Διότι η ηθική στην οποία πίστευαν αυτοί που τον ανέθρεψαν ήταν ανόητη· διότι δεν απέρρεε από τη μελέτη των καθηκόντων του ατόμου έναντι της κοινωνίας· διότι ήταν φτιαγμένη από υπολείμματα παράλογων ταμπού· και διότι περιείχε στοιχεία νοσηρά, μακάβρια, κληρονομημένα από τον επιθανάτιο ρόγχο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Η κατ’ όνομα ηθική μας, έχει φτιαχτεί από παπάδες και διανοητικά υποδουλωμένες γυναίκες. Όσοι πρέπει να αναλάβουν έναν φυσιολογικό ρόλο στη φυσιολογική ζωή του κόσμου, είναι καιρός να εξεγερθούν ενάντια σε αυτές τις νοσηρές σαχλαμάρες.
Αλλά για να επιτύχει αυτή η επανάσταση, για να φέρει την ατομική ευτυχία και να καταστήσει τον άνθρωπο ικανό να ζήσει με συνέπεια με ένα πρότυπο και να μην ταλαντεύεται ανάμεσα σε δύο, είναι αναγκαίο να σκεφτούμε και να αισθανθούμε βαθιά, τι μας λέει η λογική. Οι περισσότεροι, αφού απορρίψουν επιφανειακά τις δεισιδαιμονίες της παιδικής τους ηλικίας, νομίζουν ότι αυτό ήταν όλο κι όλο. Δεν συνειδητοποιούν ότι αυτές οι δεισιδαιμονίες καραδοκούν ακόμη στο βάθος.
Όταν φτάσουμε σε μια έλλογη πεποίθηση, είναι ανάγκη να την σκεφτούμε σοβαρά, να φανταστούμε τις συνέπειές της, να διερευνήσουμε ποιες πεποιθήσεις που είναι ασυμβίβαστες με τη νέα αντίληψη θα μπορούσαν να επιβιώσουν, και όταν η αίσθηση της αμαρτίας δυναμώνει, όπως συμβαίνει από καιρού εις καιρόν, να την αντιμετωπίσουμε όχι σαν αποκάλυψη και έκκληση για πράγματα ανώτερα, αλλά σαν αρρώστια και αδυναμία, εκτός βέβαια αν προκαλείται από κάποια πράξη που η ορθολογική ηθική θα καταδίκαζε. Δεν εννοώ ότι θα πρέπει να είμαστε άμοιροι ηθικής -εννοώ ότι θα πρέπει να είμαστε άμοιροι δεισιδαίμονος ηθικής, που είναι κάτι εντελώς διαφορετικό.
Αλλά ακόμη και αν κάποιος παραβεί τον ίδιο τον δικό του έλλογο κώδικα, αμφιβάλλω αν η αίσθηση της αμαρτίας είναι η καλύτερη μέθοδος για να επιτύχει μια καλύτερη ζωή. Υπάρχει στην αίσθηση της αμαρτίας κάτι το απεχθές, κάτι αναξιοπρεπές. Κανείς πού έχασε την αξιοπρέπειά του δεν κέρδισε τίποτα. Ο έλλογος άνθρωπος θα πρέπει να βλέπει τις άτοπες πράξεις του όπως βλέπει και κρίνει τις άτοπες πράξεις των άλλων, ως πράξεις τις οποίες προκάλεσαν οι περιστάσεις και πρέπει να αποφεύγονται είτε με τη συνειδητοποίηση ότι είναι άτοπες είτε, όταν είναι εφικτό, με την αποφυγή των περιστάσεων που τις προκάλεσαν.
Είναι γεγονός ότι η αίσθηση της αμαρτίας όχι μόνο δεν συμβάλλει σε μια καλή ζωή, αλλά προκαλεί το αντίθετο: Κάνει τον άνθρωπο δυστυχή και τον κάνει να νιώθει κατώτερος. Όντας δυστυχής, θα είναι απαιτητικός και φορτικός και δεν θα μπορεί να χαρεί τις προσωπικές του σχέσεις. Νιώθοντας κατώτερος, θα μισεί αυτούς που του φαίνονται ανώτεροι. Ο θαυμασμός θα του είναι δύσκολος και η ζήλια εύκολη. Θα γίνει αντιπαθητικό άτομο και κανείς δεν θα τον κάνει παρέα.
Μια ανοιχτή και γενναιόδωρη στάση προς τους άλλους, όχι μόνο τους δίνει χαρά, αλλά κάνει και σένα ευτυχή διότι είσαι αρεστός. Η στάση όμως αυτή δεν είναι εφικτή για τον άνθρωπο που κατατρέχεται από την αίσθηση της αμαρτίας. Είναι αποτέλεσμα ψυχικής ισορροπίας και αυτοπεποίθησης· απαιτεί αυτό που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ψυχική ολοκλήρωση, όπου τα διάφορα στρώματα του χαρακτήρα του ατόμου, η συνείδηση, το υποσυνείδητο και το ασυνείδητο, συνυπάρχουν αρμονικά και δεν μάχονται το ένα το άλλο.
Την αρμονία αυτή μπορεί να την επιτύχει στις περισσότερες περιπτώσεις η σωστή ανατροφή, αλλά όταν η ανατροφή ήταν απερίσκεπτη η θεραπεία είναι πιο δύσκολη. Αυτή τη θεραπεία εφαρμόζουν οι ψυχαναλυτές, νομίζω όμως ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις ο ίδιος ο ασθενής μπορεί να αναλάβει ο ίδιος το έργο που, στις σοβαρές περιπτώσεις, απαιτεί τη βοήθεια του ειδικού.
Μην πεις: “Δεν έχω καιρό για αυτές τις ψυχολογικές ωδίνες, είμαι πολυάσχολος, άσε το υποσυνείδητό μου να παίζει τα κόλπα του”. Τίποτα δεν περιορίζει τόσο την ατομική ευτυχία αλλά και την αποδοτικότητα όσο μια διχασμένη προσωπικότητα. Ο χρόνος που θα διαθέσεις για να εναρμονίσεις τα διάφορα μέρη της προσωπικότητάς σου δεν είναι χρόνος χαμένος. Δεν εννοώ ότι πρέπει κανείς να διαθέτει μία ώρα, ας πούμε, την ημέρα για αυτοανάλυση. Πιστεύω ότι δεν είναι αυτή η καλύτερη μέθοδος, διότι εντείνει τον εγωκεντρισμό, που είναι μέρος της ασθένειας που πρέπει να θεραπευθεί, διότι μια ισορροπημένη προσωπικότητα είναι στραμμένη προς τα έξω.
Αυτό που εννοώ είναι ότι πρέπει κανείς να αποφασίσει τι ακριβώς πιστεύει με τη λογική του και να μην αφήνει παράλογες ιδέες να περνούν ανενόχλητες ή και να τον κυριεύουν, έστω και για λίγο. Το ζήτημα είναι να πείσεις με λογικά επιχειρήματα τον εαυτό σου τις στιγμές εκείνες που παρασύρεσαι σε ένα παιδισμό, αλλά η επιχειρηματολογία, αν είναι αρκετά εμφατική, μπορεί να είναι σύντομη.
Πολλοί άνθρωποι αντιπαθούν την έλλογη σκέψη, και όσα λέω μπορεί να φανούν σε αυτούς άσχετα ή άνευ σημασίας. Υπάρχει μια άποψη, ότι η λογική, αν την αφήσουμε ελεύθερη, θα σκοτώσει τα βαθύτερα συναισθήματα. Νομίζω ότι η αντίληψη αυτή, οφείλεται σε μία εντελώς λανθασμένη έννοια της λειτουργίας της λογικής στην ανθρώπινη ζωή. Δεν είναι δουλειά της λογικής να γεννά συναισθήματα, αν και μέρος της λειτουργίας της μπορεί να είναι το να βρίσκει τρόπους να μην αφήνει αυτά τα συναισθήματα να αναστατώσουν τη ζωή μας. Το να βρίσκει τρόπους να ελέγξει το μίσος και τον φθόνο, είναι αναμφίβολα αρμοδιότητα μιας έλλογης ψυχολογίας.
Αλλά είναι λάθος να υποθέσουμε ότι ελέγχοντας αυτά τα πάθη, θα περιορίσουμε ταυτόχρονα τη δύναμή τους, την οποία η λογική δεν καταδικάζει. Στον φλογερό έρωτα, στη στοργή για τα παιδιά, στη φιλία, στην αγαθοεργία, στην αφοσίωση στην επιστήμη ή στην τέχνη, δεν υπάρχει τίποτα που να θέλει η λογική να το ελέγξει. Ο λογικός άνθρωπος, όταν νιώθει αυτά τα πάθη, ευχαριστείται που τα νιώθει και δεν θα κάνει τίποτα για να μειώσει τη δύναμή τους, διότι όλα αυτά τα συναισθήματα αποτελούν στοιχεία της καλής ζωής, της ζωής, δηλαδή, που συμβάλλει στην ευτυχία, τη δική μας και των άλλων. Δεν υπάρχει τίποτα το παράλογο στα πάθη καθεαυτά, και πολύ παράλογοι άνθρωποι κατέχονται μόνο από τα πιο ασήμαντα πάθη. Κανείς να μη φοβάται ότι αν γίνει λογικός, η ζωή του θα είναι ανιαρή.
Αντιθέτως, εφόσον η λογική υπηρετεί πρωτίστως την εσωτερική αρμονία, ο άνθρωπος που τη διαθέτει είναι πιο ελεύθερος, στον τρόπο που βλέπει τον κόσμο και στην αξιοποίηση των δυνάμεών του για να επιτύχει εξωτερικούς στόχους, από τον άνθρωπο που εμποδίζεται συνεχώς από εσωτερικές διαμάχες. Τίποτα το πιο βαρετό από το να είσαι κλεισμένος στον εαυτό σου, τίποτα πιο συναρπαστικό από το να στρέφεις την προσοχή σου και τις δυνάμεις σου προς τα έξω.
Η παραδοσιακή μας ηθική, υπήρξε πάντα λίαν εγωκεντρική και η έννοια της αμαρτίας είναι στοιχείο αυτής της άσκεφτης εστίασης στο εγώ. Γι’ αυτούς που ποτέ δεν ένιωσαν την αθυμία που προκαλεί αυτή η λαθεμένη ηθική, η λογική μπορεί να μην είναι απαραίτητη. Αλλά για όσους πέρασαν αυτή την αρρώστια, έστω και μία φορά, η λογική είναι αναγκαία για θεραπεία. Και δεν αποκλείεται, η αρρώστια να είναι ένα αναγκαίο στάδιο στη διανοητική ανάπτυξη. Τείνω να πιστέψω ότι ο άνθρωπος που την ξεπέρασε με τη βοήθεια της λογικής έφτασε σε ένα ανώτερο επίπεδο, που δεν το έφτασε εκείνος που ποτέ δεν βίωσε ούτε την αρρώστια ούτε τη θεραπεία.
Το μίσος της λογικής, που είναι κοινό στην εποχή μας, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι το έργο της λογικής δεν έχει κατανοηθεί επαρκώς. Ο διχασμένος άνθρωπος αναζητεί ζωηρές συγκινήσεις και διασκεδάσεις· του αρέσουν τα έντονα πάθη, όχι για ουσιαστικούς λόγους, αλλά διότι μπορούν να τον βγάλουν προς στιγμήν από τον εαυτό του και να αποτρέψουν την οδυνηρή αναγκαιότητα της σκέψης. Κάθε πάθος είναι για αυτόν ένα είδος μέθης, και εφ’ όσον δεν μπορεί να συλλάβει την ουσιαστική ευτυχία, η μόνη ανακούφιση από τον πόνο που του φαίνεται εφικτή είναι με τη μέθη. Αλλά αυτό είναι σύμπτωμα μιας βαθιά ριζωμένης ασθένειας.
Όπου δεν υπάρχει αυτή η κακοδαιμονία, η μεγαλύτερη ευτυχία έρχεται με την πλήρη ανάπτυξη των δυνάμεών σου. Στις στιγμές που ο νους βρίσκεται σε πλήρη δράση και τα πιο ελάχιστα πράγματα ξεχνιούνται, στις στιγμές αυτές βιώνονται οι πιο έντονες χαρές. Αυτό είναι η λυδία λίθος της ευτυχίας. Η ευτυχία που χρειάζεται τη μέθη, οποιασδήποτε μορφής, είναι κίβδηλη και ανεπαρκής. Η αυθεντική ευτυχία συνοδεύεται από την πλήρη άσκηση των δυνάμεών μας και την πλήρη κατανόηση του κόσμου στον οποίο ζούμε.
«Μπέρτραντ Ράσελ – Κείμενα για τη θρησκεία»
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
ΑΜΑΡΤΙΑ ΞΕΡΙΖΩΣΕ ΤΟ ΕΛΑΤΤΩΜΑ ΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟ ΓΙΑΤΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΘΑ ΣΕ ΒΑΣΑΝΙΖΕΙ ΣΑΝ ΤΥΡΑΝΝΟΣ …ΟΤΑΝ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΛΕΜΑΕΙ ΤΟ ΠΑΘΟΣ ΜΕ ΠΑΘΟΣ ΓΡΗΓΟΡΑ ΤΟ ΝΙΚΑΕΙ ΟΛΟΣΧΕΡΩΣ…ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΛΗΘΙΝΟ ΘΕΟ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΜΑΡΤΙΑ ΠΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΣΥΓΧΩΡΗΤΗ [ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΑΧΑΡΙΣΤΙΑΣ ΠΟΥ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΕΡΑΣΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗΝ ΣΥΓΧΩΡΕΣΕ ]…
ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΣΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΤΗΣ ΣΑΡΚΑΣ Η ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΓΝΟΙΑ ..Η ΑΜΑΡΤΙΑ ΚΑΝΕΙ ΔΟΥΛΟ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΓΕΣ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ… ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΛΕΟΝ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΝΑ ΕΦΕΥΡΕΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ…
ΓΙΑΤΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΙΑ…ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΣ ΝΑ ΠΕΙΣΕΙΣ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ ΚΑΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΑΜΑΡΤΩΛΟΣ …ΑΛΛΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΟΤΙ ΤΟ ΝΑ ΠΕΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ …ΑΛΛΑ ΤΟ ΝΑ ΣΗΚΩΘΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΞΑΝΑΠΕΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΕΠΙΤΑΚΤΙΗ ΑΝΑΓΚΗ…
ΓΙΑΤΙ Ο ΜΟΝΟΣ ΑΛΗΘΙΝΑ ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ….ΠΟΥ ΚΑΤΑΦΕΡΕ ΝΑ ΜΠΕΡΔΕΨΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΥΝΔΥΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ ΜΕ ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΝΤΡΟΠΗ…ΚΑΙ ΕΝΩ ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ ΠΡΟΧΩΡΑΜΕ ΜΕ ΘΑΡΡΟΣ ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΠΡΟΧΩΡΟΥΜΕ ΜΕ ΝΤΡΟΠΗ…ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΚΑΛΑ Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΟΤΙ Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΣΩΤΗΡΙΑ….ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΠΡΩΤΟΣ ΤΟ ΔΙΔΑΞΕ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ…
ΓΙΑΝΝΗΣ-ΚΟΖΑΝΗ
Κατι τετοια κειμενα τα επικαλουνται για να μην πω γραφουν κατι παιδοφιλοι και κατι λαμογια για να τη βγαζουν καθαρη με μια ηθικη σωβρακολαστιχο και στα μετρα τους.Ψιλιαστειτε την λιγο με τα κυρυγματα ηθικης αλα καρτ.
Ε οχι και ο Μπέρτραντ Ράσελ παιδοφιλος. Αλλά με τόσο προσκύνημα στα 4 τι να καταλαβεις
Δικα σου λογια.Εγω δεν ειπα οτι ο συγκεκριμενος ηταν οτιδηποτε αλλα εννοησα σαφως οτι μεσω της αμπελοφιλοσοφιας του δινει πατημα και δικαιολογει τα αδικαιολογητα καθε λογης διεστραμενου.Εσυ κανε παιδια και ακολουθα τον “ορθο” κανονα του συγκεκριμενου( Ο ορθός κανόνας είναι απλός: Ωσότου το παιδί φτάσει στην εφηβεία, μην του διδάξεις καμμία σεξουαλική ηθική ) και αμα στο βιασουν η το κακοποιησουν τραβα πες του οτι η ηθικη ειναι σχετικη και οτι δεν τρεχει και τιποτα οτι εγινε εγινε.Μετα ισως να σταματησεις να προσκυνας αυθεντιες και ισως μαθεις να σκεφτεσαι απο μονος σου.Και αν παρ ολα αυτα αισθανεσαι την αναγκη να προσκυνας αυθεντιες διαβασε Ηθικα Νικομαχεια .Το ζητημα το εξετασαν και σοβαροτεροι του Ρασελ.