Διαφημίσεις

Αιδώς: Η κυρίαρχη τιμωρός δύναμη όλων των γενναίων ανδρών.

Στην ελληνική αρχαιότητα εννοούσαν την αιδώ ως προσωποποιημένη θεότητα, αλλά και ως συναίσθημα, προσωποποίηση της συστολής και της ντροπής. Η αιδώς είναι για τους αρχαίους μια έννοια σύνθετη, της οποίας το σημασιολογικό περιεχόμενο δεν μπορεί να αποδοθεί στα νέα ελληνικά με μια λέξη, είναι η ηθικότητα, η ηθική συνείδηση, ο σεβασμός στους άγραφους νόμους, το φιλότιμο, ο αυτοσεβασμός.

Γενικά εκφράζει το συναίσθημα της ντροπής την οποία νιώθει ο άνθρωπος για κάθε πράξη του που αντιβαίνει στον καθιερωμένο ηθικό κώδικα του κοινωνικού του περιβάλλοντος. Αυτή η ντροπή πλησιάζει περισσότερο προς την έννοια του σεβασμού και της σεμνότητας και δεν έχει σχέση με τις ενοχές και τις τύψεις. Η θετική ανταπόκριση στις κρίσεις των άλλων εκφράζεται με τη λέξη αιδώς, στην οποία αντιστοιχεί η νεοελληνική ντροπή, ενώ η πράξη που απορρέει από την αιδώ δηλώνεται με το ρήμα αἰδέομαι: «ντρέπομαι, τιμώ κάποιον, τον σέβομαι ευλαβούμαι, δείχνω θρησκευτικό σεβασμό για θεούς, τάφους, όρκους, νεκρούς για ασθενείς ομάδες πληθυσμού, νεαρές παρθένες, γέροντες, ικέτες» ή κατά μία άλλη ερμηνεία προέρχεται από το ρήμα «αίθω», «καίω», είναι δηλαδή μια εσωτερική φλόγα που κάποτε φανερώνεται και στο πρόσωπο σαν κοκκίνισμα. Η αιδώς έχει αποτρεπτικό κατά βάση χαρακτήρα. Ωστόσο, η λειτουργία της αιδούς δεν είναι μόνο αποτρεπτική αλλά και έμμεσα προτρεπτική, υποδεικνύοντας την εκτέλεση μιας εναλλακτικής πράξης που είναι κοινωνικά αποδεκτή.

Κατά τον Αριστοτέλη, η αιδώς, δεν ανήκει στις αρετές, αλλά στα πάθη.

Η Αρετή κατ’ αυτόν, είναι ενεργητική ιδιότης της ψυχής. Η Αιδώς όμως είναι παθητική διάθεση της ψυχής, αξία επαίνου, κατέχει θέση ντροπαλότητας, όταν ο άνθρωπος τρέμει μη παρεξηγηθεί. Και ο Πλάτωνας στο έργο του αναφέρει δύο σχετικούς με την αιδώ μύθους. Στον Πρωταγόρα αναφέρει ότι ο Ζευς, όταν θέλησε να προλάβει την εξόντωση του ανθρωπίνου γένους, η οποία επέκειτο να γίνει, έστειλε τον Ερμή να εμφυτεύσει στις ψυχές των ανθρώπων την Αιδώ και την Δίκη. Στους Νόμους γράφει, πως ο Κρόνος κατά την περίοδο του χρυσού γένους των ανθρώπων έβαλε επόπτες των ανθρώπων τους Δαίμονες, για να εξασφαλίσει την: «Ειρήνη, αιδώ, ευνομίαν, και αφθονίαν δίκης».

Στον Όμηρο και τον Ησίοδο παρουσιάζεται ως θεότητα.

Ήταν μια από τις Ώρες και μητέρα της ήταν η Θέμις και αδερφές της η Ευνομία, η Δίκη, η Ειρήνη και η Νέμεση. Ήταν μητέρα της Σωφροσύνης, τροφός της Αθηνάς και σύνεδρος του Δία. Η Αιδώς λατρευόταν σ` ολόκληρο τον ελληνικό κόσμο. Στην Αθήνα, στην αγορά της Ακρόπολης, υπήρχε βωμός της και έξω από τη Σπάρτη βρισκόταν το άγαλμά της. Σύμφωνα με τη μυθολογία το έστησε εκεί ο Ικάριος, ο πατέρας της Πηνελόπης, γιατί η κόρη του σκέπασε σ` εκείνο το σημείο το πρόσωπό της από ντροπή, επειδή προτίμησε να φύγει από κοντά του, ακολουθώντας τον άνδρα της Οδυσσέα. Μετά τον γάμο του ζεύγους, ο Ικάριος ικέτευε την κόρη του να μείνει με τον άντρα της στη Σπάρτη, αλλά ο τελευταίος της ζήτησε να διαλέξει ανάμεσα στον πατέρα της και σε εκείνον, που θα έφευγε για την Ιθάκη. Η αιδώς ήταν η προσωποποίηση του αισθήματος που ένιωσε η Πηνελόπη.

Η έκφραση αυτή εντοπίζεται σε παραινετικά κυρίως συμφραζόμενα της Ιλιάδας και διατυπώνεται με σκοπό να δημιουργήσει στους πολεμιστές το αίσθημα ότι θα μπορούσαν να στιγματιστούν δημόσια, αν υποχωρήσουν και δεν παραμείνουν πολεμώντας στο πεδίο της μάχης. Επειδή οι ήρωες είναι πάνω απ᾽ όλα άνθρωποι, που προτιμούν τα αγαθά της ειρήνης από τον πόλεμο, χρειάζονται στις κρίσιμες στιγμές την αιδώ, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της μάχιμης περίστασης.

Στην Ιλιάδα του Ομήρου συναντούμε τους ήρωες και των δύο στρατοπέδων, να κυριαρχείται η όλη τους μέριμνα από την αποφυγή της Ντροπής, να μην πράξουν κάτι για το οποίο θα ντρέπονται.

«Γιατί τους κρατούσε η ντροπή και ο φόβος και φωνάζοντας ψύχωναν ο ένας τον άλλο, και προ παντός ο Νέστωρ ο Γερήνιος πάλι, ο φύλακας των Αχαιών… είπε: Φίλοι μου, φανείτε γενναίοι και ντραπείτε τους άλλους» (Ιλιάδα Ραψ. Ο. 657).

Σε άλλο σημείο της Ιλιάδας ο Νέστωρ υποδεικνύει στον Διομήδη ν’ αποφύγει εκείνη τη στιγμή τον Έκτορα, γιατί όλα έδειχναν την θεϊκή υποστήριξη προς αυτόν. Και ο γενναίος Διομήδης μόνο στην ιδέα να χαρακτηρισθεί δειλός, τον πιάνει κρύος ιδρώτας της Αιδούς!

«Καλύτερα να με σκεπάσει η γη παρά να δώσω το δικαίωμα στον Έκτορα να πει πως τον φοβήθηκα κι έφυγα» (Ιλιάδα Ραψ.Θ΄ 146)
Έτσι, στην όγδοη ραψωδία της Ιλιάδας, καθώς οι Τρώες έχουν εισορμήσει απειλητικά στο στρατόπεδο των πανικοβλημένων Αχαιών και ο Έκτορας απειλεί να κάψει τα καράβια τους, ο Αγαμέμνονας επιχειρεί να αναπτερώσει το ηθικό των στρατιωτών του επικρίνοντάς τους (Θ 228-235):

«Ντροπή [αιδώς], Αργείοι, ρεζίληδες, ομορφονιοί! Πού πήγαν οι καυχησιές σας, όταν λέγαμε πως είμαστε πολύ γενναίοι, αυτές που διαλαλούσατε στη Λήμνο, καυχησιάρηδες, την ώρα που τρώγατε κρέατα πολλά βοδιών που έχουν κέρατα ολόρθα, και πίνατε κρατήρες γεμάτους ως επάνω από κρασί, πως ο καθένας σας στον πόλεμο θα σταθεί αντίκρυ σε εκατό και διακόσιους Τρώες. Τώρα δεν μπορούμε να τα βάλουμε ούτε με έναν, τον Έκτορα, που γρήγορα θα κάψει τα καράβια μας με καυτερή φωτιά».

Ο Αίας ο Τελαμώνιος απευθυνόμενος στους Αχαιούς λέει:

«Αγαπητοί μου, φανείτε άνδρες και βάλτε την ντροπή μέσα σας, κι ας ντρέπεστε ο ένας τον άλλον στις σκληρές μάχες. Και μεταξύ των ανδρών που νοιώθουν ντροπή, οι περισσότεροι είναι ζωντανοί παρά σκοτωμένοι, όταν όμως φεύγουν, ούτε δόξα ξεφυτρώνει γι’ αυτούς ούτε καμία προστασία».

(από αριστερά εικονίζονται με τη σειρά: Μενέλαος, Πάρις, Διομήδης, Οδυσσέας, Νέστορας, Αχιλλέας, Αγαμέμνονας)
Εξ άλλου αυτός ο πόλεμος ο Τρωικός ως αιτία είχε και αφορμή την Αιδώ όλων των Αχαιών λόγω της προσβλητικής συμπεριφοράς του Τρώα πρίγκηπα Πάρη.

Στην έκτη ραψωδία της Ιλιάδας ο Έκτορας, υποκινούμενος από το αίσθημα της αιδούς αρνείται να υπακούσει στις φρόνιμες συμβουλές της γυναίκας του Ανδρομάχης, που τον προτρέπει (Ζ 407-439), στο όνομα του παιδιού τους και της συζυγικής τους σχέσης, να μην αντιμετωπίσει τους Αχαιούς και τον Αχιλλέα έξω από τα τείχη της Τροίας αλλά μέσα, πάνω στις επάλξεις του κάστρου μαζί με τους συμπολεμιστές του. Όμως, για τον Έκτορα η υπεράσπιση της πόλης του σημαίνει να θυσιαστεί πολεμώντας γενναία στην εμπροσθοφυλακή της μάχης, έξω από τα τείχη της Τροίας, γιατί μόνον έτσι θα κερδίσει μεγάλη δόξα.

Ο Έκτορας, κατανοώντας τον πόνο της γυναίκας του, υποστηρίζει κατ᾽ αρχάς ότι το συναίσθημα της αιδούς απέναντι στον λαό του, ο οποίος θα μπορούσε να τον θεωρήσει δειλό (κακόν), τον υποχρεώνει να μην υπακούσει στα λόγια της.
Όλα τ᾽ άλλα, λέει στη γυναίκα του, είναι για τους κακούς (Ζ 441-446):

«Κι εγώ, γυναίκα, τα συλλογίζομαι όλα τούτα, μα ντρέπομαι [αἰδέομαι] φοβερά τους Τρώες και τις Τρωαδίτισσες με τα συρτά φορέματα, να γυρέψω να φύγω μακριά από τον πόλεμο σαν δειλός, Ούτε η ψυχή μου το λέει, γιατί έμαθα να είμαι γενναίος και να πολεμώ πάντα μέσα στους πρώτους ανάμεσα στους Τρώες, κερδίζοντας μεγάλη δόξα για τον πατέρα μου και για μένα τον ίδιο».

Το αντίο του Έκτορα στην Ανδρομάχη

Η απουσία της αιδούς συνεπάγεται τη δικαιολογημένη αποδοκιμασία των άλλων, που παίρνει συχνά τη μορφή του θυμού ή της αγανάκτησης και δηλώνεται ως νέμεσις. Η ρηματική ενέργεια της νεμέσεως δηλώνεται με το ρήμα νεμεσσάω< οργίζομαι, θυμώνω>.

Ενώ η αιδώς αποτρέπει κατά κύριο λόγο κάποιον από το να ενεργήσει ανάρμοστα σε μια συγκεκριμένη περίσταση, η νέμεσις τον παροτρύνει να προσβάλει όσους στερούνται την αιδώ. Όταν, αντίθετα, κάποιος αισθάνεται ότι με τις ανάρμοστες πράξεις του ενδέχεται να υποκινήσει την οργή (τη νέμεσιν) των άλλων προς το πρόσωπό του, τότε διαθέτει αξιοπρέπεια, φιλότιμο, αιδώ. Έτσι, η νέμεσις των άλλων προκαλεί την αιδώ.

Η σχέση αιδούς και νεμέσεως είναι συμπληρωματική, γι᾽ αυτό και συχνά στο έπος εμφανίζονται μαζί.
Ο Ποσειδώνας, όπως προηγουμένως ο Αγαμέμνονας, επιχειρεί να δώσει κουράγιο στους πανικοβλημένους Αχαιούς, καλώντας τους να συναισθανθούν αιδώ και νέμεση (Ν 121-124):

{Μόνο βάλτε καθένας σας ντροπή [αιδώ] και φιλότιμο [νέμεση] μέσα σας, γιατί μεγάλη μάχη έχει σηκωθεί κιόλας. Ο βροντόφωνος Έκτορας πολεμά τώρα πια κοντά στα καράβια μας, όλος δύναμη, και έσπασε πόρτες και το μεγάλο σύρτη. }
Το νεοελληνικό «φιλότιμο» στη συγκεκριμένη περίπτωση σημαίνει ότι οι πολεμιστές οφείλουν στις κρίσιμες στιγμές να συναισθάνονται ότι θα κατηγορηθούν δειλοί, αν δεν ανταποκριθούν στις επιταγές της μάχης. Εξάλλου, τη νέμεση των συμπολεμιστών του φοβάται σε μια στιγμή αδυναμίας ο Μενέλαος, όταν, πάνω από το σώμα του νεκρού Πάτροκλου και υπό την άμεση απειλή του Έκτορα, διχάζεται ανάμεσα σε δύο επιλογές (Ρ 91-95):
{Αλίμονο σε μένα, αν αφήσω τα όμορφα όπλα και τον Πάτροκλο, που κείτεται εδώ για τη δική μου την τιμή, φοβούμαι μήπως κανένας από τους Δαναούς, αν τύχει και με δει, θυμώσει [νεμεσήσεται] μαζί μου· αν όμως πάλι, έτσι μόνος που είμαι, πολεμήσω με τον Έκτορα και με τους Τρώες από ντροπή [αἰδεσθείς], μήπως με περικυκλώσουν εμένα τον ένα πολλοί.}

Ο ήρωας καλείται στην προκειμένη περίπτωση να διαλέξει ένα από τα δύο: ή να εγκαταλείψει τα όπλα και το σώμα του Πάτροκλου κινδυνεύοντας να δεχθεί την οργή των συμπολεμιστών του (τη νέμεση)· ή από ντροπή προς τους Αχαιούς (αἰδεσθείς) να μείνει στο πεδίο της μάχης, με κίνδυνο όμως να χάσει τη ζωή του. Η αιδώς κατά κάποιον τρόπο επιδιώκει να ματαιώσει τη νέμεση, η οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση θα μπορούσε να είναι απόλυτα δικαιολογημένη, εφόσον ο νεκρός Πάτροκλος θυσιάστηκε για την τιμή του Μενελάου. Επομένως, η αιδώς δεν αποτελεί μόνο κίνητρο για να εμπλακεί ο πολεμιστής στη μάχη, αλλά είναι και αφορμή υπεράσπισης της τιμής των φίλων του.

Νέμεσις

Επειδή η αιδώς μέσω της νεμέσεως λειτουργεί ανασταλτικά στην ανεξέλεγκτη δράση, συνδυάζεται συχνά με αισθήματα, όπως είναι: η έκπληξη, ο θαυμασμός, ο σεβασμός που εμπνέει τον φόβο προς κάποιον ανώτερο, η συμπάθεια ή ο οίκτος, και ο έλεος, κυρίως προς τους «ξένους» και τους ικέτες, που βρίσκονται σε ανίσχυρη θέση και χρειάζονται βοήθεια.
Η αιδώς αποτρέπει τον ισχυρό (οικοδεσπότη ή ικετευόμενο) από το να βλάψει τον ανυπεράσπιστο (ξένο ή ικέτη του)· διαφορετικά ενδέχεται η αφιλόξενη ή ανελέητη συμπεριφορά του να αποκαλυφθεί δημόσια, υποκινώντας την εκδίκηση των θεών. Ο ικέτης από την άλλη μεριά, προκαλεί τον δυνατό να θεωρήσει, συνειδητοποιώντας την αξιοθρήνητη κατάσταση του άλλου (ξένου ή ικέτη), ότι τα ξένα βάσανα θα μπορούσαν να αφορούν και δικούς του, ή να γίνουν και δικά του. Έτσι, αιδώς και έλεος, στα συμφραζόμενα της ξενίας ή/και της ικεσίας, συνιστούν αφορμές για συναισθητική σύγκλιση ανάμεσα στον ξένο/ικέτη και στον ξενιστή/ικετευόμενο – σχέση που, με τα παρεπόμενα ενδεχόμενα της προσφοράς φαγητού, των δώρων/λύτρων και του ύπνου, αποτελεί μια μορφή φιλότητος.

Στον πόλεμο της Ιλιάδας όλες οι ικετευτικές εκκλήσεις για αιδώ και έλεος των ανυπεράσπιστων ικετών αντιπάλων (που ανήκουν όλοι στην παράταξη των Τρώων) απορρίπτονται, μαζί με τα προσφερόμενα άποινα, από τους ικετευόμενους, οι οποίοι εξοντώνουν τα ανυπεράσπιστα θύματά τους με ανελέητο τρόπο. Στην αρχή του έπους, ενώ όλοι οι Αχαιοί ζητούν από τον Αγαμέμνονα να σεβαστεί (αἰδεῖσθαι, Α 23) τον γέροντα ιερέα Χρύση και τα αμέτρητα λύτρα που προσφέρει για να πάρει πίσω την κόρη του, ο βασιλιάς των Αχαιών διώχνει τον σεβάσμιο γέροντα ικέτη απειλώντας τον με θάνατο.

Στον επίλογο της Ιλιάδας το προηγούμενο αρνητικό σκηνικό αντιστρέφεται. Εξάλλου, η απώλεια της αιδούς και του ελέους εκ μέρους του Αχιλλέα υποκινεί τη λύτρωση του ατιμασμένου νεκρού Έκτορα. Πρώτα ο Απόλλωνας, διαμαρτυρόμενος στους ολυμπίους, κατηγορεί τον Αχιλλέα για τον «αναιδή» και ανελέητο τρόπο με τον οποίο προσβάλλει το σώμα του αντιπάλου του, λέγοντας (Ω 44-45): {Έτσι ο Αχιλλέας την έχασε τη συμπόνια [ἔλεον] μέσα του, και ούτε νιώθει ντροπή [αἰδώς], που πολύ ζημιώνει ή ωφελεί τους ανθρώπους.}

Λίγο μετά, όταν ο Πρίαμος ικετεύει τον Αχιλλέα να του επιστρέψει τον μονάκριβο, νεκρό του γιο, τον καλεί να σεβαστεί τους θεούς αλλά και, φέρνοντας στη θύμησή του τον δικό του πατέρα Πηλέα, να λυπηθεί τον γέροντα βασιλιά (Ω 503-506): {Όμως σεβάσου [αἰδεῖο] τους θεούς, Αχιλλέα· θυμήσου τον πατέρα σου και λυπήσου [ἐλέησον] εμένα· εγώ είμαι πιο αξιολύπητος [ἐλεεινότερος]· βάσταξα πράγματα, που κανένας άλλος θνητός πάνω στη γη δεν τα βάσταξε ως τώρα, να φέρω στο στόμα μου τα χέρια του ανθρώπου που σκότωσε τα παιδιά μου.}

Ο Πρίαμος ικέτης στην σκηνή του Αχιλλέα

Γενικότερα, η αιδώς συντηρεί κάθε είδους φιλότητα (κοινωνική, ακόμη και ερωτική). Η έλλειψη της αιδούς οδηγεί κάποιο πρόσωπο στην ύβρη αλαζονική συμπεριφορά, που, καθώς υπερβαίνει τα επιτρεπτά όρια, προσβάλλει την τιμή των άλλων.

Η αιδώς είναι μια πολύπλευρη ηθική έννοια που νοείται ως αίσθημα ντροπής, ως αίσθημα προφύλαξης της τιμής του ατόμου μέσα από τον σεβασμό για τον εαυτό του, και ως σεβασμός προς τους άλλους ανθρώπους. Η αιδώς ήταν ένας εσωτερικός μηχανισμός που συγκρατούσε τον άνθρωπο ώστε να μην κάνει το κακό, προκαλούσε συναισθήματα φόβου και ντροπής μπροστά στην προοπτική να κάνει κάτι σε βάρος των άλλων.

Το άτομο συναισθανόμενο ντροπή για τις πράξεις του, που παρεκκλίνουν από τα κοινωνικώς αποδεκτά πρότυπα, διαφυλάττει την τιμή και την αξιοπρέπειά του, ενώ παράλληλα εκφράζει μέσω αυτού του αισθήματος και το σεβασμό για τους συνανθρώπους του. Ο σεβασμός προς τους άλλους σημαίνει τόσο την εκτίμηση για τη γνώμη που σχηματίζει ο άλλος άνθρωπος, όσο και την αποφυγή προσβολής ή ενόχλησης του άλλου.

Αιδώς – θα λέγαμε τελικά – είναι η ηθική συνείδηση και το ηθικό συναίσθημα, είναι η κυρίαρχη τιμωρός δύναμη όλων των γενναίων ανδρών.

Ένας πανάρχαιος άγραφος Νόμος των Ελλήνων, στον οποίον πειθαρχούσαν αγογγύστως όλοι εκείνοι που ένοιωθαν υπεύθυνα άτομα, υπεύθυνοι ηγέτες, άξιοι προς μίμηση.

Η έρευνα έγινε από την Γιώβη Βασιλική – Πληροφορίες και αποσπάσματα για να πραγματοποιηθεί το άρθρο συλλέχθηκαν από: Λ. Πόλκας (Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας & Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών)-Κωνσταντίνος Μάντης-Α. Μπαγιόνας-Πολύβιος Μαργιάς-Live-Pedia

mythiki-anazitisi

thesecretrealtruth



Μην αφησετε την Πληροφορια να σας ξεπερασει

Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice

  • 1 Month Subscription
    3 Month Subscription
    6 Month Subscription
    Year Subscription

Από Κατοχικά Νέα

"Το katohika.gr δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε ταυτίζεται με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το katohika.gr , ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς χώρους." Η συντακτική ομάδα των κατοχικών νέων φέρνει όλη την εναλλακτική είδηση προς ξεσκαρτάρισμα απο τους ερευνητές αναγνώστες της! Ειτε ειναι Ψεμα ειτε ειναι αληθεια !Έχουμε συγκεκριμένη θέση απέναντι στην υπεροντοτητα πληροφορίας και γνωρίζουμε ότι μόνο με την διαδικασία της μη δογματικής αλήθειας μπορείς να ακολουθήσεις τα χνάρια της πραγματικής αλήθειας! Εδώ λοιπόν θα βρειτε ότι θέλει το πεδίο να μας κάνει να ασχοληθούμε ...αλλά θα βρείτε και πολλούς πλέον που κατανόησαν και την πληροφορία του πεδιου την κάνουν κομματάκια! Είμαστε ομάδα έρευνας και αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μαζί μας καμία ταμπέλα που θα μας απομακρύνει από το φως της αλήθειας ! Το Κατοχικά Νέα λοιπόν δεν είναι μια ειδησεογραφική σελίδα αλλά μια σελίδα έρευνας και κριτικής όλων των στοιχείων της καθημερινότητας ! Το Κατοχικά Νέα είναι ο χώρος όπου οι ελεύθεροι ερευνητές χρησιμοποιούν τον τοίχο αναδημοσιεύσεως σαν αποθήκη στοιχείων σε πολύ μεγαλύτερη έρευνα από ότι το φανερό έτσι ώστε μόνοι τους να καταλήξουν στο τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα και τι κρυβεται πισω απο καθε πληροφορια που αλλοι δεν μπορουν να δουν! Χωρίς να αναγκαστούν να δεχθούν δογματικές και μασημενες αλήθειες από κανέναν άλλο πάρα μόνο από την προσωπική τους κρίση!

5 σχόλια στο “Η έλλειψη της αιδούς οδηγεί κάποιο πρόσωπο στην ύβρη αλαζονική συμπεριφορά που προσβάλλει την τιμή των άλλων. Ένας πανάρχαιος άγραφος Νόμος των Ελλήνων …”
  1. ΟΤΙ ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΟ ΠΙΟ ΑΛΗΘΙΝΟ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΧΩ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΣΤΑ ΚΑΤΟΧΙΚΑ ΝΕΑ. ΕΥΓΕ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ ΠΑΝΩ Σ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΛΗΘΙΝΟ ΚΑΙ ΜΕ ΟΥΣΙΑ ΑΡΘΡΟ.
    ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΣΕΡΝΟΥΝ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΑΔΑΕΙΣ ΨΗΦΟΦΟΡΟΥΣ,
    ΟΙ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΤΕΣ ΣΕΡΝΟΥΝ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΑΔΑΕΙΣ ΟΠΑΔΟΥΣ,
    ΟΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΙ ΤΑΓΟΙ ΜΑΝΤΡΩΝΟΥΝ ΑΔΑΕΙΣ ΠΙΣΤΟΥΣ,
    ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΙΤΕΣ ΤΟΚΟΓΛΥΦΟΙ, ΕΓΚΛΩΒΙΖΟΥΝ ΣΤΗΝ ΥΛΗ ΔΑΝΕΙΣΜΕΝΟΥΣ ΣΚΛΑΒΟΥΣ ΜΙΑΣ ΔΑΝΕΙΚΗΣ ΣΚΛΑΒΩΜΕΝΗΣ ΖΩΗΣ,
    ΟΙ ΔΙΚΑΣΤΕΣ ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΣΤΑ ΔΕΣΜΩΤΗΡΙΑ ΑΘΩΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ,
    ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ ΧΕΙΡΑΓΩΓΟΥΝ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΥΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ.
    ΟΙ ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΚΟΛΑΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΤΕΣ,
    ΕΝΩ ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ, ΕΧΟΥΝ ΦΙΛΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΨΥΧΙΚΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ.
    ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΠΕΦΤΟΥΝ ΣΚΟΡΠΑΝΕ ΕΞΑΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΚΙ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΝΟΜΑΤΑ,
    ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΠΕΦΤΟΥΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΞΑΝΑΠΕΦΤΟΥΝ.
    ΔΙΕΡΩΤΩΜΑΙ ΛΟΙΠΟΝ, ΠΛΗΝ ΤΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ,
    ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΠΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΟΥΝ
    ΔΙΑΙΡΟΥΝ ΚΑΙ ΔΙΧΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΑΔΙΚΟΥΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΟ, ΤΙ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ; ΚΑΙ ΤΙ ΑΛΛΑΞΕ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ; ΤΙΠΟΤΑ.
    Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΟΜΩΣ ΚΑΙ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΔΥΟ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΠΕΣΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΣΟΥΝ ΠΟΤΕ.
    Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΠΕΣΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΣΕΙ ΠΟΤΕ, ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΜΙΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΙΔΕΑ ΚΑΙ ΖΩΝΤΑΝΗ ΑΕΝΑΗ ΟΝΤΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΚΟΣΜΕΙ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ.
    ΑΡΑ ΛΟΙΠΟΝ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΦΙΛΟΤΙΜΟ ΛΑΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ ΤΟΠΟ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΟΥΝ, ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΑΝΔΡΕΣ ΓΕΝΝΑΙΟΙ, ΣΟΦΟΙ ΕΝΑΡΕΤΟΙ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑ.
    ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΛΟΙΠΟΝ ΑΡΚΕΤΕΣ ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΛΟΓΟΜΥΓΕΣ, ΠΟΥ ΤΑΡΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΗΡΕΜΙΑ ΤΟΥ ΓΑΙΔΟΥΡΙΝΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ ΠΟΥ ΤΑΙΖΕΙ ΜΕ ΣΑΝΟ ΤΑ ΓΑΙΔΟΥΡΑΚΙΑ ΤΟΥ.
    ΑΝ Ο ΔΗΘΕΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΟΣ ΛΑΟΣ, ΣΑΣ ΘΕΛΕΙ ΚΑΧΕΚΤΙΚΑ ΚΑΙ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΜΕΝΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΓΑΙΔΟΥΡΑΚΙΑ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ, ΦΟΡΤΩΜΕΝΑ ΜΕ ΑΧΡΗΣΤΗ ΥΛΗ ΚΑΙ ΔΑΝΕΙΑ, ΕΣΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΤΑΤΡΑΠΕΙΤΕ ΣΕ ΑΦΗΝΙΑΣΜΕΝΟΥΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΘΕΣΣΑΛΙΚΟΥΣ ΙΠΠΟΥΣ ΣΑΝ ΤΟΝ ΒΟΥΚΕΦΑΛΑ ΠΟΥ ΚΑΛΠΑΖΟΥΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ, ΔΗΛΑΔΗ ΤΟΥ ΕΞΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΒΑΡΒΑΡΩΝ.
    ΤΑΔΕ ΕΦΗ ΗΛΙΑΣ.

  2. Μπράβο… Στοχευμενο αρθρο…. αιδως…. ετσι ακριβως… η γεναιοτητα συμβαδιζει με τη γεναιοτητα… η νομιμη βια… αντιδραση λαου.. απαιτει ηγετη που να εκφραζει και να δοχετευει την θεληση του λαου… προς οφελος διαφορετικα θα οδηγηθει οπως το κοπαδι των δαιμωνισμεν θυμωμενων χοιρων στο γκρεμο… η εγκληματικοτητα απο την επανασταση ηρωισμο και νομιμοτητα χωριζεται απο μια λεπτη δυσδιακριτη γραμμη… εαν δε επεμβει στα γεγονοτα ο θεος ωστε να πλησιασουμε αυτον με την αιδω… τοτε θα επικρατησει αναρχη βια.. οι αναγωγοι… δηλαδη χωρις σεβας σε θεσμους.. γιατι απλα βαφτισαν θεσμους τους εγκληματιες οικονομικους δολοφωνους… καποτε στην αφρικη πηαν ελεφαντες πιτσιρικια και τα αλλαξαν διαμονη χωρις ενηλικες και επομένως το παραδειγμα την αιδω.. εγινε της κακομοιρας.. συμπερολιφορα τελειως καταστροφική.. παρατηρηστε τους ανθρωπους διπλασας… ολα δειχνουν οτι θα γινει κατι πολυ κακο.. ανα πασα στιγμη και δεν θα ελενχεται.. τυφλη βια σε οποιον ατυχο βρεθει στην πορεια του οποιου τρελαμενου.. δικαιως η αδικως.η οργη.. ψαχνει διαφυγη.. ο θεος να φυλαξει απο κακη στιγμή… οι συνελληνες αποκτοινονονται… ολα τα σημαδια δείχνουν..μη ελεχομενες καταστασεις. πραοτητα ταπεινωτητα και μεγαλη υπομονη… των αγιων… οι κακοι θα γινουν χειροτεροι και οι καλοι ποιο πολυ στωμεν καλως… οχι στο θυμο στην κακη αιδω… θυμος εν χριστο στην αμαρτια και κακια φευγεται αυτης… αφηστε να σας προσπερασει… μη ανταποδιδεται.. στο κακο.. ο Θεός θα κανονισει για την οποια μας δικαιωση.. η οποια παντα κρυβεται στον αληθινο του λογο… τα ψεμματα η κακια η ψευτια. μας καθε ειδους διαολια… στην εποχη του αντιχριστου πνευματος.. νικιεται απο τις συμβουλές του Δασκαλου του Κυριου μας Ιησου Χριστου του Θεού αναμεσα μας.εχουμε τις γραφες και τον παισιο… να διαβουμε το σκοταδι το δαιμονικο και να αντικρησουμε τη λιακαδα τη θεικη που θα ζησει ο λυκος κρυπροχριστιανος με το αρνι.. θα κυματιζει ο δικεφαλος οσταυρος στον τρουλο υης αγιας σοφιας και θα τρωμε με ασημενια κουταλια.. δυο θα ειναι η ταξεις του λαου οι πλουσιοι και οι πολυ πλουσιοι… μια η πιστη…και μια αιδω.. της αγαπης στο συνανθρωπο.. προσοχη αυτη ειναι η μεγαλύτερη εντολη.η σωστη οχι η διεστραμενη που βαφτιζουν ανθρωπισμο τον εποικισμο εξισλαμισμο.. των θεσμων που δεν ειναι θεσμοι..μασωνοτυφλοι πεφωτισμενοι που δεν βλεπουν την τυφλα τους κι οδηγουν στο χαος… και στην καταστροφή.. ολοι νηστεια μετανοια εκομολογηση και κοινωνια το πασχα.. μετα… Αρμαγεδων.. ετχεται ο Απολυων.. κι οποιος δεν σημαδευτει με το αιμα του αρνιου του σταυρου.. δε θα αξιωθει της προστασιας απο την ρομφαια του απεσταλμενου να εξαλοιψει τον ανθρωπο.καλη μετανοια καλη ανασταση συνελοινες… εις την πολιν.

  3. τι ΑΙΔΩΣ και 10 αυγα ΤΟΥΡΚΙΑΣ
    εχει εξαληφθει αυτη η λεξη
    ο ενας κοιταει να ΜΑΜΗΣΕΙ τον αλλον
    ουτε ΤΣΙΠΑ ουτε ντροπη υπαρχει
    εχει ΚΑΤΑΠΕΣΕΙ η κοινωνικη συνοχη
    ενα 20% εχει καποιες αξιες/
    Μαλλον ΔΕΝ ΠΙΑΣΑΜΕ ΠΑΤΟ.

    να φαμε το σκ@τ@ με το κουταλι!!

  4. ΚΑΙ να ρωτήσω εγώ κάτι, εγώ που βρίζω όλες της παρασιτικές οντότητες του φεγγαριού? Δεν είναι θεοί με την αληθή έννοια ΘΕΟΝ, αφού θεοί αυτοί που τρέχουν γρήγορα προστατεύουν και δημιουργούν ζωή. Οι οντότητες του φεγγαριού ναι μεν δημιουργούν αλλά δημιουργούν για να καταστρέψουν και δεν προστατεύουν. Αντιθέτως παρουσιάζονται σαν βοσκοί στην αναζήτηση προβάτων η δούλων. Θέλω την άποψη σας.
    Διότι πιστεύω ότι οι θεοί του φεγγαριού δεν πληρούν της προδιαγραφές στο να είναι θεοί, ναι μεν είναι πνεύματα δυνατά αλλά χαμηλών κραδασμών που λειτουργούν παρασιτικά στην δημιουργία και δεν διαθέτουν όλα τα χαρακτηριστικά έτσι ώστε να αξίζουν τον σεβασμό μου. ΠΧ ο Κρόνος ούτε ένα ναό δεν είχε, σήμερα κάθε 10 μέτρα αφού έχουν αποπλανήσει όλο το κόσμο, τον Κρόνο προσκυνανε. Εγω αυτό δεν μπορώ να το δεχτώ αλλά και επειδή σέβομαι τους άλλους τριγύρω μου (*οικογένεια), προσπαθώ να τους πω το τι τρέχει αλλά λόγο ηλικίας τους, λογο ότι δεν τέλειωσαν ποτέ κάποιο σχολείο δεν σκαμπάζουν και θλίβομαι, αναθεματίζω αυτές της οντότητες του φεγγαριού. Η πλάνη της εκκλησίας εχει ριζωθεί στους ανθρώπους και δεν μπορείς να τους κατηγορήσεις για αυτό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

elGreek