Σήμερα 21 Δεκεμβρίου και ώρα Ελλάδος 18:28, θα συμβεί το Χειμερινό ηλιοστάσιο. Οπότε τυπικά (αστρονομικά) ξεκινά ο χειμώνας.
Τα ηλιοστάσια και οι ισημερίες σηματοδοτούν τις τέσσερις εποχές του χρόνου.
Ηλιοστάσιο ονομάζεται η χρονική στιγμή κατά την οποία ο άξονας της Γης εμφανίζεται στραμμένος όσο περισσότερο μακριά από τον Ήλιο.
Η ημέρα του Χειμερινού ηλιοστασίου είναι η μικρότερη μέρα του έτους για όλες τις περιοχές της γης εκτός από τους Τροπικούς.
Η λέξη προέρχεται από το «ήλιος» και το «στέκομαι»/«στάση» επειδή κοντά στα ηλιοστάσια (λίγες ημέρες πριν ή μετά) ο Ήλιος φαίνεται να επιβραδύνει τη φαινομενική κίνησή του προς τα βόρεια ή προς τα νότια (κίνηση στην απόκλιση), μέχρι που την ημέρα του ηλιοστασίου αυτή η κίνηση μηδενίζεται και αντιστρέφεται.
Ο Βενετσιάνος συνθέτης και βιολονίστας, Αντόνιο Λούτσιο Βιβάλντι (Antonio Lucio Vivaldi) (1678 – 1741) με το προσωνύμιο «Ο κόκκινος παπάς» (il Prete Rosso), θεωρείται ένας από τους στυλοβάτες της Δυτικής Μουσικής.
Το μεγάλο του ενδιαφέρον για τη μουσική επισκίασε την άλλη του ιδιότητα, αυτή του ιερωμένου, για την οποία ο ίδιος δεν έδειξε ιδιαίτερο ζήλο να τιμήσει. Έφυγε από τη ζωή πάμπτωχος και λίγο μετά το θάνατό του ξεχάστηκε.
Από την αφάνεια τον ανέσυρε πολύ αργότερα ο Μέντελσον, όταν ερευνούσε το έργο του Μπαχ, ο οποίος θαύμαζε απεριόριστα τον Βιβάλντι. Ουσιαστικά, όμως, ο Βιβάλντι ανακαλύφθηκε τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα και σήμερα θεωρείται ως ο δημοφιλέστερος της κλασικής μουσικής μπαρόκ.
Η Τέχνη του Μπαρόκ εμφανίζεται πρώτα στην Ιταλία, γενέτειρα του Βιβάλντι. Με τη μουσική του επηρέασε πλήθος συνθετών τόσο της γενιάς του, μεταξύ των οποίων, τους Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν, όσο και τους μετέπειτα.
Στα πιο γνωστά έργα του περιλαμβάνονται οι περίφημες “Τέσσερις Εποχές”
Σε ό,τι αφορά στο επιστημονικό επίπεδο που πλαισιώνει τις «Τέσσερις εποχές», η εποχή αυτή βρίσκεται κάτω από τις ανακαλύψεις και διατυπώσεις μεγάλων επιστημόνων όπως του Κοπέρνικου (ηλιοκεντρική θεωρία, την άποψη δηλαδή ότι η Γη και τα άλλα σώματα του Ηλιακού Συστήματος περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο), τον οποίο διαδέχτηκε ο Κέπλερ (3 νόμοι Κέπλερ: Νόμος των ελλειπτικών τροχιών, Νόμος των ίσων εμβαδών, Νόμος των περιόδων), επίσης του Γαλιλαίου (υποστήριξη θεωριών Κοπέρνικου για ηλιοκεντρικό σύστημα κάτι που ερχόταν σε αντίθεση με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία) και του Νεύτωνα (νόμοι των κινήσεων και της παγκόσμιας έλξης).
Οι “Τέσσερις Εποχές” γράφτηκαν ως κοντσέρτο για σόλο βιολί και ορχήστρα εγχόρδων. Ο υπότιτλος που έδωσε στο έργο αυτό ο ίδιος ο Βιβάλντι ήταν: «Διαγωνισμός ανάμεσα στην Αρμονία και την Επινόηση».
Τα τέσσερα πρώτα κοντσέρτα της συλλογής, καθένα από τα οποία αποτελείται από τρία μέρη, περιγράφουν διαδοχικά τις εποχές του έτους αρχίζοντας από την άνοιξη.
Ο Βιβάλντι έγραψε για κάθε εποχή ένα μικρό ποίημα το οποίο προτάσσει σε καθένα από τα τέσσερα κοντσέρτα.
Οι στίχοι τους σημειώνονται και μέσα στην παρτιτούρα, στα σημεία εκείνα όπου ο βενετσιάνος συνθέτης επιχειρεί να αναπαραστήσει ηχητικά τις εικόνες που μας υποβάλλουν τα ποιήματα αυτά.
Ανήκουν στα έργα προγραμματικής μουσικής, όπου ο συνθέτης προσπαθεί, μέσω των ηχοχρωμάτων των οργάνων της ορχήστρας, να μας πει μια ιστορία, ή να μας «ζωγραφίσει» μουσικά μια εικόνα, ή να μας αποδώσει ένα ποίημα, μια ιδέα, κ.τ.λ.
Κάθε κοντσέρτο αποτελείται από τρία μέρη. Εστιάζοντας κανείς σε αυτή την πλευρά του έργου, μπορεί να πει ότι ο Βιβάλντι πρόκειται για έναν από τους πρωτοπόρους στον τομέα αυτόν της μουσικής, αφού αξιοποίησε στο έπακρο τις δυνατότητες που του προσέφερε, για να μας χαρίσει ένα έργο τέχνης σπάνιας ομορφιάς και μουσικότητας.
Χειμώνας
Η αρχή του 1ου μέρους, allegro non molto (όχι πολύ γρήγορο)
Οι άνθρωποι τουρτουρίζουν απ’ το κρύο
φυσά ένας παγωμένος αέρας
ο κόσμος βαδίζει βιαστικά χτυπώντας τα πόδια στη γη
το κρύο δυναμώνει, τα δόντια αρχίζουν να τρίζουν.
Η αρχή του 1ου μέρους υποβάλλει το παγωμένο χιόνι και το παγερό κρύο. Όταν αρχίζει ο σολίστ, ακούγεται σαν τον παγερό άνεμο ενώ το τρέμολο των εγχόρδων απεικονίζει ανθρώπους που τρέμουν απ’ το κρύο και χτυπούν τα πόδια στη γη για να ζεσταθούν. Το κρύο τους διαπερνά και περπατούν βιαστικά αναζητώντας μια ζεστή γωνιά. Οι χορδές του βιολιού αποκτούν τώρα τόση δύναμη, ώστε είναι σχεδόν αδύνατο να μην ακούσει κανείς το τρίξιμο των δοντιών, το οποίο ποτέ ίσως δεν υπήρξε μελωδικότερο. Ο χειμώνας έχει έρθει για τα καλά και το μόνο που μπορούν να κάνουν τα πλάσματα της φύσης, μαζί και ο άνθρωπος είναι να υπομένουν καρτερικά την παγωνιά, αναζητώντας ένα ζεστό καταφύγιο.
Οι μουσικές των Βιβάλντι, Μότσαρτ, Τσαϊκόφσκι και Κορέλλι συμπεριλαμβάνονται από τον Αλφρέντ Τοματίς στις θεωρίες του περί επιδράσεων της μουσικής στην ανθρώπινη συμπεριφορά και χρησιμοποιούνται στη μουσικοθεραπεία.
Καλό Χειμώνα
Filarianna
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice