Όλα τα προβλήματα μπορούν να λυθούν με πολύ περισσότερους τρόπους από αυτούς που θεωρούμε ως τους μόνους δυνατούς, αρκεί να επανεξετάσουμε το ερώτημα και να σκεφτούμε κάπως πιο ελεύθερα. Παραδείγματος χάριν:
Σε ένα πανεπιστήμιο των ΗΠΑ ζητήθηκε από τους φοιτητές της φυσικής να λύσουν το εξής πρόβλημα: «Πώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα βαρόμετρο για να υπολογίσετε το ύψος ενός ψηλού κτιρίου;» Η «σωστή» απάντηση (και θα καταλάβετε σύντομα προς τι τα εισαγωγικά), η απάντηση που ήθελε ο καθηγητής και έδωσαν όλοι οι φοιτητές πλην ενός, ήταν να μετρηθεί η πίεση του αέρα στην κορυφή και στη βάση του κτιρίου και από τη διαφορά -με τη χρήση του κατάλληλου τύπου- να βρεθεί το ύψος. Όμως κάποιος σπουδαστής είχε μια διαφορετική ιδέα: «Δένω το βαρόμετρο σε ένα σκοινί και το κατεβάζω ως το δρόμο. Το μήκος του σκοινιού είναι προφανώς ίσο με το ύψος του κτιρίου»
Ο καθηγητής βρέθηκε σε δύσκολη θέση.
Ο φοιτητής είχε δώσει σωστή απάντηση, αφού στη διατύπωση δεν αναφερόταν τίποτα για την πίεση του αέρα ή για τη μη-χρήση σκοινιών. Ζήτησε τη βοήθεια ενός άλλου καθηγητή και συμφώνησαν ότι ο φοιτητής έπρεπε να απαντήσει ξανά στην ερώτηση, προκειμένου να δείξει ότι έχει γνώσεις φυσικής. Ο φοιτητής δεν είχε καμία αντίρρηση.
Τους έδωσε πέντε καινούριες απαντήσεις:
1) Ρίχνεις το βαρόμετρο από την κορυφή του κτιρίου και χρονομετράς την πτώση. Έπειτα με τη χρήση του τύπου S=1/2at² υπολογίζεις το ύψος του κτιρίου.
2) Μια ηλιόλουστη μέρα βγάζεις το χρονόμετρο έξω και μετράς το ύψος του, το μήκος της σκιάς του και το μήκος της σκιάς του κτιρίου, και μετά, με τη χρήση απλής αναλογίας υπολογίζεις το ύψος του.
3) Παίρνεις το βαρόμετρο και αρχίζεις να ανεβαίνεις τις σκάλες. Χρησιμοποιείς το βαρόμετρο ως μονάδα μέτρησης για να μετρήσεις το ύψος κάθε σκαλοπατιού. Πολλαπλασιάζεις τα σκαλιά με το ύψος του βαρόμετρου και έχεις το ύψος του κτιρίου.
4) Στερεώνεις το βαρόμετρο στην άκρη μιας χορδής το κουνάς σαν εκκρεμές και καθορίζεις την τιμή του g (επιτάχυνση της βαρύτητας) στο επίπεδο του δρόμου και στην κορυφή του κτιρίου. Από τη διαφορά των δύο τιμών του g μπορείς να υπολογίσεις το ύψος του κτιρίου.
5) (το καλύτερο!) Πηγαίνεις στον επιστάτη του κτιρίου και του λες: «Αν μου πείτε το ύψος του κτιρίου θα σας δώσω αυτό το πολύ ωραίο βαρόμετρο»
Ο φοιτητής πήρε άριστα. Ο τρόπος που σκέφτηκε ο φοιτητής, στη θεωρία της νοημοσύνης καλείται «αποκλίνουσα ενόραση». Τις περισσότερες φορές (και οι περισσότεροι άνθρωποι) όταν αντιμετωπίζουμε ένα πρόβλημα ψάχνουμε μια λύση που μας παγιδεύει στην αρχική του διατύπωση.
Για παράδειγμα στην ερώτηση: «Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την οικονομική κρίση στην Ελλάδα;», οι απαντήσεις μπορούν να είναι πολύ περισσότερες απ’ όσες φανταζόμαστε, αρκεί πρώτα να κατανοήσουμε τη φύση της ερώτησης (τη φύση της κρίσης μάλλον). Όπως το βαρόμετρο σε παγιδεύει στη λύση μέσω της μέτρησης της πίεσης, έτσι και η «οικονομική κρίση» σε παγιδεύει στη λύση μέσω της οικονομίας.
Συμπερασματικά: Όλα τα προβλήματα μπορούν να λυθούν με πολύ περισσότερους τρόπους από αυτούς που θεωρούμε ως τους μόνους δυνατούς, αρκεί να επανεξετάσουμε το ερώτημα και να σκεφτούμε κάπως πιο ελεύθερα.
ΠΗΓΗ: Το αληθές αυτό περιστατικό με το βαρόμετρο υπάρχει στο βιβλίο του David Perkins, «Το φαινόμενο Εύρηκα»). Τo όνομα του φοιτητή: Niels Bohr, ο θεμελιωτής της Κβαντομηχανικής
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
ΤΟ ΑΔΕΛΦΑΤΟ ΤΩΝ ΑΛΗΤΑΡΑΔΩΝ ΠΟΥ ΚΥΒΕΡΝΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ ΔΙΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ, ΑΠΕΧΘΑΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΙΣΕΙ ΘΑΝΑΣΙΜΑ ΤΑ ΝΕΑΡΑ ΠΑΙΔΙΑ. ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΟΜΩΣ, ΜΙΣΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΘΕΤΟΥΝ ΕΦΥΪΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΣΥΓΚΡΙΤΩΣ ΑΝΩΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΓΕΛΟΙΑ -ΕΛΕΕΙΝΑ ΣΚΟΥΛΗΚΙΑ ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΟΥΝ. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Η ΜΑΝΤΑΜ- ΦΟΛΑ, Η ΡΕΜΠΟΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΒΛΑΚΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΕΙΝΑΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ. ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ Τ ΒΛΑΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΝ ΒΛΑΚΕΣ. ΜΟΝΟΝ ΤΑ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ ΤΟΥΣ ΞΕΦΕΥΓΟΥΝ. ΟΣΕΣ ΗΛΙΘΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΝ ΤΟΥΣ ΔΙΔΑΞΟΥΝ, ΤΑ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΕΦΥΕΣΤΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΔΙΑΠΡΈΠΟΥΝ.
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΕΦΥΪΑ 150 ΚΑΙ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΜΕ 50… ΕΠΕΙΔΗ ΈΤΣΙ ΘΕΛΕΙ Ο ΧΟΝΤΡΟ- ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ Ο ΑΡΚΟΥΔΙΑΡΗΣ ΚΑΙ Ο ΣΑΜΑΡΑΣ Ο ΑΡΧΙ- ΚΛΕΦΤΑΡΗΣ….ΦΟΛΑ ΡΕ….
ΑΓΓΕΛΙΚΗ
Έτσι ακριβώς. Άλλο εκπαίδευση και άλλο παιδεία. Με αυτό το δεύτερο ασχολήθηκαν κάποιοι – ανάμεσά τους και αρχαίοι πρόγονοι – αλλά ό,τι διετύπωσαν μόνο στη θεωρία έμεινε. Η εκάστοτε άρχουσα τάξη αποφάσιζε ότι η εφαρμογή του ιδανικού συστήματος δεν τους βόλευε (και εξακολουθεί να μην τους βολεύει) καθόλου.
Τα σχολεια αποσπουν τα παιδια απο την φυση και την ζωη και τα αποβλακωνουν.
Αυτο ειναι το ζητουμενο
Πολυμαθιειν νοον εχειν ου διδασκει!! ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