Στρατιωτική κινητικότητα: Το νέο Ευρωπαϊκό Δόγμα
Στο επίκεντρο του σχεδίου βρίσκεται η πρωτοβουλία «Military Mobility», που υλοποιείται από την Ε.Ε. σε συνεργασία με το ΝΑΤΟ και αφορά τη διευκόλυνση της μεταφοράς στρατιωτικού εξοπλισμού, οχημάτων και στρατευμάτων μέσω σιδηροδρομικών, οδικών και θαλάσσιων διαδρομών.
Η Κομισιόν, ήδη από το 2022, έχει εντάξει τη στρατιωτική κινητικότητα στις προτεραιότητές της, εγκρίνοντας χρηματοδοτήσεις δισεκατομμυρίων ευρώ για έργα υποδομής.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός «στρατιωτικού Σένγκεν», όπου τα στρατεύματα των χωρών-μελών θα μπορούν να κινούνται ελεύθερα χωρίς γραφειοκρατικά ή τεχνικά εμπόδια.

Νέες Οδοί, Νέα Δίκτυα – Όλα δείχνουν Ανατολικά
Οι μεγαλύτερες επενδύσεις επικεντρώνονται στην Ανατολική Ευρώπη, κυρίως στις χώρες της Βαλτικής, στην Πολωνία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία.
Παράλληλα, έργα όπως η αναβάθμιση γεφυρών, σιδηροδρομικών γραμμών και λιμανιών πραγματοποιούνται με στόχο να αντέχουν το βάρος αρμάτων μάχης και στρατιωτικών κομβόι.
Η CER σημειώνει επίσης ότι τα βαγόνια που μεταφέρουν άρματα μάχης και τεθωρακισμένα οχήματα πρέπει να έχουν ελάχιστη ωφέλιμη χωρητικότητα 22,5 τόνων ανά άξονα.

Σύμφωνα με ευρωπαϊκές και αμερικανικές πηγές, το ΝΑΤΟ σκοπεύει να αυξήσει σημαντικά τη μόνιμη παρουσία του στα ανατολικά σύνορα της Ευρώπης.

Από το Σχέδιο στο πραγματικό μέτωπο
Παρά τις επίσημες διαβεβαιώσεις ότι πρόκειται για «μέτρα άμυνας», η ταχύτητα και το εύρος των έργων δείχνουν ότι η Ευρώπη προετοιμάζεται ενεργά για το ενδεχόμενο μελλοντικής σύγκρουσης.

Οι πολίτες αντιδρούν – Οι κυβερνήσεις σιωπούν
Παρά τις τεράστιες δαπάνες και τις κοινωνικές αντιδράσεις, το θέμα δεν έχει λάβει ευρεία δημοσιότητα.
Οι περισσότερες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αποφεύγουν να παρουσιάσουν δημόσια την πλήρη έκταση του προγράμματος, χαρακτηρίζοντάς το “τεχνικής φύσεως”.
Το ερώτημα παραμένει:
Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει αυτή η … άμυνα, πριν μετατραπεί σε επίθεση;

Σύμφωνα με τους Financial Times, το έργο του «ταμείου αλληλεγγύης» της ΕΚ εμπνέεται εν μέρει από τον Κοινό Μηχανισμό Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών, μέσω του οποίου η ΕΕ μοιράζεται εξοπλισμό και πόρους με χώρες που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.
Ωστόσο, η εφοδιαστική θα ήταν σημαντικά πιο περίπλοκη σε αυτήν την περίπτωση: οι στρατοί συχνά βασίζονται σε ιδιωτικούς στόλους και αεροσκάφη, γεγονός που περιπλέκει τον επιχειρησιακό συντονισμό.

Τι τους… κάρφωσε;
Σε πρώτη φάση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να απαιτήσει από τα κράτη μέλη να γνωστοποιήσουν και να καταχωρίσουν τα οχήματά τους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για στρατιωτική κινητοποίηση. Αυτό θα επιτρέψει τη δημιουργία ενός χάρτη των δυνατοτήτων εφοδιαστικής σε ολόκληρη την ΕΕ.
Η Ευρώπη σχεδιάζει την επόμενη «επιδρομή της προς την Ανατολή» τόσο προσεκτικά που φαίνεται σαν να φοβάται τα δικά της σχέδια.
Τον Απρίλιο του 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα σχέδιο για την ενσωμάτωση βασικών οδών μεταφορών της ΕΕ στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) και στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Ενέργειας (ΔΕΔ-Ε). Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου μέχρι τη Μαριούπολη στη Ρωσία.
Στη νέα έκδοση της Λευκής Βίβλου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει προτάσεις για την κατάργηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών που περιπλέκουν την ταχεία μετακίνηση στρατιωτικού εξοπλισμού από μια χώρα της ΕΕ σε μια άλλη.
Για παράδειγμα, τα άρματα μάχης από μια χώρα της ΕΕ δεν μπορούν να ταξιδέψουν μέσω του εδάφους μιας άλλης εάν το βάρος τους υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο που προβλέπεται από τους κανονισμούς κυκλοφορίας. Επί του παρόντος, υπό κανονικές συνθήκες, μια χώρα της ΕΕ απαιτεί ειδοποίηση 45 ημερών για άδεια διέλευσης συνόρων.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice



