη μας πραγματικοτητα και δεν ειναι για παραδειγμα αναλογικες εκφρασεις της κοσμικης συνειδησης που εκφραζετε ΜΕΣΑ απο εμας μεσα στα πλαισια της εναλλαγης των αστρολογικων κυκλων ετσι οπως συνιστα και ο Νεοπλατωνισμος και ο Νεοπυθαγορισμος και γενικα η ανατολικη φιλοσοφια και οι ΕΣΩτερικες παραδοσεις της ανατολης στις οποιες μαθητευσαν οι αρχαιοι φιλοσοφοι που οικοδομησαν την Ελληνικη παραδοση.
ΟΙ ΕΣΩτερικες παραδοσεις επι της ουσιας διδασκουν την αναλογικη μας σχεση με τις κοσμικες δυναμεις και οτι οι θεοι που ειναι εκφρασεις της κοσμικης συνειδησης υπαρχουν ΜΕΣΑ μας οπως για παραδειγμα ο Κοσμικος Αξονας THE COSMIC AXIS = 888 που υπαρχει ΜΕΣΑ σε ολους WITHIN US ALL = 888.
https://en.wikipedia.org/wiki/Axis_mundi
O Επικουρισμος ειναι μια ΕΞΩτεριστικη αντιφιλοσοφια που εκφραζει ακριβως την παρακμη της ειδωλολατριας και την απομακρυνση απο την ΠΗΓΗ που ειναι ΜΕΣΑ μας. Αυτο που προκυπτει επι της ουσιας και με βαση τον τιτλο του αρθρου ειναι οτι δεν μιλαμε απλα για αθεια αλλα για ΑΝΤΙΘΕΙΑ.
Επισης δεν υπαρει τιποτα βαθυστοχαστο στην υλιστικη = επιφανειακη “φιλοσοφια” και σκεψη του Επικουρου η οποια στοχευει στην ισοπεδωση της εσωτερικης φιλοσοφιας και σκεψης με επιφανειακα κριτηρια και για αυτο επι της ουσιας εκφαζει την επιφανειακη σκεψη του δυτικου ζωου που προσκυνησε την υλιστικη επιστημη και την αθεοφοβια για να εχει το κεφαλι του ησυχο και να κοιμαται μεσα σε μια εικονικη ασφαλεια, εκει οπου για παραδειγμα δεν υπαρχει ο πανοπτης οφθαλμος του Ηλιου και του Απολλωνα-Ωρου που ΒΛΕΠΕΙ.
Αρα αφου δεν βλεπει κανενας και αφου τελικα δεν υπαρχει θεια προνοια καθως οι θεοι υπαρχουν εξω απο εμας και δεν ασχολουνται μαζι μας γιατι αυτο αποφασισε ενας ευνουχος, τοτε υπαρχει μονο η πρωκτικη ηδονη του ατομου που σκεφτεται με τον κωλο και παραγει τονους ανοησιας μεσα απο την ασταματητη πορδοδιαρροια που συνιστα ενα ωφελιμιστικο και ατομικιστικο συμπαν μεσα στο οποιο μαλιστα υπαρχουν οι θεοι αλλα μονο για τον εαυτο τους για λογους ηδονης και αυτοικανοποιησης = αυνανισμου (μιας και μιλαμε για την ασθενεια της μαλακιας).
Για αυτο αλλωστε αναποφευκτα ο Επικουρισμος που εκφραζει ολους τους αθεους υλιστες και τους ταχα μου “σκεπτικιστες” που δηλωνουν αρχαιολατρες ερχεται σε συγκρουση με το ΜΕΣΑ και με το ΒΑΘΟΣ της Ψυχης για το οποιο μιλησε ο Ηρακλειτος που εκφραζει την Ψυχη του ΟΛΟΥ και δηλαδη την ψυχη του ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ η οποια γενναει τους ανθρωπους και τους θεους αλλα και τους τους Αιωνες-Manus που υπαρχουν ασφαλως για το ΟΛΟ και οχι ασφαλως μονο για τον εαυτο τους οπως για παραδειγμα οι ατομικιστες και επι του προκειμενου οι Επικουρειοι.
