Με πολύ σοβαρό πλήγμα απειλεί την παγκόσμια οικονομία η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης κατά πλοίων. Εκφράζονται φόβοι για ανατιμήσεις σε προϊόντα και άνοδο του πληθωρισμού.
Υπερδιπλασιάστηκαν οι τιμές των ναύλων
«Αυτό προκαλεί εξαιρετική αναταραχή επειδή έχουμε σχεδόν το 20% του παγκόσμιου εμπορίου που διέρχεται μέσω του στενού Bab al-Mandab (στην Ερυθρά Θάλασσα)», δήλωσε στο Reuters από το Νταβός ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Βίνσεντ Κλερκ. Και συνέχισε: «Είναι μια από τις πιο σημαντικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου και των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού και έχει μπλοκαριστεί αυτή την στιγμή».
Οι τιμές των ναύλων έχουν υπερδιπλασιαστεί από τις αρχές Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τον παγκόσμιο δείκτη της εταιρείας ναυτιλιακών συμβούλων Drewry. Τραπεζικά στελέχη έχουν δηλώσει ότι ανησυχούν πώς η κρίση μπορεί να δημιουργήσει πληθωριστικές πιέσεις που θα μπορούσαν τελικά να καθυστερήσουν ή να αντιστρέψουν τις μειώσεις των επιτοκίων.
Η Ιταλία θέλει τα άλλα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να συμφωνήσουν την επόμενη εβδομάδα να δημιουργήσουν μια αποστολή της ΕΕ για την ασφάλεια στη θάλασσα, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει το συντομότερο δυνατό, δήλωσε την Τετάρτη ο Ιταλός υπουργός Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι.
Τρεις μεγάλες ιαπωνικές ναυτικές εταιρείες ανακοίνωσαν ότι σταματούν τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων των Χούθι σε πλοία που διέρχονται από τον ζωτικής σημασίας υδάτινο διάδρομο.
Ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων μεγάλων διεθνών εταιρειών, οι Nippon Yusen, Kawasaki Kisen Kaisha και Mitsui O.S.K. Lines σημειώνουν ότι αναστέλλουν την αποστολή πλοίων τους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας «για να προστατεύσουν την ασφάλεια των πληρωμάτων», σε μια κίνηση που κλιμακώνει περαιτέρω τις ανησυχίες για αύξηση των τιμών για τους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Υπό πίεση η ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα
Οι επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν σιιτών ανταρτών Χούθι εναντίον των εμπορικών πλοίων πολλαπλασιάστηκαν στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων ανάμεσα στην Αφρική και στην Υεμένη. Περίπου το 12% του θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται υπό κανονικές συνθήκες από τα στενά Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, που ελέγχουν την πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά από τα μέσα Νοεμβρίου ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 70%, σύμφωνα με τους ειδικούς στη ναυτιλία.
Μεγάλες εταιρείες αποφεύγουν πλέον την Ερυθρά Θάλασσα και στέλνουν τα πλοία τους στην εναλλακτική διαδρομή γύρω από την Αφρική, που είναι πιο μακρά και πιο κοστοβόρα
Πολλοί εφοπλιστές προτίμησαν να διακόψουν την κυκλοφορία σ’ αυτή τη ζώνη και να χρησιμοποιούν την εναλλακτική οδό γύρω από το νοτιοαφρικανικό Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, που είναι πιο μακρά και δαπανηρή.
Η διαδρομή που μπορούν να ακολουθήσουν εναλλακτικά έχει μεγαλύτερη διάρκεια κατά 25%, με επιπλέον λειτουργικό κόστος για κάθε πλοίο που φτάνει 1 εκατομμύριο.
Το κόστος αυτό αναμένεται να μετακυλιστεί στους καταναλωτές, που θα κληθούν να πληρώσουν τα προϊόντα σε αρκετά ακριβότερες τιμές, όταν αυτά όταν φτάσουν από τα λιμάνια στα ράφια των καταστημάτων.
H αναστάτωση στη μεταφορά των εμπορευμάτων από την Ασία μέσω θαλάσσης προκαλεί ανησυχίες για νέα αύξηση του πληθωρισμού ή στην καλύτερη περίπτωση καθυστέρηση στην αποκλιμάκωσή του, καθώς η αύξηση των ναύλων αναμένεται να μετακυλισθεί στις τιμές καταναλωτή.
pentapostagma.gr
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice