Σε αυτοτελείς παραχωρήσεις για τρία από τα συνολικά 23 περιφερειακά αεροδρόμια που έμειναν εκτός της σύμβασης με το σχήμα Fraport-Slentel, αλλά εκτιμάται ότι διαθέτουν επιβατική κίνηση που μπορεί να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον, σχεδιάζει να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο φαίνεται για άλλη μια φορά να κινείται κόντρα στα σχέδια του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.
Η Καλαμάτα, η Χίος αλλά και η Πάρος θεωρούνται φαβορί για να συμπληρώσουν το παζλ των παραχωρήσεων, καθώς είναι από τα αεροδρόμια με αναπτυσσόμενη επιβατική κίνηση από το μπουκέτο αυτών που η προηγούμενη ιδιωτικοποίηση σκοπίμως άφησε εκτός καθώς θεωρήθηκαν λιγότερο εμπορικά. Πρόκειται για αεροδρόμια όπως αυτά της Αλεξανδρούπολης, των Ιωαννίνων, της Χίου, της Πάρου, της Καλαμάτας, της Σάμου, της Λήμνου, της Αγχιάλου κ.ά., με συνολική επιβατική κίνηση που κυμαίνεται ετησίως από 50.000 έως 100.000 επιβάτες, τα οποία έχουν περάσει στο νέο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων που θα διαχειρίζεται στο εξής το σύνολο της κρατικής περιουσίας.
Στο υπουργείο Υποδομών, πάντως, ο σχεδιασμός δεν δείχνει να συμπλέει με αυτόν του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς υποστηρίζουν ότι η θέση των 23 αεροδρομίων είναι να βρίσκονται υπό την ομπρέλα της ΥΠΑ. Με βάση το αρχικό σχέδιο, τα επίμαχα αεροδρόμια θα πέρναγαν σε μία Α.Ε. (Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων – ΑΕΔΙΠΑ) την οποία θα διαχειριζόταν η ΥΠΑ. Η λειτουργία και συντήρησή της θα γινόταν με πόρους από τα 14 περιφερειακά, οι οποίοι θα κάλυπταν και το κόστος επιδότησης των άγονων γραμμών που με υπουργική απόφαση εξορθολογίζεται, αλλά μέχρι σήμερα απορροφούσε ετήσια δαπάνη 40 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια συγκεντρώνουν, σύμφωνα με στοιχεία της ΥΠΑ, το 80% της τουριστικής κίνησης.
Τα 23 αεροδρόμια υπολογίζεται ότι έχουν ετήσια έσοδα περίπου 9,5 εκατ. ευρώ και εσωτερική επιβατική κίνηση στα επίπεδα των 2 εκατομμυρίων. Εχουν όμως και ορισμένα χαρακτηριστικά που δείχνουν ότι μπορούν υπό προϋποθέσεις να αποτελέσουν νέο πεδίο παραχωρήσεων. Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας βρίσκεται στο επίκεντρο εξαιτίας της μεγάλης ανάπτυξης που συγκεντρώνει η περιοχή της Μεσσηνίας λόγω και του πολυτελούς «Costa Navarino». Mε βάση τις εκτιμήσεις, την επόμενη 20ετία προβλέπεται να έχει επιβατική κίνηση που μπορεί να ξεπεράσει τους 130.000 επιβάτες. Η Χίος υπολογίζεται ότι μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τις 500.000, ενώ η Πάρος -που θεωρείται από τα ιδιαίτερα τουριστικά Κυκλαδονήσια- τους 120.000 επιβάτες. Και για τα τρία νησιά δρομολογείται πλειάδα από κρίσιμα έργα, τα οποία εσχάτως φιγουράρουν στα προτεινόμενα προς χρηματοδότηση έργα από το πακέτο Γιούνκερ.
Για τη Χίο προγραμματίζεται επέκταση του διαδρόμου στα 1.850 μέτρα, αύξηση των θέσεων στάθμευσης των αεροσκαφών, κατασκευή νέου πύργου ελέγχου, αύξηση του χώρου του αεροσταθμού, καθώς και άλλα έργα συνολικού κόστους 105 εκατ. ευρώ. Επίσης, στον σχεδιασμό είναι μια σειρά από έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου της Μήλου (επιμήκυνση του διαδρόμου έως 1.200 μέτρα, επέκταση τερματικού σταθμού), της Νάξου (επιμήκυνση του διαδρόμου έως 1.200 μέτρα κ.ά.), συμπληρωματικές εργασίες στο νέο αεροδρόμιο της Πάρου (τερματικός σταθμός και πύργος ελέγχου αεροσκαφών συνολικής έκτασης 5.500 τ.μ., οδικά έργα) και της Σύρου (επιμήκυνση διαδρόμου κ.ά.). Αναγκαίος κρίνεται και ο εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου της Καλαμάτας, για το οποίο απαιτούνται πολλά τεχνικά έργα αναβάθμισης, ύψους άνω των 35 εκατ. ευρώ.
Από αναβολή σε αναβολή το Καστέλι Mεγάλος γρίφος εξακολουθεί να αποτελεί το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο (επί του παρόντος) έχει βγει από τον χάρτη του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά προσκρούει στις «καμπάνες» της Eurostat που προβλέπουν ότι αυξημένη κρατική συμμετοχή επιβαρύνει το δημόσιο χρέος και το έλλειμμα. Μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να ξεκαθαρίσει το υπουργείο Υποδομών εάν θα ρίξει τελικά το ποσοστό του Δημοσίου που έχει προβλέψει να κυμαίνεται στην παραχώρηση από 45% έως 55% ή θα προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Eurostat που προβλέπει ότι πρέπει να πέσει κάτω από το 33%.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice