τα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ. μέχρι αρκετά προχωρημένο τον 6ο αιώνα μ.Χ.,
αναπτύχθηκε στην Ελλάδα ένα θρησκευτικό ρεύμα, το
οποίο σήμερα ονομάζουμε Ορφισμό. Επρόκειτο για ένα κίνημα με
απροσδιόριστα όρια, το οποίο μοιραζόταν αρκετές δοξασίες με τους
Πυθαγορείους, την Ελευσίνια και τη Διονυσιακή Θρησκεία, και υποστήριζε
απόψεις περί θεότητας παρόμοιες με αυτές που εξέφραζαν ποιητές του
ώριμου αρχαϊσμού, όπως ο Αισχύλος ή ο Πίνδαρος.
Οι
οπαδοί του κινήματος αυτού βασίζονταν σε μια σειρά ποικίλων κειμένων
που αποδίδονταν στον Ορφέα, ένα θαυμάσιο μυθικό τραγουδιστή, για τον
οποίο λεγόταν πως είχε συνοδεύσει τους Αργοναύτες, πως είχε κατεβεί
στον Άδη προς αναζήτηση της νεκρής συζύγου του και πως είχε καταφέρει
να συγκινήσει με το τραγούδι του ακόμη και τους ίδιους τους θεούς, όπως έκανε με τους θνητούς και τα ζώα.
Παρ’
όλ’ αυτά, η αδυναμία του να σεβαστεί τη θεϊκή απαγόρευση να μη γυρίσει
να κοιτάξει τη σύζυγό του, όπως έλεγαν, ματαίωσε την τελευταία στιγμή τη
διάσωσή της από τον άλλο κόσμο και την επιστροφή της στον κόσμο των
ζώντων. Υπέθεταν πως ένα τόσο μυθικό ταξίδι, παρά την αποτυχία του,
είχε προικίσει τον Ορφέα με ειδικές γνώσεις σχετικά με τον άλλο κόσμο,
που του επέτρεπαν να γνωρίζει ποια ήταν η τύχη των ψυχών μετά το θάνατο
και πως ο Ορφέας είχε αποφασίσει να μεταδώσει τις γνώσεις του σε
συγκεκριμένες ομάδες θνητών μυημένων σε μια μυστηριακή θρησκεία μέσω
μιας σειράς κειμένων. Πράγματι, έχουμε στοιχεία για την ύπαρξη μιας
ευρείας και ποικίλης λογοτεχνικής παραγωγής, θρησκευτικής ή με
φιλοσοφικά στοιχεία, που με βεβαιότητα προέρχεται από διάφορες εποχές,
από τον 6ο αιώνα π.Χ. μέχρι αρκετά προχωρημένης της ρωμαϊκής εποχής, και
η οποία θεωρούνταν έργο του Ορφέα.
Δεδομένου
ότι ο Ορφέας ήταν ένα μυθικό πρόσωπο και όχι υπαρκτός άνθρωπος,
οφείλουμε να σκεφθούμε πως τα κείμενα που του αποδίδονταν θα πρέπει να
ήταν έργα διαφόρων ποιητών, οι οποίοι, από φόβο μήπως δεν ληφθούν σοβαρά
υπ’ όψιν, αντί να διακινδυνεύσουν να παρουσιάσουν ως δικά τους τα έργα
και το θρησκευτικό μήνυμα που περιείχαν, προτίμησαν να παραμείνουν στην
ανωνυμία, ώστε τα πιστεύω τους να γίνουν πιο εύκολα αποδεκτά (με το
πρόσχημα ότι προέρχονταν από ένα φημισμένο αυτόπτη μάρτυρα του άλλου
κόσμου).
Ένας μύθος περί προελεύσεως του ανθρώπου
Το
ορφικό δόγμα θεμελιωνόταν σε ένα μύθο περί προελεύσεως του ανθρώπου,
κάτι το σπάνιο για τον ελληνικό κόσμο, στον οποίο ουσιαστικά δεν
υπάρχουν άλλοι μύθοι γι’ αυτό το θέμα. Στη Θεογονία του Ησιόδου, το
μόνο αρχαίο κοσμογονικό ποίημα που έχει διασωθεί ολόκληρο, λείπει η
αναφορά στο πως προέκυψαν οι άνθρωποι στον κόσμο. Ο ορφικός μύθος, η
ύπαρξη του οποίου στην αρχαιότητα αμφισβητήθηκε επανειλημμένως αλλά με
ανεπαρκή επιχειρήματα, [1] προκύπτει από διάφορα κείμενα τα οποία, όπως
συχνά παρατηρείται στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, αναφέρονται σε κάποιο
από τα επεισόδια ή σε συγκεκριμένες πτυχές του μύθου, αλλά δεν τον
διηγούνται με τρόπο συνεχή.
Από
τα στοιχεία που μας προσφέρουν αυτά τα κείμενα μπορούμε να συνθέσουμε
ένα σύνολο που είναι, σε γενικές γραμμές, το ακόλουθο: Ο Ζευς είχε
λάβει το θεϊκό θρόνο από τον πατέρα του, τον Κρόνο, έπειτα από μια σειρά
εναλλαγών της εξουσίας, από τις οποίες δεν έλειπαν τα βίαια
επεισόδια. Κατά πολλές απόψεις, ο ορφικός μύθος συμπίπτει με αυτό που
διηγείται ο Ησίοδος στη Θεογονία. Ο παππούς του Δία, ο Ουρανός, δεν
άφηνε τα παιδιά του να γεννηθούν για να διατηρήσει το θρόνο του, αλλά
ευνουχήθηκε από τον Κρόνο, γιο του και πατέρα του Δία, με τη βοήθεια
της συζύγου του Ουρανού, της Γαίας. Αλλά και ο Κρόνος, έχοντας τον ίδιο
σκοπό, δηλαδή να μη χάσει το θρόνο, καταβρόχθιζε τους απογόνους του
κατά τη γέννησή τους. Όμως η σύζυγός του, η Ρέα, έκρυψε έναν από
αυτούς, τον Δία, σε μια σπηλιά και έδωσε στον άντρα της μια πέτρα
τυλιγμένη σε σπάργανα για να την καταβροχθίσει. Όταν ο Δίας μεγάλωσε,
ευνούχισε και αυτός τον πατέρα του (μια λεπτομέρεια που δεν αναφέρεται
στην εκδοχή του Ησιόδου) και ανέλαβε την εξουσία των θεών.
Ο
Ζευς διέπραξε τότε αιμομιξία με τη μητέρα του Ρέα, η οποία ταυτίζεται
με τη Δήμητρα, και απέκτησε ως κόρη την Περσεφόνη. Ο Ζευς επίσης
ενώθηκε με την κόρη του και αποτέλεσμα της ένωσης ήταν η γέννηση του
θεού Διονύσου (συχνά αποκαλούμενου ως Ζαγρεύς στην ορφική παραλλαγή). Ο
νέος αυτός θεός ήταν λοιπόν αποτέλεσμα διπλής αιμομιξίας και ήταν
συγχρόνως γιος, εγγονός και ετεροθαλής αδερφός του Δία. Αυτή η
ανωμαλία, όσον αφορά τις γενεές, απέτρεπε την κανονική σειρά διαδοχής,
καθιστώντας τον Διόνυσο ένα είδος alter ego του Δία. Ο Ζευς αποφάσισε
τότε να παραδώσει το σκήπτρο στον Διόνυσο ενώ ακόμη ήταν βρέφος. Η Ήρα, η
σύζυγος του Δία, η οποία ενοχλούνταν από ένα γιο που προήλθε από άλλη
θεά, εκμεταλλευόμενη το φθόνο των Τιτάνων, για το βασιλικό αξίωμα που
παραχωρήθηκε στον Διόνυσο, τους υποκίνησε να επιτεθούν στο βρέφος.
Οι
Τιτάνες ήταν αδερφοί του Κρόνου και κατά συνέπεια ανήκουν στις
πρωταρχικές γενεές των θεών, οι οποίες είχαν αποκλειστεί από την
εξουσία και δεν μπορούσαν να συμφιλιωθούν με αυτή την ιδέα.
Αποφασισμένοι να εκδικηθούν το μικρό Διόνυσο, μεταμφιέστηκαν βάφοντας
τα πρόσωπά τους με γύψο και παραπλάνησαν τον Διόνυσο με διάφορα
παιχνίδια, έτσι ώστε τελικά να τον φονεύσουν. Αφού τον σκότωσαν, τον
διαμέλισαν, τον μαγείρεψαν και τον καταβρόχθισαν. Η θυσία του Διονύσου
μετετράπη από τους Ορφικούς σε παράδειγμα αιματηρής θυσίας, την οποία,
όπως θα δούμε αργότερα, απέρριπταν. Ο Ζευς, οργισμένος με την
εγκληματική πράξη των Τιτάνων, τους κατακεραύνωσε. Από την ανάμιξη της
φωτιάς του κεραυνού, της στάχτης και του αίματος των Τιτάνων με το χώμα,
όπου έπεσαν, δημιουργήθηκαν τα ανθρώπινα όντα. Οι συνέπειες αυτής της
προέλευσης είναι διάφορες.
Η
πρώτη είναι πως, δεδομένου ότι οι άνθρωποι προέρχονται εν μέρει από
θεούς (οι Τιτάνες και ο Διόνυσος ήταν θεοί) και εν μέρει από χώμα, έχουν
ένα θεϊκό και αθάνατο μέρος, την ψυχή, και ένα θνητό και φθαρτό
συστατικό, το σώμα. Η δεύτερη συνέπεια της προέλευσης των ανθρώπων
είναι ότι η ψυχή τους, πριν από τη δημιουργία του είδους, μολύνθηκε από
το έγκλημα των Τιτάνων, ένα έγκλημα το οποίο απαιτούσε εξιλέωση. Η
τρίτη συνέπεια είναι ότι η ψυχή έχει μια θετική θεϊκή συνιστώσα, η
οποία προέρχεται από τον Διόνυσο, αλλά επίσης έχει και μια αρνητική
θεϊκή συνιστώσα, κατάλοιπο της Τιτάνιας φύσης, δηλαδή της αλαζονείας
των προγόνων του ανθρώπου, των Τιτάνων, οι οποίοι επίσης ήταν θεοί.
Η
ψυχή πρέπει να απελευθερωθεί από το βάρος της εγκληματικής συνιστώσας
της και αυτό θα απαιτήσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, ανάλογο του
μεγέθους του εγκλήματος, πράγμα που σημαίνει πως η τιμωρία και ο
εξαγνισμός υπερβαίνουν τη χρονική διάρκεια μιας και μόνο ζωής. Συνεπώς,
η είσοδος της ψυχής στο σώμα, η εξιλέωση και η απελευθέρωσή της με το
θάνατο του σώματος, επαναλαμβάνεται αρκετές φορές σε μια μακροχρόνια
διαδικασία, κατά την οποία η ψυχή εγκαθίσταται διαδοχικά σε σώματα τα
οποία είναι γι’ αυτήν μια φυλακή ή ένας τάφος (θυμηθείτε την περίφημη
φράση την οποία μας μεταδίδει ο Πλάτων, σώμα σήμα, δηλαδή, το σώμα, ένας
τάφος, στην οποία κάνει λογοπαίγνιο βασιζόμενος στην ομοιότητα των δυο
λέξεων στα ελληνικά [2]).
Ονομάζουμε
μετεμψύχωση [3] τη μετοίκηση της ψυχής από τον άλλο κόσμο σε αυτόν και
από ένα σώμα σε άλλο, έως ότου, εξιλεωμένη από τις αμαρτίες της, μπορεί
να επιτύχει την απελευθέρωση. Για να επιταχύνει την έλευση της στιγμής
κατά την οποία η ψυχή, οριστικά απελευθερωμένη, μπορεί να απολαύσει
μια ευτυχισμένη ζωή στον άλλο κόσμο, ο άνθρωπος πρέπει, κατ’ αρχάς, να
μυηθεί στα Διονυσιακά μυστήρια και, στη συνέχεια, να ζει σε αυστηρή
αγνότητα, χωρίς να μολύνεται από κανένα νεκρό ον, και να συμμετέχει σε
διάφορες ιεροτελεστίες.
Η αρχαιότητα του μύθου
Ο
μύθος εμφανίζεται στην πιο εξελιγμένη μορφή του στις Ραψωδίες, ένα
ποιητικό έργο το οποίο είναι γραμμένο πιθανότατα στον 1ο αιώνα π.Χ., και
το οποίο χρησιμοποιεί σημαντικά στοιχεία αρχαιότερων έργων. Πιο
συγκεκριμένα, και όσον αφορά το μύθο που μας απασχολεί, υπάρχουν
ενδείξεις πως υπήρχε από παλαιότερα. Μεταξύ των 4ου και 3ου αιώνων π.Χ.,
ο Καλλίμαχος αναφέρει τον Διόνυσο Ζαγρέα ως γιο του Δία και της
Περσεφόνης, ενώ κατά τον 3ο αιώνα π.Χ., ο Ευφορίων υπενθυμίζει τον τρόπο
με τον οποίο έβαψαν το πρόσωπό τους οι Τιτάνες.
Και
οι δυο αυτοί συγγραφείς διηγούνται πως οι Τιτάνες μαγείρεψαν τον
Διόνυσο. [4]Και ακόμη πριν από αυτούς, ο Πλάτων μας προσφέρει δυο
σημαντικά έπ’ αυτού κείμενα.
Νόμοι
Πλάτωνος (ΟF 37 ΙΒ): Στη συνέχεια αυτής της ελευθερίας, θα μπορούσε να
εμφανιστεί η άρνηση υπακοής στις αρχές και ως συνέπεια αυτής, η διαφυγή
από τις υποχρεώσεις και από τις πατρικές, μητρικές ή άλλων ηλικιωμένων
ατόμων νουθεσίες, και κοντά στο τέλος, η αξίωση της μη υποταγής στους
νόμους και στο τέλος, η έλλειψη φροντίδας των όρκων, της πίστης και
γενικά των θεών, με εκδηλώσεις και μίμηση της λεγόμενης «αρχαίας
Τιτάνιας φύσης», καταλήγοντας κατ πάλι σ’ εκείνη την ίδια και διάγοντας
μια θλιβερή ζωή, χωρίς ποτέ να επιτευχθεί η απαλλαγή από τις
δυστυχίες.
Οι
σύγχρονοι σχολιαστές ερμηνεύουν με διαφορετικό τρόπο την πλατωνική
αναφορά στους Τιτάνες. Οι πιο επιφυλακτικοί, όσον αφορά την ύπαρξη του
μύθου στην αρχαιότητα, [5] θεωρούν ότι ο φιλόσοφος δεν ταυτίζει την
ανθρωπότητα με την Τιτάνια κληρονομιά, αλλά απλώς συγκρίνει τη
συμπεριφορά της με αυτήν των Τιτάνων ως ένα είδος αρνητικού
παραδείγματος. Μια πιο προσεκτική εξέταση στο κείμενο καθιστά εμφανές
ότι ο Πλάτων δεν αναφέρεται σε μια συμπεριφορά όπως αυτή των Τιτάνων,
αλλά σε μια φύση η οποία εκδηλώνεται σε αυτούς. Η φύση λοιπόν είναι κάτι
που υπάρχει εκ γενετής. Ο φιλόσοφος ισχυρίζεται πως ο άνθρωπος
«μιμείται» αυτή τη φύση διότι η ανθρώπινη ψυχή έχει κληρονομήσει όχι
μόνο την Τιτάνια φύση, αλλά και αυτήν του Διονύσου, η οποία είναι
θετική.
Εκείνοι
οι οποίοι επιδεικνύουν υπακοή στο νόμο αναπτύσσουν τη Διονυσιακή,[6]
ενώ αυτοί οι οποίοι βρίσκονται σε τροχιά παρακμής, προσεγγίζουν διαρκώς
την Τιτάνια φύση σε καθαρή μορφή. Γι’ αυτό το λόγο ο Πλάτων αναφέρει ότι
επιδεικνύουν φύση Τιτάνια, διότι ήδη ενυπήρχε σε αυτούς, αλλά
εμφανίζεται σε αυτούς τους ανθρώπους με τέτοια ένταση που τους κάνει να
μοιάζουν στους ίδιους τους Τιτάνες, οι οποίοι αποτελούν την προέλευση
και το παράδειγμα αυτής της φύσης. Επί πλέον, μια τέτοια ερμηνεία
βρίσκεται σε συμφωνία με μια σειρά από αναφορές του Πλάτωνα, όπως το
σώμα ως φυλακή, η εξιλέωση του αρχικού αμαρτήματος και άλλα παρεμφερή
θέματα.[7] Επίσης, αυτή η ερμηνεία βρίσκει έρεισμα και σ’ ένα άλλο
κείμενο το οποίο επίσης ανήκει στους «Νόμους». [8]
Δεν
είναι ούτε ανθρώπινο ούτε θεϊκό το κακό που τώρα σε παρακινεί να
κατευθυνθείς προς το ιερόσυλο λείψανο, αλλά η έμφυτη ερεθιστικότητα των
ανθρώπων λόγω παλαιών και βεβήλων αδικημάτων, που ολέθρια πλανάται γύρω
τους.
Σε
αυτό το κείμενο επαναλαμβάνονται αναφορές σε μια φυσική τάση του
ανθρώπου προερχόμενη από «παλαιά αδικήματα», που δεν μπορεί να είναι
άλλα από αυτά που διεπράχθησαν από τους Τιτάνες. Μια «έμφυτη τάση» δεν
προέρχεται από την ίδια τη ζωή του ανθρωπίνου όντος, αλλά από τη
σύστασή του ως είδους, την αρχική στιγμή. Ακόμη, μπορούμε να
επικαλεστούμε και άλλες μαρτυρίες όσον αφορά την αρχαιότητα αυτού του
μύθου. Ο Παυσανίας [9] αποδίδει στον Ονομάκριτο, τον οποίο οι Έλληνες
τοποθετούσαν χρονικά στην κλασική περίοδο, την ίδρυση των ιεροτελεστιών
του Διονύσου, κατά τις οποίες αναπαρίστατο ο τρόπος με τον οποίο οι
Τιτάνες προκαλούσαν το μαρτύριο του θεού.
Αυτό
καταδεικνύει ότι ο Παυσανίας γνώριζε την ύπαρξη Διονυσιακών τελετών –
αναμφίβολα μυστηριακών- κατά την κλασική περίοδο. Είναι πιθανό μια ιερή
ιστορία, η οποία αφηγείται τη γένεση των ανθρώπων και την προέλευση του
αμαρτήματος το οποίο πρέπει να εξιλεωθεί, να απαγγέλλονταν σε
μυητικές τελετές οι οποίες θα εξηγούσαν τη σωστή διαδικασία ώστε να
επιτευχθεί ένας καλύτερος προορισμός στον άλλο κόσμο. Εν μέσω του 5ου
αιώνα π.Χ. βρίσκουμε άλλη μια ενδιαφέρουσα μαρτυρία του Ηροδότου.[10]
Λένε
οι Αιγύπτιοι ότι αυτοί που κυριαρχούν στον Καταχθόνιο κόσμο είναι η
Δήμητρα και ο Διόνυσος. Ήταν, επίσης, οι Αιγύπτιοι αυτοί που πρώτοι
διατύπωσαν τη δοξασία ότι η ψυχή του ανθρώπου είναι αθάνατη και ότι,
μετά το θάνατο του σώματος, εισέρχεται σε άλλο ον που ξαναγίνεται πάντα
ζωντανό. Αφού περάσει από όλα τα επίγεια όντα, τα θαλάσσια και τα
πτερωτά, επανέρχεται στο σώμα ενός ανθρώπου που πρόκειται σύντομα να
γεννηθεί και ολοκληρώνει αυτόν τον κύκλο σε τρεις χιλιάδες χρόνια.
Υπάρχουν μερικοί Έλληνες, άλλοι πριν και άλλοι κατόπιν -τα ονόματα των
οποίων, αν και γνωρίζω, δεν θα αναφέρω- που ακολούθησαν αυτή τη θεωρία
σαν να ήταν δική τους.
Ο
Ηρόδοτος μεταφράζει τα ονόματα των Αιγυπτίων θεών κατά τέτοιον τρόπο,
ώστε η Δήμητρα να αντιστοιχεί στην Ίσιδα και ο Διόνυσος στον Οσιρι.
Όμως, σύμφωνα με την ομόφωνη μαρτυρία των αιγυπτιολόγων,[11] η θεωρία
της μετεμψύχωσης αναμφίβολα δεν είναι αιγυπτιακή. Σε οποιαδήποτε
περίπτωση, αυτό που περισσότερο μας λυπεί είναι ότι ο ιστορικός δεν
θέλησε να αναφέρει ρητά το ποιοι είναι οι Έλληνες – «κάποιοι πριν,
κάποιοι κατόπιν»- τους οποίους αναφέρει ως υποστηρικτές αυτής της
θεωρίας.
Όπως
ήταν αναμενόμενο, στη σύγχρονη εποχή συζητήθηκε πολύ το αν ο Ηρόδοτος
αναφέρεται στους Ορφικούς και τον Πυθαγόρα, στους Ορφικούς και τον
Εμπεδοκλή ή στον Πυθαγόρα και τον Εμπεδοκλή. [12] Προσωπικά μου
φαίνεται ως πιο πειστική η ερμηνεία του Μπέρκρετ (Burkret), σύμφωνα με
την οποία ο Ηρόδοτος αναφέρεται στον Πυθαγόρα και τον Εμπεδοκλή, αλλά
θεωρεί δεδομένο ότι οι Ορφικοί και ο Πυθαγόρας είναι ένα και το αυτό.
[13]
Ο
Ηρόδοτος δείχνει την ίδια έλλειψη σαφήνειας σε τρία χωρία (2,61· 132·
170) όπου αναφέρεται σε ιεροτελεστίες του Οσίριδος, τις οποίες δεν
θεωρεί θεμιτό από θρησκευτικής πλευράς να μνημονεύσει. Στην Αίγυπτο,
αυτές οι τελετές και οι μύθοι δεν ήταν μυστικά, ούτε και αποτελούσαν
τμήματα μυστηρίων. Γι’ αυτό το λόγο, διάφοροι συγγραφείς [14] θεωρούν
ότι αυτή η παράξενη σιωπή του ιστορικού εξηγείται μόνον εάν στην εποχή
του, στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια των Βακχικών μυστηρίων, διηγούνταν
μια παρεμφερή ιστορία (το διαμελισμό του Διονύσου) στην οποία δεν ήταν
όντως θεμιτό να αναφερθεί.
Τέλος,
προερχόμενο από μια εποχή ακόμη πιο παλιά, διατηρούμε ένα απόσπασμα του
Πινδάρου (6ος-5ος αιώνας π.Χ.) το οποίο ο Πλάτων μετέδωσε ως μαρτυρία
της θεωρίας της μετεμψύχωσης, [15] όπου ο Θηβαίος ποιητής αναφέρεται
στον τρόπο με τον οποίο οι ψυχές πρέπει να τιμωρηθούν για ένα «παλαιό
αδίκημα» διαπραχθέν εις βάρος της Περσεφόνης (που δεν μπορεί να είναι
άλλο από το θάνατο του γιου της Διονύσου από τους Τιτάνες, προγόνους των
ανθρώπων), και στο πως θα ελευθερωθούν όταν επιτύχουν τη συγγνώμη της
καταχθόνιας θεάς.[16] Σε ένα χρυσό έλασμα της Πελίννας [17]
προσδιορίζεται πως είναι ο ίδιος ο Διόνυσος αυτός που γνωστοποιεί στη
μητέρα του τη στιγμή κατά την οποία η ψυχή επιτυγχάνει την
απελευθέρωση: «Πες στην Περσεφόνη ότι ο ίδιος ο Βάκχος σε ελευθέρωσε».
Υποσημειώσεις:
-Ευχαριστώ θερμά την κ. Πηνελόπη Σταυριανοπούλου για την ελληνική μετάφραση του κειμένου.
[1]
Κυρίως από τον R.Edmonds, «Tearing apart the Zagrus Myth.: a few
disparaging remarks on Orphism and Originai Sin», Classical Antiquity,
18, 1999, 35-73. Αλλά Βλέπε τα επιχειρήματα του A. Bernabé, «La toile de
Penèlope: a-t-il existé un mythe orphique sur Dionisos et les Titans?»,
Revue de l’ Histoire des Religions 219, 2002, 401- 433.
[2] Πλάτωνος Κρατύλος 400c.
[3]
Βλ. G. Casadio, «La metempsicosi tra Orfeo e Pitagora», en Ph. Borgeaud
(ed), Orphisme et Orphée, en l’ honneur de Jean Rudhardt, Genève
1991,119-155.
[4]
Καλλίμ. 43, 117 Pfeiffer [OF 34 Β. Από εδώ και στο εξής το OF
ακολουθούμενο από έναν αριθμό αναφέρεται στον αριθμό του χωρίου της
έκδοσης (στο τυπογραφείο των Ορφικών αποσπασμάτων, έργο του συγγραφέα
του παρόντος άρθρου στις εκδόσεις Biblioteca Teubneriana), Εύφορ. Απόσπ.
86 De Cuenca = 92 Van Groningen (OF 35B.), Schol. Tzetz. In Lycophr.
Alex 208 (98, 6Scheer, cf Callim. Fr. 643 Pf. Euphor. Fr. 13 de Cuenca)
(OF 36B.)
[5]
I.M. Linforth, 1941 The Arts of Orpheus, Berkeley-Los Angeles 1941, 339
s, Edmonds, art. Cit., 43ss. Έχω αντικρούσει διεξοδικά τα επιχειρήματα
του oro Bernabé, ό.π.
[6]
Πλάτωνος Πολιτεία 363c και Γοργίας 493b βασιζόμενος σε Ορφική πηγή,
περιγράφει μια τιμωρία στον άλλο κόσμο που ήταν το να κουβαλάει ο
τιμωρημένος νερό μέσα σε ένα κόσκινο. Το όργανο της τιμωρίας θυμίζει
σαφώς την αιτία της ποινής, την ανικανότητα να καθαριστεί η ψυχή από το
αρνητικό και διεφθαρμένο μέρος, κατά τον ίδιο τρόπο που καθαρίζει κανείς
το αλεύρι από τις ακαθαρσίες. Βλ. Α. Bernabé, «Platone e l’ orfismo»,
en G. Sfameni Gasparro (ed.), Destino e salvezza: tra culti pagani e
gnosi cristiana. Itinerari storico-religiosi sulle orme di Ugo Bianchi,
Cosenza 1998, 37-97:76.
[7] Όπως Κρατ. 400 (OF 430 I).
[8] Πλάτωνος Νόμοι 845b (OF 37 II Β.)
[9] Παυσανία 8,37,5 (OF 39 B.)
[10] Ηροδοτ. 2,123 (OF 423 B.)
[11] Βλ. π.χ. τα σχόλια του Lloyd σχετικά με αυτό το χωρίο, με βιβλιογραφία.
[12] Βλ. σχετικά με το ζήτημα στο Casadio, ó.π., 203 α. 9.
[13] W. Burkret, 1972 Lore and scince in ancient Pythagoreanism,CambridgeMass. 1972, 126 n. 38.
[14]
Βλ. κυρίως W. Burkret, Homo necans, The antropology of ancient Greek
sacrificial ritual and myth,Berlin-New York 1983, 225 n. 43.
[15] Πίνδ. fr. 133 Snell-Maehl. (OF 443 B.)
[16]
Βλ. A. Bernabé, «Una cita de Pindaro en Platon Men 81 b (fr. 133
Sn.-M)», στον J. A. Lopez (ed.), Desde los poemas homéricos hasta la
prosa griega del siglo IV d.C. Veintiséis estudios folologicos,Madrid
1999, 239-259, με την πλούσια βιβλιογραφία που αναφέρεται στην εργασία
αυτή.
[17] OF 485 Β.
Ελευθεροτυπία, Περιοδικό Ιστορικά, « Ορφέας και Ορφισμός / Ένας Χριστός πρό Χριστού», τεύχος 266, 23 Δεκεμβρίου 2004.
Πηγή
Οι διαχειριστές του katohika.gr διατηρούν το δικαίωμα τροποποίησης ή διαγραφής σχολίων που περιέχουν υβριστικούς – προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.
Απαγορεύεται η δημοσίευση συκοφαντικών ή υβριστικών σχολίων.Σε περίπτωση εντοπισμού τέτοιων μηνυμάτων θα ακολουθεί διαγραφή
Φιλε μου ο σημερινός εχθρός σου είναι η παραπληροφόρηση των μεγάλων καναλιών. Αν είδες κάτι που σε άγγιξε , κάτι που το θεωρείς σωστό, ΜΟΙΡΆΣΟΥ ΤΟ ΤΩΡΑ με ανθρώπους που πιστεύεις οτι θα το αξιολογήσουν και θα επωφεληθούν απο αυτό! Μην μένεις απαθής. Πρώτα θα νικήσουμε την ύπνωση και μετά ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ τα υπόλοιπα.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice