Στην τελική ευθεία μπαίνει η εφαρμογή της συμφωνίας των Πρεσπών, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και αλλαγές στα σχολικά βιβλία. Η Μικτή Διεπιστημονική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων (ΜΔΕΕ) Ελλάδας – ΠΓΔΜ έχει ήδη συσταθεί με την πρώτη της συνάντηση να έχει γίνει από τον περασμένο Νοέμβριο.
Παρά τις διαβεβαιώσεις της ελληνικής κυβέρνησης ότι καμία αξίωση δεν έχει η άλλη πλευρά για τα ελληνικά σχολικά εγχειρίδια, αρκετά εξ αυτών έχουν σχετικές αναφορές.
Ενδεικτικά, το βιβλίο Ιστορίας της Γ’ Γυμνασίου «Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία», καθώς και το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού έχουν κεφάλαια αφιερωμένα στους Βαλκανικούς Πολέμους και αναφορές στο Μακεδονικό Ζήτημα.
Μπορεί να διαβεβαιώσει η ελληνική πλευρά ότι αυτά δεν θα τεθούν υπό το… μικροσκόπιο των εκπροσώπων της ΠΓΔΜ στην επιτροπή; Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η άλλη πλευρά έχει ανοίξει συζήτηση για κάποιες αλλαγές σε χάρτες σχολικών βιβλίων.
Το περιβόητο άρθρο 8 της συμφωνίας, που έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων, προβλέπει, μεταξύ άλλων, την εξέταση ιστορικών, αρχαιολογικών και εκπαιδευτικών θεμάτων.
«Η επιτροπή θα εξετάσει και, εφόσον θεωρήσει κατάλληλο, θα αναθεωρήσει οιαδήποτε σχολικά εγχειρίδια και βοηθητικό σχολικό υλικό, όπως χάρτες, ιστορικούς άτλαντες, οδηγούς διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται σε έκαστον από τα Μέρη, σύμφωνα με τις αρχές και τους σκοπούς της ΟΥΝΕΣΚΟ και του Συμβουλίου της Ευρώπης. Για το σκοπό αυτό, η επιτροπή θα θέσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, ώστε να διασφαλιστεί ότι σε έκαστον από τα Μέρη κανένα σχολικό εγχειρίδιο ή βοηθητικό σχολικό υλικό σε χρήση τη χρονιά μετά την υπογραφή της παρούσης συμφωνίας δεν περιέχει αλυτρωτικές/αναθεωρητικές αναφορές. Η επιτροπή επίσης θα εξετάσει οιεσδήποτε νέες εκδόσεις σχολικών εγχειριδίων και βοηθητικού σχολικού υλικού όπως προβλέπεται σε αυτό το άρθρο».
Στο βιβλίο της ΣΤ’ Δημοτικού υπάρχει κεφάλαιο για τα «Επαναστατικά Κινήματα στη Μακεδονία», καθώς και για τους «Βαλκανικούς Πολέμους». Αντίστοιχα, στο βιβλίο της Γ’ Γυμνασίου ολόκληρα κεφάλαια είναι αφιερωμένα στα «Βαλκάνια των αλληλοσυγκρουόμενων εθνικών επιδιώξεων» με χάρτες, ειδική ανάλυση του «Μακεδονικού Ζητήματος», «την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων», καθώς και «την Ελλάδα και τα Βαλκάνια αμέσως μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους».
Οπως είναι φυσικό, έχει προκληθεί ανησυχία σχετικά με τυχόν παρεμβάσεις που θα ζητήσει να γίνουν η άλλη πλευρά. Η ελληνική πλευρά καθησυχάζει ότι, κατά την πρώτη συνάντηση, η πλευρά της ΠΓΔΜ δεν έθεσε κανένα θέμα, όμως αυτό δεν αποκλείει το γεγονός να γίνουν αλλαγές στα ονόματα σε σύγχρονους χάρτες. Το ζήτημα είναι τι παραπάνω θα μπορούσε να ζητήσει η χώρα που μπορεί να εκληφθεί ως «αλυτρωτικό» από την ελληνική πλευρά.
Αλλωστε, η συμφωνία των Πρεσπών κάνει λόγο για μία επιτροπή που θα συνεδριάζει συχνά. Προβλέπει τουλάχιστον δύο φορές ετησίως συναντήσεις αλλά και έκδοση Ετήσιας Εκθεσης για τις δραστηριότητες και τις συστάσεις της προκειμένου να εγκριθούν από το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας.
Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ νωρίς ακόμα για διαβεβαιώσεις και δεσμεύσεις ότι τίποτα δεν θα αλλάξει στα σχολικά βιβλία. Οι διαψεύσεις σε σχετικές αναφορές, άλλωστε, αφορούν μόνο στην πρώτη συνάντηση και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει στις επόμενες.
eleftherostypos.gr
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
Ας ενωθούν ολοι οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων κι ας αρνηθούν να πάρουν τα παιδια ρους αυτα τα βιβλία. Αν το κανουν ολοι, τιποτα δεν θα περάσει. Αν παλι ως συνήθως βρεθουν καποιοι προδοτες, μπορουμε κάλλιστα να διδάξουμε εμεις τα παιδια μας στο σπιτι μας την πραγματικη ιστορία απο παλια σχολικά βιβλία του ’60 και του ’70. Οπως και απο τα παλια αναγνωστικά. Θέληση πρεπει να υπάρχει. Κατι που δεν βλεπω να εχουν ομως οι νέοι γονεις. Προτιμούν να πανε για καφέ με την παρέα τους παρα να κάτσουν μια ωρα να διδάξουν τα παιδια τους. Τα σχολεία μας πλεον βγάζουν γενίτσαρους. Στο χέρι μας ειναι να βγάλουμε Ελληνόπουλα.