Υπήρχαν ιέρειες της μουσικής στην αρχαιότητα;

Ποιος έγραψε για «μουσικής ιέρειες, με φιδίσια κορμιά, εξοικειωμένες με την ιδέα πως η μουσική έχει την δυνατότητα να μεταβάλει την διάθεση εκείνων που την ακούν!.. Που ομολογούσαν την δύναμή της να καταπραΰνει, να παρηγορεί, να αποσπά τον νου, να χαροποιεί, να συναρπάζει, να οιστρηλατεί και να τρελαίνει»;
ΕΙΝΑΙ αλήθεια ότι, όπως διαβάζουμε στο Ερμηνευτικό Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό της Ματζέντα, η λέξη στην αρχαία ελληνική σήμαινε γενικά κάθε τέχνη που βρίσκεται κάτω απ’ την προστασία των Μουσών εκτός απ’ τις εικαστικές τέχνες και την αρχιτεκτονική, που απευθύνονται μόνο στα μάτια.

Μερικές φορές η λέξη είχε και τη σημερινή σημασία που όμως τότε αποδινόταν με τη λέξη “αρμονική”.
Σήμερα στα νέα ελληνικά μουσική είναι η τέχνη, που με μοναδικό υλικό της τον ήχο έχει σαν σκοπό της να εκφράσει ιδέες και αισθήματα (απόλυτη μουσική), να ενισχύσει τη δύναμη του λόγου (εκκλησιαστική, θεατρική μουσική), τη ρύθμιση της κίνησης (μουσική χορού) ή να αποδώσει εικόνες, φαινόμενα και έννοιες διάφορων αναγνωσμάτων (προγραμματιστική μουσική).
Η μουσική είναι μια απ’ τις τέχνες που πλησιάζει πιο πολύ τον άνθρωπο και οι άνθρωποι εκφράζουν τα αισθήματά τους και συνδέουν τις χαρές και τις λύπες τους με τη μουσική. Ακόμα και στην εργασία του ο άνθρωπος τη συνδέει, όπως στο τράβηγμα της τράτας, στον τρύγο και στο θερισμό.
Η φύση πρέπει να ‘ταν ο πρώτος δάσκαλος του ανθρώπου στη μουσική. Οι τρίλιες των πουλιών, το βουητό της θάλασσας, το θρόισμα των φύλλων απ’ τον αέρα, το μουρμουρητό των νερών ήταν οι πρώτοι ήχοι που άκουσε ο άνθρωπος που του έδωσαν τα ερεθίσματα για να κάνει ο ίδιος μουσική.

Δυστυχώς όμως η επιστήμη δεν είναι σε θέση να μας λύσει το αίνιγμα της αρχής της μουσικής στην ανθρώπινη κοινωνία. Έχουν βέβαια σωθεί λείψανα από τα όργανα των πολιτισμένων λαών, αλλά δεν υπάρχει κανένα τεκμήριο να μας δείχνει πώς ηχούσε η μουσική τότε, ενώ έχουμε τη δυνατότητα να βγάλουμε συμπεράσματα για την ανάπτυξη της μουσικής στους πρώτους πολιτισμένους λαούς και τη θέση που είχε στη δημόσια και την ιδιωτική ζωή καθώς και στη λατρεία των θεών τους.
Από διάφορα όργανα που έχουν βρεθεί φαίνεται πως η μουσική ήταν αναπτυγμένη στην Κίνα, την Ινδία, την Αίγυπτο, την Ασσυρία και τη Βαβυλωνία από τα πολύ παλιά χρόνια. Στην αρχαία Ελλάδα η μουσική συνδέεται ακόμη με τη μυθολογία.
Θεός της μουσικής ήταν ο Απόλλωνας που δίδαξε και στους ανθρώπους τη λύρα, ενώ ο Διόνυσος τους δίδαξε τον αυλό κι ο Πάνας τη σύριγγα και τον πλαγίαυλο (φλάουτο). Στην αρχή η μουσική τους, όπως και σ’ όλους τους πρωτόγονους λαούς, ξεκίνησε σαν μέσο εξάσκησης μαγικών και θεραπευτικών δυνάμεων και μετά χρησιμοποιήθηκε για να εξυμνήσει τους θεούς και τους ήρωες.
Αργότερα συνδέθηκε θαυμάσια με τον ποιητικό λόγο, τη μιμική και το χορό. Όσο προόδευε ο λαός, η μουσική χρησιμοποιήθηκε για να εκφράσει δυνατά συναισθήματα και ψυχικές καταστάσεις στις δημόσιες γιορτές και στην ιδιωτική ζωή. Προσαρμόστηκε στο λυρικό στίχο και ενίσχυσε τη δύναμη του δραματικού λόγου. Η μουσική στην αρχαία Ελλάδα καλλιεργήθηκε ακόμη και σαν δημοτικό τραγούδι στις τελετές του Υμέναιου, στον τρύγο και στον θερισμό.
Τη σπουδαιότητα της μουσικής σαν μέσο για την ικανοποίηση μιας εσωτερικής ανάγκης και την επίδρασή της στην ψυχική και διανοητική ανάπτυξη του ανθρώπου εκφράζουν πολλοί αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς στα έργα τους.…
Μουσικής ιέρειες…
Μέσα στο βιβλίο του Άγγελου Π. Σακκέτου: «Οι Ελληνίδες τηςΑρχαιότητας», αλλά και στο τρίτομο έργο του «Η καρδιά της Ελλάδος», για τις αρχαίες Ελληνίδες ιέρειες της μουσικής, μεταξύ άλλων, γράφει τα εξής:
«Μουσικής ιέρειες, με φιδίσια κορμιά, εξοικειωμένες με την ιδέα πως η μουσική έχει την δυνατότητα να μεταβάλη την διάθεση εκείνων που την ακούν!.. Που ομολογούσαν την δύναμή της να καταπραΰνη, να παρηγορή, να αποσπά τον νου, να χαροποιή, να συναρπάζη, να οιστρηλατή, να τρελαίνη!.. Αυτές που είχαν δημιουργήσει σαφείς θεωρίες για τις ποικίλες ηθικές και συναισθηματικές επιδράσεις των διαφόρων μουσικών αρμονιών και ρυθμών!.. Να είναι τυχαίο το γεγονός, ότι, όταν η Σπάρτη τελούσε σε κατάσταση αναταραχής,9 ένας γυναικείος χρησμός παραινούσε να καλέσουν τον “Λέσβιο αοιδό”: προσκλήθηκε ο Τέρπανδρος και το άσμά του επανέφερε την ευταξία στην πόλη!.. Είναι αυτές, οι ιέρειες της μουσικής, που εγνώριζαν καλά τον Πυθαγόρα ο οποίος, κατά την παράδοση, υποτίθεται πως πρόσεξε, ενώ βρισκόταν στο ύπαιθρο κοιτάζοντας τα άστρα μια νύχτα στο Ταυρομένιο, ένα νεαρό άνδρα ο οποίος, παρασυρμένος από τον έρωτα, την ζήλια, το άφθονο ποτό και την αυλητική μουσική, ετοιμαζόταν να πυρπολήση την θύρα της ερωμένης του• ο σοφός τον ηρέμησε πείθοντας τον αυλητή να παίξη μια αξιοπρεπέστερη μελωδία!…10 Είναι αυτές οι ιέρειες, που εγνώριζαν ότι οι Πυθαγόρειοι είχαν κληρονομήσει μία επιστήμη μουσικής ψυχοθεραπείας11 και ένα καθημερινό πρόγραμμα ασμάτων και έργων για λύρα, που τούς καθιστούσε σβέλτους και γέμιζε με χαρωπή διάθεση και σβελτάδα όταν ξυπνούσαν, ενώ όταν έπεφταν να κοιμηθούν τούς καθάριζε από τις μέριμνες της ημέρας και τους προετοίμαζε για ευχάριστα και προφητικά όνειρα!..12 Είναι οι ίδιες οι ιέρειες της μουσικής που εγνώριζαν για κάποιον ζωγράφο ο οποίος ανεκάλυψε ότι το άσμα ενός κιθαρωδού του επέτρεπε να επιτύχη μεγαλύτερη εικαστική ομοιότητα με την εικόνα που πραγματευόταν!..13 Αυτές που ήξεραν ότι ένα πιο πρωτόγονο στρώμα πεποιθήσεων αντανακλάται στην χρήση της μουσικής ως μέσου καταπολεμήσεως των σωματικών παθήσεων!.. Πως αυτές οι αντιλήψεις θεωρούν την μουσική ως μαγεία, ως μία ακόμη μεταξύ άλλων ποικίλων και μυστηριωδών ειδικών τεχνικών, που έχει στην διάθεσή του ένας σαμάνος η ένας μάγος!..14

Ή μήπως δεν εγνώριζαν, ότι στην ιστορική ελληνική ιατρική οι συνήθεις ιατροί κατέφευγαν στην λήψη φυσικών μέτρων όπως η άσκηση, τα λουτρά, η δίαιτα, τα φάρμακα η το χειρουργείο; … Το εγνώριζαν!.. Όπως εγνώριζαν, ότι, παρά ταύτα, επέζησε στην “ιατρική του περιθωρίου” των αγυρτών και των γραϊδίων, των ιερών θεραπευτών και των υποσχομένων την εσωτερική γνώση!.. Μπορούμε, άλλωστε, να διακρίνουμε τρεις εκδηλώσεις αυτού του φαινομένου: τις μαγικές επωδούς, τούς παιάνες και τα εξαγνιστικά άσματα, αφού η μουσική υποτίθεται πως ήταν πλήρως αποτελεσματική λόγω των εγγενών μουσικών του ιδιοτήτων!..
Ναι!.. Εγνώριζαν ένα ομηρικό απόσπασμα15 που λέει ότι σε μία επίδεση πληγής το συμπλήρωμά της γίνεται με ένα ξόρκι, για να σταματήση η αιμορραγία, ενώ ο Πίνδαρος παρουσιάζει τον Ασκληπιό να χρησιμοποιή ξόρκια ανάμεσα σε άλλες μεθόδους θεραπείας!..16 Πως στην περίπτωση της επιλεγόμενης «ιερής ασθενείας», της επιληψίας δηλαδή, οι δεισιδαίμονες ήσαν πανέτοιμοι να στραφούν σ’ εκείνους που επεστράτευαν τέτοια μέτρα!..17 Ήξεραν πως ο Πυθαγόρας χρησιμοποιούσε “επωδούς και μάγια”, όπως επίσης και καθαρή μουσική που συνέβαλε στην θεραπεία των ασθενών!..18 Εγνώριζαν ότι οι μαίες τα χρησιμοποιούσαν όλα αυτά, μαζί με φίλτρα, για να παρακινήσουν και να διευκολύνουν στην εργασία!.. Και πως οι μαγικές επωδοί διεδραμάτιζαν έναν ρόλο σε ποικίλα είδη μαγείας, και όχι μόνον στην θεραπεία. Άκουγαν, άλλωστε, όλες αυτές οι ιέρειες, να γίνεται λόγος για όλα αυτά σε σχέση με την επίδρασή τους επί των ανέμων19 με το να μαγέψουν κάποιον20, να αναγκάσουν κάποιον να ερωτευθή,21 να εξαγνίσουν οίκους, και ζώα!..22 …».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
………………
9) Πρώτο μισό του 7ου αι. π.Χ.
10) Ιάμβλιχος, Πυθαγορικός βίος 112.
11) Πολλά δημοσιεύματα εφημερίδων αναφέρονται στην ανάγκη μουσικοθεραπείας στις κλινικές προς ανακούφισιν, ίσως και ίασιν, των ασθενών!..
12) Αριστοξ. απ. 26, 121• Δίων Χρυσ. Λογ. 32. 57• Πλουτ. Περί Ίσιδος και Οσίριδος 384α• Πορφ. Β. Πυθ. 30,32 κ.ε. Ιαμβλ. Πυθαγορικός βίος 64 κλπ.
13) Διογένης από την Σελεύκεια, SYF iii 227.19 (Φιλοδ. Μουσ. 4 σελ. 48 κ.ε Neubecket). Πιθανώς η αναφορά γίνεται για τον Παρχάσιo ο οποίος αναφέρεται πως τραγουδούσε ενώ ζωγράφιζε!.. (Θεοφρ. απ. 79 W. με Αιλ. Ποικ. Ιστ. 9.11).
14) Ο Δαυΐδ, για παράδειγμα, απήλλαξε τον Σαούλ από το πονηρό πνεύμα παίζοντας την λύρα του: Α΄ Βασιλ. 16:23.
15) Ομ. Οδ. Τ. 457
16) Πινδ. Πυθ. 3.51
17) Ιπποκράτους, Περί ιερής νούσου 1. 12. 39, Δημ. (25) 80.
18) Πορφ. Βίος Πυθαγόρου 30,33• Ιαμβλ. Πυθαγορικός βίος 164.
19) Αισχύλου, Αγαμ. 14,8.
20) Αισχύλου Ευμεν. 306 κ. ε., Πλάτωνος Πολιτεία 364, Νομ. 933α.
21) Ευριπ. Ιππ. 478• Ξεν. Απομν. 2.6.10.
22) Πλάτωνος Πολιτεία 364 b, Θεοφρ. Φυτ. Ιστ. 9,10.4 κλπ.
Από την ιστοσελίδα του κ. Άγγελου Σακκέτου



πηγη
Οι διαχειριστές του katohika.gr διατηρούν το δικαίωμα τροποποίησης ή διαγραφής σχολίων που περιέχουν υβριστικούς – προσβλητικούς χαρακτηρισμούς. Απαγορεύεται η δημοσίευση συκοφαντικών ή υβριστικών σχολίων.Σε περίπτωση εντοπισμού τέτοιων μηνυμάτων θα ακολουθεί διαγραφή

Φιλε μου ο σημερινός εχθρός σου είναι η παραπληροφόρηση των μεγάλων καναλιών. Αν είδες κάτι που σε άγγιξε , κάτι που το θεωρείς σωστό, ΜΟΙΡΆΣΟΥ ΤΟ ΤΩΡΑ με ανθρώπους που πιστεύεις οτι θα το αξιολογήσουν και θα επωφεληθούν απο αυτό! Μην μένεις απαθής. Πρώτα θα νικήσουμε την ύπνωση και μετά ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ τα υπόλοιπα.



Nicoin

ΚΟΨΕ ΤΟ ΤΣΙΓΑΡΟ ΕΥΚΟΛΑ, με το σπρέι Nicoin..!

Το σπρέι Nicoin – ένα φυσικό προιόν ,το οποίο βοηθάει να απαλλαγείτε απο τον έθισμο στη νικοτίνη μόνο σε 3 εβδομάδες..

Χωρίς έμπλαστρα, Χωρίς βιομαγνήτες, Χωρίς φάρμακα και συμπλήρωμα διατροφής, Χωρίς βιβλία και υπνοθεραπεία!..

Βοηθάει να κόψετε τσιγάρο εύκολα, Εξαλείφει τα στερητικά συμπτώματα ,Χωρίς αύξηση του σωματικού βάρους, Ηρεμεί τα νεύρα, Εξαλειφθεί την πίσσα και την νικοτίνη από τον οργανισμό!.

ΤΙΜΗ 49,00

ΑΓΟΡΑ ΜΕ ΑΝΤΙΚΑΤΑΒΟΛΗ

 Powered by WebCash


Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *