Η κβαντική θεωρία κάποτε φαινόταν σαν το τελευταίο καρφί στο φέρετρο του καθαρού λόγου. Τώρα τον θεωρεί σωτήρα της.
Η αμερικανική προεκλογική περίοδος φαίνεται σαν μια κακή στιγμή για να τραγουδήσει το εγκώμιο του ανθρώπινου ορθολογισμού. Οι υποψήφιοι δίνουν υποσχέσεις που δεν πρόκειται ποτέ να να τις τηρήσουν ακόμη και αν οι ψηφοφόροι το ζητήσουν. Η κατάπτωση από τα ιδεώδη του Διαφωτισμού, η πίστη στον ορθολογισμό, που ενέπνευσε την ίδρυση της δημοκρατίας.
Είναι ακόμη χειρότερα από ό, τι μπορείτε να σκεφτείτε. Μερικά πράγματα που νομίζετε ότι είναι δυνατόν να καταλάβετε σαν λογικά μόνο αν εξασκηθείτε, δεν είναι. Αν πραγματικά καταφέρετε να ζείτε μια ζωή με λογική -που ποτέ να μη ψηφίζετε, χωρίς να αξιολογήσετε προσεκτικά τα υπέρ και τα κατά του κάθε υποψηφίου, ποτέ να μη κάνετε αγορά μιας συσκευής, χωρίς τη συμβουλή του Consumer Reports, ποτέ να μη ρωτήσετε για κάτι, ποτέ να μη γίνετε αχυράνθρωποι, ποτέ να μη πέσετε σε καμία παγίδα ότι δηλαδή η σάρκα είναι κληρονόμος- μπορείτε ακόμα να βρείτε τον εαυτό σας να κάνει πράγματα που χωρίς καμία σημασία, όχι γιατί δεν υπήρχε λόγος αλλά επειδή η ίδια είναι μια λεπίδα πριονιού που της λείπουν μερικά δόντια.
Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, οι επιστήμονες και οι μαθηματικοί έπρεπε να δεχτούν ότι κάποια πράγματα θα είναι πάντα πέρα από την λογική. Στη δεκαετία του 1930 ο Kurt Gödel περίφημα έδειξε ότι ακόμη και στο ορθολογικό σύμπαν των μαθηματικών, για κάθε παράδοξο που απαιτεί βαθιά σκέψη, αναδύεται ένα άλλο. Οι οικονομολόγοι και οι πολιτικοί θεωρητικοί βρήκαν παρόμοιους περιορισμούς με ορθολογικούς κανόνες για την οργάνωση της κοινωνίας των πολιτών και οι ιστορικοί της επιστήμης εδρέωσαν την πεποίθηση ότι οι επιστημονικές διαφορές επιλύονται αποκλειστικά από τα γεγονότα.
Τα τελικά όρια για τον λόγο προέρχονται από την κβαντική φυσική, η οποία λέει ότι κάποια πράγματα απλώς συμβαίνουν και δεν μπορείτε ποτέ να ξέρετε γιατί. Ωστόσο, τα γεγονότα πήραν παράξενη στροφή κατά την τελευταία δεκαετία. Η ίδια η θεωρία της κβαντικής φυσικής, που φάνηκε στο κουτί της ανθρώπινης γνώσης αποδεικνύεται επίσης για να μας απελευθερώσει. Θα διευρύνει τις γνώσεις μας, όχι μόνο του φυσικού κόσμου αλλά και του εαυτού μας.
Με τον εμπλουτισμό στους κανόνες της λογικής σκέψης, αυτό μας βγάζει από αδιέξοδα που μας οδηγεί η λογική. Λαμβάνοντας υπόψη το ευρύτερο πλαίσιο που η κβαντικής φυσικής παρέχει, η ανθρώπινη συμπεριφορά μπορεί να μην είναι τόσο παράλογα, όπως μας κάνει να φαίνεται το βραδινό δελτίο ειδήσεων.
Το βάρος της Λογικής
Λίγοι ζουν και αναπνέουν το όνειρο του Διαφωτισμού περισσότερο από ότι ο Marquis de Condorcet, ένας από τους κορυφαίους μαθηματικούς του 18ου αιώνα.
Παίρνοντας θάρρος από την επιτυχία της νευτώνειας φυσικής, μερικούς απλούς κανόνες που εξηγεί την πτώση των μήλων και τις τροχιές των πλανητών, προσπάθησε να δημιουργήσει μια κοινωνική επιστήμη που να ταιριάζει. Η αιτία, σκέφτηκε, θα μπορούσε να κάνει τον κόσμο καλύτερο.
Αυτός και άλλοι στοχαστές του Διαφωτισμού αγωνίστηκε για μια προοδευτική πολιτική ατζέντα: την κατάργηση της δουλείας, ίσα δικαιώματα για τις γυναίκες, την καθολική δημόσια εκπαίδευση.
Φίλος του Thomas Jefferson, του Benjamin Franklin και του Thomas Paine, ο Condorcet έγινε ο πρώτος ηγέτης της Γαλλικής Επανάστασης. “Η στιγμή θα έρθει όταν ο ήλιος θα λάμψει μόνο σε έναν πλανήτη ελεύθερων ανθρώπων, γνωρίζοντας μόνο ως κύριο λόγο τους … να μαθαίνουν πώς να αναγνωρίζουν και να πνίξουν κάτω από το βάρος της λογικής τα πρώτα σημάδια δεισιδαιμονίας και τυραννίας, θα πρέπει κάποτε να επανεμφανιστεί”, έγραψε το 1794.
Στη συνέχεια, ήρθε η πτώση. Η επανάσταση πήρε σκοτεινή στροφή της. Ο Condorcet συνελήφθη, πέθανε στη φυλακή την επόμενη μέρα και θάφτηκε σε ένα κοινό τάφο, που αργότερα χάθηκε. Ο Διαφωτισμός έδωσε τη θέση του στο ρομαντισμό. Για πολλούς κορυφαίους στοχαστές, οι υπερβολές της επανάστασης δυσφήμισαν ολόκληρη την προοδευτική ατζέντα. Για να βελτιώσει το κακό, ο Condorcet είχε έρθει να αμφισβητήσει την ιδέα του Διαφωτισμού της βούλησης του λαού. Έδειξε ότι τα δημοκρατικά συστήματα ψηφοφορίας οδηγούν σε παράδοξα: οι επιλογές των ανθρώπων μπορούν να προσθέσουν αμοιβαίες αντιφάσεις και άλυτα θέματα.
Ο Μαθηματικός και πολιτικός δοκιμιογράφος, Piergiorgio Odifreddi του Πανεπιστημίου του Τορίνο στην Ιταλία δίνει ένα παράδειγμα: Στις προεδρικές εκλογές του 1976 στις ΗΠΑ, ο Gerald Ford εξασφάλισε το χρίσμα των Ρεπουμπλικάνων μετά από ένα σκληρό αγώνα με Ronald Reagan και ο Τζίμι Κάρτερ νίκησε τον Ford στις γενικές εκλογές, αλλά οι δημοσκοπήσεις έδειχναν ο Ρίγκαν θα είχε νικήσει τον Carter (όπως άλλωστε έκανε το 1980). Προτιμήσεις του εκλογικού σώματος ήταν αμετάβατες: προτιμώντας τον Κάρτερ από τον Ford και τον Ford από τον Ρέιγκαν δεν σημαίνει προτιμούσαν τον Κάρτερ από τον Ρέιγκαν. Ο Κάρτερ κέρδισε μόνο επειδή στις προκριματικές κατέλαβε την πρώτη θέση. “Το ποιος θα εκλεγεί καθορίζεται μόνο από τον τρόπο με τον οποία θα κάνει κανείς τις δύο εκλογές και όχι από το εκλογικό σώμα”, λέει ο Odifreddi. Οι πρόεδροι των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών, μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτή την κατάσταση εξάρτησης, ή να αλλάξουν, την πορεία μιας ψήφου.
Πηγή: ScientificAmerican
Απόδοση: Δημήτρης Γιάκας
Αντικλείδι , http://antikleidi.com
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
kai ego mnnomiza oti skeytonte san colika sindroma
ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΚΕΦΤΕΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ,ΔΡΑ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΚΑΙ ΘΕΛΕΙ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ.
ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ-ΟΠΩΣ ΦΕΡΟΝΤΕ ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΑΥΤΟ ΘΑ ΛΑΒΟΥΝ.