Άμστερναμ, από μία οικογένεια ευκατάστατων εμπόρων, ισπανικής ή
πορτογαλικής καταγωγής. Στο σχολείο κάνει τις σπουδές του, θεολογικές
και εμπορικές. Χωρίς να τις διακόψει εργάζεται στον εμπορικό οίκο του
πατέρα του. Παρ’ότι στο χώρο όπου μεγάλωσε υπήρχε ένα έντονο ρεύμα
σκεπτικισμού και φιλοσοφικών τάσεων, οι ομόθρησκοι του τον αφόρισαν λόγω
της υποτιθέμενης αιρετικής διδασκαλίας του.
Λίγοι είναι οι φιλόσοφοι
της νεότερης εποχής που έχουν καταδιωχτεί και κυνηγηθεί όσο ο Σπινόζα.
Και όλα αυτά επειδή είχε την τόλμη να ασκήσει κριτική στην επίσημη
θρησκεία.
χάρη σε απολιθωμένα δόγματα και κενές τελετουργίες, προτείνωντας πρώτος
την “ιστορική-κριτική” ανάγνωση της Βίβλου. Αρνήθηκε να δεχτεί ότι η
Βίβλος είναι βιβλίο εμπνευσμένο ή υπαγορευμένο από το Θεό. Θεωρούσε ότι η
“κριτική ανάγνωση” θα μας επιτρέψει να διακρίνουμε μια σειρά αντιφάσεων
μεταξύ των διαφόρων βιβλίων και Ευαγγελίων. Κάποια στιγμή ο Σπινόζα
εγκαταλείφθηκε και από την ίδια την οικογένειά του. Και το παράδοξο
είναι πως λίγοι άνθρωποι στον κόσμο υπερασπίστηκαν με τόσο σθένος την
ελευθερία της γνώμης και αγωνίστηκαν με τόσο μεγάλο ζήλο για την
ανεξιθρησκεία.
αντιδράσεις όπου τελικά αποτραβήχτηκε κι αφιέρωσε τη ζωή του στη
φιλοσοφία. Κέρδιζε το ψωμί του κατασκευάζοντας κάτοπτρα. Το επάγγελμα
που ασκούσε για τις βιοποριστικές του ανάγκες έχει κάτι το συμβολικό.
Όπως πράττουν οι φιλόσοφοι που οφείλουν να βοηθούν τους ανθρώπους να
δουν τη ζωή και τον κόσμο κάτω από μια νέα προοπτική. Και το θεμέλιο της
φιλοσοφίας του Σπινόζα είναι η επιθυμία του να θεωρήσει τα πάντα “από
την άποψη της αιωνιότητας”.
Πρόκειται για το τρίτο μάτι , εκείνο που μας επιτρέπει να δούμε τη ζωή
πέρα απ’ όλες τις ψευδαισθήσεις , τα πάθη και τους θανάτους. Για μια
τέτοια παρατήρηση χρειάζονται η ανάπτυξη των αρετών όπως η ταπεινότητα,
αγνότητα , λιτότητα, όχι ως αρετές που ακρωτηριάζουν τη ζωή, αλλά ως
δυνάμεις που ενώνονται μαζί της και δεισδύουν μέσα της.
αφυπνίσει, να ανοίξει τα μάτια. Η απόδειξη ως τρίτο μάτι δεν έχει στόχο
να υπαγορεύσει ή να πείσει, αλλά απλώς να αποτελέσει το φακό ή να
λειάνει το γυαλί για αυτή την εμπνευσμένη ελεύθερη θέαση.
Από τα πιο σημαντικά έργα του είναι η Ηθική που διαιρείται σε πέντε μέρη:
στη συνεχή ροή των ορισμών, των θεωρημάτων, των αποδείξεων και των
πορισμάτων, που αναπτύσσουν τα μεγάλα θεωρητικά θέματα και μια δεύτερη
στην τεθλασμένη αλυσίδα των σχολίων που εκφράζει την πολύμορφη οργή της
καρδιάς του Σπινόζα και διατυπώνει τις πρακτικές θέσεις της καταγγελίας
και της απελευθέρωσης.
με την ένθερμη ευσέβεια και με την ειρήνη της πολιτείας, αλλά και ότι η
στέρηση της ελευθερίας αυτής καταστρέφει τη δημόσια ειρήνη και την ίδια
αυτή την ευσέβεια.
την ιδέα να την εκδόσει, αν και χειρόγραφά της κυκλοφορούσαν μεταξύ των
στενών του φίλων .
όπως η “Σύνοψη” , “Υπολογισμός των πιθανοτήτων”, πολλές επιστολές καθώς
και έργα τα οποία ποτέ δεν δημοσίευσε για πολλούς και διάφορους λόγους.
της Φιλοσοφίας του Καρτεσίου, όπου οι απόψεις του Σπινόζα έδειχναν μια
απομάκρυνση από τον Καρτεσιανισμό.
αλήθεια οδηγεί στην ελευθερία, μας απαλλάσει από τις γνώμες, τους
τρόπους, τις τυρρανίες και τα πάθη που προκαλεί ο φόβος της άγνοιας.
αποδίδουμε με δύο διαφορετικές λέξεις: ηθική και ευτυχία. Με την Ηθική
του ήθελε να δείξει πως η ζωή του ανθρώπου ορίζεται και διέπεται από
τους νόμους της φύσης. Πρέπει να μπορούμε να ελέγξουμε τα συναισθήματα
και τις εντυπώσεις μας, για να μπορούμε να φτάσουμε στη γαλήνη και στην
ευτυχία.
υπάρχουν αποτελούνται από την ίδια ουσία και στηρίζονται στην ίδια βάση.
Σε άλλα σημεία την ονομάζει “Θεό” η “Φύση”.(Ηθική, Περί Θεού Θεώρημα
20).
Η φιλοσοφία του ονομάζεται μονιστική εφόσον η Φύση και η Ύπαρξη στο
σύνολό τους στηρίζονται στην ίδια αρχή. Χρησιμοποιώντας τη λέξη “Φύση”
δεν εννοεί μόνο τον φυσικό κόσμο γύρω μας. Όταν αναφέρει τις λέξεις
Ουσία, Φύση, Θεός, εννοεί όλα όσα υπάρχουν, ακόμα κι αυτά που είναι από
πνεύμα κι όχι από ύλη.
“modus”, ο Σπινόζα εννοεί τον συγκεκριμένο τρόπο που ο Θεός ή η Ουσία
διαλέγει κάθε φορά για να εκδηλωθεί. Ένα λουλούδι είναι ένα modus του
κατηγορήματος Έκταση, ενώ το ποίημα που μιλάει γι’ αυτό το λουλούδι
είναι ένα modus του κατηγορήματος Σκέψη. Κατά βάση και τα δύο είναι
εκδηλώσεις ενός και του ίδιου πράγματος: της Ουσίας που αλλιώς λέγεται
Θεός ή Φύση.
του Θεού ή της Φύσης. Θεωρούσε επίσης πως ο Θεός ή οι φυσικοί νόμοι
είναι η εσωτερική αιτία όλων όσων συμβαίνουν διότι ο Θεός εκφράζεται
αποκλειστικά μέσα από τους φυσικούς νόμους. Ένα από τα θεμελιώδη σημεία
της Ηθικής συνίσταται στην άρνηση κάθε εξουσίας
μας εμποδίζουν να φτάσουμε στην αληθινή ευτυχία και αρμονία. Αν όμως
αναγνωρίσουμε ότι όλα συμβαίνουν κατ’ ανάγκη τότε μπορούμε να
αντιληφθούμε έστω και διαισθητικά ότι η Φύση είναι ένα σύνολο, ότι όλα
συνδέονται μεταξύ τους, να συλλάβουμε όλα όσα υπάρχουν ταυτόχρονα σε μια
στιγμή μέσα και αυτό το ονομάζει αντίληψη του κόσμου:
αιωνιότητας). Η αιωνιότητα είναι χαρακτήρας της ύπαρξης καθόσον αυτή
εντυλίσσεται στην ουσία (Ηθική Ι, 8).
ίδια η ουσία, διακρίνεται δε από αυτή μέσω μιας διάκρισης λόγου και
μόνο. Η αιωνιότητα έτσι αντιτίθεται στη διάρκεια , ακόμη και την
απροσδιόριστη, που χαρακτηρίζει την ύπαρξη του τρόπου δεν εντυλίσσεται
στην ουσία.
προσιδιάζει, έστω κι αν δεν υπάρχει από την ίδια αλλά εκ του Θεού ως
αιτίας. Άρα αιώνιος δεν είναι μόνο ο άμεσος άπειρος τρόπος, είναι και
κάθε ενική ουσία που αποτελεί ένα του μέρος το οποίο συμφωνεί με όλα τα
άλλα επ’ άπειρον. Όσο για τον έμμεσο άπειρο τρόπο, που ρυθμίζει τις
υπάρξεις στη διάρκεια, είναι και ο ίδιος αιώνιος, στο μέτρο που το
σύνολο των κανόνων σύνθεσης και αποσύνθεσης είναι σύστημα αιώνιων
αληθειών και κάθε μία από τις σχέσεις που αντιστοιχούν στους κανόνες
αυτούς είναι αιώνια αλήθεια. Γι’ αυτό και ο Σπινόζα λέει πως το πνεύμα
είναι αιώνιο: το πνεύμα συλλαμβάνει την ενική ουσία του σώματος υπό
κάποια μορφή αιωνιότητας, αλλά επίσης συλλαμβάνει τα υπαρκτά πράγματα
μέσω κοινών εννοιών, δηλαδή υπό το πρίσμα των αιώνιων σχέσεων που
καθορίζουν τη σύνθεση και την αποσύνθεσή τους μέσα στην ύπαρξη.
έννοια ή σε μια γνώση. Είναι πάντα μια ιδέα που εκφράζει την ουσία ενός
συγκεκριμένου σώματος ή την αλήθεια των πραγμάτων, (Sub specie
aeternitatis). Αυτό δε σημαίνει πως οι ουσίες ή οι αλήθειες δεν είναι
από μόνες τους αιώνιες. Όντας όμως αιώνιες εκ της αιτίας τους και όχι
αφ’ εαυτών, διαθέτουν αυτή την αιωνιότητα που προκύπτει από την αιτία
μέσω της οποίας πρέπει αναγκαία να νοούνται. Species επομένως σημαίνει
αδιαχώριστα μορφή και ιδέα, μορφή και νοητική σύλληψη.
νόμους της Φύσης μάς εμφανίζονται με τον ηθικό χαρακτήρα ενός πρέπει. Η
συγκεχυμένη μορφή ενός ηθικού νόμου έχει πλήξει τόσο πολύ τον φυσικό
νόμο, ώστε ο φιλόσοφος δεν πρέπει να μιλά για φυσικό νόμο αλλά μόνο για
αιώνιες αλήθειες.
γνωρίσουμε τίποτα που στην χειρότερη περίπτωση παρεμποδίζει το
σχηματισμό της γνώσης
αντίθεση των αξιών (Καλό-Κακό), η γνώση όμως είναι πάντα η εμμενής
δύναμη που καθορίζει την ποιοτική διαφορά των τρόπων ύπαρξης
(Καλός-Κακός).
λυπημένα πάθη, που τα έχει ανάγκη προκειμένου να εδραιώσει την εξουσία
του και για τον άνθρωπο που λυπάται για την ανθρώπινη κατάσταση και για
τα πάθη του ανθρώπου εν γένει. Ο σκλάβος, ο τύραννος και ο ιερέας. Το
μεγάλο μυστικό του μοναχικού πολιτεύματος κι αυτό κυρίως που το
ενδιαφέρει είναι η εξαπάτηση των ανθρώπων , μεταμφιέζοντας με το όνομα
της θρησκείας το φόβο με τον οποίο επιδιώκει να τους χαλιναγωγήσει, ώστε
να μάχονται για τη σκλαβιά τους, σαν να επρόκειτο για τη σωτηρία τους.
(Πρόλογος Θεολογικοπολιτικής Πραγματείας).
ακριβώς στην καταγγελία όλων αυτών που μας χωρίζουν από τη ζωή.
του παραπτώματος και της αξίας, της αμαρτίας και της άφεσης (Ηθική Ι,
παράρτημα)
φθόνος, η οργή, η εκδίκηση, η σκληρότητα.(Ηθική ΙΙΙ). Δεν θεωρεί πως ένα
λυπημένο πάθος έχει κάτι καλό μέσα του. “Δεν ζούμε, δεν διάγουμε παρά
ένα ομοίωμα ζωής, δεν συλλογιζόμαστε παρά πως να αποφύγουμε το θάνατο
και όλη μας η ζωή είναι μια λατρεία του θανάτου”.
κάθε εξουσίας στο Θεό, εξουσίας ανάλογης με εκείνη ενός τυράννου ή και
ενός φωτισμένου ηγεμόνα. Και τούτο διότι ο Θεός δεν είναι βούληση, έστω
και βούληση φωτισμένη από κάποια νομοθετική νόηση. Ο Θεός δεν
συλλαμβάνει στη νόησή του δυνατότητες, τις οποίες θα πραγματοποιούσε
μέσω της βούλησής του. Η θεία νόηση είναι απλώς ένας τρόπος μέσω του
οποίου ο Θεός δεν εννοεί τίποτε άλλο πέρα από την προσίδια ουσία του και
όσα προκύπτουν από αυτήν, η βούλησή του είναι απλώς ένας τρόπος υπό τον
οποίο όλες οι συνέπειες απορρέουν από την ουσία του ή απ’ όσα αυτός
εννοεί. Δεν έχει επομένως εξουσία, έχει μόνο μια δύναμη ταυτόσημη με την
ουσία του. Μέσω της δύναμης αυτής, ο Θεός είναι αιτία όλων των
πραγμάτων που προκύπτουν από την ουσία του καθώς και αιτία αυτού, δηλαδή
αιτία της ύπαρξής του, όπως αυτή εντυλίσσεται στην ουσία. (Ηθική, Ι,34)
ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
(Θεώρημα 34: Η δύναμη του Θεού είναι αυτή η ίδια του η ουσία.)
Η νόηση ακόμη και η άπειρη δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας τρόπος του
κατηγορήματος σκέψης (Ηθική, Ι,31). Υπό αυτή την έννοια, δεν συνιστά την
ουσία του Θεού περισσότερο απ’ ότι η βούληση. Όποιοι εντάσσουν τη νόηση
και τη βούληση στην ουσία του Θεού, αντιλαμβάνονται τον Θεό
ανθρωπολογικά ή και με ανθρωπομορφικά κατηγορικά γνωρίσματα: επόμενο
είναι να μην μπορούν πλέον να περισώσουν τη διάκριση των ουσιών παρά
επικαλούμενοι μια θεία νόηση που ξεπερνά τη δική μας, που έχει έναντι
της δικής μας καταστατική θέση υπεροχής και απλώς σχέση αναλογίας.
Περιπίπτουμε έτσι σε όλες τις συγχύσεις μιας αμφίσημης γλώσσας (όπως με
τη λέξη κύων που δηλώνει και έναν ουράνιο αστερισμό και το ζώο που
γαβγίζει, Ι,17,).
περιπτώσεις και ο Σπινόζα την αντικαθιστά με τη λέξη mens – πνεύμα,
διότι η ψυχή είναι ιδιαίτερα βεβαρημένη με θεολογικές προκαταλήψεις και
δεν εξηγεί:
Δεδομένου ότι το άτομο έχει μια ουσία, το πνεύμα του συνίσταται κατ’
αρχάς από αυτό που είναι πρώτο στους τρόπους της σκέψης, δηλαδή από μια
ιδέα (Ηθική, ΙΙ, αξ.3& θεώρ.11).
σημαίνει ότι η ιδέα ορίζεται από την παραστασιακή της ικανότητα, αλλά η
ιδέα που είμαστε είναι για τη σκέψη και για τις άλλες ιδέες ότι το σώμα
που είμαστε είναι για την έκταση και για τα άλλα σώματα. Υπάρχει ένας
αυτοματισμός της σκέψης (Πραγματεία για τη διόρθωση ^ 85), όπως υπάρχει
και ένας μηχανισμός του σώματος άξιος να μας εκπλήξει (Ηθική, ΙΙΙ, 2,
σχ.).
“αποτελέσει την αιτία του εαυτού του” και να ενεργήσει με απόλυτη
ελευθερία. Μόνο ο Θεός ή η Φύση μπορούν να ακολουθήσουν αυτή την
ελεύθερη και “όχι τυχαία” εξέλιξη. Ο άνθρωπος λαχταρά την ελευθερία που
θα του επιτρέψει να ζήσει χωρίς εξωτερικούς περιορισμούς. Ποτέ όμως δεν
θα αποκτήσει “ελεύθερη βούληση”. Δεν ορίζουμε όλα όσα συμβαίνουν στο
σώμα μας, αφού το σώμα μας είναι ένας modus του κατηγορήματος Έκταση.
Ούτε “διαλέγουμε” τις σκέψεις μας. Ο άνθρωπος, επομένως, δεν έχει μια
ελεύθερη ψυχή που βρέθηκε φυλακισμένη μέσα σ’ ένα σώμα-μηχανή.
ορισμό της αιτίας εαυτού. Κατά παράδοση η έννοια της αιτίας εαυτού
χρησιμοποιήθηκε με μεγάλη επιφύλαξη και κατά αναλογία προς το ποιητικό
αίτιο (αιτία ενός διακεκριμένου αποτελέσματος), δηλαδή με παράγωγη και
μόνο σημασία: αιτία εαυτού σήμαινε πάντα “σαν από μια αιτία”. Ο Σπινόζα
ανατρέπει την παράδοση αυτή αναγορεύοντας την αιτία εαυτού σε αρχέτυπο
πάσης φύσεως αιτιότητας, στην πρωταρχική και αποκλειστική σημασία της
αιτιότητας.
αποτέλεσμα είναι διακριμένο από την αιτία, είτε στην περίπτωση που η
ουσία και η ύπαρξη του αποτελέσματος διακρίνονται από την ουσία και την
ύπαρξη της αιτίας είτε στην περίπτωση που το αποτέλεσμα, έχοντας και το
ίδιο μια ύπαρξη διακεκριμένη από την προσίδια την ουσία του, παραπέμπει
σε κάτι άλλο ως αιτία ύπαρξης. Έτσι ο Θεός είναι αιτία όλων των
πραγμάτων και κάθε υπαρκτό πεπερασμένο πράγμα παραπέμπει σ’ ένα άλλο
πεπερασμένο πράγμα σαν την αιτία που το κάνει να υπάρχει και να ενεργεί.
Εφόσον η αιτία και το αποτέλεσμα διαφέρουν από άποψη ουσίας και
ύπαρξης, μπορούμε να πούμε πως δεν υπάρχει τίποτα κοινό μεταξύ τους. (Ι,
17)
κατηγορήματα που συνιστούν την ουσία του, έχει τη συνέπεια ο Θεός να
είναι αιτία όλων των πραγμάτων με την ίδια έννοια με την οποία είναι και
αιτία εαυτού (Ι, 25)
ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
(Θεώρημα 25: Ο Θεός δεν είναι μόνο το ποιητικό αίτιο της ύπαρξης, αλλά επίσης και της ουσίας των πραγμάτων).
Παράγει όπως υπάρχει. Άρα η μονοσημία των κατηγορημάτων, καθόσον αυτά
λέγονται με μία και την ίδια έννοια, την έννοια της υπόστασης την ουσία
της οποίας συγκροτούν καθώς και των παραγώγων που τα περιβάλλουν στην
ουσία τους, προεκτείνεται στη μονοσημία της αιτίας , καθόσον το “ποιητκό
αίτιο” ταυτίζεται εννοιολογικά με την “αιτία εαυτού”. Ακριβώς με αυτή
την εννοιολογική ταύτιση ποιητικού αιτίου και αιτίας εαυτού ο Σπινόζα
ανατρέπει διπλά την παράδοση: τώρα πλέον το ποιητικό αίτιο ούτε η
πρωταρχική σημασία της αιτίας είναι ούτε και διαφέρει εννοιολογικά από
την αιτία εαυτού.
ως αιτία. Δεν θα πούμε όμως ότι ένα πεπερασμένο πράγμα υπόκειται σε
διπλή αιτιότητα, τη μια οριζόντια που συγκροτείται από την απροσδιόριστη
σειρά των άλλων πραγμάτων, την άλλη κάθετη που συγκροτείται από τον
Θεό.
εκείνο που καθορίζει την αιτία να έχει το αποτέλεσμά της. (Ηθική Ι, 26)
μονάχα τροπικότητα ισχύουν για όλα τα σχήματα της αιτιότητας, παρ’ όλη
την ποικιλία των σχημάτων αυτών (αιτία εαυτού, ποιητικό αίτιο των
άπειρων πραγμάτων, ποιητικό αίτιο των πεπερασμένων πραγμάτων των μεν σε
σχέση με τα δε) .
αιτία είναι κατ’ ουσία εμμενής, δηλαδή παραμένει στον εαυτό της
προκειμένου να παράγει (σε αντιδαστολή προς τη μεταβατική αιτία), ενώ το
αποτέλεσμα επίσης δεν εξέρχεται από αυτή (σε αντιδιαστολη προς την
απορροϊκή αιτία).
ελευθερίας και βούλησης – είτε η ελευθερία νοηθεί ως η ικανότητα μιας
βούλησης να επιλέξει ή και να δημιουργήσει (ελευθερία της αδιαφορίας)
είτε ως η ικανότητα μιας βούλησης να ρυθμιστεί σύμφωνα με ένα πρότυπο
και να το πραγματώσει (πεφωτισμένη ελευθερία). Από τη στιγμή που νοούμε
έτσι την ελευθερία του Θεού, δηλαδή σαν την ελευθερία ενός τυράννου ή
ενός νομοθέτη, τη συνδέουμε με τη φυσικής τάξεως τυχαιότητα ή ακόμη με
τη λογικής τάξεως δυνατότητα. Έτσι όμως εισάγουμε την αστάθεια στη
δύναμη του Θεού, εφόσον θα μπορούσε να είχε δημιουργήσει κάτι άλλο, ή
ακόμη χειρότερα την αδυναμία , εφόσον η δύναμή του περιορίζεται από
πρότυπα δυνατότητας. Και επιπλέον δύνουμε ύπαρξη σε αφαιρέσεις, όπως το
μηδέν στη δημιουργία ex nihilo ή το Καλό και το Καλύτερο στη πεφωτισμένη
ελευθερία. ( Ηθική, Ι, 17, σχ.33, 2).
βούλησης, “η βούληση δεν μπορεί να αποκληθεί ελεύθερη αιτία”: η βούληση
πεπερασμένη ή άπειρη, είναι πάντα ένας τρόπος που καθορίζεται από μιαν
άλλη αιτία και αυτή η αιτία είναι η φύση του θεού υπό το κατηγόρημα
σκέψης(Ι, 32).
τίποτε άλλο παρά ένας άπειρος τρόπος υπό τον οποίο ο Θεός εννοεί την
προσίδια φύση του και όλα όσα έπονται από αυτήν, χωρίς ποτέ να
συλλαμβάνει στη νόησή του δυνατότητες, αφ’ ετέρου οι βουλές είναι τρόποι
που εντυλίσσονται στις ιδέες και συγχέονται με την κατάφαση ή την
άρνηση που έπονται από την ίδια την ιδέα, χωρίς να υπάρχει ποτέ τίποτα
τυχαίο σ’ αυτές τις πράξεις (ΙΙ, 49).
