Αυτό που έχει σημασία στο χώρο της φιλοσοφίας είναι τα ερωτήματα, η κριτική, η αμφισβήτηση και η προσπάθεια τεκμηρίωσης των απόψεων με έλλογα επιχειρήματα και νηφάλια σκέψη. Αυτό έχουν κάνει πολλοί όταν μελετούν τόσο τον Πλάτωνα όσο και τους άλλους φιλοσόφους. Η παρούσα κριτική προσπαθεί να αποκαταστήσει ένα ιστορικό ατόπημα εκ μέρους του φιλόσοφου και να αποδώσει δικαιοσύνη σε μία κατηγορία στοχαστών, γνωστών με το όνομα «σοφιστές».
Το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό, διότι ένα από τα πιο αξιοσημείωτα γεγονότα στην ιστορία της σοφιστικής σκέψεως είναι οι επιθέσεις του Πλάτωνα εναντίον της, οι οποίες φθάνουν μέχρι τη συκοφάντηση. Πράγμα που έχουν επισημάνει πολλοί ερευνητές, όπως ο G. Romeyer Dherbey, που σημειώνει ότι η πλατωνική και αριστοτελική παράδοση κατάφερε να δημιουργήσει τους «καταραμένους στοχαστές», ακριβώς όπως υπάρχουν οι καταραμένοι ποιητές. Γράφει χαρακτηριστικώς: «το ίδιο το όνομα του ‘σοφιστή’, που σημαίνει ‘σοφός’, αποσπασμένο από την αρχική σημασία του, έγινε συνώνυμο του δασκάλου της ψευδούς γνώσεως, που επιδιώκει την απάτη, χρησιμοποιώντας προς τούτο ευρέως τον παραλογισμό». [1]
Ο Θ. Βέικος σημειώνει: «Είναι χαρακτηριστικό ότι η πιο γνωστή και πιο διαδεδομένη εικόνα των σοφιστών οφείλεται στην μαρτυρία των εχθρών τους, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Έτσι, δεν είναι παράξενο που η εικόνα των σοφιστών παρουσιάστηκε αλλοιωμένη, παραποιημένη και κακογραμμένη. Αν ο Πλάτων, ιδιαίτερα, που ήταν σφοδρός πολέμιος των σοφιστών, αποτελεί την κύρια πηγή μας γι’ αυτούς, αυτό βέβαια σημαίνει ότι πρέπει να είναι κανείς πολύ προσεκτικός στην μαρτυρία του. Διότι είναι πολύ φυσικό να βλέπει ο Πλάτων τους αντιπάλους του μέσα από τα δικά του μάτια και να μεροληπτεί όσον αφορά την ακριβή μετάδοση των ιδεών τους».[2]
Και η Γ. Αλατζόγλου-Θέμελη κάνει ‘ανίερες’ συγκρίσεις: «Γνωρίζομε τον Σωκράτη από περιγραφές μαθητών και φίλων του, τον Πρωταγόρα από την πολεμική των αντιπάλων του. Είναι ένα γεγονός που κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει. Οι επιπτώσεις του δεν μπορούν με τίποτα να εξουδετερωθούν. Τον Πρωταγόρα όχι μόνο τον κατάτρεξαν, αλλά φρόντισαν και να εξαφανίσουν τα γραπτά του. Αντίθετα για τον Σωκράτη έχομε τόμους ολόκληρους, χωρίς ο ίδιος να έχει γράψει τίποτε».[3]
Και ενώ στον υπόλοιπο κόσμο πριν από δεκαετίες, οι σοφιστές έχουν αποκατασταθεί και βρει τη θέση τους στην ιστορία της φιλοσοφίας, στην τριτοκοσμική από όλες τις απόψεις Ελλάδα, θεωρούνταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια αυτό που κατόρθωσαν να επιβάλλουν επί αιώνες οι πλατωνικές και αριστοτελικές διαστρεβλώσεις. Ο Β. Κύρκος σημειώνει σχετικώς: «Οι παλαιότεροι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι της Φιλοσοφίας συνέχιζαν την πλατωνική αντιμετώπιση της σοφιστικής, ουσιαστικά δηλ. ήταν δέσμιοι των αντιλήψεων του Πλάτωνα και της πολεμικής του εναντίον των σοφιστών.
Έτσι οι γενεές των μορφωμένων Ελλήνων και κυρίως οι εκπαιδευτικοί, έμειναν με την εντύπωση ότι η σοφιστική και οι σοφιστές σημαίνουν άρνηση και εκφαύλιση του φιλοσοφικού λόγου, όπως τους είδε ο Πλάτων. Άλλωστε οι πλατωνικοί διάλογοι που διδάσκονταν στα σχολεία αυτή την αντίληψη συντηρούσαν».[4]
Αναφέρω ενδεικτικώς ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων καθηγητών, που συνετέλεσαν στην εδραίωση της πλατωνικής-αριστοτελικής απαξίωσης των σοφιστών. Ο Κ. Τσάτσος γράφει: «Η σοφιστική έγινε το δηλητήριο της ελληνικης κοινωνίας και, καθώς σιγά-σιγά διοχετεύθηκε σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής, μπορούμε να πούμε πως αυτή έγινε η κύρια πνευματική αιτία που οδήγησε στην κατάρρευση τον αρχαίο ελληνικό κόσμο». Επίσης: «η σοφιστική σκέψη, ακόμα και στην καλύτερη της έκφανση, έχει στα ίδια τα πνευματικά της θεμέλια κάτι χαλασμένο».[5]
Ίδια απαξίωση των σοφιστών και από τον ένθερμο υποστηρικτή του Πλάτωνα, τον Ι. Θεοδωρακόπουλο, σύμφωνα με τον οποίο η σοφιστική εξάρθρωσε «τα δεσίματα και τα δυναμάρια που κρατάνε την οικοδομή του λόγου», συνετέλεσε στην καταστροφή του λόγου, «εσκυβάλισε» την αλήθεια και όλες τις αξίες της ζωής.[6] Ο Κ. Γεωργούλης κινείται στο ίδιο κλίμα: «παρ’ όλας τας αναμφισβητήτους υπηρεσίας τας οποίας προσέφερον [οι σοφιστές] δια την ανάπτυξιν της επιστήμης και δια την διαμόρφωσιν της διδακτικής τεχνικής, εν τω συνόλω των αποτέλεσαν αρνητικόν παράγοντα ως προς την ευδοκίμησιν του αρχαίου ελληνισμού».[7] Για τον Ε. Μουτσόπουλο, ο λόγος κινδυνεύει εξ αιτίας του Πρωταγόρα και των άλλων Σοφιστών. [8] Επίσης ο Δ. Δημητράκος [9] και ο Κ Κατσιμάνης [10] απορρίπτουν και απαξιώνουν πλήρως τη σοφιστική και εξιδανικεύουν τον Σωκράτη.
Από την άλλη, υπήρξαν και αυτοί που προσπάθησαν να αποκαταστήσουν τους σοφιστές, αποτελώντας, ταυτοχρόνως, απάντηση στην αντισοφιστική χορεία, όπως ο Π. Λεκατσάς, ο Χ. Θεοδωρίδης, ο Γ. Κορδάτος, ο Θ. Βέικος, ο Β. Κύρκος, ο Φ. Βώρος, ο Κ. Παλάσκας, η Γ. Αλατζόγλου-Θέμελη και φυσικά ο Κ. Καστοριάδης και ο Π. Κονδύλης. Στη συνέχεια αναφέρομαι κυρίως στη στάση του Πλάτωνα έναντι των Σοφιστών και όχι τόσο στις θέσεις και αντιλήψεις των σοφιστών.[11]
Ο Πλάτων στα περισσότερα έργα του, όχι μόνο σε αυτά που αναφέρονται ρητώς σε κάποιον σοφιστή (Ιππίας ελάσσων, Ιππία μείζων, Ευθύδημος, Πρωταγόρας, Μένων, Γοργίας, Σοφιστής), αλλά και στα υπόλοιπα λ.χ. Πολιτεία, Νόμοι, προβαίνει στην απαξίωση της σοφιστικής. Σημειωτέον ότι τα περισσότερα έργα του Πλάτωνα, αναφέρονται και διαδραματίζονται στον 5ο αιώνα, με κύρια πρόσωπα που τα περισσότερα, εκτός του Σωκράτη, δεν γνώρισε προσωπικώς ο ίδιος. Συνεπώς οι διάλογοι με τα πρόσωπα αυτά είναι επινοημένοι και σκηνοθετημένοι από τον ίδιο τον Πλάτωνα και λίγη σχέση έχουν με την πραγματικότητα. Αυτό σημαίνει ότι η «ζωντανή» δραματική ατμόσφαιρα των διαλόγων χρησιμοποιείται από τον μεγάλο φιλόσοφο για απαξίωση των σοφιστών κι έχει ως αποτέλεσμα να στρέφει τον αναγνώστη εναντίον τους, κατ’ αρχάς συναισθηματικώς και μετά φιλοσοφικώς.
Αντιθέτως ο Σωκράτης, ο συνήθης συνομιλητής τους και αντίπαλός τους, παρουσιάζεται πάντοτε με τα καλύτερα χρώματα, άψογος, ήρεμος, διαλεκτικός και κερδίζει αβίαστα τη συμπάθεια, τη συγκατάθεση και τη συναίνεση του αναγνώστη. Όλες οι εικόνες του Σωκράτη είναι θετικές, ηθικώς και φιλοσοφικώς. Ο Σωκράτης είναι το αδιαμφισβήτητο πρόσωπο των περισσότερων πλατωνικών διαλόγων, που κυριαρχεί και οδηγεί σε αδιέξοδο τους συνομιλητές του, που έχει πάντα το δίκαιο και το σωστό με το μέρος του[12].
Αρκετά από τα έλλογα επιχειρήματα του Πλάτωνα κατά των σοφιστικών θέσεων, πέρα από τη φιλοσοφική τους αξία στην ιστορία της φιλοσοφίας, ουσιαστικώς δεν πείθουν, για πολλούς και διαφόρους λόγους. Κατ’ αρχάς, διότι ορισμένα προσπαθούν να υποστηρίξουν πράγματα παράλογα από λογικής απόψεως και άλλα καταφανώς συγκρούονται με το κοινό αίσθημα.
Στον Πρωταγόρα λ.χ. ο Σωκράτης ταυτίζει τις αρετές σοφία, ανδρεία, δικαιοσύνη, οσιότητα και σωφροσύνη, ενώ στον Ιππία μείζονα αφ’ ενός ταυτίζει τον αληθή και ψευδή άνθρωπο και αφ’ ετέρου υποστηρίζει ότι όποιος διαπράττει κάποιο σφάλμα εκουσίως είναι καλύτερος από αυτόν που σφάλλει ακουσίως. Εδώ ο Σωκράτης χρησιμοποιεί αυτό που ο ίδιος κατηγορεί στους άλλους, το σόφισμα. Σε άλλα υποστηρίζει το ουδείς εκών κακός ή το εν οίδα ότι ουδέν οιδα που οδηγούν σε ηθικά και γνωσιολογικά αδιέξοδα.
Την αδυναμία πειθούς τη διαισθάνεται και ο ίδιος ο Πλάτων και γι’ αυτό καταφεύγει στη συναισθηματική και δραματική απαξίωση των αντιπάλων του. Άλλωστε και στη σύνολη φιλοσοφία του τελικώς καταφεύγει στα απόλυτα και έσχατα μέσα της μεταφυσικής και της θεολογίας, δηλαδή σε μέσα μή ελέγξιμα από τα εργαλεία του λόγου και της έλλογης επιχειρηματολογίας, σε μέσα μη υποκείμενα στον κοινό λόγο της κοινότητας και της πραγματικότητας.
Μερικές περιπτώσεις από τα πλατωνικά έργα στα οποία η προσπάθεια απαξίωσης και συκοφάντησης των σοφιστών είναι εμφανής. Φυσικά, δεν αναφέρομαι στο γεγονός ότι ο Πλάτων διαφωνεί με θέσεις των σοφιστών, που είναι θεμιτό και ανθρώπινο, ούτε στο ότι προσπαθεί να επιχειρηματολογήσει που είναι αναμενόμενο και επιβεβλημένο, αλλά αναφέρομαι τόσο στην αρνητική δραματουργική εικόνα των Σοφιστών στα έργα του όσο και στις απαξιωτικές εκφράσεις του, που αποβλέπουν στην ηθική απαξίωση και φιλοσοφική συκοφάντησή τους.
Η αρνητική δραματουργική εικόνα των Σοφιστών στους πλατωνικούς διαλόγους
Οι εικόνες των Σοφιστών στα πλατωνικά έργα είναι σχεδόν όλες απαξιωτικές, παρουσιάζoνται ότι είναι με το μέρος της αδικίας, του λάθους, της αντίφασης, του ψεύδους.
Μερικά παραδείγματα: Ο σοφιστής Πρωταγόρας, στον ομότιτλο διάλογο του Πλάτωνα, παρουσιάζεται να ενοχλείται από τη διαδικασία των ερωτημάτων του Σωκράτη και να αγριεύει ενώ ο Σωκράτης είναι γλυκός και ήρεμος (334a). Όταν διακόπτεται η συζήτηση, ο Σωκράτης, που θέτει τις ερωτήσεις στον Πρωταγόρα, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να απαντά, λέει ότι: «Τότε κατάλαβα ότι δεν έμεινε (ο Πρωταγόρας) ικανοποιημένος από τον εαυτό του για τις προηγούμενες απαντήσεις του και δεν θα δεχθεί πρόθυμα να συνεχίσει τη συζήτηση απαντώντας σε ερωτήσεις» (335b). Σε άλλο σημείο ο Σωκράτης λέει ότι: «Από τα λόγια του Αλκιβιάδη και τις παρακλήσεις του Καλλία και όλης σχεδόν της συντροφιάς μου φαίνεται ότι ντράπηκε ο Πρωταγόρας, αποφάσισε λοιπόν, απρόθυμα, να συνεχίσει τη συζήτηση» (348c).
Ας σημειωθεί ότι ο P.Vidal-Naquet θεωρεί ότι ο Καλλικλής είναι μία καρικατούρα του Περικλή, φιλοτεχνημένη από τον Πλάτωνα. Ο σκοπός του Αθηναίου φιλοσόφου ήταν να δυσφημήσει, ταυτοχρόνως και τη σοφιστική και τον μεγάλο πολιτικό Περικλή, τον κύριο συντελεστή του αθηναϊκού μεγαλείου. Μάλλον ο Πλάτων πέτυχε τον σκοπό του αν κρίνουμε από το γεγονός ότι πολλοί μελετητές θεωρούν τον Καλλικλή αφ’ ενός σοφιστή, ενώ δεν είναι παρά ένας πολιτικός κι αφ’ ετέρου αντιπρόσωπο ενός φυσικού δικαίου που πρεσβεύει την ανισότητα, ενώ δεν υπάρχει τέτοια αντίληψη στους σοφιστές. Ο σοφιστής Γοργίας, στον ομότιτλο διάλογο, παρουσιάζεται να πέφτει σε αντίφαση κάτω από τις καταιγιστικές ερωτήσεις του Σωκράτη και να αποχωρεί με ντροπή. (461a).
Ο Σωκράτης συνεχίζει τη συζήτηση με τον μαθητή του Γοργία, Πώλο, για να απαξιώσει έτσι περαιτέρω τη ρητορική. Στη συνέχεια, ο Σωκράτης συζητεί με τον πολιτικό Καλλικλή, ο οποίος δεν αναφέρεται από καμία άλλη πηγή. Όπως δέχονται οι ερευνητές, ο Πλάτων κατασκευάζει, επινοεί, τον Καλλικλή για να οδηγήσει τη συζήτηση εκεί που θέλει. Πράγματι, του αποδίδει τη θέση ότι το δίκαιο που επιβάλλει η φύση είναι ο καλύτερος να έχει περισσότερα από τον χειρότερο και ο δυνατότερος από τον αδυνατότερο (483δ).
Είναι το δόγμα για το δίκαιο του ισχυροτέρου, το οποίο αναδιατυπώνει πιο κάτω ως εξής: «Το κατά φύσιν δίκαιο είναι να λαμβάνει ο ισχυρότερος με βίαιο τρόπο τα πράγματα των ασθενεστέρων, να ηγεμονεύει ο καλύτερος επί των χειροτέρων» (488b). Ο Καλλικλής με τη θεωρία του αυτή, βασισμένη στη φύση, γίνεται υπέρμαχος της βίας, της εξουσίας του ισχυροτέρου και της τυραννίδος. Γίνεται ο προάγγελος του υπερανθρώπου του Νίτσε (483e-484b).
Στο πρόσωπο του επινοημένου κυνικού Καλλικλή, ο Πλάτων δυσφημεί τους σοφιστές, υποστηρικτές του φυσικού δικαίου, όπως ο Ιππίας, ο Αντιφών, ο Αλκιδάμας, οι οποίοι ευνοούν εξισωτικές αντιλήψεις και όχι μόνο δεν ταυτίζονται με τις θέσεις του πλατωνικού Καλλικλή αλλά βρίσκονται στον αντίποδά τους.
Ο σοφιστής Θρασύμαχος, στο πρώτο βιβλίο της Πολιτείας (336b), εισάγεται από τον Πλάτωνα στη συζήτηση με τον εξής αρνητικό τρόπο (μιλάει ο Σωκράτης): «Όση ώρα συζητούσαμε, ο Θρασύμαχος επανειλημμένα επιχείρησε να πάρει τον λόγο, δεν τον άφηναν όμως οι διπλανοί του, που ήθελαν να ακούσουν το επιχείρημα ως το τέλος. όταν όμως κάναμε μια παύση (…) εκείνος δεν ηρεμούσε αλλά μαζεύτηκε και σαν θηρίο χύμηξε καταπάνω μας να μας κατασπαράξει. Από τον τρόμο μας, εγώ και ο Πολέμαρχος τα χρειαστήκαμε. κι εκείνος, βάζοντάς μας τις φωνές μπροστά σε όλους είπε: Τι φλυαρία είναι αυτή που σας δέρνει τόσην ώρα, Σωκράτη; Και τι ανοησία αυτές οι υποχωρήσεις -όλο ευγένεια- του ενός προς τον άλλον;».
Ο Πλάτων παρουσιάζει την θέση που εκφράζει ο Θρασύμαχος ως ένα Δέον ενώ δεν είναι. Ο Θρασύμαχος εκφράζει μία διαπίστωση: «αυτό που ισχύει ως δίκαιο σε κάθε κοινωνία είναι το συμφέρον του ισχυροτέρου». Όπως όμως δέχονται πια οι ερευνητές, ο Θρασύμαχος δεν είναι υπέρ αυτής της αντίληψης, πράγμα που φαίνεται από άλλα αποσπάσματά του που έχουν διασωθεί.[13] Άρα ο Πλάτων τον διαστρεβλώνει σκόπιμα και η διαστρέβλωση αυτή είχε ως συνέπεια, πολλοί επηρεασμένοι από τον Πλάτωνα, να εντάσσουν τον Θρασύμαχο στην άποψη ή στη σχολή του επινοημένου Καλλικλή.
Απαξιωτικές εκφράσεις κατά των σοφιστών
Οι απαξιωτικές εκφράσεις και οι μειωτικοί χαρακτηρισμοί κατά των Σοφιστών είναι αρκετές στα πλατωνικά έργα. Αναφέρω μερικές:
Στον Ευθύδημο. Όλος ο διάλογος είναι μία απαξίωση της σοφιστικής, στο πρόσωπο δύο αγνώστων και δευτερευόντων σοφιστών του Ευθύδημου και του Διονυσόδωρου.
Στον Μένωνα 91b-92a, όπου στη συζήτηση μεταξύ Άνυτου και Σωκράτη αναφέρεται ότι οι σοφιστές διαφθείρουν τους νέους και είναι σκέτη συμφορά και καταστροφή σε όσους τους πλησιάζουν (91c), ότι εξαπατούν και διαφθείρουν ενσυνειδήτως τους νέους (92a) και ότι ο Πρωταγόρας διέφθειρε τους μαθητές του και τους παρέδιδε στην κοινωνία χειρότερους από ό,τι τους παρελάμβανε, για περισσότερο από σαράντα χρόνια (91e). Επίσης, αυτοί που πληρώνουν τους Σοφιστές για να ακούσουν τη διδασκαλία τους, χαρακτηρίζονται παράφρονες (μαίνεσθαι). Αλλά ακόμη πιο πολύ παράφρονες χαρακτηρίζονται οι πόλεις που δίνουν την άδεια εισόδου στους σοφιστές και αρνούνται να τους απελάσουν (92b).
Στον Πρωταγόρα 312a4-7: «Και εσύ, για όνομα των θεών, δεν θα ντρεπόσουν να παρουσιασθείς στους Έλληνες ως σοφιστής; – Μα τον Δία, ναι Σωκράτη». Επίσης, Πρωταγόρας 338a: παρουσιάζει τον Πρωταγόρα ως κάποιον που απλώνει στον άνεμο όλα τα πανιά του και χύνεται σε πέλαγα απεραντολογίας, χάνοντας από τα μάτια του τη στεριά.
Στην Πολιτεία 6, 493a, κατηγορεί τους σοφιστές ότι πληρώνονται για να διδάσκουν τις γνώμες των πολλών, αυτά που πιστεύουν οι πολλοί όταν συνεδριάζουν και τα ονομάζουν σοφία, ενώ δεν έχουν ιδέα ποιο είναι το καλό ή το αισχρό, το αγαθό ή το κακό, το δίκαιο ή το άδικο.
Στον Πολιτικό 291c, έχει την έκφραση «τον μεγαλύτερο απατεώνα από όλους τους σοφιστές, και τον πιο έμπειρο στην τέχνη της απάτης». Επίσης 303c.
Στον Θεαίτητο: αποκαλεί τον Πρωταγόρα δημαγωγό («δημούμενον λέγειν», 161c) και κατώτερο στη φρόνηση από έναν μικρό βάτραχο («ετύγχανεν ων εις φρόνησιν ουδέν βελτίων βατράχου γυρίνου», 161d). Να σημειωθεί, επίσης, πως παραποιεί-παρερμηνεύει τη γνωστή φράση του Πρωταγόρα «πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος», αποδίδοντάς του αισθησιοκρατικές απόψεις.
Στον Σοφιστή. Το ζήτημα με το οποίο ασχολείται ο διάλογος αυτός είναι ο ορισμός του σοφιστή γενικώς. Τον κατατάσσει σε διάφορες κατηγορίες: πλαστογράφο, απατεώνα, λαοπλάνο, κ.ά και καταλήγει με τη θέση ότι ο σοφιστής δεν κατέχει την αλήθεια αλλά κάποια φαινομενική γνώση (τη δόξα), δηλαδή την απλή γνώμη (268d).
Στους Nόμους 10, 890α: οι Σοφιστές παρουσιάζονται ως αυτοί που «διδάσκουν τους νέους ότι το δίκαιο είναι εκείνο που επιβάλλει κανείς όταν νικά κάποιον με τη βία. Γι’ αυτό η ασέβεια κατακλύζει τη νεολαία μας, αφού δεν υπάρχουν θεοί τέτοιοι, που μας διατάζει ο νόμος να πιστεύουμε πως πρέπει να είναι. Γι’ αυτό ξεσπούν και οι επαναστάσεις…».
Τα αναφερθέντα παραδείγματα δεν είναι τα μόνα, υπάρχουν και άλλα που αναμένουν τον ερευνητή τους. Συνεπώς, όπως φαίνεται από τους ανωτέρω χαρακτηρισμούς, η αντιμετώπιση της σοφιστικής από τον Πλάτωνα δεν μπορεί να θεωρηθεί έντιμη και αντικειμενική. Αντιθέτως, είναι εμφανώς πολεμική και προκατειλημμένη και σκοπό έχει να μειώσει γενικώς τη σοφιστική, χωρίς ουσιαστικά επιχειρήματα. Αυτό ονομάζεται συκοφάντηση.
Συκοφάντηση των Αθηναίων πολιτικών, του δήμου και της δημοκρατίας
Δεν θα αναφερθώ στη παραπλήσια στάση του Ξενοφώντα, του Ισοκράτη και του Αριστοτέλη έναντι των σοφιστών, διότι το κείμενο θα μεγάλωνε αρκετά πιο πολύ. Αξίζει όμως, εν είδει επιλόγου, να επισημανθεί ένας άλλος τομέας στον οποιο βλέπουμε επίσης την ανωτέρω περιγραφείσα συμπεριφορά του Πλάτωνα. Διότι ο Αθηναίος φιλόσοφος, εν γένει, δεν είναι γαλαντόμος με τους αντιπάλους του, πράγμα που φαίνεται και στην αντιμετώπιση του μεγάλου στοχαστή Δημοκρίτου. Σε όλο το έργο του, δεν έχει την παραμικρή νύξη γι’ αυτόν και τις απόψεις του.
Ενώ σε αυτό βρίσκει κανείς πολλούς φιλοσόφους μικρούς και μεγάλους και ποικίλα άλλα πρόσωπα παντελώς άγνωστα ή απόψεις δευτερεύουσες, εν τούτοις, δεν υπάρχει ούτε κάν το όνομα του μεγάλου Αβδηρίτη σοφού. Πώς μπορεί να χαρακτηρισθεί αυτή η damnatio memoriae (καταδίκη μνήμης, καταδίκη στη σιωπή) εις βάρος του Δημοκρίτου -που επισημαίνει ο Κ. Καστοριάδης στα σεμινάριά του για τον Πολιτικό του Πλάτωνα;
Ο Πλάτων έχει όμως και άλλους ομολογημένους αντιπάλους, τους οποίους μεταχειρίζεται ανάλογα με τους σοφιστές. Τα βέλη του στρέφονται επίσης κατά του δήμου, κατά της δημοκρατίας και κατά των πολιτικών ανδρών, όχι των υποτιθέμενων δημαγωγών, αλλά των σημαντικών πολιτικών που συνέβαλαν στην ακμή και το μεγαλείο της Αθήνας. Κατά τον Πλάτωνα, όλοι οι σημαντικοί Αθηναίοι πολιτικοί άνδρες δεν έκαναν καλύτερους τους πολίτες. ο Θεμιστοκλής, ο Αριστείδης, ο Περικλής, ο Θουκυδίδης (του Μελησίου) απέτυχαν στη μετάδοση της αρετής (Μένων 93a-94c).
Επίσης στον Γοργία (515c-d, 516d-e), καταφέρεται κατά των Αθηναίων πολιτικών: Περικλή, Κίμωνα, Μιλτιάδη, Θεμιστοκλή. Για τον Περικλή λέει ότι έκανε τους Αθηναίους «οκνούς και δειλούς, φλύαρους και φιλάργυρους επειδή εισήγαγε τη μισθοφορία των αξιωμάτων» (515e). Και καταλήγει για την πολιτική ζωή των Αθηνών με την εξής συκοφαντική άποψη: «δεν ξέρουμε κανέναν σε ετούτη την πόλη που να έχει αναδειχθεί άξιος στα πολιτικά» (517a). Ο Πλάτων, δηλαδή, έχει στόχο όχι περιφερειακές ή δευτερεύουσες προσωπικότητες, αλλά τους μεγάλους πολιτικούς που συνέβαλαν στο μεγαλείο της Αθήνας, στοχεύει στην ίδια την καρδιά της δημοκρατίας[14].
Μισεί τη δημοκρατία, δεν το κρύβει, το τονίζει σε κάθε ευκαιρία και προσπαθεί να την απαξιώσει με κάθε μέσον, όπως φαίνεται σε αρκετά έργα του και κυρίως στο όγδοο βιβλίο της Πολιτείας. Γι‘ αυτό και στρέφεται εναντίον των σοφιστών και προσπαθεί να τους συκοφαντήσει, διότι τους θεωρεί υποστηρικτές των πολλών και του δήμου, υπέρμαχους της ελευθερίας, της ισότητας και της δημοκρατίας.[15]
Εκτός αυτών των διαστρεβλώσεων και των συκοφαντιών, ο Πλάτων προβαίνει και σε πλαστογράφηση της ιστορίας, όπως σημειώνει ο Κ. Καστοριάδης: «Ο Πλάτων πλαστογραφεί ενσυνειδήτως την ιστορία, είναι ο πρώτος επινοητής των σταλινικών μεθόδων, σε αυτόν τον χώρο. Εάν γνωρίζαμε την ιστορία των Αθηνών μόνο από τον Πλάτωνα (Γ΄ βιβλίο των Νόμων) θα αγνοούσαμε τη ναυμαχία της Σαλαμίνος, τη νίκη του Θεμιστοκλή και του ελεεινού αυτού δήμου των κωπηλατών».[16]
Ο Κ. Καστοριάδης στο εξαίρετο βιβλίο του Ο Πολιτικός του Πλάτωνα[17] αποδεικνύει τα ποικίλα πλάγια και αθέμιτα μέσα που μεταχειρίζεται ο Πλάτων, για να απαξιώσει το συνομιλητή του, τις αντίπαλες απόψεις και τη δημοκρατία. Αποδεικνύει επίσης με πειστικό τρόπο, τις αλλοιώσεις πολλών ελληνικών αντιλήψεων στις οποίες προβαίνει ο Πλάτων.
Συμπέρασμα: ο Πλάτων καταφέρεται εναντίον των αντιπάλων του σοφιστών, δημοκρατίας και δημοκρατών πολιτικών με διαστρεβλώσεις και πλάγια μέσα. Άρα, δεν πρέπει να λαμβάνονται τοις μετρητοίς όλα όσα λένε οι φιλόσοφοι, ακόμα και οι μεγάλοι, διότι είναι και αυτοί υπήκοοι των προσωπικών εμπαθειών και της ιδεολογίας.
@Γιώργος Ν. Οικονόμου /Δ. Φιλοσοφίας
Ενδεικτική βιβλιογραφία: -Γ. ΑΛΑΤΖΟΓΛΟΥ-ΘΕΜΕΛΗ, Πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος. Η πλατωνική και η αριστοτελική μαρτυρία, Παρνασσός, Αθήνα, 1976. -Νους εναντίον Αισθήσεων. Πτυχές της προ-αριστοτελικής Γνωσιοθεωρίας, Καρδαμίτσα, Αθήνα 2000. -Χ. Η. ΑΝΤΩΝΙΟΥ, Σοφιστές και παιδεία, Κυριακίδης, Θεσ/νίκη, 1997. -Θ. ΒΕΪΚΟΣ, Αρχαία σοφιστική, Θεσ/νίκη, 1971 -Φ. ΒΩΡΟΣ, Σύντομη ιστορία της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας, Γρηγόρης, Αθήνα, 1984. -Ε. DUPREEL, Les sophistes, Neuchatel, 1980. -W. K. C. GUTHRIE, Oι Σοφιστές, μτφ., ΜΙΕΤ, Αθήνα, 1989. -ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ ΚΟΡΝ. Ο Πολιτικός του Πλάτωνα (μτφρ. Ζ. Καστοριάδη) Αθήνα, Πόλις 2001. -ΚΑΤΣΙΜΙΤΣΗΣ – ΜΑΓΟΥΛΑΣ – ΣΙΝΙΟΣΟΓΛΟΥ – ΤΣΟΛΙΑΣ, Πλάτων, Ουτοπία, Ολοκληρωτισμός, Futura, Αθήνα 2011. -G. B. KERFERD, H σοφιστική κίνηση, μτφ., Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1999. -Β. ΚΥΡΚΟΣ, Αρχαίος ελληνικός διαφωτισμός και σοφιστική, Ιωάννινα, 1986. -Β. ΝΕΣΤΛΕ, Από τον μύθο στον λόγο, τόμ. Β΄, μτφ., Γνώση, Αθήνα, 1999. -POPPER KARL, Η Ανοιχτή Κοινωνία και οι εχθροί της, τ. Α. Η γοητεία του Πλάτωνα, (μτφ. Ειρ. Παπαδάκη), Δωδώνη 1980 (πρώτη αγγλ. έκδ. 1945). -G. ROMEYER DHERBY, Les sophistes, puf, Paris, 1993. SAMARAS TH., Plato and Democracy, Peter Lang, New York, 2002. -N.M.ΣΚΟΥΤΕΡΟΠΟΥΛΟΣ (επιμέλεια, μετάφραση, σχόλια), Η αρχαία σοφιστική (τα σωζόμενα αποσπάσματα, Γνώση, Αθήνα 1991. -UNTERSTEINER, Les sophistes (trad. fran.), Vrin, Παρίσι, 1993.
Σημειώσεις: [1] G. Romeyer Dherbey, Les sophistes, puf, Paris, 1993, σ. 3. [2] Θ. Βέικος, Αρχαία σοφιστική, Θεσ/νίκη, 1971, σ. 29. 3 Γ, Αλατζόγλου-Θέμελη, «Πρωταγόρας και Σωκράτης. Ενδείξεις της συνοδοιπορίας τους», Φιλοσοφία 8-9 (1978-79), σ.117. [4] Β. Κύρκος, Αρχαίος ελληνικός διαφωτισμός και σοφιστική, Ιωάννινα, 1986, σ. 7. [5] Κ. Τσάτσος, Η κοινωνική φιλοσοφία των αρχαίων Ελλήνων, Εστία, Αθήνα, 1980, σ. 56-57. [6] Ι. Θεοδωρακόπουλος, Εισαγωγή στον Πλάτωνα, Αθήνα, 1970, σ. 36-47. επίσης στο Πλάτωνος Φαίδρος, Αθήνα, Αθήνα, 1968, σ. 48 κ.ε. και στην Ιστορία του Ελληνικού Εθνους, τόμ. Γ2, Αθήνα, 1972, σ. 458. [7] Κ. Γεωργούλης, Ιστορία της ελληνικής φιλοσοφίας, Α΄, Αθήνα, 1975, σ. 120. [8] Ε. Μουτσόπουλος, Προσωκρατική διανόησις, Αθήνα, 1978, σ. 68 [9] Δ. Δημητράκος, Το Βήμα 19. 8. 2001, σ. Α45. [10] Κ. Κατσιμάνης, Πρακτική φιλοσοφία και πολιτικό ήθος του Σωκράτη, Αθήνα, 1981. Οι συντηρητικές απόψεις ιεροποίησης του Πλάτωνα διατηρούνται ακόμη σε ορισμένους θύλακες, όπως στη διεύθυνση του περιοδικού Φιλοσοφία και παιδεία,(περιοδική έκδοση της Ένωσης Καθηγητών για την προαγωγή της Φιλοσοφίας στην Εκπαίδευση), η οποία αρνήθηκε να δημοσιεύσει το παρόν κείμενο με τη δικαιολογία ότι «εξυβρίζει τον Πλάτωνα»! [11] Ορισμένες σημαντικές θέσεις και αντιλήψεις των σοφιστών, που έχουν σπουδαία σημασία και για μας σήμερα, ανέπτυξα στα σεμινάρια του μεταπυχιακού προγράμματος σπουδών της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ, καθώς επίσης στις διαλέξεις μου στο βιβλιοπωλείο «Σύγχρονη έκφραση» στη Λιβαδειά (2 Νοεμβρίου 2009) και στο café «Στο κύμα» στην Καλαμάτα (5 Δεκεμβρίου 2009). Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να πάρει μία ιδέα από την ομιλία μου που υπάρχει εδώ. Στοιχεία της σοφιστικής σκέψης υπάρχουν επίσης στο Γ. Ν. Οικονόμου, Η άμεση δημοκρατία και η κριτική του Αριστοτέλη, Παπαζήσης, 2007. [13] Bλ. Γ. Μιχαηλίδης-Νουάρος, «Νέα αξιολόγηση του διαλόγου του Θρασυμάχου με τον Σωκράτη», Πρακτικά της Ακαδημίας Αθηνων, τόμ. 53, Αθήνα, 1978. [14] Βλ. και Γ. Αλατζόγλου-Θέμελη, «Ο Πλάτων, το ‘χρυσό’ παρελθόν και το ‘σιδερένιο’ παρόν», Πλάτων, Ποιητής και Φιλόσοφος. Μνήμη Ιωάννου Ν. Θεοδωρακόπουλου, Ακαδημία Αθηνών, Αθήνα 2013, σ. 252 κ.ε. «…ο Πλάτων θεωρεί κλειδί της μετάβασης από την ‘ορθή’ αρχαία πολιτεία στην σύγχρονή του ‘οχλοκρατική’, την επικράτηση της άποψης ότι μπορεί ο καθένας να κρίνει…και να μη σέβεται τη γνώμη του ‘βελτίονος’… το θεωρούσε ασυγχώρητο να εξισώνονται όλοι…Κρίνει και κατακρίνει την αθηναϊκή δημοκρατία επειδή δίνει ίσα δικιώματα σε όλους…είναι εντυπωσιακό το πως καταφέρεται κατά του πλήθους που είναι άμουσο…». [15] Πλάτων Πολιτεία 6, 493a, που αναφέρθηκε προηγουμένως. [16] Κ. Καστοριάδης, «Οι διανοούμενοι και η ιστορία», Ο θρυμματισμένος κόσμος, Ύψιλον, Αθήνα, 1992, σ. 119-120. [17]Κ. Καστοριάδης, Ο Πολιτικός του Πλάτωνα μτφ. Ζ. Καστοριάδη, Πόλις, Αθήνα, 2001. Βλ. επίσης Γ. Ν. Οικονόμου, «Πλάτων και Καστοριάδης: Η συγκάλυψη και η ανάδειξη της δημοκρατίας», στη Νέα Εστία, τχ. 1760, Οκτώβριος 2003.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
Πολύ περιγραμματικά εδώ φαίνεται το πνευματικό και φιλοσοφικό υπόβαθρο των “καλοθελητών” του κέντρου νοοπολιτικής της γνωστής πρεσβείας. Δεν μπορείς να είσαι εωσφοριστής, αν δεν είσαι αντι-χριστιανός. Και δεν μπορείς να είσαι αντι-χριστιανός αν δεν είσαι αντι-πλατωνιστής. Και επειδή θεωρείς ανεπαρκή τα επιχειρήματα εκείνων που σταύρωσαν τον Ιησού ή καταδίκασαν τον Πλάτωνα σε θάνατο, προσπαθείς να εφεύρεις καινούρια. Καταφεύτοντας φυσικά στο μόνο όχημα που απομένει: τη γελοιότητα.
Διόρθωση: “τον Σωκράτη σε θάνατο [φυσικό]” και τον Πλάτωνα σε θάνατο [πνευματικό]. Ο αντι-πλατωνισμός ξεκίνησε συστηματικά από τον μαθητή του Δαρβίνου, τον Thomas Huxley (όχι τον Aldous Huxley) τον οποίο αποκαλούσε “το μπουλντόγκ μου” (ναι, τον αποκαλούσε σαν το σκυλάκι του!!!) ο οποίος έμεινε στην ιστορία επειδή αναδιοργάνωσε την Βασιλική Ακαδημία στην Μ. Βρετανία και μέσω της Ακαδημίας ακολούθησε το φιλοσοφικό πρόγραμμα σπουδών παγκοσμίως. Σήμερα η Βασιλική Ακαδημία αποτελεί το πνευματικό κέντρο της αθεϊας με μόνο περίπου 3% να πιστεύουν στον Θεό. Αυτό έγινε συστηματικά και με σχέδιο καθώς αφαιρέθηκε ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης από το φιλοσοφικό υπόβαθρο της Δύσης και έτσι χάθηκαν τα λογικά θεμέλια της θεολογίας. Έτσι έλαβε χώρα εκείνο που ο θεμελιωτής της επιστημονικής μεθόδου, Francis Bacon, που είχε προβλέψει: η αθεία είναι το παιδί της επιστήμης χωρίς φιλοσοφία, διότι η φιλοσοφική σκέψη σε στέλνει πίσω στον Θεό. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε σήμερα. Η άγνοια του κόσμου είναι τόσο μεγάλη και η αγραμματοσύνη σε τέτοιο βαθμό που δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το μαύρο από το άσπρο. Ό,τι και να τους πεις το πιστεύουν, εφόσον χωρίς αναλυτική σκέψη όλα τα θεωρούν πλέον “υποκειμενικά” και ‘άποψη’. Δεν αντιλαμβάνονται οι νέοι τα θεμέλια της ηθικής ούτε της κριτικής σκέψης και στρέφονται σε υποκατάστατα ιδεολογήματα. Και ενώ ο Thomas Huxley πρωταγωνίστησε σε αυτή την κατηφόρα, ένας άλλος Huxley, ο Aldous Huxley έκανε το αντίθετο. Έγραψε το περιβόητο “brave new world” (πριν γράψει ο Orwell το 1984) περιγράφοντας μια δυστοπία στην οποία η φιλοσοφία αλλά και η θεολογία έχουν εκλείψει, και έχει απομείνει η επιστήμη να ελέγχει τον κόσμο. Σε μεγάλη ηλικία επέμενε πως αυτό έχει αρχίσει να συμβαίνει ήδη. O Aldous Huxley επέμενε λέγοντας “πρέπει να μιμηθούμε τους Έλληνες” επειδή οι Έλληνες δίδαξαν με ορθολογισμό πως η Ύβρη απέναντι στο θεόπνευστο οδηγεί στην Νέμεση. Το να Υβρίζεις τα θεμέλια της θεολογίας, της λογικής και της επιστήμης δεν είναι απλώς μια άποψη, είναι μια άποψη που έχει επιπτώσεις. Διότι αν ο Σωκράτης ήταν απατεώνας, τότε και ο Πλάτωνας ήταν απατεώνας, και ο μαθητής του Πλάτωνα ο Αριστοτέλης. Ο δε μεγαλύτερος απατεώνας όλων, ο Αλέξανδρος, ο μαθητής του Αριστοτέλη διότι διέδωσε αυτή τη γραμμή σκέψης. Και κάπως έτσι βραχυκυκλώνονται οι καμμένοι εγκέφαλοι και έρχονται τα ιδεολογήματα σε αριστερά και δεξιά, φασίστες και αντιφασίστες, ο ένας πιο καμμένος από τον άλλον.
ΑΠΟΔΟΣΗ:
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Με τον όρο σοφιστές εννοούνται οι εκπρόσωποι της Σοφιστικής κίνησης στην αρχαιότητα, δηλαδή ΟΙ ΕΠ ΑΜΟΙΒΗ διδάσκαλοι της ρητορικής, της εριστικής και της πολιτικής τέχνης, καθώς επίσης της φιλοσοφίας, τηςλογικής και των επιστημών. Εισήγαγαν στη φιλοσοφία τον ανθρωποκεντρισμό και τη γνωσιολογία[1], εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα του ανθρώπου να γνωρίσει τον υλικό κόσμο μέσω της σύγκρισης, της παρατήρησης και της επαγωγής, απαλλαγμένο από την επέμβαση υπερφυσικών παραγόντων.Έδωσαν ιδιαίτερη σημασία στη μελέτη του κόσμου βάσει των αισθήσεων, δίνοντας έμφαση στη διαδικασία του «σκεπτικισμού», διαμορφώνοντας παράλληλα την άποψη ότι η γνώση, η αλήθεια και οι αξίες είναι έννοιες σχετικές. Σύμφωνα με την μαρτυρία του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη επιδόθηκαν προοδευτικά στη διατύπωση σοφισμάτων, μέσω των οποίων υποστήριζαν παράδοξες απόψεις, ΠΑΡΑΒΙΑΖΟΝΤΑΣ ΣΥΓΚΑΛΥΜΜΕΝΑ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ[2]. Ιδιαίτερη ανταπόκριση βρήκε η Σοφιστική ανάμεσα στους οπαδούς της εριστικής τέχνης, μέλη της Μεγαρικής σχολής
Τι διδάσκουν όμως οι σοφιστές στην ΑΡΧΑΙΑ Αθήνα; Ο Σοφιστής Γοργίας διδάσκει «την ωραιότερη τέχνη», την τέχνη της ρητορικής. Η ρητορική προσφέρει το σπουδαιότερο αγαθό στον άνθρωπο, γιατί του «εξασφαλίζει την προσωπική του ελευθερία, δίνοντάς του τη δυνατότητα να εξουσιάζει τους άλλους μέσα στην πόλη του». Η εξουσία στη δημοκρατική πόλη στηρίζεται στην πειθώ. Εξουσιάζει, όποιος κατέχει την τέχνη της πειθούς, «όποιος μπορεί να πείσει με τα λόγια τους δικαστές στο δικαστήριο, τους βουλευτές στη Βουλή, τους πολίτες στην Εκκλησία του Δήμου» (Πλάτων, Γοργίας 452d-e).Όταν ο Σωκράτης θέτει αυτό το ερώτημα στον Πρωταγόρα (στον ομώνυμο πλατωνικό διάλογο), παίρνει την απάντηση ότι το αντικείμενο της διδασκαλίας του είναι η «πολιτική τέχνη», η δυνατότητα να διαμορφώνει κανείς «αγαθούς πολίτες»: «Το μάθημά μου είναι η σωστή αντιμετώπιση των οικείων υποθέσεων (πώς να διοικεί κανείς άριστα το σπίτι του) και των υποθέσεων της πόλης (πώς να γίνει ασυναγώνιστος στην πολιτική πρακτική και στον πολιτικό λόγο)» (Πλάτων, Πρωταγόρας 318e-319a).ΑΠΟΔΟΣΗ ΑΠΟ ΕΜΑΣ:
ΔΙΑΚΡΙΝΟΥΜΕ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΑΣΧΕΤΟΙ ΚΑΙ ΑΔΑΕΙΣ ΟΤΙ ΤΟ ΑΝΑΠΟΔΟΓΥΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΜΝΗΜΗΣ
ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ .
,ΟΣΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ ΣΚΕΦΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ‘’ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ΄΄ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΘΑΦΤΟΥΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΣΥΝΕΦΑ ΣΚΟΝΗΣ.
ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΟΠΟΥΝ!
ΤΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ, ΡΕ ΜΑΘΗΤΕΥΟΜΕΝΟΙ ΜΑΓΟΙ ?ΟΣΟ ΚΑΙ ΝΑ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΕΝΤΑΦΙΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΕΤΡΑ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ,ΘΑ ΕΧΕΙ ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΗ ΠΑΝΩ ΤΗΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΝ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΝΑ ΤΗΝ ΒΡΕΙ.
Πολύ σωστά! Ας κρατήσουμε την έκφραση “ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΜΝΗΜΗΣ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ”. Τα φίδια βγήκαν από τις τρύπες τους. Η γελοιότητα συνίσταται ότι το παραπάνω άρθρο στοχοποιεί ως “ανέντιμο” όχι μόνο τον Σωκράτη, αλλά και τον μαθητή του, τον Πλάτωνα προεκτείνοντας την “κατηγορία” και για τον Αριστοτέλη και τον Ξενοφώντα αλλά και τον Ισοκράτη!!! Μάλιστα μας ενημερώνει πως η έκφραση “το εν οίδα ότι ουδέν οιδα” μας οδηγεί σε ηθικά και γνωσιολογικά αδιέξοδα!!! Δεν το πρόσεξε το Αριστοτέλης το γνωσιολογικό αδιέξοδο του δασκάλου του, και το πρόσεξε το terrapapers (με το ματάκι στο logo) το 2017 μ.Χ.!!! Θα πρέπει κάποιος να είναι πολύ αγράμματος για να μην πέσει κάτω από τα γέλια. Γράφει μάλιστα για τον Πλάτωνα ότι τα λόγια του… “ουσιαστικώς δεν πείθουν” !!!! Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της γελοιότητας της κατηγορίας θα πρέπει να θυμίσουμε πως η Ακαδημία του Πλάτωνα κέρδισε τον παγκόσμιο θαυμασμό επειδή δίδαξε τα “κλειδιά” της ΛΟΓΙΚΗΣ με βάση ΑΞΙΩΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΜΕ ΔΟΜΗΜΕΝΗ ΣΚΕΨΗ (deductive logic, παραγωγική λογική), κάτι άγνωστο για τους Αιγύπτιους και τους Βαβυλώνιους. Επίσης ήταν η πρώτη σχολή που δίδαξε δημόσια μαθηματικά στην δύση σπάζοντας το μονοπώλειο των κρυφών ιερατείων. Από την Ακαδημία του Πλάτωνα γεννήθηκε η λογική και οι επιστήμες. Από την Ακαδημία του Πλάτωνα βγήκε ο πολιτισμός από τις σπηλιές. Ο Ευκλείδης, που τεκμηρίωσε την Ευκλείδιο γεωμετρία ήταν επίσης πλατωνιστής. Να υποθέσω πως και εκείνος ήταν ανέντιμος; Για τα επόμενα 2500 χρόνια οι μεγαλύτεροι μαθηματικοί και δάσκαλοι λογικής στην Δύση μελετούσαν Αριστοτέλη και Πλάτωνα. Από τον Ευκλείδη ως τον Νεύτωνα και τον Κουρτ Γκέντελ. Αποκορύφωση της γελοιότητας του άρθρου είναι όταν επικελείται ως “ειδικό” τον Καστοριάδη για να κατηγορήσει τον Πλάτωνα για “σταλινικές μεθόδους” ! Ποιος; Ο Καστοριάδης που ξεκίνησε στο ΚΚΕ από τα γενιοφάσκια του, που σε ηλικία 13 χρονών υπέστη πλύση εγκεφάλου από την αυθεντική Σταλινική αριστερά που ποτέ δεν κατάφερε να συνέλθει τελείως, όσο και αν προσπάθησε μετά να κρατήσει αποστάσεις αργότερα όταν ο κόσμος έμαθε τις φρικαλεότητες του κομμουνιστικού καθεστώτος. Ο Καστοριάδης λοιπόν να εμφανίζεται ως τεκμήριο, για να κατηγορηθεί ο Πλάτωνας ως Σταλινικός!!! Άπαιχτο! Και τον κατηγορεί ως τέτοιο επειδή απλώς διαφωνεί μαζί του!!!! Η γελοιότητα, σε όσους δεν το κατάλαβαν, είναι ότι ο Στάλιν δεν έμεινε στην ιστορία λόγω της “κακής φιλοσοφίας του” και της “κακής πειθούς” που είχε, αλλά επειδή έσφαζε τους διαφωνούντες στο γόνατο! Αν διαφωνούσες μαζί του η λύση ήταν απλή: το ονοματάκι σου έμπαινε στην προσωπική του λίστα μαζί με άλλα 800.000 ονόματα και η μανούλα σου σε θυμόταν μόνο απ’τη φωτογραφία. Και αυτή ήταν μόνο η επίσημη λίστα! Συνολικά οι Σταλινικοί / Μαοικοί έσφαξαν 60.000.000 κόσμο! Ο Σωκράτης απ’την άλλη όχι μόνο δεν πείραξε μύγα στη ζωή του, αλλά δυσφημίστηκε ύπουλα όσο ήταν σε ζωή και καταδικάστηκε ο ίδιος σε θάνατο. Τέλος, μεταφέρω αυτούσια την πρώτη πρόταση με την οποία ξεκινάει η απολογία του Σωκράτη: “Ποίαν μεν εντύπωσιν, ω άνδρες Αθηναίοι, σας έκαμαν οι λόγοι των κατηγόρων μου, δεν γνωρίζω. Το βέβαιον είνε ότι εγώ ο ίδιος, εξ αιτίας των λόγων των αυτών, σχεδόν ελησμόνησα τον εαυτόν μου, πιστεύσας προς στιγμήν ότι δεν είμαι αυτός οπού είμαι.” http://www.schooltime.gr/wp-content/uploads/2013/03/apologia-sokratous_platon.pdf
η μοναδική διαφωνία στα όσα γράφεις είναι “Συνολικά οι Σταλινικοί / Μαοικοί έσφαξαν 60.000.000 “.το νούμερο αυτό το διεκδικεί ο Στάλιν μοναχός του.
«Η χοντρή βλακεία είναι ομαδική. Αυτό που ενώνει μιά ομάδα ανθρώπων είναι το ίδιο που ενώνει κι ένα πλήθος: Τα συναισθήματα και οι πεποιθήσεις (θρησκεία, ιδεολογία, ηθική, εχθροί, φίλοι, σύμμαχοι), ενώ ο ρόλος της νοημοσύνης τείνει να εξαφανιστεί. Σε μια επαναστατική ή θρησκευτική οργάνωση συμμετέχουν εξίσου ο καθηγητής και ο αχθοφόρος και σε μια αντροπαρέα ο τεχνοκράτης με τον μποέμ και το ρεμάλι…»
«Η ομαδική τύφλωση είναι δεδομένη. ‘Ενας χαρισματικός ομιλητής, προβάλλοντας τα δικά του συναισθήματα, μπορεί να μεταδώσει στο πλήθος ενθουσιασμό, οργή, λύπη, με τον ίδιο τρόπο που μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο το γέλιο, η δυσθυμία ή το χασμουρητό… Γι’ αυτό θα πρέπει να είναι κανείς εξαιρετικά επιφυλακτικός με τις ομαδικές μαρτυρίες για κάποιο γεγονός. ‘Όσο πιο μεγάλος ο αριθμός των ομοφωνούντων τόσο μικρότερο καλάθι να κρατάς…»
Διονύσης Χαριτόπουλος
ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΚΟΥΡΑΖΕΣΤΕ.
ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
ΟΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΓΝΩΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΗΤΑΝ ΟΙ ΣΟΦΙΣΤΕΣ.
Η ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ.
Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΗΤΑΝ ΠΛΑΣΤΗ Η ΣΩΣΤΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΑΠΟΚΡΥΦΑ.
Η ΓΝΩΣΗ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟ.
Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΩΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ.
Ο ΘΕΟΣ ΥΠΗΡΞΕ ΩΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΛΛΑ ΗΤΑΝ ΡΩΜΑΙΚΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΑ.
Ο ΘΕΟΣ ΥΠΗΡΞΕ ΩΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΛΛΑ ΗΤΑΝ ΕΒΡΑΙΚΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΑ.
ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ.
ΤΟ 1204 ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΤΙΠΟΤΑ ΑΞΙΟΜΝΗΜΟΝΕΥΤΟ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ.
ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΔΕΝ ΕΙΧΑΜΕ ΠΟΤΕ ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.
ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΜΑΣ ΕΣΩΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ,
ΟΠΩΣ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ.
ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΕΚΤΕΙΝΟΥΜΕ ΛΙΓΟ ΤΗΝ ‘’ ΣΚΕΨΗ ΣΑΣ’’
Ο ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΟΜΕΡ ΒΡΥΩΝΗ.
Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΣΚΟΤΩΘΗΚΕ ΣΤΙΣ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ.
Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΠΟΥΛΗΣΕ ΤΟΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΣΤΟΝ ΒΑΓΓΕΛΗ.
Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΦΑΝΟΠΟΙΙΟ ΣΤΟΝ ΓΕΡΑΚΑ.
Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΕΙΠΕ ΤΟ ΟΧΙ ΤΟ 1940.
ΑΣΧΕΤΟΣ ΑΔΑΗΣ
Ξέχασες το σημαντικότερο. Εμείς δεν είμαστε Έλληνες, αλλά όλοι οι άλλοι.
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ,
ΝΑΙ , ΕΜΕΙΣ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ,
ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟΥΡΚΟΙ,ΑΛΒΑΝΟΙ,ΣΛΑΒΟΙ Κ.Λ.Π
ΟΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΟΥ
ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΥΝ
ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥΣ ΩΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ
ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΣΤΟΥΣ 12 ΘΕΟΥΣ.
ΑΥΤΟ ΤΟΥΣ ΑΡΚΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΓΕΜΙΣΟΥΝ
ΜΕ ΤΟ ΥΧΩΡ ΚΑΙ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥΣ ΜΕ ΑΣΥΓΚΡΙΤΗ
ΓΝΩΣΗ !
ΖΗΤΩ Η ΑΝΤΙΦΑΣΗ!ΣΩΣΤΑ;Και τα μυαλα στο μπλεντερ.Τουλαχιστον τις αντιφασεις,δεν θελει πολλες γνωσεις και εξυπναδα για να τις διακρινει καποιος.
Ρε παιδια,πεθυμησα τον μεγαλοσαυρο!Μαυρη πετρα ερριξε,θα ειναι πολυ απασχολημενος φαινεται 🙂
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ,
ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΙΔΙΑ,ΜΕΤΡΑΩ ΜΕΡΕΣ ΣΑΝ ΦΑΝΤΑΡΟΣ…
Μέχρι σήμερα, όταν διάβαζα την λέξη terrapapers μετέφραζα γαιώχαρτα και φανταζόμουν πεπαλαιωμένα χαρτιά που πάνω τους βρίσκονταν μυστικά της Γαίας,τώρα κατάλαβα ότι πρόκειται για κωλόχαρτα που πάνω τους βρίσκονται όσα κατεβάζει “το κεφάλι ” διαφόρων αρρώστων…
ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΣΒΗΣΕΙ Ο ΓΑΛΑΞΙΑΣ ΛΕΜΕ….