Διαφημίσεις

Ανακαλύπτοντας τα μυστικά της επιβίωσης σ’ έναν αβέβαιο κόσμο: Τι ακριβώς εννοούμε όταν λέμε πως κάτι -μια φυσική δομή ή ένα κοινωνικό σύστημα– «βυθίστηκε» ή «κατέρρευσε» στο χάος;

Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, η επίκληση του χάους γίνεται αποκλειστικά για να περιγράψουμε διεργασίες αποδιοργάνωσης, αποσάθρωσης και καταστροφής. Οι περισσότεροι από εμάς είναι απολύτως πεπεισμένοι ότι η εισβολή του χάους στα φυσικά, κοινωνικά, οικονομικά ή βιολογικά συστήματα οδηγεί, αναπόδραστα και νομοτελειακά, στην αποδόμησή τους: η επικράτηση του χάους ισοδυναμεί με πλήρη αποδιοργάνωση, και άρα με ολοκληρωτική καταστροφή κάθε μορφής οργάνωσης.

Θα πρέπει συνεπώς να ακούγεται τρελό ή και ολότελα παράδοξο το να τολμά κανείς να μιλά για «αρχιτεκτονική του χάους», υπονοώντας ότι πίσω από την αταξία κρύβεται κάποιο είδος οργάνωσης. Κοντολογίς, ότι ακόμη και οι χαώδεις δυναμικές κρύβουν κάποια… δομή.

Στο άκουσμα τέτοιων προκλητικών δηλώσεων ο δύσπιστος αναγνώστης θα μπορούσε να αντιτείνει, οι μεγάλες φυσικές καταστροφές, όπως ο μεγα-σεισμός στην Ιαπωνία, η τελευταία διεθνής οικονομική κρίση ή οι επιδημίες ασθενειών που ταλανίζουν την ανθρωπότητα δεν αποτελούν άραγε τα απτά όσο και τραγικά παραδείγματα της «καταστροφικής δύναμης» και της «οργής» της φύσης, της εισβολής δηλαδή του «παράλογου» χάους στην εύτακτη και εύρυθμη ανθρώπινη πραγματικότητα;

Με πολλά επιχειρήματα θα μπορούσε να αντικρούσει κανείς αυτή την αφελή κρυπτοθεολογική και άκρως απλοϊκή ταύτιση της φύσης με τις «δυνάμεις του κακού». Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι ολότελα ακατανόητο το πώς και το γιατί η φύση θα έπρεπε ή θα μπορούσε να είναι «οργισμένη» ή «εκδικητική» με τους ανθρώπους.

Με αφορμή λοιπόν τις πρόσφατες φυσικές και κοινωνικοοικονομικές καταστροφές έχει, πιστεύουμε, ιδιαίτερο ενδιαφέρον να εξετάσουμε αν, και σε ποιο βαθμό, η σύγχρονη επιστημονική σκέψη είναι όντως σε θέση να κατανοεί αφ’ ενός τη χαώδη και ενίοτε καταστροφική δυναμική της φύσης και αφ’ ετέρου τα νοητικά κολλήματα και τις γνωσιακές προκαταλήψεις που, μέχρι πολύ πρόσφατα, μας εμπόδιζαν να αναγνωρίζουμε -και ακόμη λιγότερο να κατανοούμε- το ρόλο και τη σημασία των χαοτικών φαινομένων.

Εξάλλου, όπως θα δούμε, η αναγνώριση του δημιουργικού ρόλου του χάους και των χαοτικών δυναμικών στην εξέλιξη των πολύπλοκων συστημάτων -φυσικών και κοινωνικών- συνεπάγεται τη ριζική αναθεώρηση όχι μόνο της κυρίαρχης, μέχρι πρόσφατα, επιστημονικής μεθόδου, αλλά και της ίδιας της επιστημονικής ορθολογικότητας. Ισως μάλιστα έτσι μπορεί να εξηγηθεί η επίμονη παραγνώριση και η συστηματική υποβάθμιση του χάους από την επιστημονική σκέψη.

Η διάψευση των βεβαιοτήτων: «Η επιστήμη εξακολουθεί να είναι η εξ αποκαλύψεως προφητική περιγραφή του κόσμου, όπως αυτός φαίνεται από ένα θεϊκό ή δαιμονικό σημείο αναφοράς». Με αυτό το καυστικό σχόλιο ο νομπελίστας Ιλια Πριγκοζίν και η στενή συνεργάτις του Ιζαμπέλ Στέντζερς στιγματίζουν τις μεταφυσικές προϋποθέσεις και τις ιδεοληψίες της κλασικής φυσικής, δηλαδή της επιστήμης του Νεύτωνα, «του νέου Μωυσή, στον οποίο αποκαλύφθηκε η αλήθεια του κόσμου», όπως επισημαίνουν στο σπουδαίο βιβλίο τους «Τάξη μέσα από το Χάος» (βλ. ελλ. έκδ. Κέδρος).

Πράγματι, ήδη από το 17ο αιώνα, την εποχή της διαμόρφωσης της νεότερης επιστημονικής μεθόδου από τους Γαλιλαίο, Καρτέσιο και Νεύτωνα, η κατανόηση και η τεχνολογική ιδιοποίηση του φυσικού κόσμου βασίστηκε στην αναγωγιστική σκέψη και πρακτική, στην απλοποίηση των προβλημάτων, μέσω των κατάλληλων μαθηματικών εργαλείων και στη συστηματική αναγωγή των σύνθετων φαινομένων σε πιο απλά, τα οποία και θεωρούνταν «η αιτία» των πρώτων.

Μάλιστα, πάνω σε αυτό ακριβώς το υπερφιλόδοξο αναγωγιστικό πρόγραμμα θα θεμελιωθεί σχεδόν το σύνολο της νεότερης σκέψης και της κοινωνικής πρακτικής: από τη φιλοσοφία μέχρι τις πολιτικές και οικονομικές επιστήμες. Ετσι, σταδιακά επικράτησε ένας ιδιαίτερα παραγωγικός και αιτιοκρατικός τρόπος σκέψης (ντετερμινισμός) που, αργά ή γρήγορα, υποσχόταν να μας αποκαλύψει τα προαιώνια και τελικά αίτια όλων των φαινομένων, όχι μόνο των φυσικών ή των βιολογικών, αλλά και των ανθρωπολογικών ή των κοινωνικών.

Δυστυχώς όμως, παρά τις επίμονες προσπάθειες της «κλασικής» επιστήμης, αποδείχτηκε ότι όλα ανεξαιρέτως τα ορατά ή μακροσκοπικά συστήματα, αυτά δηλαδή που μελετούν οι αστροφυσικοί, οι γεωλόγοι, οι βιολόγοι, οι μηχανικοί, οι οικονομολόγοι, οι γιατροί, υπακούουν σε δύο τουλάχιστον βασικές αρχές οργάνωσης:

1) Οι απλοί νόμοι δεν οδηγούν κατ’ ανάγκην σε απλές συμπεριφορές.

2) Ελάχιστες και φαινομενικά ασήμαντες μεταβολές στις παραμέτρους που διαμορφώνουν ένα πολύπλοκο -δηλαδή μη γραμμικό- σύστημα, μπορεί να οδηγήσουν στο μέλλον σε πολύ μεγάλες αλλαγές στη δομή και τη συμπεριφορά του.

Φανταστείτε, λοιπόν, τις δραματικές συνέπειες που είχε η πρόσφατη και εντελώς απρόσμενη ανακάλυψη ότι οι απολύτως ντετερμινιστικοί φυσικοί νόμοι και οι κανόνες οργάνωσης της φύσης οδηγούν κατά κανόνα σε εντελώς χαώδεις και απρόβλεπτες συμπεριφορές και το αντίστροφο!

Και, όπως αποδείχτηκε, πρόκειται για το πολύ συνηθισμένο φαινόμενο που σήμερα αποκαλείται «ντετερμινιστικό χάος» (σημειώστε το οξύμωρο των δύο όρων). Ερευνώντας μάλιστα τέτοια χαοτικά φαινόμενα οι επιστήμονες θα διαπιστώσουν ότι είναι πάντα και εγγενώς «μη γραμμικά» δεν μπορούμε να προβλέψουμε τη μελλοντική τους συμπεριφορά, ακόμη και αν γνωρίζουμε επαρκώς τις αρχικές συνθήκες ή τις προγενέστερες καταστάσεις τους. Υπάρχει ένας ανεπίλυτος δεσμός που συνδέει πλέον άρρηκτα την αταξία με τη γένεση και τη διατήρηση της πολυπλοκότητας.

Συχνά ταυτίζουμε -εσφαλμένα- το χάος με την απόλυτη αταξία, δηλαδή με την απουσία κάθε οργάνωσης και εσωτερικής συνοχής «χαώδεις» είναι οι καταστάσεις ή τα φαινόμενα που θεωρούμε ότι δεν υπόκεινται σε ακριβείς κανόνες ή νόμους και συνεπώς αντιστέκονται σε κάθε μας προσπάθεια πρόβλεψης, ελέγχου ή τεχνολογικής χειραγώγησής τους. Πρόκειται, ενδεχομένως, για μια νοητική στάση που πολύ πιθανά σχετίζεται με την ίδια την οργάνωση και τη λειτουργία του ανθρώπινου νου.

Η ακαταμάχητη έλξη του… χάους: Εντούτοις, σήμερα το χάος έχει πλέον εισβάλει επίσημα και μάλιστα πολύ δημιουργικά στην ανθρώπινη σκέψη και όχι μόνο, όπως στο παρελθόν, ως το μέτρο της άγνοιάς μας, αλλά ως η απαραίτητη προϋπόθεση για μια βαθύτερη κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει! Η εγγενής αστάθεια και η ευαισθησία από τις αρχικές συνθήκες, με άλλα λόγια η χαώδης ή, αν προτιμάτε, η μη γραμμική δυναμική, θεωρούνται πλέον τα τυπικά γνωρίσματα όλων των πολύπλοκων δομών (φυσικών ή τεχνητών) από την εύρυθμη λειτουργία της ανθρώπινης καρδιάς μέχρι το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Τώρα, ένα εύλογο αλλά εξαιρετικά ανησυχητικό ερώτημα που προκύπτει από αυτές τις εξελίξεις είναι το εξής: Οι σημερινοί πολιτικοί, πέρα από τα επιστημονικοφανή πυροτεχνήματα που κατά καιρούς χρησιμοποιούν, διαθέτουν άραγε τα απαραίτητα γνωστικά εργαλεία για να κατανοήσουν και κυρίως για να αντιμετωπίσουν, την πολύπλοκη δυναμική τάξης-αταξίας, όπως αυτή αποκρυσταλλώνεται στην τρέχουσα κρίση του κυρίαρχου μοντέλου διαχείρισης της κοινωνίας;

Διότι είναι πλέον σαφές ότι για τη σημερινή πολύμορφη πλανητική κρίση -κρίση ταυτόχρονα γεωλογική, οικολογική και κοινωνικοοικονομική- ευθύνεται πρωτίστως το κλασικό γραμμικό, αναγωγιστικό και απολύτως απλοϊκό πρότυπο κατανόησης και διαχείρισης της χαώδους δυναμικής που συνεπάγεται αλλά και προϋποθέτει η νέα «παγκοσμιοποιημένη» ανθρώπινη κατάσταση.

Οι μη γραμμικές αλληλεπιδράσεις: O αλλόκοτος βρόχος, τάξη- αταξία. Μέχρι τα μέσα του εικοστού αιώνα στη δυτική σκέψη κυριαρχούσε η άποψη ότι για την επιστημονική «εξήγηση» και συνεπώς για την ουσιαστική κατανόηση, οποιουδήποτε φαινομένου αναγκαία και ικανή συνθήκη είναι η ανακάλυψη των «αιτιών» και των «νόμων» που καθορίζουν την εμφάνιση και την ανάπτυξή του.

Ακόμη και αυτή η ίδια η ορθολογικότητα της ανθρώπινης σκέψης θεωρούσαν ότι ταυτίζεται και εξαρτάται αποκλειστικά από την ικανότητά της να ερμηνεύει «αιτιοκρατικά» τα περίπλοκα φαινόμενα που διερευνά, είτε αυτά είναι φυσικά είτε κοινωνικά.

Με ποια εργαλεία όμως μπορούμε να αποτιμήσουμε την επιτυχία ή όχι μιας επιστημονικής εξήγησης, δηλαδή μιας αιτιοκρατικής περιγραφής; Ο ασφαλέστερος τρόπος είναι προφανώς η μαθηματικοποίηση του προβλήματος. Και, ως γνωστόν, οι διαφορικές εξισώσεις αποτελούν αποδεδειγμένα τον πλέον επιτυχή τρόπο «μετάφρασης» στη γλώσσα των μαθηματικών των γραμμικών, δηλαδή των αυστηρά ντετερμινιστικών διασυνδέσεων μεταξύ αιτίας – αποτελέσματος.

Πράγματι, όπως απέδειξε το 17ο αιώνα ο Νεύτων, εφαρμόζοντας το διαφορικό λογισμό στην περιγραφή των φυσικών φαινομένων, μπορούμε όχι απλώς να εξηγήσουμε νομοτελειακά (π.χ. με το νόμο της βαρύτητας) τη δυναμική των φυσικών φαινομένων στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, αλλά και να ενοποιήσουμε φυσικά φαινόμενα που μέχρι τότε φαίνονταν εντελώς ανεξάρτητα μεταξύ τους: από την πτώση ενός μήλου πάνω στη Γη μέχρι την κίνηση ενός πλανήτη ή ενός δορυφόρου γύρω από τον Ηλιο.

Η εκδίωξη από τον γραμμικό παράδεισο: Σύμφωνα με το παραπάνω γραμμικό-αιτιοκρατικό πρότυπο εξήγησης, μικρά αίτια προκαλούν πάντα μικρά αποτελέσματα, ενώ όλες οι σημαντικές ή οι μεγάλες αλλαγές που παρατηρούνται προκύπτουν, υποτίθεται, αποκλειστικά από την αθροιστική συσσώρευση πολλών μικρών αιτιών.

Εντούτοις, ανέκαθεν ήταν γνωστό ότι πάρα πολλά φυσικά ή κοινωνικά φαινόμενα ήταν και σε μεγάλο βαθμό παραμένουν ακόμη και σήμερα, μη προβλέψιμα. Τυπικά παραδείγματα είναι οι ξαφνικές αλλαγές του καιρού, οι μεγάλοι καταστροφικοί σεισμοί, η εκδήλωση μιας ασθένειας ή η ταχύτατη διάδοση μιας επιδημίας, καθώς και οι σοβαρές χρηματοπιστωτικές κρίσεις ή οι μεγάλες ιστορικές και κοινωνικές αλλαγές.Και δυστυχώς, όπως συνειδητοποιούμε καθημερινά, η περιγραφή μέσω γραμμικών εξισώσεων τόσο των πολλαπλών αιτιών όσο και της πολύπλοκης δυναμικής αυτών των φαινομένων είναι όχι μόνον εξαιρετικά δύσκολη αλλά και άκρως παραπλανητική. Αλλά και οι όποιες προβλέψεις μας σχετικά με τη μελλοντική εξέλιξη τέτοιων πολύπλοκων φαινομένων αποδεικνύονται εξίσου επισφαλείς και αβέβαιες.

Πώς όμως εξηγείται αυτή η εμφανής ανεπάρκεια και η προβλεπτική αποτυχία του παραδοσιακού γραμμικού και ντετερμινιστικού τρόπου σκέψης; Η συνήθης απολογητική στρατηγική που υιοθετούν αρκετοί ειδικοί είναι να επικαλούνται την προσωρινή άγνοιά μας ορισμένων παραμέτρων. Με άλλα λόγια, διατείνονται ότι η εξόφθαλμη αδυναμία μας να κατανοούμε ή να προβλέπουμε τέτοια περίπλοκα φαινόμενα δεν οφείλεται καθόλου στην απλοϊκή και απλουστευτική μέθοδο προσέγγισής τους αλλά στην παράλειψη κάποιας υποθετικής μεταβλητής, την οποία «απλώς» δεν λαμβάνουμε υπόψη μας επειδή την αγνοούμε!

Και όπως θα δούμε, μόνο κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1960, η διεθνής επιστημονική κοινότητα άρχισε να προβληματίζεται σοβαρά γύρω από τη θεωρητική και την πρακτική αναγκαιότητα εφαρμογής κάποιων εναλλακτικών, δηλαδή μη γραμμικών μοντέλων εξήγησης. Αν, πάντως, θέλει κανείς να προσδιορίσει την επίσημη ημερομηνία εισόδου της χαώδους δυναμικής στην επιστήμη της φυσικής, θα πρέπει να ανασύρει από τη σκόνη της ιστορίας το πρωτοποριακό, μολονότι επί πολλά χρόνια λησμονημένο, έργο του Ζιλ-Ανρί Πουανκαρέ.

Ο μεγαλοφυής Γάλλος φυσικός και μαθηματικός δημοσίευσε το 1889 (!) μια εντυπωσιακή μελέτη με τον φαινομενικά αθώο τίτλο «Σχετικά με το πρόβλημα των τριών σωμάτων και τις εξισώσεις της δυναμικής». Σε 270 σκοτεινές σελίδες αυτός ο συντηρητικός επαναστάτης απέδειξε μαθηματικά ότι το μεγάλο όνειρο της κλασικής φυσικής για την πλήρη πρόβλεψη της μελλοντικής συμπεριφοράς ενός σύνθετου φυσικού συστήματος, το οποίο αποτελείται μόνο από τρία αλληλεπιδρώντα σώματα, είναι καταδικασμένο να μείνει απραγματοποίητο, και όχι τόσο εξαιτίας πρακτικών αδυναμιών αλλά αντίθετα από εγγενή φυσικά αίτια!

Η ανακάλυψη, και κυρίως η αποδοχή, της εγγενούς αστάθειας όλων των μη γραμμικών συστημάτων -της πλειονότητας δηλαδή των φυσικών, των βιολογικών και των κοινωνικών δομών- επιβάλλει ασύλληπτους περιορισμούς, ταυτόχρονα όμως ανοίγει και νέες δυνατότητες στην ανθρώπινη γνώση. Σήμερα θεωρείται βέβαιο ότι πολλές εκδηλώσεις της χαοτικής συμπεριφοράς ενός πολύπλοκου συστήματος δεν προκύπτουν -ούτε βέβαια εξηγούνται- από τα συστατικά μέρη που αποτελούν αυτό το σύστημα.

Χάος από το πέταγμα μιας… πεταλούδας: Τυπικό παράδειγμα αυτής της νέας συλλογικής και αναδυόμενης μη γραμμικής συμπεριφοράς αποτελεί η πρόβλεψη του καιρού. Ολοι γνωρίζουμε εμπειρικά ότι το χειμώνα κάνει κρύο ενώ το καλοκαίρι ζέστη. Πολύ πιο δύσκολο είναι να καθορίσουμε εκ των προτέρων, δηλαδή να προβλέψουμε, τις ακριβείς καιρικές συνθήκες που θα εκδηλωθούν, ας πούμε, έπειτα από δέκα ή περισσότερες ημέρες. Και όμως, γνωρίζουμε αρκετά καλά από ποιες βασικές μεταβλητές εξαρτάται ο καιρός σε έναν τόπο μια δεδομένη χρονική στιγμή. Παρ’ όλα αυτά ο ορίζοντας πρόβλεψης του μελλοντικού καιρού παραμένει απελπιστικά περιορισμένος.

Το γιατί συμβαίνει αυτό το ανακάλυψε το 1963 ο Εντουαρντ Λόρεντζ όταν, θέλοντας να προσομοιώσει στον υπολογιστή ένα μοντέλο πρόβλεψης του καιρού, εισήγαγε τρία είδη δεδομένων -θερμοκρασία, πίεση του αέρα και ταχύτητα του ανέμου- υπό τη μορφή τριών συζευγμένων μεταξύ τους μη γραμμικών εξισώσεων. Οι εξισώσεις είναι μεταξύ τους συζευγμένες, επειδή τα αποτελέσματα κάθε εξίσωσης εισάγονται ως ακατέργαστα δεδομένα στις επόμενες εξισώσεις, δημιουργώντας έναν βρόχο ανάδρασης.

Ετσι, χωρίς να το γνωρίζει, ο Λόρεντζ επανέλαβε ό,τι είχε κάνει πριν από 60 χρόνια ο Πουανκαρέ. Και μάλιστα κατέληξε στα ίδια συμπεράσματα: όπως ακριβώς τα τρία ουράνια σώματα, έτσι και οι τρεις ανατροφοδοτούμενες καιρικές μεταβλητές μάς αποκαλύπτουν την ύπαρξη ενός μη γραμμικού χαοτικού συστήματος, η συμπεριφορά του οποίου, έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα, είναι ουσιαστικά απρόβλεπτη. Και αυτό γιατί το καιρικό σύστημα είναι εξαιρετικά ευαίσθητο ακόμη και στις πιο ασήμαντες επιρροές. Ετσι, ακραία καιρικά φαινόμενα σε έναν τόπο μπορεί να πυροδοτηθούν από το φτερούγισμα μιας πεταλούδας σε κάποια μακρινή περιοχή!

Εκπληξη προκαλεί το ότι χρειάστηκε να περάσουν πάνω από εξήντα χρόνια μέχρι οι φυσικοί να αρχίσουν να ανακαλύπτουν «εκ νέου» και να συνειδητοποιούν τις απρόσμενες επιστημονικές και φιλοσοφικές συνέπειες της πρωτοποριακής έρευνας του Πουανκαρέ.

Αυτοοργάνωση, η απάντηση στην αβεβαιότητα: Στο συλλογικό φαντασιακό των δυτικών κοινωνιών αλλά και της κάθε επιστήμης, η έρευνα της πραγματικότητας έχει αξία και νόημα μόνο στο μέτρο που μας αποκαλύπτει τους «αιώνιους» και «αμετάβλητους» νόμους της φύσης.

Φανταστείτε λοιπόν πόσο δυσάρεστη έκπληξη ήταν για τους ειδικούς και το ευρύτερο κοινό, όταν διαπίστωσαν ότι στις περισσότερες περιπτώσεις ακόμη και η πλήρης γνώση των βασικών νόμων δεν συνεπάγεται αυτομάτως την πλήρη κατανόηση των φαινομένων ούτε οδηγεί, κατ’ ανάγκην, σε ασφαλείς προβλέψεις για τη μελλοντική τους συμπεριφορά.

Πράγματι, όπως είδαμε στα δύο προηγούμενα άρθρα μας, περί τα τέλη του 1960 όλο και περισσότεροι επιφανείς επιστήμονες άρχισαν να συνειδητοποιούν αφενός πόσο μάταιη ήταν κάθε προσπάθεια «αναγωγής» των περισσότερων φυσικών φαινομένων στις απλούστερες δομικές τους μονάδες και αφετέρου πόσο ανέφικτη ήταν η «ακριβής πρόβλεψη» της συμπεριφοράς των πολύπλοκων συστημάτων (φυσικών και κοινωνικών) από τις τροχιές τριών αλληλεπιδρώντων ουράνιων σωμάτων μέχρι τη δυναμική των χρηματοπιστωτικών αγορών.

Μέχρι πρόσφατα ταυτίζαμε το χάος με την απόλυτη ή παράλογη αταξία, δηλαδή με την απουσία κάθε μορφής οργάνωσης και εσωτερικής συνοχής: «χαώδεις» θεωρούνται οι καταστάσεις ή τα φαινόμενα που πιστεύουμε -εσφαλμένα- ότι δεν υπόκεινται σε ακριβείς κανόνες ή νόμους και συνεπώς αντιστέκονται σε κάθε μας προσπάθεια πρόβλεψης, ελέγχου ή τεχνολογικής χειραγώγησης.

Ωστόσο, η αναγνώριση της πανταχού παρουσίας της εγγενούς αστάθειας και άρα της μη προβλεψιμότητας της χαώδους δυναμικής, ανοίγει νέους δρόμους για μια πολύ βαθύτερη, αν και όχι πλήρη, κατανόηση των πολύπλοκων συστημάτων. Αρα, η εισβολή του χάους τόσο στη φύση όσο και στην ανθρώπινη σκέψη όχι μόνο δεν πρέπει να θεωρείται καταστροφική αλλά, αντίθετα, μπορεί να είναι άκρως δημιουργική.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την επιστήμη της φυσικής, η οποία αποτελούσε το γνωστικό και μεθοδολογικό πρότυπο για κάθε άλλη «θετική» επιστήμη, η αναγνώριση αυτών των δύο ανυπέρβλητων περιορισμών της γνώσης μας -η διττή αδυναμία πλήρους αναγωγής και ασφαλούς πρόβλεψης- αποτέλεσε ένα ιδιαίτερα επώδυνο επιστημολογικό σοκ. Σαν να μην έφτανε η θεμελιώδης «αρχή απροσδιοριστίας» της κβαντικής μικροφυσικής, τώρα επιβάλλεται να αποδεχτούμε κάποια σαφή και μη παρακάμψιμα όρια στη γνώση και του μακρόκοσμου!

Πράγματι, η πρώτη θεωρητική αποκρυστάλλωση της παντοδυναμίας της αταξίας, αλλά και της θεωρητικής-πρακτικής αδυναμίας να εξηγήσουμε την προέλευση της τάξης και της πολυπλοκότητας, διατυπώθηκε ήδη από τα μέσα του 19ου αιώνα με τον δεύτερο νόμο της θερμοδυναμικής. Αυτός ο αδιάψευστος μέχρι σήμερα φυσικός νόμος ορίζει ότι η αταξία στο ορατό Σύμπαν τείνει να μεγαλώνει επειδή η συνολική ενέργεια που περιέχει τείνει βαθμιαία να υποβαθμίζεται. Με άλλα λόγια, η συνολική «εντροπία» του Σύμπαντος μπορεί μόνο να αυξάνει με το πέρασμα του χρόνου.

Αν όμως ισχύει αυτός ο αδυσώπητος νόμος της συμπαντικής υποβάθμισης της ενέργειας και άρα της μεγιστοποίησης της αταξίας, τότε πώς εξηγείται η ανάδυση και η εξέλιξη μέσα στο Σύμπαν εξαιρετικά πολύπλοκων φαινομένων, όπως π.χ. η γένεση και η εξέλιξη των γαλαξιών ή της ζωής, καθώς και η επιβίωση των ανθρώπων με τις περίπλοκες και εξαιρετικά ενεργοβόρες κοινωνίες τους;

Η αχίλλειος πτέρνα της «κλασικής» θερμοδυναμικής ήταν ότι όλοι υπέθεταν πως αυτή ισχύει και εφαρμόζεται μόνο σε «κλειστά» και «απομονωμένα» συστήματα, σε ιδανικά δηλαδή συστήματα που δεν ανταλλάσσουν ύλη και ενέργεια με το περιβάλλον τους. Προφανώς, μέσα στο γνωστό μας Σύμπαν τέτοια συστήματα σε κατάσταση απόλυτης θερμικής ισορροπίας αποτελούν μόνο θεωρητικές αφαιρέσεις. Με άλλα λόγια, το γεγονός ότι περιόρισαν τον δεύτερο νόμο της θερμοδυναμικής στη μελέτη αποκλειστικά καταστάσεων ισορροπίας αποτελούσε έναν αδικαιολόγητο αυτοπεριορισμό της καθολικής εφαρμοσιμότητας αυτού του νόμου. Αντίθετα, όπως κατ’ επανάληψη διαπίστωσαν, ενώ έχει καθολική ισχύ, ο νόμος αυτός αφήνει πολλά περιθώρια και ελευθερίες για τη δημιουργία πολύπλοκων δομών!

Μακριά από τη θερμοδυναμική ισορροπία, η οποία ισοδυναμεί με τον ενεργειακό θάνατο και την απόλυτη αταξία, η φύση μπορεί να αυτο-οργανώνεται και να πολυπλοκοποιείται, κοντολογίς να αποκτά ιστορία. Ενα ακόμη παράδειγμα όπου η ισχύς των φυσικών νόμων δεν αποκλείει καθόλου -ούτε όμως και επιβάλλει νομοτελειακά!- την ανάδυση πολύπλοκων φυσικών δομών και απρόβλεπτων συμπεριφορών.

Η ζωτική αταξία: Αν το μηχανικό ρολόι ήταν το τεχνολογικό πρότυπο της νεωτερικής «κλασικής» επιστήμης, τότε η μετα-νεωτερική επιστήμη του χάους και της πολυπλοκότητας έχει ασφαλώς ως πρότυπό της τον ψηφιακό υπολογιστή. Και είναι βέβαιο ότι καμία από τις εντυπωσιακές ανακαλύψεις και τις ακριβείς μαθηματικές περιγραφές των ασταθών συστημάτων και της χαώδους δυναμικής τους δεν θα είχαν πραγματοποιηθεί χωρίς την πρωτόγνωρη δυνατότητά μας να εκμεταλλευόμαστε τις απίστευτες υπολογιστικές δυνατότητες των υπολογιστών.

Το σύνολο των θεωριών του χάους και των μηχανισμών της ασταθούς και μη προβλέψιμης χαώδους συμπεριφοράς μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί ως η εφαρμογή, στην επιστήμη αλλά και στην κοινωνία, των νέων κατηγοριών και των κριτηρίων που συνεπάγεται η συστηματική χρήση των υπολογιστών. Σκεφτείτε τη μαζική και ενίοτε καταχρηστική εφαρμογή των υπολογιστικών εννοιών της πληροφορίας ή της ανάδρασης (feedback)!

Ολα τα σύγχρονα μαθηματικά εργαλεία για την περιγραφή και την αναπαράσταση του χάους στηρίχθηκαν κυρίως στην αξιοποίηση των υπολογιστών: από τους «παράξενους ελκυστές», που καθορίζουν τη μη γραμμική συμπεριφορά κάθε ασταθούς συστήματος, μέχρι τη δημιουργική «αυτο-ομοιότητα» που παρουσιάζουν οι εντυπωσιακές μορφοκλασματικές δομές (fractals) της νέας γεωμετρίας φράκταλ του Μπενουά Μάντελμπροτ.

Χάρη σε τέτοια «απτά» υπολογιστικά μοντέλα, η σύγχρονη επιστήμη κατάφερε να επιβεβαιώσει ποικιλοτρόπως την υποψία που διατύπωσε πριν από πολλές δεκαετίες ο Πουανκαρέ. Σήμερα θεωρείται δεδομένο ότι για τη δυναμική αστάθεια και άρα για την εγγενή μη προβλεψιμότητα της συμπεριφοράς των πολύπλοκων συστημάτων δεν ευθύνεται η απουσία αυστηρών φυσικών νόμων. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει: απολύτως γνωστοί και ντετερμινιστικοί νόμοι οδηγούν στο χάος, δηλαδή σε τεράστιες αποκλίσεις στη συμπεριφορά κάθε πολύπλοκου συστήματος, εξαιτίας ελάχιστων αλλαγών στις αρχικές συνθήκες ή στις βασικές μεταβλητές του συστήματος.

Και υπό αυτήν ακριβώς την έννοια, ενώ στα πολύ απλά συστήματα η αταξία και το χάος λειτουργούν μάλλον καταστροφικά, στα πολύπλοκα συστήματα η αστάθεια και η αταξία λειτουργούν εποικοδομητικά, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην περαιτέρω εξέλιξη και πολυπλοκοποίησή τους. Ενα απρόσμενο και ρηξικέλευθο συμπέρασμα που, μολονότι επιβεβαιώνεται από πλήθος επιστημονικών παρατηρήσεων, εντούτοις διστάζουμε να το υιοθετήσουμε ως εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης της επιστημονικής γνώσης και της κοινωνίας.

Ο μύθος της παντογνωσίας: Στο κλείσιμο του δεύτερου άρθρου μας για το χάος διατυπώσαμε την απορία γιατί χρειάστηκε να περάσουν πάνω από εξήντα χρόνια μέχρι να αρχίσουν οι φυσικοί να ανακαλύπτουν «εκ νέου» και να συνειδητοποιούν τις απρόσμενες επιστημονικές και φιλοσοφικές συνέπειες της πρωτοποριακής έρευνας του Ζιλ-Ανρί Πουανκαρέ.

Η απάντηση σε αυτό το φαινομενικά αθώο ερώτημα δεν είναι ούτε απλή ούτε προφανής. Και αυτό γιατί σε αυτή τη συστηματική «παράλειψη» εμπλέκονται όχι μόνο οι συνήθεις συντηρητικές αντιδράσεις της επιστημονικής κοινότητας απέναντι σε ριζικά νέες ή και επαναστατικές προσεγγίσεις, αλλά και το γεγονός ότι η αποδοχή του χάους και της μη προβλεψιμότητας ανατρέπει οριστικά κάθε ελπίδα για μια απλή και ενιαία εξήγηση της φύσης. Ελπίδα που αποτέλεσε, και ώς έναν βαθμό αποτελεί ακόμη, τον θεμελιωτικό μύθο της κλασικής επιστήμης.

Και μολονότι, κατά το παρελθόν, η κλασική επιστήμη είχε οδηγήσει στους μεγάλους θριάμβους της ανθρώπινης σκέψης, σήμερα αποδεικνύεται εμπόδιο όχι μόνο για το βάθεμα των γνώσεών μας αλλά και για τη συνειδητοποίηση των νέων κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε δηλ. Πολύπλοκα κοινωνικά προβλήματα που δεν επιδέχονται πλέον γραμμικές και απλοϊκές λύσεις.

Σπύρος Μανουσέλης



Μην αφησετε την Πληροφορια να σας ξεπερασει

Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice

  • 1 Month Subscription
    3 Month Subscription
    6 Month Subscription
    Year Subscription

Από Κατοχικά Νέα

"Το katohika.gr δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε ταυτίζεται με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το katohika.gr , ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς χώρους." Η συντακτική ομάδα των κατοχικών νέων φέρνει όλη την εναλλακτική είδηση προς ξεσκαρτάρισμα απο τους ερευνητές αναγνώστες της! Ειτε ειναι Ψεμα ειτε ειναι αληθεια !Έχουμε συγκεκριμένη θέση απέναντι στην υπεροντοτητα πληροφορίας και γνωρίζουμε ότι μόνο με την διαδικασία της μη δογματικής αλήθειας μπορείς να ακολουθήσεις τα χνάρια της πραγματικής αλήθειας! Εδώ λοιπόν θα βρειτε ότι θέλει το πεδίο να μας κάνει να ασχοληθούμε ...αλλά θα βρείτε και πολλούς πλέον που κατανόησαν και την πληροφορία του πεδιου την κάνουν κομματάκια! Είμαστε ομάδα έρευνας και αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μαζί μας καμία ταμπέλα που θα μας απομακρύνει από το φως της αλήθειας ! Το Κατοχικά Νέα λοιπόν δεν είναι μια ειδησεογραφική σελίδα αλλά μια σελίδα έρευνας και κριτικής όλων των στοιχείων της καθημερινότητας ! Το Κατοχικά Νέα είναι ο χώρος όπου οι ελεύθεροι ερευνητές χρησιμοποιούν τον τοίχο αναδημοσιεύσεως σαν αποθήκη στοιχείων σε πολύ μεγαλύτερη έρευνα από ότι το φανερό έτσι ώστε μόνοι τους να καταλήξουν στο τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα και τι κρυβεται πισω απο καθε πληροφορια που αλλοι δεν μπορουν να δουν! Χωρίς να αναγκαστούν να δεχθούν δογματικές και μασημενες αλήθειες από κανέναν άλλο πάρα μόνο από την προσωπική τους κρίση!

9 σχόλια στο “Η αρχιτεκτονική του χάους”
  1. https://www.youtube.com/watch?v=KsKbtvGF4IY

    ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΒΙΒΛΙΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΩΝ ΙΛΥΑ ΠΡΙΓΚΟΖΙΝ & ΙΖΑΜΠΕΛ ΣΤΕΝΤΖΕΡΣ – ΤΑΞΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΟΣ.
    http://www.skroutz.gr/books/227304.%CE%A4%CE%AC%CE%BE%CE%B7-%CE%BC%CE%AD%CF%83%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CF%87%CE%AC%CE%BF%CF%82.html

    ΣΤΟ ΑΚΙΝΗΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ… Ο ΠΡΩΤΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΤΟΥ ΧΑΟΥΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΙΑΣ…

    ΜΟΝΟ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ.. ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΘΕΣΗ ΣΕ ΑΥΤΗ ΜΟΝΤΕΛΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΧΑΟΥΣ… ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΛΗΦΘΕΙ ΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ – ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ (ΚΑΤΑ ΗΡΑΚΛΕΙΤΟ ΚΑΙ ΠΛΑΤΩΝΑ)… ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΕΛΘΟΥΝ ΤΑΧΥΤΑΤΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ.

    ΧΑΟΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΗ ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΕΣ… ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΡΧΕΓΟΝΗ ΤΑΞΗ… ΠΟΥ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΦΥΣΗ… Η ΕΣΤΩ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΙΤ, ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΤΑΞΗ… ΠΑΡΑΦΥΣΗ.

    ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΘΑ ΤΟ ΑΠΟΛΑΥΣΟΥΜΕ.

    Ο Α. ΠΟΥΑΝΚΑΡΕ, ΕΝΑΣ ΑΠΙΣΤΕΥΤΟΣ ΝΕΟΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ… ΚΑΤΑ ΒΑΣΗ ΠΡΟΣΔΙΔΕΙ ΣΤΟ ΧΑΟΣ ΚΥΚΛΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ. ΟΤΙ ΔΗΛΑΔΗ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ ΑΠΕΙΡΕΣ ΦΟΡΕΣ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΚΛΕΙΣΤΟ ΚΥΚΛΩΜΑ .
    …"Αν ένας μετασχηματισμός εφαρμόζεται κατ’ επανάληψη σ’ ένα μαθηματικό σύστημα, και το σύστημα δεν μπορεί να βγει έξω από μια φραγμένη περιοχή, τότε αυτό θα πρέπει να επιστρέφει άπειρες φορές σε καταστάσεις κοντά στην αρχική του κατάσταση…(Πουανκαρέ Ανρί).

    ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΣΕ ΕΜΑΣ.. ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟΝ ΖΟΥΝ ΕΙΝΑΙ ΧΑΟΣ… ΑΝ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΑΟΣ (ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΛΟΥΣ) ΠΟΥ ΑΠΕΛΑΥΝΕΙ, ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΕ ΒΙΑΙΟ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ. ΚΑΙ Ο ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ… ΣΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΥΜΕ… ΕΙΔΙΚΑ ΣΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΦΘΑΛΜΟΥΣ ΤΟΥ ΚΤΙΣΤΟΥ – ΑΙΣΘΗΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.

    Η ΤΡΙΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ… ΚΑΙ Ο ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΥΔΑΤΑ ΚΑΙ ΑΙΘΕΡΑ.

    ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΑΡΧΗ ΣΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ… ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΓΑΛΑΞΙΑ… ΠΟΥ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΣΤΙΣ ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ, ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΡΑΨΩΔΙΕΣ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ.. ΕΠΙΚΑ ΔΑΚΤΥΛΙΚΑ ΕΞΑΜΕΤΡΑ… ΔΕΝ ΣΥΝΕΧΙΖΩ ΑΛΛΟ ΠΕΡΙ ΑΥΤΟΥ, ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΟ…. ΛΟΓΟ ΜΟΡΙΑΚΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ.

    …"ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΧΑΝΤΡΕΣ, ΔΗΛΑΔΗ Η ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΚΗ ΤΟΥΣ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ, ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ ΕΝΑ ΕΙΔΟΣ ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΟΥ ΑΠΟΚΡΥΦΙΚΟΥ ΓΛΩΣΣΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΟΥ ΠΟΥ ΤΟ ΣΥΓΚΡΟΤΟΥΝ ΠΛΗΘΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ, ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ… ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΝΑ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΚΑΙ Ν' ΑΠΟΚΑΘΙΣΤΑ ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΤΑ ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΟΛΩΝ ΣΧΕΔΟΝ ΤΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ… HERMANN ESSE "DAS GLASPERLENSPIEL"…

    ΓΙΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΕΧΟΥΜΕ ΔΩΣΕΙ ΕΝΑ ΣΤΙΓΜΑ ΕΔΩ:

    …"ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ ΤΟΥ ΑΙΜΟΥ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΔΩΘΗΚΕ Η ΑΡΧΑΙΑ ΜΑΧΗ… ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΦΛΕΡΓΑΣ… ΚΑΙ ΠΑΡΝΗΣΣΟΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΤΑ ΤΕΚΝΑ ΤΟΥ ΔΕΥΚΑΛΙΩΝΑ ΠΡΩΤΟ ΠΕΡΠΑΤΗΣΑΝ"…

    http://www.katohika.gr/2013/11/auti-i-maxi-sas-afora-olous.html

    ΑΥΤΑ.

    ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΟΧΙ ΤΥΧΑΙΩΝ ΚΑΙΡΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΘΑ ΧΩΡΙΣΕΙ Η ΗΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΤΑΡΙ.
    …"ΥΓΡΑΣΙΑ ΚΑΙ ΖΕΣΤΗ… ΛΙΚΝΟ… ΣΙΤΗΡΩΝ. ΘΑ ΧΩΡΙΣΕΙ Η ΗΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΤΑΡΙ"…
    http://www.katohika.gr/2013/07/iperkataigida-tha-xtipisi-tin-europi.html

  2. Ναι υπαρχουν δυναμεις που συγκρατουν τον κοσμο απο το να πεσει στο χαος και αυτες δεν ειναι ο νοητικος αυνανισμος. Εγω εχω κατι καλυτερο γιατι ειμαι ο Πριγκιπας του Χαους για αυτο και το χαος δεν προκειτε ποτε να επικρατησει. Ειμαι το αρχετυπο του Δρακοκτονου Σωτηρα που βαζει ταξη στο χαος και υπαρχω ακομα και στα παιδικα παραμυθια γιατι ειμαι μεσα σου. http://www.youtube.com/watch?v=bT8FEOJEFcI

  3. Φυσικα οι νοητικοι αυανανιστες που ειναι οι ταξιδιωτες του χαους και οι τσιμπουκλουδες του πεους πιστευουν οτι δεν πρεπει να υπαρχουν τσοπανηδες η οτι θα μπορουσε να υπαρξει ενα οργανωμενο συστημα χωρις τσοπανηδες, εκει οπου ειναι τοσο ηλιθιοι που παριστανουν οι ιδιοι τους τσοπανηδες του συμπαντος και αντιφασκουν με τον εαυτο τους, εκει οπου και προδιαγραφουν το μελλον αλλα και προσπαθουν μανειωδως να κλεισουν καναλια για να προστατεψουν τις παραισθησεις του κατωτερου εγω τους και ειναι ΤΟΣΟ ηλιθιοι που πιστευουν οτι το κατωτερο εγω τους ειναι το κεντρο του συμπαντος και οτι δεν υπαρχουν ανωτερες συνειδησιακες δυναμεις απο την τρισδιασταση λογικη τους και το πολωμενο εγω τους και απο αυτο που βλεπουν αυτοι μεσα και εξω. Και βεβαια ειναι θεικες δυναμεις που συγκρατουν το κοσμο να πεσει στο χαος και σιγουρα οχι οι καμμενοι νοητικοι αυνανιστες που διαλυονται στην Αβυσσο προσπαθοντας να αποδειξουν ποσο εξυπνοι καραγκιοζηδες ειναι προσφεροντας απειρο γελοιο στο συνειδητοποιημενο συμπαν.

  4. ΠΟΥΘΕΝΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΑΝ ΕΝΝΟΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΑΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ [ ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ ] Ο ΟΡΟΣ ΧΑΟΣ…ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΕΝ ΣΟΦΙΑ ΕΠΟΙΗΣΕ …ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΧΑΟΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΔΙΕΠΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΑΥΣΤΗΡΟΤΑΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ…ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ.. ΕΡΓΟ ..ΖΩΗ ..ΕΝΕΡΓΕΙΑ… ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ…ΘΑΝΑΤΟΣ…ΚΑΙ ΓΕΝΝΗΣΗ…ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΑΠΛΑ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ…ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΙΟ ΧΑΟΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΜΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ…ΟΙ ΝΟΜΟΙ [ ΑΦΑΝΤΟΙ ]…ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΑΙ ΠΛΗΡΩΣ…ΕΙΠΑΜΕ ΚΑΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΝΑΣ ΜΙΚΡΟΣ [ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΣ ΦΟΡΕΣ ΚΑΚΟΣ ] ΜΙΚΡΟΣ ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ…ΓΙΑΝΝΗΣ-ΚΟΖΑΝΗ

  5. Η ακαταμάχητη έλξη του… χάους:…ΠΑΙΦΤΕΙ ΕΝΑ ΦΥΛΟ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΕΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝΑΜΕΡΙΚΗ…ΑΛΥΣΙΔΩΤΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΜΗ ΕΛΑΝΧΩΜΕΝΩΝ ΣΕ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ…ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΣΧΕΔΙΑ…ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ…Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΗΤΑΝ ΑΡΝΗΣΗ ΑΝΘΡΟΠΩΝ…ΝΙΚΗ ΤΟΥ ΣΑΜΑΕΛ…ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΗΤΑ ΤΟΥ.

  6. ΜΕΓΑΛΗ ΠΛΑΚΑ…. ΠΡΟΣ 5:06… ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ ΜΟΥ ΕΞΟΥΣΙΑ… ΣΟΥ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΣΑΙ ΤΟ ΑΡΧΕΤΥΠΟ ΤΟΥ ΔΡΑΚΟΚΤΟΝΟΥ ΣΩΤΗΡΑ…. ΤΩΡΑ ΠΛΕΟΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΠΑΡΑ ΝΑ ΣΤΟ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙ ΚΑΙ Ο ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΟΤΑΝ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΝΑΧΟ)… ΑΛΛΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ.

    ΑΥΤΑ.

  7. .."Αν ένας μετασχηματισμός εφαρμόζεται κατ’ επανάληψη σ’ ένα μαθηματικό σύστημα, και το σύστημα δεν μπορεί να βγει έξω από μια φραγμένη περιοχή, τότε αυτό θα πρέπει να επιστρέφει άπειρες φορές σε καταστάσεις κοντά στην αρχική του κατάσταση…(Πουανκαρέ Ανρί).
    14-2-2-14 5.02
    Αν δεις εστω καθυστερημενα αυτη την ερωτηση,θα μπορουσες να μου πεις αν αυτη η αρχη ,περιγραφει και την επιστροφη της μετενσαρκωμενης ψυχης στο ιδιο φραγμενο πεδιο??

    Αθηνα

    1. Ναι, αλλά έχω την εντύπωση ότι αυτό δεν συμβαίνει με όλες τις ψυχές… ίσως μόνο για αυτές που γεννήθηκαν (εκδηλώθηκαν) και εισήλθαν σε αυτό πριν την εμφάνιση του δικού μας “φραγμένου γαλαξιακού πεδίου”. https://www.youtube.com/watch?v=ZHY93rVYFw8 Αυτά.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

elGreek