του Θεού και δεν είναι ελεύθερες αιτίες ούτε η μία ούτε η άλλη.
Δεδομένου ότι το αναγκαίο είναι η μοναδική τροπικότητα των όντων, πρέπει
να ειπωθεί ελεύθερη αποκλειστικά η αιτία “που υπάρχει μόνον από την
αναγκαιόητα της φύσης της και που καθορίζεται να ενεργήσει μόνον από τον
εαυτό της”: όπως ο Θεός, που συγκροτείται από απειρία κατηγορημάτων και
είναι αιτία όλων των πραγμάτων με την ίδια έννοια με την οποία είναι
και αιτία εαυτού.
τηνπροσίδια ουσία του, χωρίς να συλλαμβάνει δυνατότητες και χωρίς να
δημιουργεί τυχαιότητες. Αυτό που ορίζει την ελευθερία είναι ένα
“εσωτερικό” και ένας “εαυτός” της αναγκαιότητας. Ποτέ δεν είναι κανείς
ελεύθερος μέσω της βούλησής του και του προτύπου σύμφωνα με το οποίο η
βούλησή του ρυθμίζεται, αλλά μέσω της ουσίας του και όλων όσα απορρέουν
από την ουσία του.
κάτι άλλο, μπορούμε άραγε να πούμε ποτέ πως είναι ελεύθερος;
συνείδηση αγνοεί τις αιτίες, φαντάζεται δυνατότητες ή τυχαιότητες και
πιστεύει στην εθελούσια επενέργεια της ψυχής στο σώμα. (Ι,παράρτημα ΙΙ.
35 σχ. ΙΙΙ,2 σχ.V ).
μόνον όσο αφορά την υπόσταση αλλά κατά μείζονα λόγο όσον αφορά τον
τρόπο. Αντί αυτού, ο τρόπος έχει μια ουσία, δηλαδή ένα βαθμό δύναμης.
Όταν κατορθώνει να σχηματίσει εντελείς ιδέες, οι ιδέες αυτές είτε είναι
κοινές έννοιες που εκφράζουν την εσωτερική συμφωνία του με άλλους
υπαρκτούς τρόπους (δεύτερο είδος γνώσης) είτε είναι η ιδέα της προσίδιας
ουσίας που συμφωνεί κατ’ αναγκαιότητα με την ουσία του Θεού και όλες
τις άλλες ουσίες (τρίτο είδος).
εντελείς αυτές ιδέες, ούτως ώστε να εξηγούνται μέσω της προσίδιας
δύναμης του τρόπου.
ΠΕΡΙ ΠΑΘΩΝ
καθαρά και συγκεκριμένα το αποτέλεσμά της απ’ αυτήν και μόνο , ατελή δε ή
μερική αιτία ονομάζω εκείνη που δεν μπορούμε να γνωρίσουμε το
αποτέλεσμα μόνο απ’ αυτήν.
κάτι που εμείς είμαστε η αυτοτελής αιτία του, δηλαδή όταν, από μέσα μας ή
έξω από εμάς, απορρέει από την φύση μας – αντίθετα, λέγω πως πάσχουμε
όταν συμβαίνει μέσα μας κάτι, ή απορρέει κάτι από την φύση μας που μόνο
εν μέρει είμαστε εμείς η αιτία του).
γεννιέται ελεύθερος, αλλά γίνεται ελεύθερος ή ελευθερώνεται και το
τέταρτο μέρος της Ηθικής φτιάχνει το πορτραίτο αυτού του ελεύθερου ή
ισχυρού ανθρώπου (IV, 54 κ.ά).
ΠΕΡΙ ΔΟΥΛΕΙΑΣ
(Θεώρημα 54: Η μετάνοια δεν είναι αρετή, δηλαδή δεν προέρχεται από τον
Λόγο, εκείνος όμως που μετανοεί για ότι κάνει είναι δυο φορές άθλιος και
ανίσχυρος).
Ο άνθρωπος , ο πιο δυνατός από τους πεπερασμένους τρόπους, είναι
ελεύθερος όταν πάρει στην κατοχή του τη δύναμή του να ενεργεί, όταν
δηλαδή το conatus του καθοριστεί από εντελείς ιδέες απ’ όπου απορρέουν
ενεργητικά παθήματα, τα οποία εξηγούνται μέσω της προσίδιας ουσίας του.
Πάντα η ελευθερία συνδέεται με την ουσία και ότι απορρέει από αυτήν, όχι
με τη βούληση και ότι τη ρυθμίζει.
τα είδη της τόσο στη Σύντομη Πραγματεία όσο και στην Ηθική.
διαστρεβλωμένο, συγκεχυμένο και με δίχως τάξη για τη νόηση, έχουμε να
κάνουμε με μια ασαφή εμπειρία των πραγμάτων. Το ίδιο συγκεχυμένη
καθίσταται η γνώση όταν, μέσω συμβόλων, ακούγοντας ή διαβάζοντας κάποιες
λέξεις, σχηματίζουμε ιδέες παρόμοιες με αυτές που έχουμε όταν
φανταζόμαστε τα πράγματα.
επονομασία “γνώμη” για το πρώτο είδος της γνώσης, μαθαίνουμε πως
χρησιμοποιήθηκε γιατί το είδος αυτό “είναι υποκείμενο στην πλάνη”.
Η γνώση δεν είναι η νοητική ενέργεια ενός υποκειμένου, αλλά η κατάφαση μιας ιδέας στην ψυχή:
πράγμα, είναι το ίδιο πράγμα που μέσα μας καταφάσκει ή αποφάσκει σε κάτι
από αυτό”.
διάκριση μεταξύ δύο στοιχείων, νόησης και βούλησης. Η γνώση είναι
αυτοκατάφαση της ιδέας, “εκπλοκή” ή εκτύλιξη της ιδέας, όπως ακριβώς μια
ουσία εκπλέκεται στις ιδιότητές της ή μια αιτία εκπλέκεται στα
αποτελέματά της. (Ηθική Ι, αξίωμα 4 Ι 17).
ΠΕΡΙ ΘΕΟΥ
(Αξίωμα 4: Η γνώση του αποτελέσματος εξαρτάται από τη γνώση του αίτιου και την περικλείνει).
Νοούμενη έτσι, η γνώση ως κατάφαση της ιδέας διακρίνεται:
Τα είδη γνώσης είναι ωστόσο τρόποι ύπαρξης, επειδή το γιγνώσκειν
προεκτείνεται στους τύπους συνείδησης και παθημάτων που του
αντιστοιχούν, ούτως ώστε όλη η ικανότητα ετεροπάθειας να πληρούται
αναγκαία. Η έκθεση των ειδών γνώσης ποικίλλει σημαντικά στο έργο του
Σπινόζα, κυρίως όμως επειδή η κεντρική καταστατική θέση των κοινών
εννοιών πρωτοκαθιερώνεται στην Ηθική.
απ’ όλα μέσω των αμφίσημων σημείων – ενδεικτικών σημείων που εντυλίσσουν
την ανεντελή γνώση των νόμων.
καθόσον δεν έχουμε εντελείς ιδέες, συγκροτείται δε μέσω της αλυσιδωτής
σύνδεσης των ανεντελών ιδεών και των παθημάτων – παθών που απορρέουν από
αυτές.
σύνθεση των σχέσεων, την προσπάθεια του Λόγου προκειμένου να οργανώσει
τις συναντήσεις ανάμεσα σε υπαρκτούς τρόπους υπό σχέσεις οι οποίες να
συντίθενται και είτε το προσπέρασμα είτε την αντικατάσταση των παθητικών
παθημάτων από ενεργητικά παθήματα που απορρέουν από τις ίδιες τις
κοινές έννοιες.
γενικές ιδέες που δεν εφαρμόζονται παρά μόνο στους υπαρκτούς τρόπους υπό
την έννοια, δεν μας οδηγούν στη γνώση της ενικής ουσίας.
πλέον το κατηγόρημα δεν συλλαμβάνεται ως κοινή (δηλαδή μονόσημη) στην
υπόσταση της οποίας την ουσία συνιστά και στις ουσίες του τρόπου τις
οποίες περιέχει ως ενικές ουσίες (V, 36 σχ.). Το σχήμα του τρίτου είδους
είναι ένα τρίγωνο που συνενώνει τις εντελείς ιδέες του εαυτού μας, του
Θεού και των άλλων πραγμάτων.
εντελείς ιδέες και τα ενεργητικά παθήματα αρχίζουν με το δεύτερο (ΙΙ 41
& 42).
ΠΕΡΙ ΨΥΧΗΣ
ενώ η γνώση του δεύτερου και του τρίτου είναι αναγκαία αληθινή).
πρώτου, μας μαθαίνει να ξεχωρίζουμε το αληθινό από το ψευδές).
βρίσκει μέσα στο δεύτερο μια causa fiendi (αιτία του γίγνεσθαι) (V, 28).
ΠΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
(Θεώρημα 28: Η προσπάθεια ή η επιθυμία να γνωρίσουμε τα πράγματα με το
τρίτο είδος της γνώσης δεν μπορεί να γεννηθεί από το πρώτο είδος της
γνώσης αλλά από το δεύτερο).
Θεού: η ιδέα του Θεού ανήκει κατά κάποιον τρόπο στο δεύτερο είδος,
καθόσον συνδέεται με τις κοινές έννοιες αλλά, μη όντας αυτή κάθ’ αυτήν
κοινή έννοια, εφόσον συμπεριλαμβάνει την ουσία του Θεού, μας αναγκάζει
υπ’ αυτή τη νέα έκφανση να περάσουμε στο τρίτο είδος που αφορά την ουσία
του Θεού, την ενική ουσία μας και όλες τις ενικές ουσίες των άλλων
πραγμάτων.
τρίτου, η έκφραση πρέπει να εννοείται με την έννοια του συντυχικού
(occassionnel) αιτίου μάλλον παρά του τελεσιουργού ( effectif), επειδή
το τρίτο είδος δεν επέρχεται στην κυριολεξία, αλλά είναι αιώνιο και
βρίσκεται μόνον ως αιωνίως δεδομένο (V, 31&33).
σχέση που εξηγεί τη δυνατότητα του άλματος από το ένα στο άλλο. Αφ’
ενός, όταν συναντάμε σώματα που συμφωνούν με το δικό μας, δεν έχουμε
ακόμη την εντελή ιδέα ούτε αυτών των άλλων σωμάτων ούτε του εαυτού μας,
δοκιμάζουμε όμως χαρούμενα πάθη (αύξηση της δύναμής μας να ενεργούμε)
που εξακολουθούν μεν να ανήκουν στο πρώτο είδος, ωστόσο μας ωθούν να
σχηματίσουμε τηνεντελή ιδέα εκείνου που είναι κοινό στα σώματα και το
δικό μας.
συγκεχυμένες εικόνες του πρώτου είδους, ενώ επίσης στηρίζεται σε
ορισμένα χαρακτηριστικά της φαντασίας. Τα δύο αυτά σημεία στοιχειοθετούν
ουσιώδεις θέσεις των κοινών εννοιών.
αισθητική και την φυσική. Γιατί όλα όσα είναι ποιότητες έχουν ένα
σχετικό χαρακτήρα και αυτή η σχετικότητα μπορεί να είναι υποκειμενική ή
αντικειμενική. Ήδη από τη Σύντομη Πραγματεία υπογράμμιζε τον σχετικό και
υποκειμενικό χαρακτήρα των αξιολογικών κρίσεων: “δεν έχουμε το δικαίωμα
να ισχυριστούμε ότι υπάρχει αταξία στη φύση, γιατί κανείς δεν γνωρίζει
όλες τις αιτίες ώστε να μπορέσει να κρίνει”.
συνομιλητής που παρέσυρε τα πλήθη. Η αγάπη του για την αναζήτηση της
αλήθειας ήταν μοναδική. Παρ’ όλα αυτά πολλοί ήταν αυτοί που εναντιώθηκαν
στο πνεύμα του Σπινόζα τον κατηγόρησαν ως αθεϊστή,ή χρησιμοποιήθηκε
αρκετές φορές ως κάλυμμα για την απαρίθμηση αθεϊστικών ιδεών. Ανάμεσα
στα άλλα αφορίστηκε από τις Εβραϊκές Συναγωγές και ο αφορισμός του αυτός
κατείχε μια σημασία πέρα από τη θρησκευτική, πολιτική και οικονομική.
τον άνθρωπο γιατί έβρισκαν μια αυστηρή γοητεία στα έργα του, στα οποία
έβλεπαν μια έκφραση τελείως διαχωρισμένη από τον θρησκευτικό δογματισμό.
Πολλοί σχολιαστές τον επικαλούσαν “Άνεμο” ή ως “άσπρος ήλιος της
υπόστασης” όταν μιλούσαν για εκείνον.
μια ενέργεια που οδηγεί στη διατήρηση της φυσικής και ψυχικής υγείας
και που συνοψίζεται στη “γνώση του Θεού”. Η γνώση αυτή οδηγεί
αναπότρεπτα στη μετατροπή των αρνητικών παθών, της Λύπης και του Μίσους,
στα θετικά συναισθήματα της Χαράς και της Αγάπης, αυτά που συντηρούν τη
Ζωή”.
Οι διαχειριστές του katohika.gr διατηρούν το δικαίωμα τροποποίησης ή διαγραφής σχολίων που περιέχουν υβριστικούς – προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.
Απαγορεύεται η δημοσίευση συκοφαντικών ή υβριστικών σχολίων.Σε περίπτωση εντοπισμού τέτοιων μηνυμάτων θα ακολουθεί διαγραφή
Φιλε μου ο σημερινός εχθρός σου είναι η παραπληροφόρηση των μεγάλων καναλιών. Αν είδες κάτι που σε άγγιξε , κάτι που το θεωρείς σωστό, ΜΟΙΡΆΣΟΥ ΤΟ ΤΩΡΑ με ανθρώπους που πιστεύεις οτι θα το αξιολογήσουν και θα επωφεληθούν απο αυτό! Μην μένεις απαθής. Πρώτα θα νικήσουμε την ύπνωση και μετά ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ τα υπόλοιπα.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice