Διαφημίσεις

Το μήλο ως καρπός συνδέεται από την αρχαιότητα έως σήμερα με πολλές συμβολικές μυθολογικές ιστορίες, με προεξέχουσα αυτή του κήπου των πρωτόπλαστων στον κήπο του Παραδείσου. Το παράδοξο είναι πως το μήλο δεν αναφέρεται ως ο απαγορευμένος καρπό, στην παλαιά διαθήκη. Για ποίο λόγω επικράτησε λοιπόν το μήλο ως ο απαγορευμένος καρπός;

Ως εισαγωγή στο θέμα θα χρησιμοποιήσω ένα απόσπασμα του Χρήστου Μαλεβίτση από το δοκίμιο του “ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΗ” από το βιβλίο του: “ΤΑ ΜΗΛΑ ΤΩΝ ΕΣΠΕΡΙΔΩΝ” (1984 Εκδόσεις IMAGO):

«Οι δύο πόλοι, γύρω από τους οποίους στρέφεται το μεγαλείο και το δράμα του ανθρώπου είναι η γνώση και η δύναμη. Αλλά για τον άνθρωπο η δύναμη προέρχεται από τη γνώση. Γι’ αυτό εν τέλει το δράμα παίζεται στο επίπεδο της γνώσης. Η κοσμοϊστορική σημασία της γνώσης έγινε αντιληπτή από τα πανάρχαια χρόνια. Γι’ αυτό, τόσο το πνεύμα του Ισραήλ όσο και της Ελλάδος, έθεσαν το ζήτημα στο υψηλό επίπεδο της ρήξεως του ανθρώπου με το θείο. Και έχομε στη Βίβλο την εκμύθευση του δέντρου της γνώσεως, ενώ στην Ελληνική μυθολογία έχομε την εκμύθευση της αρπαγής της φωτιάς από τους θεούς, με αυτουργό τον Προμηθέα. Τονίζω και πάλι πως αυτοί οι δύο ευφυείς και βαθυνούστατοι λαοί αντελήφθησαν την κοσμοϊστορική σημασία της γνώσεως. Η γνώση δεν είναι ένα απλό συμβάν ανάμεσα στα άλλα. Είναι το κατ’ εξοχήν συμβάν της υπάρξεως. Πάντως και στις δύο περιπτώσεις το θείο ήταν αντίθετο. Διότι η γνώση αυτονομεί τον άνθρωπο και τον απομακρύνει από το θείο. Δεν πρέπει να αντιμετωπίσομε το ζήτημα ρηχά και να πούμε πως οι Θεοί εκπροσωπούν δυνάμεις “αντιδραστικές”, που απεχθάνονται την πρόοδο. Μας είναι πιο χρήσιμο να εννοήσουμε πως η αντίθεση συμβαίνει στο βάθος του πνεύματος, συνεπώς και οι δύο ροπές είναι εξίσου έγκυρες. Και αν ο κίνδυνος από τη γνώση δεν ήταν ορατός εδώ και χιλιάδες χρόνια, από τότε που ζει ο μύθος, τώρα πλέον είναι ορατός διά γυμνού οφθαλμού. Η γνώση απειλεί σύμπασα τη ζωή του πλανήτη. Ιδού που οι φόβοι της θεότητας, δηλαδή της έσχατης εσωτερικότητας, πηγαίνουν να επαληθευθούν».

Το μήλο είναι ένας καρπός τον οποίο τον συναντούμε πολύ συχνά και στην αρχαία Ελληνική μυθολογία. Ας ξεκινήσουμε από τον Πλάτωνα. Αναφέρει λοιπόν ο Πλάτωνας για τον αρχετυπικό άνθρωπο :

«… υπήρχε λοιπόν τότε το ανδρόγυνο, που και στην εμφάνιση και στο όνομα αποτελούσε συνδυασμό του αρσενικού και του θηλυκού» τώρα όμως δεν υφίσταται πια αλλά το όνομα χρησιμεύει σαν βρισιά. Έπειτα ολόκληρο το σώμα κάθε ανθρώπου ήταν στρογγυλό…… ο Ζευς σκέφτηκε , θα τους κόψω τον καθένα στη μέση, κι έτσι και ασθενέστεροι θα είναι και χρησιμότεροι σ’ εμάς… Ο Ζευς μηχανεύτηκε κάτι άλλο, μεταθέτοντας τα γεννητικά τους όργανα μπροστά γιατί προηγουμένως τα είχαν κι αυτά προς τα έξω και η γονιμοποίηση και η γέννηση γινόταν όχι επάνω τους αλλά στη γη, όπως και στα τζιτζίκια..!!! Τα μετέθεσε λοιπόν έτσι αυτά μπροστά και έκανε ώστε μ’ αυτά να γίνεται η γονιμοποίηση μέσα τους, με το αρσενικό μέσα στο θηλυκό…Είναι λοιπόν από τόσο παλιά ο έρωτας έμφυτος στους ανθρώπους και τους επαναφέρει στην αρχαία φύση, και επιχειρεί να κάνει από τα δύο ένα, και να γιατρέψει την ανθρώπινη φύση. Ο καθένας λοιπόν από μας είναι κομμάτι ανθρώπου, σαν κομμένος από ένα στα δύο, όπως οι γλώσσες τα ψάρια, κι αναζητεί πάντοτε ο καθένας το κομμάτι που του λείπει…»

Έκτοτε λοιπόν με τον χωρισμό σε άντρες και γυναίκες αρχίζει η αναπαραγωγή των ανθρώπων με την γνωστή μέθοδο. O Προμηθέας τους χαρίζει τον θεϊκό σπινθήρα και τιμωρείται γι αυτό. Η γνώση όμως της θνητότητας αφενός οριοθετεί τον άνθρωπο, και αφετέρου τον ξεχωρίζει από το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο . Είναι η συνειδητοποίηση του πεπερασμένου σε σχέση με το άπειρο, του Θεϊκού με το ανθρώπινο, άρα σηματοδοτεί τον πνευματικό άνθρωπο και τις μεταφυσικές του ανησυχίες…

Ο Oμηρος βάζει στο στόμα του Αχιλλέα τα ακόλουθα λόγια προς την Βρισηίδα κατά την διάρκεια του Τρωικού Πολέμου: «Θα σου πω ένα μυστικό. Ένα μυστικό που δεν το διδάσκουν στους ναούς. Οι Θεοί ζηλεύουν το ανθρώπινο γένος πότε θα πεθάνουν και πως η κάθε στιγμή για αυτούς μπορεί να είναι και η τελευταία ..Τα πάντα είναι πιο όμορφα επειδή είμαστε καταδικασμένοι, να πεθάνουμε, καθώς ζούμε μόνο μία φορά…»

Που αλλού συναντάμε το μήλο ως σημείο έριδας και καταστροφής; Όταν έγινε ο γάμος του Πηλέα, µε την θαλασσινή νεράιδα, τη Θέτιδα, την κόρη του Νηρέα, ήταν καλεσμένοι όλοι οι θεοί και οι θεές. Μόνο την Έριδα δεν κάλεσαν, τη θεά της φιλονικίας, γιατί όπου πήγαινε έσπερνε µίσος και καβγάδες. Εκείνη θύµωσε πολύ κι πήγε στο γάµο αόρατη κι άφησε στο τραπέζι ένα µήλο ολόχρυσο, που πάνω του είχε γράψει: «στην οµορφότερη».

Οι Θεές άρχισαν τότε να µαλώνουν για το ποια ήταν η οµορφότερη που θα έπαιρνε το µήλο. Ρώτησαν και το Δία, µα αυτός δεν ήθελε να στενοχωρήσει καµιά από τις τρεις θεές. Γι’ αυτό είπε να πάνε στο βουνό Ίδη, δίπλα στην Τροία, όπου ο Πάρης, ο γιος του βασιλιά Πρίαµου, έβοσκε το κοπάδι του σε µια πλαγιά, για να διαλέξει εκείνος την οµορφότερη θεά. Πέταξαν λοιπόν οι τρεις θεές, µαζί µε τον Ερµή, στην Ίδη και στάθηκαν µπροστά στο ξαφνιασµένο βασιλόπουλο. Ο Ερµής τού είπε το θέληµα του Δία και του έδωσε το χρυσό µήλο της Έριδας.

Τότε η Ήρα τού έταξε να τον κάνει τον πιο µεγάλο βασιλιά, η Αθηνά τον πιο γενναίο και σοφό πολεµιστή και η Αφροδίτη να του βρει την πιο όµορφη γυναίκα για να την παντρευτεί. O Πάρης, αφού το καλοσκέφτηκε, έδωσε το χρυσό µήλο στην Αφροδίτη. Η Ήρα και η Αθηνά έφυγαν θυµωµένες, ενώ η Αφροδίτη φανέρωσε στον Πάρη πως η ωραία Ελένη, η γυναίκα του Μενέλαου, του βασιλιά της Σπάρτης, ήταν η οµορφότερη στον κόσµο και τον συµβούλεψε να πάει να την πάρει.

Τι υποκρύπτει η ιστορία; Η Ήρα συμβολίζει το πνεύμα (ΑΗΡ), η Αθηνά την νόηση. Η Αφροδίτη (όχι η Ουράνια) το κάλος στην μορφή -υλη. Η επιλογή διαμέσω του Πάρη, γίνεται στο κάλος της μορφής. Ο αιθερικός –αρχετυπικός άνθρωπος εγλωβίζεται στην ύλη αγαπά την μορφή όπως ο Νάρκισσος… Το πάντρεμα της νόησης με την ύλη φέρει τεράστια ευθύνη τόσο απέναντι στο άτομο όσο απέναντι και στην φύση στην οποία κυριαρχεί.

Περισσότερα εδώ : Ο Μύθος του Ερμαφρόδιτου -αποσυμβολισμός και εδώ: Ο «Μυστικός» κήπος της γνώσης

Το μήλο μυθολογικά σχετίζεται με την Αφροδίτη. Ο καρπός της μηλιάς συνδέεται άρρηκτα με τη λατρεία της θεάς Αφροδίτης. Ο Μήλος από τη Δήλο μετέβη στην Κύπρο όπου γνώρισε τον Άδωνη, τον τοπικό βασιλιά με τον οποίο δημιούργησε μια ισχυρή φιλία. Ο βασιλιάς του έδωσε για σύζυγο μια συγγενή του, την Πελία, η οποία ήταν πιστή στη λατρεία της Αφροδίτης. Οι δύο νέοι ερωτεύονται παράφορα και ο καρπός της ένωσής τους ήταν ένα όμορφο αγόρι που το έταξαν στη θεά Αφροδίτη και στο ιερό της. Το παιδί πήρε το όνομα του πατέρα.

Όταν ο Άδωνης πέθανε αρκετά νωρίς, ο Μήλος έπαθε κατάθλιψη και κρεμάστηκε από ένα δέντρο το οποίο από τότε πήρε το όνομά του δηλαδή μηλέα ή μηλιά. Η Πελία, βαθιά απελπισμένη, κρεμάστηκε από απόγνωση στο ίδιο δέντρο. Η Αφροδίτη συγκινημένη από τον έρωτα του ζευγαριού, αποφάσισε να διατηρήσει τη μνήμη τους. Έτσι μεταμόρφωσε την Πελία σε περιστέρι, που έγινε το ιερό πτηνό της και τον Μήλο σε καρπό, το γνωστό μήλο, σύμβολο της θεάς.

Ο Ηρακλής επίσης αναζητά τα μήλα των Εσπερίδων, γιατί πάλι τα μήλα ;

Οι Εσπερίδες (Ο αριθμός των Εσπερίδων δεν αναφέρεται πάντα ο ίδιος. Άλλοι λένε πως ήταν δυο, άλλοι τρείς και ο Απολλόδωρος στην Βιβλιοθήκη του βιβλίο Β΄, κεφ.5,παραγρ.1) τέσσερις τις οποίες μάλιστα ονομάζει: Η Αίγλη, η Ερύθεια, η Εσπερία και η Αρέθουσα: «…Ἑσπερίδες ἐφύλαττον, Αἴγλη ἘρύθειαἙσπερία Ἀρέθουσα…») κόρες της νύχτας κατοικούσαν σε ένα νησί πέρα από τον Άτλαντα στο δυτικό άκρο της γης. Στο νησί υπήρχε ένας πολύ όμορφος κήπος γεμάτος από χρυσούς καρπούς που τους είχε χαρίσει η θεά Γη και τους φύλαγε ένας δράκος γιος του Τυφώνα και της Έχιδνας με εκατό κεφάλια, ο ο οποίος δεν κοιμόταν ποτέ.

Προκειμένου να πάρει τα τρία μήλα ο Ηρακλής έπεισε τον Άτλαντα να πάει να του τα φέρει, ενώ ο ίδιος προσφέρθηκε εν τω μεταξύ, να τον αντικαταστήσει και να σηκώσει το βάρος του ουρανού πάνω στην πλάτη του. Ο Άτλαντας αφού εκτέλεσε την αποστολή, δεν ήθελε πλέον να ξαναπάρει τη θέση του και να σηκώσει το βάρος του ουρανού. Ο Ηρακλής όμως τα κατάφερε με πονηριά και αφού πήρε τα μήλα τα πήγε στον Ευρυσθέα, ο οποίος τα χάρισε στον Ήρωα και αυτός με τη σειρά του, τα χάρισε στην προστάτιδα του την Αθηνά Παλλάδα – θεά της σωφροσύνης και της γνώσης.

Στον μύθο των Εσπερίδων εμφανίζεται πάλι εκείνη η βασανιστική απόκτηση της γνώσης και της αθανασίας στην οποία μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος, μόνο αν έχει περάσει μέσα από μακροχρόνιες και σκληρές δοκιμασίες…

xletsos-basilhs

diadrastika.com



Μην αφησετε την Πληροφορια να σας ξεπερασει

Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice

  • Select Your Subscription Plan

    1 Month Subscription
    3 Month Subscription
    6 Month Subscription
    Year Subscription

Από Κατοχικά Νέα

"Το katohika.gr δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε ταυτίζεται με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το katohika.gr , ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς χώρους." Η συντακτική ομάδα των κατοχικών νέων φέρνει όλη την εναλλακτική είδηση προς ξεσκαρτάρισμα απο τους ερευνητές αναγνώστες της! Ειτε ειναι Ψεμα ειτε ειναι αληθεια !Έχουμε συγκεκριμένη θέση απέναντι στην υπεροντοτητα πληροφορίας και γνωρίζουμε ότι μόνο με την διαδικασία της μη δογματικής αλήθειας μπορείς να ακολουθήσεις τα χνάρια της πραγματικής αλήθειας! Εδώ λοιπόν θα βρειτε ότι θέλει το πεδίο να μας κάνει να ασχοληθούμε ...αλλά θα βρείτε και πολλούς πλέον που κατανόησαν και την πληροφορία του πεδιου την κάνουν κομματάκια! Είμαστε ομάδα έρευνας και αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μαζί μας καμία ταμπέλα που θα μας απομακρύνει από το φως της αλήθειας ! Το Κατοχικά Νέα λοιπόν δεν είναι μια ειδησεογραφική σελίδα αλλά μια σελίδα έρευνας και κριτικής όλων των στοιχείων της καθημερινότητας ! Το Κατοχικά Νέα είναι ο χώρος όπου οι ελεύθεροι ερευνητές χρησιμοποιούν τον τοίχο αναδημοσιεύσεως σαν αποθήκη στοιχείων σε πολύ μεγαλύτερη έρευνα από ότι το φανερό έτσι ώστε μόνοι τους να καταλήξουν στο τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα και τι κρυβεται πισω απο καθε πληροφορια που αλλοι δεν μπορουν να δουν! Χωρίς να αναγκαστούν να δεχθούν δογματικές και μασημενες αλήθειες από κανέναν άλλο πάρα μόνο από την προσωπική τους κρίση!

6 σχόλια στο “ΜΗΛΟ: Ο Απόκρυφος Αρχετυπικός Συμβολισμός του”
  1. Το μήλο δεν κόβεται κάθετα αλλά εγκάρσια… και μας αποκαλύπτεται μια όμορφη… πεντάλφα. Συμπαντικό σύμβολο της υλοποίησης. Και για να σταματήσουν οι γνωστικισμοί να ξαναπούμε για όσους δεν γνωρίζουν πως ο Αδάμ και η Εύα έφαγαν από το Δένδρο της Γνώσης του Καλού και του Κακού. Δεν μετενόησαν να ζητήσουν συγγνώμη και από εγωισμό άρχισαν να κατηγορούν ο ένας τον άλλον και οι δύο μαζί το φίδι και τον ίδιο τον Θεό που το επέτρεψε να υπάρχει στον Παράδεισο… άκουσον άκουσον. Από φταίχτες ήθελαν να βγούνε και από πάνω… (τι σας θυμίζει αυτό;…). Η αμαρτία και ο θάνατος είχε ήδη μπει στα πρωτότυπά μας. Σκέπτομαι δε εγώ πως ο Θεός δεν μπορούσε να τους έχει στον Παράδεισό Του να πράττουν το κακό γνωρίζοντας ότι το πράττουν, γι’αυτό και δεν μπορούσαν άλλο να παραμείνουν, εφόσον δεν έδειξαν μεταμέλεια (εωσφορικός εγωισμός). Το μετάνιωσαν δυστυχώς όντας εξόριστοι στην Γη αλλά ήταν πολύ αργά γι’αυτούς και για εμάς. Τώρα καλείται καθ’εις εξ ημών να αποδείξει στον Θεό πως νίκησε την παρακοή και ξέρει να ζητά συγγνώμη όταν σφάλλει αλλά και να συγχωρεί (και άρα να αγαπά) όταν άλλοι σφάλλουν προς αυτόν. Ο Χριστός μας αγίασε ξανά την φύση μας (δηλαδή απέδειξε σε όλη την πλάση και κάθε δημιούργημα, ιδίως στους πεπτωκώτες αγγέλους, ότι η φύση μας είναι άξια να είναι κοντά στον Θεό) και νίκησε τον Θάνατο της ψυχής με την Ανάστασή του. Τώρα το μόνο που μένει είναι να τον κάνουμε Αρχηγό της ζωής ΜΑΣ αφού είναι ήδη ο Αρχηγός της ΖΩΗΣ (γενικά). Σωζόμαστε και γινόμαστε αθάνατοι και κατά χάρην θεοί μέσω του Χριστού μας. Χρόνια πολλά σε όλους τους Έλληνες μακάρι με τις πρεσβείες της Υπεραγίας Θεοτόκου να σωθούμε όλοι.

    1. Πολυ ωραια τα ειπες,εκτος απο τον τροπο που κοβονται τα μηλα.Μαλλον τα αποφευγεις γι’αυτο δεν ξερεις πως κοβονται.

      1. Εγώ τα κόβω σωστά και μου αρέσουν πολύ απλώς η όλη γνωστικιστική παραφιλολογία με το μήλο και τον ‘απόκρυφο’ συμβολισμό του έχει να κάνει με το σχήμα του εσωτερικού τους όταν τα κόβεις εγκάρσια και όχι κάθετα όπως δείχνει η φωτό. Εκεί είναι το ‘μυστικό’. Κόψε ένα να δεις. 🙂 Έχει την πεντάλφα η οποία παρεμπιπτόντως δεν είναι ‘κακό’ σύμβολο. Όλα στην πλάση είναι εκεί από τον Δημιουργό τους και δεν υπάρχει το κακό πουθενά. Απλώς η χρήση κάποιων δυνάμεων της φύσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για κακό. Το εν λόγω σύμβολο έχει να κάνει με την υλοποίηση από τον πνευματικό/άυλο κόσμο στον 3-διάστατο δικό μας. Εξ’ου και η χρήση του σε τελετές μαύρης μαγείας κτλ. Είναι μια μεγάλη παρανόηση και δαιμονοποίηση του συμβόλου, δυστυχώς.

  2. Ωραίος ο συνειρμός μήλο,αιδοίο,μήτρα,ωοθήκες αλλά κόψε ένα μήλο αλλιώς(εγκάρσια ). Τι βλέπεις? Άλλος συνειρμός, ίσως πιο κοντινός στην αλήθεια…(σχολιάστε το σχόλιό μου)

  3. Το μήλο το ξεφλουδιζω προσεκτικά ώστε να φτιάξω ένα καπέλο και μετά το κόβω κάθετα

  4. Η απαγόρευση του εν λόγω ‘καρπού’ δλδ της Γνώσης του Καλού και του Κακού, αν έδινες λίγο παραπάνω χρόνο να το σκεφτείς, ήταν για το καλό μας. Δεν ήταν για την δυνάστευσή μας. Κάθε Λόγος του Θεού έχει στόχο την σωτηρία μας (αρκεί να το κατανοούμε και να μην νομίζουμε πλανεμένα πως ο Δημιουργός μας ήθελε το κακό μας, όπως πίστευσαν προς στιγμήν και αφελώς οι Πρωτόπλαστοι). Τι είναι η σωτηρία και το καλό μας; Η αιώνια ύπαρξή μας σε ένα περιβάλλον μακάριο (καμία σχέση με την Γη όπως την έχουμε καταντήσει οι άνθρωποί με τους εγωισμούς μας). Μα γιατί δρα ο εγωισμός έτσι; Γιατί γνωρίζουμε τι είναι καλό και κακό αλλά δυστυχώς από την δική μας σκοπιά. Ότι είναι καλό για εμάς δεν είναι κατ’ανάγκη καλό για όλους τους άλλους. Άρα το καλό για εμένα είναι κακό για τον άλλον. Όταν το πράττω συνειδητά παύω να είμαι πλάσμα του Αγαθού Θεού. Τέρμα. Πώς μπορώ να ζω στην αγκαλιά του Θεού και μέσα στον κήπο που έφτιαξε για μένα; Ο Θεός δεν μας έφτιαξε για να πατάμε ο ένας πάνω στον άλλο για το προσωπικό μας ‘καλό’. Χρειάζεται αγάπη παντού. Συμβουλή που κι εγώ ξεχνάω συχνά όμως από την άλλη δεν μπορώ να παραγνωρίσω την καθολικότητα και την αλήθεια της. Θανάση άσε τα Μάτριξ κατά μέρος και μετανόησε (δλδ άλλαξε τον τρόπο που σκέφτεσαι). Ο Δημιουργός σου δεν θέλει το κακό σου. Αυτόν που έχεις φτιάξει μέσα σου σαν ‘Θεό’ δεν έχει σχέση με τον πραγματικό Θεό. Μίλα με τον Ιησού Χριστό και θα σε ακούσει αρκεί να το κάνεις με ειλικρίνεια από τα βάθη της ψυχής σου. Χωρίς παροπίδες και προκατασκευασμένες έννοιες του πως είναι ή πρέπει να είναι ο Θεός. Έτσι θα χτίσεις σωστά την ύπαρξη του Θεού μέσα σου. Όπου βάλεις εγωισμό και προσωπικές κρίσεις θα τα χαλάσεις πάλι όλα. Καλή Αρχή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *