217 άνθρωποι νεκροί σε 10 ημέρες σε δύο αεροπορικά δυστυχήματα
Οι ανήσυχοι ιπτάμενοι των αεροπορικών εταιρειών μπορεί κάλλιστα να θυμούνται το 2024 ως τη χρονιά που επιβεβαιώθηκαν οι χειρότεροι φόβοι τους για την ασφάλεια των αεροπορικών ταξιδιών, καθώς μια σειρά πρωτοφανών και σε ορισμένες περιπτώσεις θανατηφόρων περιστατικών αεροπλάνων πρωτοστάτησαν στα πρωτοσέλιδα.
Τέσσερα ξεχωριστά περιστατικά την περασμένη εβδομάδα, σε αεροσκάφη της Νότιας Κορέας, του Καναδά, των ΗΠΑ και του Αζερμπαϊτζάν, προκάλεσαν αυτές τις ανησυχίες κατά τη διάρκεια της πολυάσχολης περιόδου των εορτών. Ωστόσο, οι στατιστικές δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου ή τραυματισμού σε μια εμπορική πτήση παραμένει εξαιρετικά χαμηλός.
Το τελευταίο περιστατικό συνέβη την Κυριακή στη Νότια Κορέα όταν ένα επιβατικό αεροσκάφος Boeing πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Muan, σκοτώνοντας 179 ανθρώπους, στη πιο θανατηφόρα αεροπορική καταστροφή στη χώρα από το 1997. Το αεροπλάνο φάνηκε σε βίντεο να γλιστράει με την κοιλιά του με μεγάλη ταχύτητα στο διάδρομο, να χτυπά ένα ανάχωμα και να εκρήγνυται.
Δεν είναι ακόμη σαφές τι προκάλεσε τη συντριβή, αν και οι ειδικοί είπαν στο CNN ότι το υπόστρωμα του αεροπλάνου -συγκεκριμένα, οι τροχοί που χρησιμοποιούνται για την απογείωση και την προσγείωση- φάνηκε να μην είχαν αναπτυχθεί πλήρως πριν ακουμπήσει στην άσφαλτο.
Πόσο φυσικής προέλευσης είναι άραγε όλα αυτά τα περιστατικά που καταλήγουν να διαβάζονται ως αποστολές τρομοκράτησης του κόσμου που θέλει να ταξιδεύει με τα αεροπλάνα;
Γιατί τι άλλο μήνυμα εκτός από ακριβώς αυτό στέλνουν στους πολίτες-ταξιδιώτες;
Και όταν κάποτε στο μέλλον δημοσιευθούν οι σχετικές αναλύσεις και συμπεράσματα για τα αίτια του δυστυχήματος ποιος μας διαβεβαιώνει ότι αποκαλύπτουν τα πραγματικά αίτια της συντριβής;
Οι αρχές της Νότιας Κορέας διερευνούν την αιτία της καταστροφής με τη βοήθεια ερευνητών από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σε μια δήλωση της Κυριακής στο X, η Boeing εξέφρασε τα «θερμά της συλλυπητήρια στις οικογένειες που έχασαν αγαπημένα πρόσωπα» και δήλωσε ότι είναι έτοιμη να υποστηρίξει την Jeju Air.
Το δυστύχημα σημειώθηκε αφότου 38 άνθρωποι σκοτώθηκαν την ημέρα των Χριστουγέννων όταν μια πτήση της Azerbaijan Airlines συνετρίβη μετά την είσοδο στον ρωσικό εναέριο χώρο στο Grozny της Chechnya. Δεν έχει επιβεβαιωθεί τι κρύβεται πίσω από το περιστατικό, αλλά ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ilham Aliyev κατηγόρησε τη Ρωσία ότι κατά λάθος κατέρριψε το αεροσκάφος.
Ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin «ζήτησε συγγνώμη για το γεγονός ότι το τραγικό περιστατικό συνέβη στον ρωσικό εναέριο χώρο» σε τηλεφωνική επικοινωνία του με τον Aliyev την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με δήλωση του Κρεμλίνου, αλλά δεν ανέλαβε την ευθύνη.
Επίσης, το βράδυ του περασμένου Σαββάτου, μια πτήση της Air Canada Express ανέφερε ένα μη θανατηφόρο ατύχημα. Η πτήση, η οποία εκτελείτο από τη συνεργαζόμενη PAL Airlines και μετέφερε 73 επιβάτες, «είχε υποψία προβλήματος με τον εξοπλισμό προσγείωσης» μετά την άφιξη στο διεθνές αεροδρόμιο Halifax Stanfield στη Νέα Σκωτία, αν και δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί, σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία.
Τέλος, την περασμένη Παρασκευή αεροπλάνο της Key Lime Air έλαβε επείγουσα εντολή από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του αεροδρομίου του Λος Άντζελες να σταματήσει καθώς απογειωνόταν ένα αεροσκάφος της Delta. Κανείς δεν τραυματίστηκε. Όμως τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά, καθώς κατά τη διάρκεια βίντεο ακούγεται ένας από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να φωνάζει «σταμάτα, σταμάτα, σταμάτα!». Έτσι αποφεύχθηκε μία τραγωδία όμοια με το δυστύχημα με τους 583 νεκρούς στην Τενερίφη το 1977, λίγες ώρες πριν να μπει το 2025.
Αυτά τα περιστατικά έκλεισαν μια χρονιά που ήταν λιγότερο από κολακευτική για τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών, ιδιαίτερα για την πολιορκημένη εταιρεία τζετ Boeing, η οποία έχει αντιμετωπίσει έντονη κριτική για την ποιότητα των προϊόντων της.
Τον Ιανουάριο, ανατινάχθηκε μια πόρτα σε μια πτήση της Alaska Airlines, αφήνοντας μια ανοιχτή τρύπα στο πλάι της ατράκτου ενός Boeing 737 Max. Κανένας επιβάτης δεν πέθανε, αλλά το περιστατικό ακολούθησε δύο θανατηφόρα ατυχήματα του 737 Max τα τελευταία χρόνια —ένα το 2018 και ένα άλλο το 2019— που προκάλεσαν μια 20μηνη καθήλωση του συγκεκριμένου μοντέλου αεροσκαφών παγκοσμίως.
Και δεν ήταν μόνο τα γεγονότα στον αέρα που κλόνισαν την εμπιστοσύνη, αλλά και αναφορές στο έδαφος. Το αμερικανικό Κογκρέσο άκουσε από δώδεκα πληροφοριοδότες καταγγελίες για θέματα ασφάλειας στην Boeing, που είπαν ιστορίες για αμφισβητήσιμα εξαρτήματα και «ελαττωματικά αεροπλάνα».
Ωστόσο, δυστυχήματα ή ατυχήματα στις εκατοντάδες χιλιάδες εμπορικές πτήσεις που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο είναι εξαιρετικά απίθανο να συμβούν, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, της εμπορικής ένωσης των αεροπορικών εταιρειών του κόσμου.
Το 2023 καταγράφηκαν 30 τέτοια, το πιο πρόσφατο έτος για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία ολόκληρου έτους, που αντιστοιχούν σε κίνδυνο ατυχήματος για κάθε 1,26 πτήση στα εκατομμύρια συνολικά πτήσεις, λέει η IATA. Αυτό το ποσοστό είναι ακόμα χαμηλότερο από τον ίδιο κίνδυνο το προηγούμενο έτος, με μία στις 770.000 πτήσεις να αναφέρει κάποιο ατύχημα.
«Είσαι σε μεγαλύτερο κίνδυνο… να οδηγείς στο αεροδρόμιο παρά να πετάς με αεροσκάφος», είπε στο CNN ο Anthony Brickhouse, καθηγητής ασφάλειας της αεροπορίας στο Embry-Riddle Aeronautical University στη Φλόριντα. «Σε ορισμένα μέρη του κόσμου, είστε… λιγότερο ασφαλείς σε κυλιόμενες σκάλες από όσο πετάτε με αεροσκάφος». «Όταν συμβαίνουν ατυχήματα, προφανώς τραβάνε την προσοχή όλων, αλλά νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό για όλους να (κάνουν ένα) βήμα πίσω και να αφήσουν τους ερευνητές να κάνουν τη δουλειά τους», πρόσθεσε.
Και όσον αφορά τις ΗΠΑ, από τότε που ένα αεροσκάφος συνετρίβη στο Buffalo της Νέας Υόρκης τον Ιανουάριο του 2009, σκοτώνοντας 49 επιβαίνοντες και έναν στο έδαφος, μόνο πέντε άλλοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε δυστυχήματα σε προγραμματισμένες εμπορικές πτήσεις εντός της επικράτειας της.
Την ίδια στιγμή πάντως, άλλα είδη πτήσεων δείχνουν να μην είναι τόσο ασφαλής. Σχεδόν 300 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους από το 2009 ενώ ταξίδευαν αεροπορικώς κατ’ απαίτηση, όπως με ιδιωτικά τζετ. Και σχεδόν 5.500 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στη γενική αεροπορία, συνήθως με μικρά αεροπλάνα που συχνά λειτουργούν από ερασιτέχνες πιλότους.
Μια μελέτη για την ασφάλεια των αεροπορικών εταιρειών που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο και συντάχθηκε από τον Arnold Barnett, καθηγητή στατιστικών στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης, διαπίστωσε ότι μεταξύ 2018 και 2022, ο παγκόσμιος κίνδυνος θανάτου ανά επιβίβαση ήταν ένας στα 13,7 εκατομμύρια.
Με άλλα λόγια, αν διαλέξατε μια πτήση τυχαία και επιβιβαζόσασταν σε αυτό το χρονικό διάστημα, η πιθανότητα να πεθάνετε σε αεροπορικό δυστύχημα ή τρομοκρατική ενέργεια πλησίαζε τη μία στα 14 εκατομμύρια.
Ωστόσο, ένα ισχυρό ιστορικό ασφάλειας στο παρελθόν δεν εγγυάται το ίδιο για το μέλλον, και οι ιπτάμενοι μπορεί να έχουν νέες ανησυχίες δεδομένης της πρόσφατης εκτίναξης του αριθμού θανατηφόρων δυστυχημάτων. Η απώλεια περισσότερων από 200 ζωών μόνο τις τελευταίες ημέρες θα ωθήσει τον αριθμό των θανάτων που προκλήθηκαν από εμπορικά αεροπορικά ατυχήματα πολύ πάνω από τους 72 που καταγράφηκε από την IATA το 2023.
Ο Γενικός Διευθυντής της υπηρεσίας, Willie Walsh, δήλωσε στην πιο πρόσφατη ετήσια έκθεση ασφάλειας της ένωσης της βιομηχανίας, που δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο, ότι οι επιδόσεις ασφάλειας του 2023 «συνεχίζουν να αποδεικνύουν ότι οι αεροπορικές πτήσεις είναι ο ασφαλέστερος τρόπος μεταφοράς».
Ωστόσο, είπε ότι «δεν μπορούμε ποτέ να θεωρήσουμε την ασφάλεια δεδομένη» και ότι «δύο δυστυχήματα τον πρώτο μήνα του 2024 δείχνουν ότι, ακόμα κι αν οι αερομεταφορές είναι από τις πιο ασφαλείς δραστηριότητες που μπορεί να κάνει κάποιος, υπάρχει πάντα περιθώριο βελτίωσης».
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice