Επαγγελματική Εκπαίδευση – Σωτήρης Γκλαβάς & Κωνστ. Αρβανιτόπουλος γράψατε 2
Δεν γνωρίζουμε, αν ο Υπουργός Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλος, έχει κάποια απωθημένα από την παιδική του ηλικία, για τη Τεχνική και Επαγγελματική εκπαίδευση της χώρας μας, βλέπετε ο ίδιος φοίτησε στο ιδιωτικό σχολείο του «μπαμπά» του, δεν εξηγείτε, όμως, αλλιώς το «μένος» εναντίον της, που αναδεικνύετε μέσα από το σχέδιο νόμου που πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή, για το Τεχνολογικό Λύκειο.
Υπάρχει, βέβαια, πάντα η εκδοχή να πείσθηκε από τον Υπερ-υπουργό και συνταξιούχο εκπαιδευτικό κ. Σωτ. Γκλαβά, ότι πρόκειται για το τέλειο σχέδιο αναβάθμισής της και συνολικά αναβάθμισης της Β/θμιας Εκπ/σης, αν και όπως έγινε γνωστό ο κ. Υπουργός έχει χάσει την απόλυτη εμπιστοσύνη του σε αυτόν μετά την «πατάτα» της ρύθμισης του ωραρίου για τους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων, ρύθμιση που προκάλεσε την δυσαρέσκεια πολύ κοντινού προσώπου (όχι συνεργάτη ή υπουργού) του Πρωθυπουργού.
Το ίδιο λάθος
Τα ίδια πίστευαν, όμως, ο αείμνηστος Γιώργος Ράλλης για τον νόμο 576/77 των Κοντογιαννόπουλου – Καραμιτσάνη (κι αυτός μακαρίτης) και όλοι γνωρίζουν πως εκλέχθηκε από σπόντα στις επόμενες εκλογές, ο κ. Γεράσιμος Αρσένης για τα ΤΕΕ και έμεινε στην ιστορία για το «κάτσε καλά Γεράσιμε», η κ. Μαριέττα Γιαννάκου και ο κ. Καλός για την μεταρρύθμιση των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ των κ.κ. Αλεξανδρή & Ράμα και όλοι γνωρίζουν ότι κατέληξαν στην πολιτική χωματερή, όπως επίσης και η κ. Άννα Διαμαντοπούλου με το ανεκλπήρωτο όνειρο της για το Τεχνολογικό Λύκειο με αποτέλεσμα σήμερα να «βολοδέρνει» πολιτικά προσπαθώντας να μείνει στην πολιτική επικαιρότητα.
Όλοι κάνανε το ίδιο λάθος. Στηρίχθηκαν και ενστερνίσθηκαν τις απόψεις υπηρεσιακών παραγόντων ή ορθότερα μετακλητών συμβούλων και κομματικών στελεχών, που ως συνήθως, γνωρίζουν τα πάντα, χωρίς ουδέποτε να έχουν εργασθεί σε πραγματικές συνθήκες.
Το ίδιο λάθος κάνει και ο κ. Αρβανιτόπουλος. Παρότι βρήκε στα συρτάρια του ένα έτοιμο σχέδιο για τον Νέο Τύπο Λυκείου και κυρίως για το Τεχνολογικό Λύκειο, από την κ. Διαμαντοπούλου με την οποία για ένα διάστημα συγκυβέρνησαν, ο κ. Υπουργός το ανέθεσε προς επεξεργασία στον στενό συνεργάτη του κ. Σωτήρη Γκλαβά.
Ο συνταξιούχος κ. Σωτήρης Γκλαβάς
Περίεργη υπόθεση ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς. Αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου επί των Κυβερνήσεων Καραμανλή, συνταξιοδοτήθηκε με αίτησή του αμέσως μετά τον σχηματισμό της Κυβέρνησης ΓΑΠ. Είχε προλάβει να καταθέσει πρώτα στον τότε υπουργό Παιδείας Κ. Στυλιανίδη και μετά στον διάδοχο του κ. Σπηλιωτόπουλο, πρόταση για την συγγραφή νέων αναλυτικών προγραμμάτων και βιβλίων για το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το γενικό Λύκειο, ύψους 780 περίπου εκατομμυρίων ευρώ. Οι «παρατρεχάμενοί τους ακόμα θυμούνται το θαυμάσια βιβλιοδετημένο πακέτο προτάσεων που ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς κουβαλούσε και επιδείκνυε σε κάθε σύσκεψη, ανεξάρτητα από το θέμα της. Για την ιστορία, η πρόταση του κ. Γκλαβά απορρίφθηκε μετά πολλών επαίνων από τους δύο Υπουργούς ως εξωπραγματικά κοστολογημένη…
Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρία
Αμέσως μετά την συνταξιοδότησή του, ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς ορίσθηκε μέλος του Δ.Σ. της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρίας, πρόεδρος της οποίας είναι για περισσότερα από 20 χρόνια ο κ. Μπαμπινιώτης. Συνέδραμε το συνταξιούχο Καθηγητή στην διοίκηση των Αρσάκειων Σχολείων που λειτουργεί η Φιλεκπαιδευτική Εταιρία και στη διαχείριση των κρατικών επιχορηγήσεων σ’ αυτή. Αν και για την συγκεκριμένη «Εταιρία» πολλά λέγονται, δεν είναι το αντικείμενο του παρόντος άρθρου. Το σημαντικό, όμως, που δείχνει και το αίτιο της «επιρροής» του κ. Σωτήρη Γκλαβά, στον κ. Αρβανιτόπουλο, είναι ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, σε Αρσάκειο των Βορείων προαστίων φοιτά πολύ στενό συγγενικό πρόσωπο του κ. Υπουργού.
Οι συσκέψεις στη Συγγρού
Όσο η Νέα Δημοκρατία ήταν αντιπολίτευση, ο τότε Τομεάρχης Παιδείας κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος είχε συστήσει δύο επιτροπές για την μελέτη των δομών της Εκπαίδευσης. Αυτές, όμως, ουδέποτε λειτούργησαν και τα μέλη τους επιχειρήθηκε να χρησιμοποιηθούν μόνο σαν χειροκροτητές του Τομεάρχη στις εκδηλώσεις που διοργάνωνε στη μεγάλη αίθουσα του υπογείου των γραφείων της Νέας Δημοκρατίας.
Πέραν αυτών, όμως, είχε συστήσει μία ακόμη επιτροπή υπό τον κ. Γιαλούρη, πρώην Περιφερειακό Διευθυντή Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης Αττικής και Σχολικό Σύμβουλο για 15 τουλάχιστον χρόνια. Στην επιτροπή αυτή συμμετείχαν διάφοροι, «αδιάφοροι» συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί που κατέθεταν τη σοφία τους για το πώς θα γλυτώσουν ή και αυξήσουν τα επιδόματα θέσης και ταυτόχρονα ποιες θέσεις θα ήθελαν όταν η Νέα Δημοκρατία γίνονταν πάλι Κυβέρνηση.
Έξι μήνες πριν τις πρώτες εκλογές άρχισε να κάνει την παρουσία του στην επιτροπή ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς. Εκεί ανανέωσε τη γνωριμία του με τον κ. Γιαλούρη και γνώρισε για πρώτη φορά μερικούς από τους «αστέρες» που αργότερα πήρε δίπλα του, όταν έγινε Ειδικός Γραμματέας.
Το γραφείο Υπουργού και το σχέδιο για το Τεχνολογικό Λύκειο
Όταν ο κ. Μπαμπινιώτης έγινε υπουργός Παιδείας στην Κυβέρνηση Παπαδήμου, ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς ορίσθηκε Διευθυντής του Γραφείου του. Εκεί ακολούθησε ευέλικτη πολιτική, χωρίς να δημιουργεί εντάσεις, και κάτω από την πολιτική πίεση της κ. Διαμαντοπούλου (το ΠΑΣΟΚ ήταν η μεγαλύτερη κοινοβουλευτική δύναμη), συνέδραμε στο να προωθηθεί προς κατάθεση στη Βουλή το σχέδιό της για το Τεχνολογικό Λύκειο. Η αντίδραση, όμως των κομματικών στελεχών της εκπαίδευσης από πλευράς Νέας Δημοκρατίας και η πίεση που ασκήθηκε στην ηγεσία της, είχε σαν αποτέλεσμα να ακυρωθεί κάθε προσπάθεια ψήφισης του από την Κυβέρνηση Παπαδήμου.
Σύμφωνα με όσα είχαν τότε γίνει γνωστά, η ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας παρότι συμφωνούσε με το σχέδιο «Τεχνολογικό Λύκειο» σε γενικές γραμμές, ήθελε να έχει τη δική της σφραγίδα και να ψηφισθεί αμέσως μετά τις εκλογές, από τις οποίες πίστευε ότι θα έβγαινε νικήτρια.
Η θέση του Ειδικού Γραμματέα Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης
Όταν ο Σαμαράς σχημάτισε την Κυβέρνησή του και ο κ. Αρβανιτόπουλος έγινε Υπουργός, με πρόταση του ανέλαβε ειδικός γραμματέας Α/θμιας & Β/θμιας Εκπ/σης ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς με ημερομηνία λήξης την 31/12/2012. Στην θέση αυτή άσκησε εξουσίες υπερ-υπουργού, αφού τίποτα δεν μπορούσε να εγκριθεί χωρίς τη συναίνεσή του.
Πρώτο μέλημά του η συγκρότηση ομάδων εργασίας για το σχέδιο «Τεχνολογικό Λύκειο» και η πρώτη ανακοίνωσή του ότι αυτό θα κατατεθεί, σαν σχέδιο νόμου, στη Βουλή στα τέλη του Σεπτεμβρίου και έως το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου.
Ταυτόχρονα άρχισε να μαζεύει γύρω του διάφορα πρόσωπα, συζητήσιμης επιστημονικής κατάρτισης που το μόνο προσόν τους ήταν «η πιστή και τυφλή υπακοή στα κελεύσματά του». Πρώτο βιολί απ’ αυτούς αναδείχθηκε η κ. Μπαμπά, απόφοιτος του ΤΕΙ Κλωστουφαντουργίας που μετά την τακτοποίησή του στην προεδρεία του ΙΕΠ τον «ακολούθησε» με ειδική απόσπαση.
Στις συσκέψεις των ομάδων εργασίας για το Τεχνολογικό Λύκειο και το Νέο Τύπο Λυκείου, που ακολούθησαν, συμμετείχαν σε μόνιμη βάση, εκτός από την κα Μπαμπά, οι κ.κ. α). Δημήτρης Γκίνης, πρώην μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, μέλος της διοικούσας της ΔΑΚΕ εκπαιδευτικών και νυν Περιφερειακός Διευθυντής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Αττικής, β). Ντίζος ή Ντούζος, εκπαιδευτικός ΠΕ 11 (ναι είχε κι αυτός άποψη), συνδικαλιστής της ΔΑΚΕ στην ΕΛΜΕ Πειραιά, παρατρεχάμενος στο πολιτικό γραφείο του Υπουργού στον Πειραιά με πολύ μεγάλη εμπειρία από το γραφείο του κ. Καλού, γ). Κανέλλος Αλεξανδρόπουλος, εκπαιδευτικός ΠΕ 17.02, Δ/ντής σχολικών μονάδων ή Προϊστάμενος Γραφείων Ε.Ε. για μία 25/ετία περίπου, αποσπασμένος από τον Ιανουάριο του 2012 στο πολιτικό γραφείο του Υπουργού στον Πειραιά, δ). Μουστάκας Γιώργος, εκπαιδευτικός ΠΕ 17 (ηλεκτρονικός), Δ/ντής του ΣΕΚ Αγίων Αναργύρων, Πρόεδρος της ΕΤΕ και μέλος του Δ.Σ. της ΑΣΠΑΙΤΕ, ε). Νίκος Παπαδόπουλος, εκπαιδευτικός ΤΕ 01.02, σύμβουλος του κ. Γκλαβά σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, στ). Τάσος ή Αναστάσιος Βιολέτης, εκπαιδευτικός ΠΕ 09, Προϊστάμενος Τμήματος Β. ΤΕΕ, ζ). Σ. Μερκούρης, Σχολικός Σύμβουλος και Δ/ντής Σπουδών Β/θμιας Εκπ/σης, η). Κώστας Ανδιανοπουλίτης, συνταξιούχος εκπαιδευτικός, ισόβιος πρόεδρος της ΜΚΟ ΕΕΤΕΚ και ενίοτε ο κ. Αλεβίζος, συνταξιούχος εκπαιδευτικός ΠΕ 70, πρώην Δ/ντής ειδικής αγωγής του Υπουργείου και άτυπος (μετά την συνταξιοδότησή του) σύμβουλος του κ. Σωτήρη Γκλάβά. Στις ομάδες εργασίας, συμμετείχε, μετά το αρχικό στάδιο και ο πολύπειρος Δ/ντής κ. Νίκος Σταθόπουλος, εκπαιδευτικός ειδικότητας Γεωπόνου που πρόσφερε τις γνώσεις και τις ιδέες του για τις αναθέσεις μαθημάτων και την συγκρότηση του ΣΕΚ και των σχολικών εργαστηρίων. Ο κ. Σταθόπουλος αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα εκπαιδευτικού που ουδέποτε έχει διδάξει και παρόλα αυτά κατέχει το θέσφατο της εκπαιδευτικής Γνώσης. Έχοντας οργανική θέση, τα τελευταία 20 περίπου χρόνια, σε σχολική μονάδα της Βοιωτίας, παραμένει αποσπασμένος, όλα αυτά τα χρόνια, στο Υπουργείο Παιδείας και μάλιστα σε συγκεκριμένη θέση στο Τμήμα Β΄ ΤΕΕ.
Σε ότι αφορά το «σχέδιο» για το Τεχνολογικό Λύκειο, ο κ. Γκλαβάς έκανε σαν ειδικό γραμματέας Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, αρκετές προαναγγελίες κατάθεσής του στη Βουλή.
Μετά την αρχική για το Σεπτέμβριο του 2012, επανήλθε με νεώτερη για το τέλος Οκτωβρίου του 2012, συνέχησε με νέες δηλώσεις για το Δεκέμβριο του ίδιου έτους, επανέλαβε για τον Ιανουάριο του 2013 για να κάνει τη τελευταία δήλωσή του «περί κατάθεσης» του νομοσχεδίου» για τον Μάιο του 2013.
Η θέση του Προέδρου του ΙΕΠ
Μετά το θάνατο, το Μάιο του 2012, του τότε προέδρου του ΙΕΠ, συνταξιούχου εκπαιδευτικού και ιστορικού της εκπαίδευσης Γιάννη Δημαρά, η θέση παρέμενε κενή, παρά τις εκρεμμότητες που σωρεύονταν στο Ινστιτούτο, λόγω έλλειψης διοίκησης. Απαντώντας μάλιστα σε ερώτηση στη Βουλή, ο καθ’ ύλη αρμόδιος τότε υφυπουργός κ. Παπαθεοδώρου είχε πει «ότι η θέση θα καλυφθεί στο τέλος του 2012».
Πράγματι έτσι έγινε. Με την κατάργηση στις 31.12.2012 της Ειδικής Γραμματείας Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης, ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς ορίσθηκε Πρόεδρος του ΙΕΠ, μετά από πρόταση του κ. Κώστα Αρβανιτόπουλου. Στη θέση αυτή «πήρε» μαζί του και το δεξί του χέρι στο Υπουργείο Παιδείας την κ. Μπαμπά, στην οποία μάλιστα ανέθεσε, με απόφασή του, καθήκοντα υπερ-διευθυντή.
Στο ΙΕΠ, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, προχώρησε σε μία σωρεία προκηρύξεων και αναθέσεων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, στα οποία κυρίαρχο ρόλο έχουν ο, σύμφωνα με πληροφορίες, ανηψιός του Σύμβουλος του ΙΕΠ κ. Μαντάς, ο αστέρας του project συνταξιούχος καθηγητής ΑΕΙ κ. Ηλίας Ματσαγγούρας και ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Θράκης και συνταγματολόγος κ. Κατρούγγαλος.
Παρόλα αυτά, ουδέποτε αποχώρησε από την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου, αφού διατήρησε το Γραφείο του Ειδικού Γραμματέα, συνεχίζοντας ακόμη και σήμερα να παρεμβαίνει σε κάθε θέμα που αφορά την Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση, σε σημείο που αν και δεν έχει πλέον το δικαίωμα της υπογραφής να μην «περνά» τίποτα χωρίς τη συναίνεσή του.
Τα προγράμματα ΕΣΠΑ στο ΙΕΠ του κ. Σωτήρη Γκλαβά
Αν κάποιος ανατρέξει στην Ιστοσελίδα του ΙΕΠ ή του Διόφαντος (http://www.iep.edu.gr/site/index.php/el/#) θα βρει μία πληθώρα προγραμμάτων ΕΣΠΑ που είτε υλοποιούνται, είτε βρίσκονται στο στάδιο της διακήρυξης. Αν, μάλιστα είναι επίμονος και επισκεφθεί και το ΔΙΑΥΓΕΙΑ του ΙΕΠ θα κατανοήσει πολλά πράγματα για το ποιοι ωφελούνται από αυτά (συμμετοχές, διαχείριση, κλπ.).
Συνολικά αυτά χρησιμοποιήθηκαν σαν πολιορκητικός κριός, προκειμένου να περάσουν «αβρόχοις ποσί», όλες οι αλλαγές που έρχονται με το νομοσχέδιο για το Τεχνολογικό Λύκειο. Τρανό παράδειγμα το πρόγραμμα για την σύνταξη των «Περιγραμμάτων Σπουδών» στην Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση. Παρότι, ουδέποτε έγινε έρευνα ή συντάχθηκε κάποια μελέτη για τις ειδικότητες της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που απαιτούνται με βάση το αναπτυξιακό πλάνο της χώρας (αυτό, ακόμη και ο οικονομολόγος Πρωθυπουργός κ. Σαμαράς θα το καταλάβαινε), τα αποτελέσματα του προγράμματος για τα «Περιγραμμάτων Σπουδών», χρησιμοποιήθηκαν για την κατάργηση των ειδικοτήτων που έφερε σε διαθεσιμότητα περισσότερους από 2.000 εκπαιδευτικούς, αριθμός που θα φθάσει τις 25.000 συνολικά μέχρι το τέλος του 2014.
Το «project» για τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και τη συγγραφή νέων βιβλίων
Ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς, σαν μέλος της διοίκησης (Αντιπρόεδρος) του πάλαι ποτέ Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, έζησε από μέσα δύο πολύ μεγάλα γεγονότα. Την υλοποίηση δύο πολύ καλά αμειβόμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων που αφορούσαν τη σύνταξη Αναλυτικών Προγραμμάτων και Συγγραφή – Έκδοση νέων διδακτικών Βιβλίων για την Α/θμιας και την Β/θμιας Γενική Εκπαίδευση το ένα και για την Β/θμια Επαγγελματική (ΤΕΕ) το δεύτερο.
Ειδικά στο δεύτερο, έγινε «του κουτρούλι ο γάμος» σε ότι αφορά τις αμοιβές, αλλά και τη συγγραφή βιβλίων. Πρώτα γράφηκαν τα βιβλία και με βάση αυτά συντάχθηκαν τα αναλυτικά προγράμματα και παρόλα αυτά οι «πληρωμές» αφορούσαν και τις δύο ενέργειες. Για τα αποτελέσματα και την ποιότητα που παράχθηκε, γνωρίζουν οι πάντες και ειδικότερα οι εκπαιδευτικοί της επαγγελματικής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενότητα του βιβλίου για τη Ελληνική Γλώσσα της Α΄ Τάξης των ΤΕΕ (αποσύρθηκε σχεδόν αμέσως και επέστρεψε διορθωμένο) με τίτλο «Ονειρώξεις ενός εφήβου στην παραλία της Μυκόνου» (δηλαδή «πάρε δουλειά» για το σπίτι κατά τη λαϊκή αργκό των εφήβων). Συνολικά μόνο για τα Βιβλία των ΤΕΕ, υπήρξαν 2.860 συμμετοχές 280 περίπου εκπαιδευτικών με αμοιβή για κάθε συμμετοχή 350.000 περίπου δραχμές ή 1.000 ευρώ σήμερα. Το χαρακτηριστικότερο όλων για την σοφία όσων συμμετείχαν στη συγγραφή αυτών των βιβλίων είναι ότι υπήρξε Σύμβουλος του τότε Π.Ι. που συμμετείχε στη συγγραφή 38 βιβλίων μέσα σε δύο χρόνια, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις εκπαιδευτικών της Β/θμιας αλλά και της Τριτοβάθμιας με συμμετοχή σε περισσότερα από 20 βιβλία.
Αυτό είναι και το βασικό «project» που κυνηγά με υπομονή και επιμονή ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς, από την εποχή της Κυβέρνησης Καραμανλή. Και μπορεί, οι τότε Διευθυντές Σπουδών Β/θμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου να εισηγήθηκαν την απόρριψη του κόστους 780 περίπου εκατομμυρίων ευρώ σχεδίου του κ. Γκλαβά, σήμερα, όμως, εφαρμόζοντας το Γιάννης κερνάει… και Γιάννης πίνει, είναι έτοιμος να το υλοποιήσει. Έστω κι αν διαλύσει την Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Το Τεχνολογικό Λύκειο και η συμβολή του κ. Γκλαβά
Το αρχικό σχέδιο της κ. Άννας Διαμαντοπούλου είναι γνωστό σε όλους. Αυτό, όμως, που πρόκειται τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή είναι αγνώριστο και άγνωστο σε όλους, εκτός από μία μικρή ομάδα, γύρω από τον κ. Γκλαβά και τον Υπουργό κ. Αρβανιτόπουλο. Το τι «νέα κομίζει», συμπεραίνεται και από την άτακτη φυγή σε άλλες πολιτείες και άλλες θέσεις, όσων με τον ένα ή άλλο τρόπο συμμετείχαν στη διαμόρφωση του. Είναι όλοι αυτοί που ενώ γνώριζαν από το Δεκέμβριο τον κατάλογο των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν (ναι, η απόφαση κατάργησής τους είχε καθορισθεί από τότε), “τις κείνων ρίμασι πειθόμενοι”, κρατούσαν την πληροφορία για τον εαυτό τους σαν επτασφράγιστο μυστικό.
Σύμφωνα με διαρροές πηγών του Υπουργείου Παιδείας, το νομοσχέδιο για το Τεχνολογικό Λύκειο που θα κατατεθεί προβλέπει τα εξής:
Το Τεχνολογικό Λύκειο
α. Ειδικότητες: Κατάργηση όλων σχεδόν των ειδικοτήτων του σημερινού ΕΠΑΛ, που θα περιορισθούν σε 8 έως 10. Μεγάλος χαμένος τα παραϊατρικά επαγγέλματα που θα διδάσκονται πλέον στις εσωτερικές σχολές των μεγάλων κρατικών νοσοκομείων.
β. Α΄ Τάξη: Καταργείται κάθε μάθημα επαγγελματικής και τεχνολογικής κατεύθυνση, εκτός από ένα για την οικονομική επιστήμη. Το πρόγραμμα σπουδών θα είναι ταυτόσημο με την αντίστοιχη τάξη του Γενικού Λυκείου, τόσο σε μαθήματα, όσο και σε ώρες διδασκαλίας.
γ. Β΄ Τάξη: Ίδιο πρόγραμμα σπουδών και μαθήματα με την Β΄ Τάξη του Γενικού Λυκείου, εκτός από δύο – τέσσερα μαθήματα «τεχνολογικού και επαγγελματικού περιεχομένου» που θα διδάσκονται μία έως δύο διδακτικές ώρες την εβδομάδα. Η διδασκαλία τους θα είναι μόνο θεωρητική και η δομή τους θα έχει σχέση περισσότερο με το μάθημα της «Τεχνολογίας» που διδάσκονταν στο Γυμνάσιο και στην Α΄ Τάξη των ΕΠΑΛ, παρά με την έως μορφή των τεχνολογικών μαθημάτων του. Η αιτιολογία της εισαγωγής αυτών των μαθημάτων είναι ότι «θα δώσουν στους μαθητές τις γνώσεις και τα κριτήρια για να επιλέξουν Τεχνολογικό ή Επαγγελματικό κλάδο στη Γ΄ Τάξη. Δεν προβλέπονται εργαστήρια (εκτός αν αλλάξει κάτι) για την διδασκαλία αυτών των μαθημάτων.
δ. Γ΄ Τάξη: Προβλέπονται τρεις ή τέσσερεις τομείς με 8 έως 10 ειδικότητες συνολικά όλοι, που οι μαθητές θα καλούνται να επιλέξουν με την εγγραφή τους σ’ αυτή την τάξη. Σε κάθε ειδικότητα θα διδάσκονται 3 έως 4 μαθήματα τεχνολογικού ή επαγγελματικού περιεχομένου, τα οποία και θα αποτελούν τα μαθήματα εξέτασης για την εισαγωγή στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σε ότι αφορά αν θα διδάσκονται μόνο θεωρητικά ή θα υπάρχει και εργαστηριακή τους διδασκαλία κατά τα πρότυπα των μεικτών μαθημάτων των ΕΠΑΛ, δεν υπάρχουν αρκετές πληροφορίες. Υπάρχει πρόταση να εφαρμοσθεί ο θεσμός της Μαθητείας σε αντικατάσταση της εργαστηριακής διδασκαλίας, αλλά προς το παρόν υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες προσαρμογής του θεσμού στους μαθητές της Γ΄ Τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου.
ε. Επαγγελματικά Δικαιώματα αποφοίτων Τεχνολογικού Λυκείου: Δεν υπάρχει πρόβλεψη χορήγησης επαγγελματικών δικαιωμάτων στους απόφοιτους Τεχνολογικού Λυκείου. Σε ότι αφορά την ισοτιμία τους με αυτούς του Γενικού Λυκείου στις εισαγωγικές εξετάσεις στα ΑΕΙ, προβλέπεται η δημιουργία ειδικών τάξεων στις οποίες θα ακολουθείται το ίδιο πρόγραμμα σπουδών με αυτό της Γ΄ Τάξης του Γενικού Λυκείου.
Οι μαθητές που θα παρακολουθήσουν το κανονικό πρόγραμμα της Γ΄ Τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις ειδικές εξετάσεις για τα Α-ΤΕΙ και εγγραφής σε ετήσιο πρόγραμμα των ΙΕΚ.
στ. Εκπαιδευτικοί Τεχνολογικού Λυκείου: Θα παραμείνουν σ’ αυτό, μετά από αξιολόγηση, οι εκπαιδευτικοί με πτυχίο ανωτάτων σχολών (ΠΕ) με προτεραιότητα επιλογής όσους έχουν μεταπτυχιακούς τίτλους και επιμορφώσεις του ΙΝΕΠ της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης. Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί, είτε θα μεταταγούν υποχρεωτικά στα ΙΕΚ, είτε θα τεθούν σε διαθεσιμότητα. Συνολικά προβλέπεται ότι θα αποχωρήσουν από την επαγγελματική εκπαίδευση, είτε με αναγκαστική μετάταξη σε άλλα υπουργεία και υπηρεσίες, είτε με διαθεσιμότητα, είτε με «μπόνους» συνταξιοδότησης, περισσότεροι από 25.000 εκπαιδευτικοί έως το τέλος του 2014.
Η ΕΠΑΣ
Καταργούνται. Οι ειδικότητές τους ή αρκετές από αυτές θα διδάσκονται στις σχολές του ΟΕΔ που επανέρχονται στην βαθμίδα της Κατάρτισης, όπως ήταν πριν την μετατροπή τους σε ΕΠΑΣ, και στο σύστημα δυαδικής ή εναλλασσόμενης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε συνδυασμό με Μαθητεία (θα ονομασθούν Σχολές Μαθητείας ΟΑΕΔ).
Τα ΙΕΚ
Παραμένουν στην δικαιοδοσία του Υπουργείου Παιδείας για άλλα δύο χρόνια. Θα περάσουν στις Περιφέρειες και τους Δήμους, μόλις βρεθεί τρόπος χρηματοδότησης τους από τα Κοινωνικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απευθείας σ’ αυτούς (Δράση «Δια βίου Μάθηση του Ανθρώπινου Δυναμικού»). Στην περίπτωση αυτή, όσοι θα υπηρετούν στα ΙΕΚ, θα θεωρηθούν αυτόματα υπάλληλοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, χωρίς τα προνόμια της εκπαιδευτικής ιδιότητας που θα την χάσουν.
Στο σχέδιο νόμου, που, παρά τις αντίθετες βεβαιώσεις ότι έχει ολοκληρωθεί, γίνονται ακόμη προσθοαφαιρέσεις και αλλαγές διατάξεων, υπάρχει ρητή πρόβλεψη αναγκαστικών μεταθέσεων, κατά τα πρότυπα της Σιβιτανιδείου Σχολής, όλων των εκπαιδευτικών της Επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα κριθούν υπεράριθμοι μετά την θεσμοθέτηση του Τεχνολογικού Λυκείου. Όσοι «περισσέψουν», πλεονάσουν κατά την εκπαιδευτική ορολογία, θα τεθούν σε διαθεσιμότητα και οι οργανικές τους θέσεις θα καταργηθούν.
Προγράμματα κατάρτισης των ΙΕΚ: Δεν είναι γνωστό, αν ο Υπουργός έχει «λάθος» ενημέρωση ή το κάνει για επικοινωνιακούς λόγους και μιλά διαρκώς για την θεσμοθέτηση νέων κύκλων σπουδών για μαθητές Γυμνασίου, αλλά το σωστό είναι ότι αυτά είναι ήδη θεσμοθετημένα από το 2006. Βέβαια αφορούν τα ΙΕΚ του ΟΑΕΔ, αλλά η νομοθέτησή τους είναι πραγματικότητα.
Πρόβλημα επίσης θα υπάρξει με τις ειδικότητες κατάρτισης των ΙΕΚ που δεν είναι σταθερές, αλλά κυλιόμενης εφαρμογής, δηλαδή κάθε εξάμηνο ορίζονται και διαφορετικές. Για τον λόγο αυτό δεν μπορούν να καλυφθούν όλες οι ειδικότητες των ΕΠΑΣ – ΕΠΑΛ που καταργούνται, όπως είπε με πολύ έμφαση ο κ. Υπουργός στη Βουλή προκειμένου να υπερκεράσει τις αντιδράσεις των Βουλευτών της δικομματικής Κυβέρνησης.
Ένα δεύτερο, αλλά σημαντικό πρόβλημα που δεν έχει ακόμη απάντηση, στο υπό τελική διαμόρφωση σχέδιο νόμου, είναι το πώς θα εφαρμοσθεί η Μαθητεία στα ΙΕΚ (κατά την διάρκεια της κατάρτισης των μαθητών ή μετά την αποφοίτησή τους;).
Ανώτερη Τεχνική Εκπαίδευση & ΙΕΚ: Παρά τις αντίθετες διακηρύξεις του κ. Αρβανιτόπουλου, στη Βουλή των Ελλήνων μάλιστα, ότι με το σχέδιο νόμου για το Τεχνολογικό Λύκειο, τα ΙΕΚ γίνονται «Ανώτερη Τεχνική Εκπαίδευση», αυτό πρακτικά δεν είναι δυνατό, αφού χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση σαν «Σύστημα Δια Βίου Κατάρτισης» και δεν είναι ενταγμένα σε κανένα επίσημο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης, ούτε στην Ελλάδα, ούτε σε κάποια άλλη χώρα της Ευρώπης. Οι προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας φαίνονται και από το γεγονός ότι ενώ με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε στις 17 Ιουλίου καταργήθηκαν τα ΕΠΑΛ και οι ΕΠΑΣ, δεν έχει υπάρξει έως σήμερα καμία ενέργεια ή δράση και γενικά καμία προετοιμασία από τις υπηρεσίες του για τον καθορισμό των ειδικοτήτων και τα προγράμματα σπουδών που θα λειτουργήσουν, υποτίθεται, από το Σεπτέμβριο.
Τα ΣΕΚ
Για τα ΣΕΚ, οι πληροφορίες δεν είναι επαρκείς και αναφέρονται δύο εκδοχές. Η πρώτη αναφέρει ότι αυτά θα ενσωματωθούν στα ΙΕΚ και η δεύτερη στα Τεχνολογικά Λύκεια που θα ιδρυθούν. Σε κάθε περίπτωση θα πάψουν να είναι αυτοδύναμες και ανεξάρτητες σχολικές μονάδες.
Συγχωνεύσεις – Καταργήσεις σχολικών μονάδων Επαγγελματικής
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει έως σήμερα γνωστά, το νομοσχέδιο για το Τεχνολογικό Λύκειο θα προβλέπει είτε άμεσα, είτε έμμεσα (με υπουργική απόφαση) ένα πολύ μεγάλο αριθμό συγχωνεύσεων – καταργήσεων ΕΠΑΛ (οι ΕΠΑΣ καταργούνται). Ενδεικτικά στη Γ΄ Αθήνας καταργούνται – συγχωνεύονται τα Εσπερινά ΕΠΑΛ Αγίων Αναργύρων, 1ο & 2ο Εσπ. ΕΠΑΛ Περιστερίου σε ένα με έδρα αυτή που σήμερα λειτουργεί το 1ο Εσπ. ΕΠΑΛ. Συγχωνεύονται σε ένα (1) τα δύο ημερήσια ΕΠΑΛ του Αιγάλεω, όπως και τα δύο του Ιλίου. Αναλογικά το ίδιο θα συμβεί σε κάθε δήμο και πόλη που λειτουργούν περισσότερα του ενός ΕΠΑΛ.
Το τι ακριβώς θα γίνει στο τέλος, θα δημοσιοποιηθεί σε λίγες ημέρες με την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι δεν είναι αυτοσκοπός του κ. Υπουργού η αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας, αλλά η δημιουργία δεξαμενής υπαλλήλων προς διαθεσιμότητα και τελικά απόλυση. Η αδυναμία του να βάλει σε τάξη τα πράγματα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που πορεύεται ανεξέλεγκτη, τον έκανε να στραφεί στην δευτεροβάθμια και δει στην Επαγγελματική ποντάροντας στην ελιτίστικη συμπεριφορά της ΟΛΜΕ που κυριαρχείτε από εκπαιδευτικούς Γενικής Εκπαίδευσης.
Όσο για τα αποτελέσματα της «μεταρρύθμισης» του κ. Αρβανιτόπουλου θα φανούν σε δύο με τρία περίπου χρόνια. Κατά σύμπτωση την ίδια περίοδο θα υπάρξουν Γενικές εκλογές, αν όλα πάνε καλά στη δικομματική Κυβέρνηση.
Ίσως ο κ. Αρβανιτόπουλος θα έπρεπε από τώρα να ανοίγει διαύλους προς την Λέσχη Bildeberg, όπως η κ. Διαμαντοπούλου, γιατί πιθανόν θα του χρειασθούν προκειμένου να παραμείνει στις παρυφές, έστω, της πολιτικής…
Σε αναμονή λοιπόν…. και ο καθένας ας πάρει αυτό που του αξίζει.. Τα μελλούμενα μόνο ένα «σαμάνος» μπορεί να τα πει και οι Έλληνες το μόνο που είχαν ήταν η Πυθία…
Vukentra.gr
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΧΩΡΟ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΣΙ ΠΟΥΤΑΝΑς ΩΡΕ ΑΔΕΡΦΙΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΕς Η ΣΕ ΑΛΛΟ!!!!!ΛΕΤΕ ΓΡΗΓΟΡΑ ΜΗ ΧΑΣΩ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΩΡΕ!!!!!
και ποιος τους ψησισε βρε ζωα? αντε πιειτε κανα φρεντο τωρα
Οι εξελίξεις στην Τεχνική Εκπαίδευση και στην Κατάρτιση είναι δραματικές. Χωρίς αυτές ΔΕΝ υπάρχει αναπτυξη…
Αντί να ενισχυθούν με περισσότερες ώρες ειδικότητας διαλύονται και δίνονται στους ιδιώτες…
Η χώρα έχει ανάγκη απο ανθρώπους Μάστορες για να παράγουν…