Δεν ειναι τυχαιο που οι σημερινοι ειδωλολατρες αλλα και οι αθεοι υλιστες που παριστανουν τους αρχαιολατρες επελεξαν τον Επικουρισμο καθως αυτο που τους εκφραζει επι της ουσιας ειναι η ειδωλολατρια και για αυτο αλλωστε οταν εκανα το λαθος να μπλεξω με την καταρα της αρχαιοπληξιας ως Νεοπλατωνιστης και Νεοπυθαγορειος ημουν στο στοχαστρο των αθεων ειδωλολατρων που προσπαθουν να εκμηδενισουν το ΜΕΣΑ.
Επελεξαν ασφαλως τον ηδονισμο και την αθεια επι της ουσιας του Επικουρου που θα μπορουσε να θεωρηθει και ως διανοητικος αυνανισμος, καθως αυτη η διανοητικοπνευματικη παθηση που καταληγει στον μηδενισμο ταιριαζει καλυτερα στην ειδωλολατρια και ειναι τραγελαφικο το γεγονος οτι καποιοι που δηλωνουν Νεοπλατωνιστες και Νεοπυθαγορειοι συντασσονται με τους «Επικουριους» μεσα στα πλασια της αρχαιοπληξιας..
Επι της ουσιας δεν μπορει να υπαρξει κανενα σημειο συγκλισης, καθως μιλαμε για την πληρη αντιθεση σε οτι αφορα το αντικειμενο των αρχαιων μυστηριων των θεων στην ολοτητα τους μεσα στα πλαισια μιας διανοητικης πορδοδιαρροιας που τροφοδοτησε σε ολα τα σημεια του χρονου την υλιστικη πανουκλα της δυσης, καθως για παραδειγμα και ο Μαρξ και ο Νιτσε (που και αυτος ανοιξε πολεμο στους Απολλωνιους) δηλωσαν θαυμαστες του Επικουρου.
Ο οργασμος μπορει να ειναι ιερος οταν ειναι το αποτελεσμα της ερωτικης επαφης της θηλυκης με την αρσενικη αρχη 69 Γιν-Γανγ Υλη-Πνευμα.
Το προβλημα με τους Επικουριους οπως ορθα το διατυπωσε ο Αρκεσιλαος ειναι οτι βασικα μιλαμε για ευνουχους που μπορουν να ελπιζουν μονο σε πρωκτικο οργασμο καθως μιλαμε για ακραιο υλισμο (Γιν-6) που μπορει να συνουσιαστει με το πνευμα (Γιανγκ-9) μονο με την οπισθεν και για αυτο αλλωστε η εικονα του Πανα που πηδαει την κατσικα αποκτα μια ιδιαιτερη σημασια μεσα σε αυτο πλαισιο που οριζει η αναλογικη σχεση οπου οι κατσικοπρωκτοεγκεφαλοι των υλιστων συνουσιαζουνται με το συμπαν μεσα στα πλαισια του υλισμου.
Για αυτο εγω υποστηριζω οτι ο Πανας υπαρχει και ενδιαφερετε και για τις κατσικες και οχι μονο για τον εαυτο του καθως διαφοτρετικα δεν θα ειχε κανενα νοημα η υπαρξη του οπως για παραδειγμα δεν εχει κανενα νοημα η υπαρξη του Επικουρισμου που θεωρει οτι ο Πανας υπαρχει μονο για τον εαυτο του καθως βασικα μιλαμε για ενα αποτελεσμα της διαστροφης του ανθρωπινου εγκεφαλου που εκφραζει αυτη την ερωτικη σχεση του Πανα με τις κατσικες.
Ασφαλως το προβλημα σε αυτη την περιπωση ειναι οτι ο πρωκτος “γενναει” μονο σκατα αλλα επι του προκειμενου ο Πεος = Θεος πρεπει να κανει την υποχρεωση του μεσα στα πλαισια της αναλογικης σχεσης και επι του προκειμενου γιατι οχι να αντλησει και ηδονη απο το πηδημα του Επικουρισμου που αλλωστε αυτο ειναι που ψαχνει επι της ουσιας.
Το ερωτημα ασφαλως που πρκυπτει μεσα σε αυτο το φιλοσοφικο πλαισιο που ερχεται ως απαντηση της μαλακιας ειναι αν τελικα φταιει ο Θεος και επι του πρκειμενου ο Πανας η αν τελικα τα θελει ο κωλος της κατσικας.
Τι σχεση ειχε η σκεψη του Επικουρου με τον χρυσαφενιο χριστιανισμο -ναρκωτικα και τισχεση ο εφοριακος σκυθης της καππαδοκιας [σαββατοκιας ] ΠΑΥΛΟΣ η”’φαυλος η”’ Σαουλ η”’ Λουσας η” Λουκας ? Μην τα ανακατευετε τα παντα μετατρεποντας τα σκατουλακια ανθρωπινα της ασιας.
Φανταστειτε τον Τρισμεγιστο Θεουργο Παυλαρα να πριονιζει το σαπιο και αχρηστο μικροτσουτσουνακι του αλαζονα μαλακοβλακα του Υλισμου για να παρετε μια γευση απο την Πραγματικοτητα περα απο την ενεργεια της μαλακιας που εξουσιαζει την δαιμονικη απατη της αρχαιοπληξιας η οποια αλλωστε πεθανε.
https://katohika.gr/ellada/mplegmenes-alysides/
Το θεμα ειναι μην μπλεκετε την βρωμια της νεοναζιστικης πανουκλας με οτιδηποτε εχει να κανει με την ΨΥΧΗ και το ΠΝΕΥΜΑ καθως ειναι ξεκαθαρο οτι μιλαμε για τους μεγαλυτερους απατεωνες και τα πλεον αψυχα σιχαμερα σκουληκια που σερνονται μεσα στην βρωμια και την σαπιλα και εχουν βρωμισει τον πλανητη με την αρρωστια του αρχαιαου παιδοφιλου αλαζονπαπαρα.
Ασιατες συμφωνα με την λογικη του νεοναζι μαλακα του υπανθρωπινου αυτου μιασματος που βρωμιζει την υπαρξη ειναι και ολοι οι Ελληνες φιλοσοφοι που ηταν οι δημιουργοι της Ελληνικης παραδοσης οι οποιοι μαθητευσαν στις παραδοσεις της Ασιας απο οπου εφεραν και τις παραδοσεις των θεων για αυτο και ο καθε βρωμικος παπαρα οπως ο Επικουρος να παει να κοιταξει τα σκατα του και να μην βαζει ο “απογονος” του παιδοφιλου τους θεους της Ασιας στο βρωμοστομα του.
Eisai και γαμω τους ασιατες 9”11 ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΝΘΕΛΛΗΝΑΣ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΑΣΙΑΣ και αντιλαμβανομαι οτι πακιστανιζεις περισσοτερο απο τον αφγανισμο σου με νοοτροπια σφαγεα κουραδα.
Καλημέρα,μα αυτό είναι πρόβλημα του Δυτικού πολιτισμού ότι έχουμε πολλούς ” Θεούς” και λίγους άνθρώπους.Για την ιστορία ο Επίκουρος πίστευε στην θνητότητα της ψυχής,
και στην αιωνιότητα του κόσμου.”Δεν πειράζουν τους ανθρώπους τα πράγματα, αλλά οι γνώμες που σχηματίζουν για τα πράγματα” Επίκτητος.
Ασφαλως οι ανυπαρκτοι μαλακες βαζουν μπροστα την φυλη οταν προσπαθουν να πηδηξουν με το μικροτσουτσουνακι τους την ουσια ενος θεματος και για αυτο αλλωστε θεωρω οτι ολοι οι φυλετιστες οπως και ολοι οι εθνικιστες πρεπει απαραιτητα και χωρις καθυστερηση να ευνουχιστουν μαζι ασφαλως με τα αδελφια τους τους Τουρκους που εχουν αλλωστε περισσοτερα κοινα απο οσα θελουν να φανταστουν. Επι του θεματος η αληθεια ειναι οτι ενας ναζι ειναι καλος μονο νεκρος και αυτο ειναι αυταποδεικτο και απο την ιστορια και απο την απλη λογικη των πραγματων.
Επισης να μην ξεχασω και παλι η ωρα 9:11 να σας στειλω χαιρετισματα απο τον Ασιατη τον δολοφονηθεντα απο ομοιους σας γιο του Αλεξανδρου αλλα και απο τον Ασιατη γυφτο απο την Κυπρο τον Αλκινοο Ιωαννιδη. Επισης σας στελνω χαιρετισματα απο τους Ασιατες θεους και ηρωες της Ελληνικης παραμυθολογιας που και λογω κατι θλιβερων υποκειμενων οπως ο Επικουρος δικαιως μπορει να θεωρηθει στο συνολο της ως μια κλοπη που ομοια της δεν εχει υπαρξει στην ανθρωπινη ιστορια.
Επισης να σας στειλω χαιρετισματα και απο ολους τους φιλοσοφους που ηταν μαθητες των Ασιατων και για αυτο αλλωστε και εκ των πραγματων δεν θα μπορουσαν να εχουν καμια σχεση με την αντιληψη και την αρρωστημενη συνειδηση που ανεπτυξε η δυση με το ΑΙΜΑ της Ανατολης και με βαση μαλιστα την πανανθρωπινη απατη του Ελληνοκεντρισμου που βρισκεται στον πυρηνα του Υλισμου και της βρωμιας της δυσης και που ριχνει και λιγο Πλατωνα και λιγο Πυθαγορα και λιγο Ορφεα μεσα στην σουπα για να πει οτι και καλα και “εμεις” ειχαμε λιγο απο αυτο το πραγμα που λεμε πνευμα και αρα δεν σας χρειαζομαστε.
Εδω: https://katohika.gr/ellada/mplegmenes-alysides/
Ασφαλως αυτο εκφραζει την συνειδηση του μαλακα που δεν ξερει τι του γινεται γιατι μιλαμε για την φιλοσοφια και τις παραδοσεις της Ανατολης την οποια ο Επικουρος με τα διανοητικα σκουπιδια του επιχειρησε να καταργησει και για αυτο ειναι αρεστος απο τους υλιστες καθε ειδους και ασφαλως και τους Ναζι οι οποιοι ειναι καραιοι υλιστες και ψοφια οντα της επιφανειας.
9.11 Ανθελληνα Τουρκογυφτε Θεομουρλε Ναζιστη Καμηλοπρωκτοεγκεφαλε σαλτα να βοσκησεις τις καμηλες σου στις ασιατικες ερημους κι ασε τους Μακαριους Ελληνες και τους θεους τους στην αταραξια τους.
Μην κανετε τον κοπο να διαβαζετε αυτα που αντιγραφει ο 9 11
Ειναι πακιστανος μουλος εβραιων.
ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΛΕΕΙ ΕΝΑΣ ΑΡΡΩΣΤΟΣ ΓΕΡΜΑΝΟΤΟΥΡΚΟΝΑΖΙΣΤΗΣ ΣΑΝ ΕΣΕΝΑ ΚΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΞΙΖΟΥΝ ΤΑ ΛΕΓΟΜΕΝΑ ΤΟΥ. ΘΑ ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ ΣΙΓΟΥΡΑ.