Τι είναι το καλό και τι το κακό;

Ηθική, θέμα σχετικότητας: Τι είναι το καλό και τι το κακό; Ποια είναι τα όρια μεταξύ μιας ηθικής πράξης και μιας ανήθικης; Πως μπορούμε να “μετρήσουμε” ή και να “αυξήσουμε” την ηθικότητα μιας πράξης; Αυτά και παρόμοια ερωτήματα απασχολούν τους φιλοσόφους εδώ και αιώνες. Μεγάλα μυαλά της ανθρωπότητας έχουν προσπαθήσει να διερευνήσουν με τον δικό τους τρόπο ένα καθαρά ανθρώπινο χαρακτηριστικό: την ηθικότητα. Οι Καντ, Καρτέσιος, Αριστοτέλης, Πλάτωνας και Νίτσε είναι μόνο μερικά ενδεικτικά μεγάλα ονόματα φιλοσόφων που ο καθένας έδωσε τις δικές του απαντήσεις στο ερώτημα του τι είναι ηθικό και τι όχι.

Όπως ήταν φυσικό, ένα τόσο μεγάλο και πανανθρώπινο θέμα απασχολεί και την επιστήμη της ψυχολογίας, από πολλές διαφορετικές σκοπιές. Οι κοινωνικοί ψυχολόγοι, ίσως με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τον Δρ. Ζιμπάρντο, ενδιαφέρονται να δουν πως οι κοινωνικές συνθήκες μπορούν να αλλάξουν τις συμπεριφορές των ανθρώπων κάνοντας τους περισσότερο ή λιγότερο ηθικούς.

Τελικά αυτοί που προβαίνουν σε αποτρόπαιες πράξεις βίας, όπως δολοφονίες, βιασμούς, γενοκτονίες και βασανισμούς ανθρώπων είναι πράγματι λίγοι και αποτελούν τρανταχτές περιπτώσεις ατόμων με σοβαρά ψυχοκοινωνικά προβλήματα (ή και “κόμπλεξ”, όπως λέμε στην καθομιλουμένη), όπως πιστεύουν οι περισσότεροι; Ή μήπως ο καθένας από εμάς είναι σε θέση να βγάλει από μέσα του έναν μικρό ή μεγάλο “δαίμονα”, έτοιμο να διαπράξει το κακό όταν βρεθεί στις κατάλληλες συνθήκες;

Ο Δρ. Ζιμπάρντο στο τελευταίο του βιβλίο με τίτλο “Το φαινόμενο του Λούσιφερ: Πως καλοί άνθρωποι γίνονται κακοί” (Lucifer’s Effect: How Good People Turn Evil), υποστηρίζει πως όλα είναι σχετικά. Δεν υπάρχουν ξεκάθαρα όρια μεταξυ καλού και κακού, αλλά αντίθετα η ηθικότητα εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από εξωτερικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά μας.

Εάν είμαστε μέλη ενός συνόλου που βρίσκεται σε σύγκρουση με μια δαιμονοποιημένη εξω-ομάδα (Εμείς VS οι Άλλοι) τότε είναι πολύ πιο εύκολο να διαπράξουμε αποτρόπαιες πράξεις εναντίον των αντιπάλων όταν λειτουργούμε ως σύνολο. Η ευθύνη της πράξης δεν είναι προσωπική, αλλά αντίθετα «μοιράζεται» στα μέλη της ομάδας ή -πολύ συχνότερα- χρεώνεται σε έναν απώτερο, πάντοτε “καλό”, σκοπό και επομένως εξανεμίζεται[1]

Έρευνες όπως το πασίγνωστο πείραμα της φυλακής του Στανφορντ ή το πείραμα του Μίλγκραμ έδειξαν πως η ανθρώπινη ηθικότητα είναι αρκετά εύπλαστη. Αν βρεθούμε σε ένα βίαιο περιβάλλον ή κάποιος τον οποίο θεωρούμε ανώτερό αναλάβει την ευθύνη των (ανήθικων) πράξεών υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να γίνουμε και εμείς βίαιοι και σαδιστές, αντίθετα πάντα με τις ηθικές αξίες που πιστεύουμε πως έχουμε.



Gemoderm

Ξεχάστε τις αιμορροΐδες για πάντα!

Το σπρέι Gemoderm βοηθά να απαλλαχθεί κανείς από αιμορροΐδες και ραγάδες του πρωκτού. Χρησιμοποιείται για εξωτερικές και εσωτερικές αιμορροΐδες, την θρόμβωση και τη φλεγμονή, φαγούρα και έκζεμα πρωκτού, κατά αιμορροΐδες μετά τον τοκετό. Σπρέι έχει αντισηπτική, αντι, τοπική αναισθητική, αιμοστατική και στυπτική δράση, προωθεί την απορρόφηση των αιμορροΐδων και την αποκατάσταση του ορθού, θεραπεύει γρήγορα τις ραγάδες του πρωκτού και εξαλείφει την αιμορραγία.

ΤΙΜΗ 49,00

ΑΓΟΡΑ ΜΕ ΑΝΤΙΚΑΤΑΒΟΛΗ

 Powered by WebCash


Αυτά τα συμπεράσματα φαίνονται πως επαληθεύονται και με εγχώριες έρευνες, όπως αυτή της Δρ. Χαρίτου-Φατούρου[2] , η οποία μέσω συνεντεύξεων των βασανιστών της χούντας (ΕΑΜ-ΕΣΑ) διαπίστωσε πως το περιβάλλον παίζει καταλυτικό ρόλο στη “δημιουργία” ατόμων έτοιμα να βασανίσουν τον οποιοδήποτε με μια και μόνη διαταγή.

Οι φιλόσοφοι και οι ψυχολόγοι που ασχολούνται με το αίσθημα της ηθικής στις έρευνές τους συχνά χρησιμοποιούν κάποια παραδείγματα στα οποία το υποκείμενο έρχεται αντιμέτωπο με ένα ηθικό δίλημμα και πρέπει να πάρει μια απόφαση η οποία έχει μια ηθική και μια ανήθικη πλευρά. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην ερμηνεία που δίνουν τα άτομα στην επιλογή τους.

Ένα πολύ κλασσικό παράδειγμα του οποίου παραλλαγές χρησιμοποιούνται συνέχεια είναι το ακόλουθο. Έστω πως ένα τραίνο γεμάτο με 8 ανθρώπους κατευθύνεται προς τον γκρεμό. Εσείς είστε σε ένα σταυροδρόμι και μπορείτε να αλλάξετε τροχιά στο τραίνο στέλνοντάς το προς μια άλλη κατεύθυνση -σώζοντας έτσι τη ζωή των 8 επιβατών- στην οποία όμως βρίσκονται άλλα 2 άτομα τα οποία και θα σκοτωθούν σε περίπτωση που το τραίνο περάσει από πάνω τους. Τι κάνετε; Αφήνετε το τραίνο να πέσει στον γκρεμό ή επεμβαίνετε και σώζετε τα 8 άτομα θυσιάζοντας τα 2;

Το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού θα απαντούσε πως θα έσωζε τα 8 άτομα θυσιάζοντας τα άλλα δύο, με γνώμονα το γενικό καλό που θα έκαναν. Όταν όμως οι αριθμοί αλλάζουν, αλλάζουν και οι απαντήσεις. Όσο περισσότερα άτομα θυσιάζονται τόσο μεγαλύτερος αριθμός ατόμων πρέπει να σώζεται[3] . Όταν οι αριθμοί είναι οριακοί (4 άτομα θυσιάζονται, 5 σώζονται) τόσο πιο άβολα νιώθουμε με την επιλογή μας.

Μήπως όμως η ηθικότητα δεν είναι απλά θέμα αριθμών, αλλά θέμα ερμηνείας; Ας δούμε ένα άλλο παράδειγμα ηθικού προβλήματος που κάνει εμφανές αυτό το ζήτημα.

Ένας επιχειρηματίας καλείται να πάρει μια απόφαση σχετικά με το εάν θα επεκτείνει την επιχείρησή του. Οι σύμβουλοί του του λένε πως εάν επεκτείνει την επιχείρησή του θα κάνει μεγάλο κακό στο περιβάλλον και θα εξαντλήσει όλους τους φυσικούς πόρους της περιοχής. Αυτός όμως απαντάει πως η πρώτη του προτεραιότητα είναι να αυξήσει το κέρδος του, οπότε δεν τον νοιάζει εάν θα καταστραφεί ή όχι το φυσικό περιβάλλον. Τελικά επεκτείνεται η επιχείρηση και πράγματι το περιβάλλον καταστρέφεται.

Πως κρίνετε την απόφαση του επιχειρηματία, βάσει της επίπτωσής της στο περιβάλλον; Ηθική ή όχι; Οι περισσότεροι απαντάνε πως η τελική απόφασή του είναι μάλλον ανήθικη καθώς ήξερε το κακό που θα κάνει στο περιβάλλον και παρόλα αυτά επέκτεινε την επιχείρησή του.

Ας δούμε τώρα το ίδιο πρόβλημα ελαφρώς διαφοροποιημένο.

Ένας επιχειρηματίας καλείται να πάρει μια απόφαση σχετικά με το εάν θα επεκτείνει την επιχείρησή του. Οι σύμβουλοί του του λένε πως εάν επεκτείνει την επιχείρησή του θα κάνει επίσης πολύ καλό στο περιβάλλον μιας και θα προστατεύσει την περιοχή και θα εμπλουτίσει τους φυσικούς πόρους της. Αυτός όμως απαντάει πως η πρώτη του προτεραιότητα είναι να αυξήσει το κέρδος του, οπότε δεν τον νοιάζει εάν θα καταστραφεί ή όχι το φυσικό περιβάλλον. Τελικά επεκτείνεται η επιχείρηση και πράγματι το περιβάλλον προστατεύεται και εμπλουτίζεται.

Πως κρίνετε τώρα την απόφαση του επιχειρηματία, βάσει της επίπτωσης που είχε στο περιβάλλον; Ηθική ή όχι; Οι μόνες διαφορές στις δύο ιστορίες είναι πως το τελικό αποτέλεσμα είναι θετικό στη μία και αρνητικό στην άλλη. Κάποιος θα περίμενε πως μιας και στην πρώτη ιστορία η απόφαση του επιχειρηματία κρίθηκε ως ανήθικη, στην δεύτερη θα έχει κριθεί ως ηθική.

Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει, καθώς και πάλι οι περισσότεροι απαντάνε πως η πράξη του είναι ανήθικη γιατί σκοπός του δεν είναι να σώσει το περιβάλλον, αλλά να αυξήσει το κέρδος του. Η ερμηνεία των χαρακτήρων που γίνεται στις δύο ιστορίες είναι διαφορετική, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή των κριτηρίων βάσει των οποίων κρίνεται η ηθικότητα μιας πράξης.

Είναι γνωστό πως διαφοροποιώντας ελαφρώς τη διατύπωση μιας ερώτησης ή την περιγραφή ενός γεγονότος, μπορεί να αλλάξει και η τελική ερμηνεία τους, με αποτέλεσμα ανάπτυξη διαφορετικών συμπεριφορών. Παρόμοια αποτελέσματα μπορεί να έχει και η διατύπωση ενός ηθικού διλήμματος η οποία μπορεί κάλλιστα να δημιουργήσει μια τάση προς την μια ή την άλλη πλευρά. Αυτού του είδους οι διαπιστώσεις είναι γνωστές και στους πολιτικούς οι οποίοι, παίζοντας με τις λέξεις, προσπαθούν να πείσουν υπέρ της αναγκαιότητας και -κυρίως- της ηθικότητας των αποφασεών τους.

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε πως η ηθική εν τέλει φαίνεται πως είναι ένα πολύ σχετικό θέμα. Εξαρτάται από την διατύπωση του ηθικού ζητήματος, τις προδιαθέσεις μας, τις κοινωνικές συνθήκες αλλά και το αναμενόμενο τελικό αποτέλεσμα. Βλέπουμε πως το καλό και το κακό δεν έχουν ξεκάθαρα όρια. Μια πράξη που σε μια δεδομένη στιγμή μας φαίνεται απολύτως ηθική και δικαιολογημένη, μπορεί στο επόμενο λεπτό να είναι εντελώς ανήθικη.

Στις δύσκολες εποχές που ζούμε οι οποίες αποτελούν πρόσφορο έδαφος για κάθε είδους εχθρικά συναισθήματα απέναντι σε συνανθρώπους μας (πολυεπίπεδος ρατσισμός, ανταγωνιστικότητα, μεταναστευτικά ζητήματα, οικονομική ανέχεια κ.α.) πρέπει να έχουμε όλα αυτά στο νου μας όταν καλούμαστε να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις, κυρίως όταν βάσει αυτών διακυβέβεται η ζωή τρίτων.

Δημήτρης Αγοραστός

Περισσότερες Πληροφορίες / Βιβλιογραφία

Zimbardo, P. (2009). “The Lucifer Effect: How Good People Turn Evil”. Random House Group: London.

Χαρίτου-Φατούρου, Μ. (2003). “Ο Βασανιστής ως Όργανο της Κρατικής Εξουσίας: Ψυχολογικές Καταβολές”. Ελληνικά Γράμματα: Αθήνα.

Medical News Today: “Moral Dilemma Scenarios Prone to Biases”

Eos Aurora:

Ηθική είναι κάθε πράξη που σε συνδέει με το Πνεύμα ή Δύναμη ή Σκοπό ανάλογα με το μονοπάτι που ενστερνίζεσαι και ακολουθείς.

Ανήθικη είναι κάθε πράξη που σε απομακρύνει από αυτό το μονοπάτι.

Κάθε πράξη που σε συνδέει με τον Σκοπό σου προσθέτει Ενέργεια

Κάθε πράξη που σε απομακρύνει από τον Σκοπό, σου αφαιρεί Ενέργεια.

Το μόνο που χρειάζεσαι για να ελευθερωθείς από τα δεσμά της ύλης και να βγεις έξω από τις Δημιουργίες είναι Ε Ν Ε Ρ Γ Ε Ι Α.

Μπορείς επομένως πολύ εύκολα να αντιληφθείς τι είναι ηθικό και τι ανήθικο, τι είναι καλό και τι κακό.

10 thoughts on “Τι είναι το καλό και τι το κακό;

  1. Ανώνυμος says:

    AYTO EINAI ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ………….

    ΑΝΤΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΚΑΛΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ…………ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΝΙΤΣΕ…..ΜΠΗΞΕ….ΔΕΙΞΕ……..ΚΑΙ ΒΗΞΕ…..

    ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΟΙ…..ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΛΑΘΗ……..

    Ο ΣΚΟΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΤΕΛΕΙΟΙ…………….

    ΟΠΟΤΕ ΕΧΟΥΝ ΣΑΝ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ…..ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΟΣ……

    ΕΤΣΙ ΦΤΑΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΣΕ ΕΝΑ ΕΠΙΠΕΔΟ ΜΕ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΜΕΤΡΑ……ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΔΙΝΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΗΝ ΧΑΡΗ ΤΟΥ……..ΩΣΤΕ ΝΑ ΦΤΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ…….

    ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΣΧΕΔΩΝ ΟΛΩΝ ΕΙΝΑΙ….ΟΤΙ ΜΟΛΙΣ ΦΤΑΝΟΥΝ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΜΕΤΡΑ……ΤΟΤΕ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΙ…….ΦΕΥΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΟ……ΓΙΑΤΙ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ …….(ΤΑ ΜΠΕΡΔΕΥΟΥΝ)……..ΚΑΙ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΠΤΩΣΗ………………ΑΥΤΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ……ΑΝ ΠΡΟΛΑΒΟΥΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΤΟΥΣ…………ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΦΕΥΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΩΗ…..ΑΝΑΛΟΓΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΑ ΤΟΥΣ ΒΡΕΙ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΩΡΑ………..

    ΝΑ ΠΙΝΕΤΕ ΝΕΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΗΓΗ……………ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ (Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΤΟΥ)……..

    ΑΥΤ(Ι)Α

  2. Ανώνυμος says:

    Το κακό, είναι η απουσία του καλού. Το σκοτάδι, όταν δεν υπάρχει φώς. Το κακό δεν έχει υπόσταση. το κακό δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το καλό. Το αντίθετο δεν ισχύει.
    Το ψέμα, είναι η απουσία της αλήθειας.
    Ο θάνατος είναι ηα πουσία της ζωής.
    Η αδιαφορία, είναι η έλειψη ενδιαφέροντος.
    Το μίσος, είναι έλειψη αγάπης.
    Η καταστροφή, είναι η έλλεψη ή η εξάλλειψη της δημιουργίας.
    κ.ο.κ.
    Οι θεωρείες περί γινκ-γιανκ, είναι καταστροφικές σε πολλά επίπεδα.
    Τι σημαίνουν όλα αυτά;

    Ότι για να μαχηθείς το κακό, αρκεί να κάνεις το καλό.
    Όσο περισσότερο καλό κάνεις, τόσο εξαφανίζεται το κακό.

  3. Ανώνυμος says:

    απλα οταν βρισκεσαι στη μια κατασταση δε μπορειεις να επικοινωνησειις με την αλλη…διακοπτεται και διαλεγεις…η απο εδω η απο εκει αρετη η κακια…ηρακλης …you now.

  4. Ανώνυμος says:

    ΤΟ ΗΘΙΚΟΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΑΙ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ. ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ! ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ 2 ΔΕΝ ΚΡΑΤΑΕΙ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ. Η ΔΕ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΡΡΕΑΖΕΤΑΙ ΑΝΑΛΟΓΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ ΜΑΣ… ΩΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΜΟ ΥΛΙΚΟ, ΟΤΙ ΔΙΝΕΙΣ ΠΑΙΡΝΕΙΣ.

    ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΙΩΝΟΥΜΕ ΕΜΠΡΑΚΤΑ ΜΕ ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ.

    Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΚΟΜΟΥΝΙΣΜΟΣ ΕΧΟΥΝ ΩΣ ΑΡΧΗ ΙΔΕΩΛΟΓΙΑΣ ΒΑΣΙΖΟΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΟΥΤΟΠΙΑ… ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΕΙ ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΜΑΖΕΣ.

    ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΣΟ Ο ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ Β' ΦΩΚΑΣ, ΟΣΟ ΚΑΙ Ο ΑΝΙΨΙΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΙΜΙΣΚΗΣ ΗΤΑΝ 2 ΠΟΛΛΟΙ ΚΑΛΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ!!!… ΚΑΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ. ΝΗΣΤΕΥΑΝ… ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΝΤΑΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΑΝ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ… ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΜΠΟΔΙΣΕ ΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ ΝΑ ΣΦΑΞΕΙ ΤΟΝ ΘΕΙΟ ΤΟΥ ΚΑΙ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΝΙΚΗΦΟΡΟ!

    Ο ΤΣΙΜΙΣΚΗΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ (ΙΣΩΣ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΤΟΥΝ)… ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΑΝ ΕΣΦΑΞΕ ΤΟΝ ΘΕΙΟ ΤΟΥ… ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ, ΑΛΛΑ ΗΤΑΝ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟΥΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΕΣ ΤΟΥ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ.

    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%99%CF%89%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82_%CE%91%CE%84_%CE%A4%CF%83%CE%B9%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%BA%CE%AE%CF%82

    ΟΙ ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΟΥΤΟΠΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ (ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΚΟΜΟΥΝΙΣΜΟΥ) ΗΤΑΝ ΟΤΙ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΜΟΝΕΣ, ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΒΙΑ… ΟΠΟΥ Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΟΥΤΟΠΙΑ ΛΑΜΒΑΝΗ ΣΑΡΚΑ ΚΑΙ ΟΣΤΑ, ΜΕΤΟΥΣΙΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΠΡΑΞΗ… ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΙΓΟΥΣ. ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΜΟΥΝΙΣΜΟ ΠΟΥ ΕΦΤΙΑΞΕ ΜΟΝΟ ΓΚΟΥΛΑΓΚ… ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΕΥΚΟΛΑ ΕΠΕΣΕ.

    ΟΤΑΝ ΥΠΟΣΧΕΣΕ ΟΥΤΟΠΙΑ.. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΔΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΔΙΕΞΟΔΟ ΣΤΗΝ ΟΥΤΟΠΙΑ… ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ.

    Η ΑΡΕΤΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑΛΟ… ΟΥΤΕ ΦΥΣΙΚΑ ΤΟ ΚΑΚΟ, ΑΥΤΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΠΑΡΕΡΧΟΝΤΑΙ. Η ΑΡΕΤΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ, ΟΤΑΝ ΕΡΘΕΙ, ΕΡΧΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ.

    https://www.youtube.com/watch?v=z4teWY41k5k

    ΑΥΤΑ.

  5. Ανώνυμος says:

    Ο ΣΤΩΙΚΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ ΑΝΑΛΥΕΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΡΙΒΕΣ ΤΟΥ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΛΟΥ ΚΑΙ ΚΑΚΟΥ!!ΡΙΞΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΕΙΣ ΚΑΝΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΔΕΙΣ ΠΟΛΛΑ!!!

  6. Ανώνυμος says:

    -ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ
    ΟΤΙ Η ΛΥΣΙΣ ΕΙΝΑΙ Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ,…………………….
    ΠΑΡΑΥΤΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΕΩΣΦΟΡΙΚΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗΣ..

    -ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Ο ΠΛΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ
    Η ΦΡΟΝΗΣΙΣ… ,ΕΙΝΑΙ Η ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ[τού κρατείν τών επιθυμιών καί υπό μηδεμιάς δουλούσθαι αλλά κοσμίως ….ζείν]

    -ΗΘΙΚΗ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΑΝ ΜΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΚΠΟΡΕΥΤΑΙ
    ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΩ ΜΑΣ
    ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟΜΑΡΙ ΜΑΣ
    ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΜΑΣ,
    ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΕ ΠΝΕΥΜΑ ΤΑΠΕΙΝΗΣ ΦΡΟΝΗΣΕΩΣ,
    [διότι καί η ελεημοσύνη καί οι αγαθοεργίες καί όλες οι καλές πράξεις ,
    ΑΝΕΥ ΤΗΣ ΤΑΠΕΙΝΗΣ ΦΡΟΝΗΣΕΩΣ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ,άνθρακες εισί]

    -Ο ΤΣΙΜΙΣΚΗΣ ΕΓΙΝΕ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΕΝΟΗΣΕ …
    ΟΤΑΝ ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΟΝ
    ΑΓΙΟ ΑΝΤΩΝΙΟ Γ΄ΤΟΝ ΣΤΟΥΔΙΤΗ [συγκεκριμένα όσοι τόν γνώρισαν γράφουν οι ιστορικοί τούς κάλυπτε Η ΘΕΙΑ ΧΑΡΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΑΣΟΤΑΝ
    ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ [Οταν ένας ΄τόν ερώτησε ,τί εστί ΖΩΗ ,απήντησε ,
    ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΣΚΙΑ ΚΑΙ ΟΝΕΙΡΟ ]

    -ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ..ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ……
    ΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΟΣ

    -ΜΕΓΙΣΤΗ ΑΠΑΤΗ ΚΑΙ ΠΛΑΝΗ ΝΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ Ο ΑΓΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ …..ΟΥΤΟΠΙΑ.
    [Μπορεί στόν αγώνα αυτό νά ΠΕΦΤΕΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ,ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΣΦΑΛΜΑΤΑ
    ΑΛΛΑ ΕΑΝ ΕΧΕΙ ΚΑΛΗ ΠΡΟΑΙΡΕΣΗ ,
    Η ΘΕΙΑ ΧΑΡΙΣ ΤΟΝ ΣΚΕΠΑΖΕΙ ,..ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ]

    ΓΙ ΑΥΤΟ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ ,
    ΓΙ ΑΥΤΟ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ,

    -[Τό φαιδρόν είναι ότι Ο Γ. ΒΟΥΛΟΥΚΟΣ πρόεδρος μεταφυσικής Ελλάδος
    πρέσβης ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΑΙ ΥΠΝΟΤΙΣΤΗΣ ,
    έλεγε ότι ο υπνοτισμός καί οι αναδρομές σέ προηγούμενες ζωές ,
    μαζί μέ τήν επίκληση τού μαγικού αριθμού 666 ,
    ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΜΕ ΤΟ ΙΕΡΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΩΣ
    ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ ΣΤΗΝ ….ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ .

    -ΤΟΣΗ ΠΛΑΝΗ ………ΤΟΣΗ ΑΠΑΤΗ………

    -ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
    ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ
    ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ ,
    ΕΧΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ,ΤΟΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑ ΜΑΣ
    ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΑΣΧΟΛΟΥΜΑΣΤΕ ΜΕ Σ Κ Υ Β Α Λ Α ,
    ΜΕ ΕΡΓΑ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ ΕΩΣΦΟΡΟΥ .

    ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΟΛΩΝ ΜΑΣ.

    Κων/νος ,

  7. Ανώνυμος says:

    -ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ,ΤΗΝ ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ
    ΟΤΙ Η ΛΥΣΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ, ΕΙΝΑΙ…… Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ,…………………….
    ΠΑΡΑΥΤΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΕΩΣΦΟΡΙΚΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗΣ..

    -ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Ο ΠΛΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ
    Η ΦΡΟΝΗΣΙΣ… ,ΕΙΝΑΙ Η ΣΩΦΡΟΣΥΝΗ[τού κρατείν τών επιθυμιών καί υπό μηδεμιάς δουλούσθαι αλλά κοσμίως ….ζείν]

    -ΗΘΙΚΗ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΑΝ ΜΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΚΠΟΡΕΥΤΑΙ
    ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΩ ΜΑΣ
    ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟΜΑΡΙ ΜΑΣ
    ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΜΑΣ,
    ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΕ ΠΝΕΥΜΑ ΤΑΠΕΙΝΗΣ ΦΡΟΝΗΣΕΩΣ,
    [διότι καί η ελεημοσύνη καί οι αγαθοεργίες καί όλες οι καλές πράξεις ,
    ΑΝΕΥ ΤΗΣ ΤΑΠΕΙΝΗΣ ΦΡΟΝΗΣΕΩΣ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ,άνθρακες εισί]

    -Ο ΤΣΙΜΙΣΚΗΣ ΕΓΙΝΕ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΕΝΟΗΣΕ …
    ΟΤΑΝ ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΟΝ
    ΑΓΙΟ ΑΝΤΩΝΙΟ Γ΄ΤΟΝ ΣΤΟΥΔΙΤΗ [συγκεκριμένα όσοι τόν γνώρισαν γράφουν οι ιστορικοί τούς κάλυπτε Η ΘΕΙΑ ΧΑΡΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΑΣΟΤΑΝ
    ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ [Οταν ένας ΄τόν ερώτησε ,τί εστί ΖΩΗ ,απήντησε ,
    ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΣΚΙΑ ΚΑΙ ΟΝΕΙΡΟ ]

    -ΖΩΗ ΕΠΙΣΗΣ ΕΙΝΑΙ .,.ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ……
    ΤΟ ΣΤΑΔΙΟΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΟΣ ΠΟΥ ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΟΛΟΙ.

    -ΜΕΓΙΣΤΗ ΑΠΑΤΗ ΚΑΙ ΠΛΑΝΗ ΤΟ ΝΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ …..ΟΥΤΟΠΙΑ.
    [Μπορεί στόν αγώνα αυτό νά ΠΕΦΤΕΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ,ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΣΦΑΛΜΑΤΑ
    ΑΛΛΑ ΕΑΝ ΕΧΕΙ ΚΑΛΗ ΠΡΟΑΙΡΕΣΗ ,
    Η ΘΕΙΑ ΧΑΡΙΣ ΤΟΝ ΣΚΕΠΑΖΕΙ ,..ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ]

    ΓΙ ΑΥΤΟ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ ,
    ΓΙ ΑΥΤΟ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ,

    -[Τό φαιδρόν είναι ότι Ο Γ. ΒΟΥΛΟΥΚΟΣ πρόεδρος μεταφυσικής Ελλάδος
    πρέσβης ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΑΙ ΥΠΝΟΤΙΣΤΗΣ ,
    έλεγε ότι ο υπνοτισμός καί οι αναδρομές σέ προηγούμενες ζωές ,
    μαζί μέ τήν επίκληση τού μαγικού αριθμού 666 ,
    ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ ΜΕ ΤΟ ΙΕΡΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΩΣ
    ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ ΣΤΗΝ ….ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ , .

    -ΤΟΣΗ ΠΛΑΝΗ ………ΤΟΣΗ ΑΠΑΤΗ………ΤΟΣΟΙ ΕΩΣΦΟΡΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ.

    -ΕΜΕΙΣ ΟΜΩΣ ,ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
    ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ
    ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ ,
    ΕΧΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ,ΤΟΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΑ ΜΑΣ
    ΚΑΙ ΑΣΧΟΛΟΥΜΑΣΤΕ ΜΕ Σ Κ Υ Β Α Λ Α ,
    ΜΕ ΕΡΓΑ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ ΕΩΣΦΟΡΟΥ .

    ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΟΛΩΝ ΜΑΣ.

    Κων/νος ,
    ,

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *