προηγούμενες δεκαετίες αμέτρητες συγκινήσεις στους αρχαιολόγους και
ερευνητές της ιουδαϊκής ιστορίας μέσω της ανακάλυψης των γνωστών
«παπύρων».
ανακάλυψη που έγινε εκεί στην αυγή της νέας χιλιετίας, τα τελικά
πορίσματα της οποίας ανακοινώθηκαν μόλις πριν τέσσερα χρόνια, ήρθαν να
ανατρέψουν και πάλι τα δεδομένα σε ότι αφορά τα όσα γνωρίζουμε για τη
μεσσιανική ιστορία των Εβραίων πριν από το έτος 0. Πως η ανακάλυψη μιας
πέτρινης στήλης πρώτου του αιώνα π.Χ αφορά άμεσα τις εξιστορήσεις των
ευαγγελίων και δημιουργεί αρκετά ερωτηματικά για την… πρωτοτυπία τους;
παροιμία «μετά Χριστόν προφήτης» χρησιμοποιείται από τον λαό μας σε
περιπτώσεις όπου κάποιος μιλά εκ του ασφαλούς αμέσως μετά το πέρας ενός
ξαφνικού –συνήθως- γεγονότος, χαρμόσυνου ή ατυχούς. Η φράση έχει τις
ρίζες της στα ίδια τα λόγια που αποδίδονται στον Ιησού μέσα από τα
ευαγγέλια και αναφέρουν ότι μετά από αυτόν (τον Ιησού), θα εμφανιστούν
μέσα στο χρόνο και άλλοι ψευδομεσσίες που θα υποστηρίζουν πως
αντιπροσωπεύουν τον πραγματικό Μεσσία των Ιουδαίων. Ουσιαστικά ο Ιησούς
«προειδοποιεί» τους μαθητές του ότι στο μέλλον θα εμφανιστούν και άλλοι
που θα αντιγράψουν τα θαύματα και τη διδασκαλία του, υποστηρίζοντας ότι
είναι εκείνοι που τελικά εκπληρώνουν τις προφητείες των Ιουδαίων για την
έλευση του Μεσσία.
υπ’ όψιν το γενικότερο μεσσιανικό και εσχατολογικό κλίμα που επικρατούσε
κατά τους τελευταίους προχριστιανικούς αιώνες στη Μ. Ανατολή, εύκολα
κανείς θα μπορούσε να φανταστεί ή να υποψιαστεί πως όχι μόνο μετά, αλλά
και πριν την τοποθέτηση του Ιησού στην ιστορική πραγματικότητα,
εκατοντάδες υποψήφιοι μεσσίες έκαναν τα δικά τους θαύματα προσελκύοντας
πιστούς και δίνοντας υποσχέσεις για την αιώνια ζωή.
θα σας φαινόταν όμως αν ακούγατε πως εδώ και λίγα χρόνια έχει έρθει στο
φως ένα αρχαιολογικό εύρημα που αποδεικνύει την ιστορική ύπαρξη (ή
ακόμα καλύτερα, την αρχετυπική υπόσταση) ενός… προ Χριστού «Μεσσία» που
πέθανε για το καλό του λαού του και αναστήθηκε μετά από τρεις μέρες με
εντολή του Θεού; Ελάτε να μελετήσουμε καλύτερα τη συναρπαστική υπόθεση
της πέτρινης στήλης του Γαβριήλ!
τέλη της δεκαετίας του 90’, ο Ελβετός -ισραηλινής καταγωγής- David
Jeselsohn αγόρασε από έναν Ιορδανό αντικέρ μια πέτρινη στήλη ύψους 90
και πλάτους 30 εκατοστών. Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι αρχικά δεν είχε
εκτιμήσει τη σημαντικότητα του αντικειμένου που απέκτησε. Κάτι που
άλλαξε λίγα χρόνια αργότερα, όταν και το αντικείμενο μπήκε στο
μικροσκόπιο της ειδικής καθηγήτριας στην εβραϊκή επιγραφική, Ada
Yardeni. Η τελευταία αποφάνθηκε πως πρόκειται για ακόμα ένα αυθεντικό
«χειρόγραφο της Νεκράς Θάλασσας πάνω σε πέτρα».
19 Απριλίου 2007, ο καθηγητής των Βιβλικών σπουδών του πανεπιστημίου
της Ιερουσαλήμ, Israel Knohl, δημοσίευσε στην εφημερίδα HaAretz μια
σύντομη ανάλυση σχετικά με το «Όραμα του Γαβριήλ», ονομασία που είχε στο
μεταξύ δοθεί στο 87 συνολικά γραμμών κείμενο της στήλης, η συγγραφή του
οποίου χρονολογείται κάπου στον 1ο προχριστιανικό αιώνα.
Ακολούθησαν δημοσιεύσεις και άλλων επιστημόνων και ειδικών ερευνητών σε
έγκριτα επιστημονικά περιοδικά, όπως το Biblical Archaeology Review, ενώ
το θέμα δημοσιεύτηκε και στους New York Times τον Ιούλιο του 2008, για
να αποτελέσει στη συνέχεια είδηση για όλα τα υπόλοιπα ΜΜΕ του κόσμου.
είναι όμως το περιεχόμενο του «Οράματος του Γαβριήλ» που κατάφερε να
αναστατώσει μέσα σε συντομο χρονικό διάστημα την επιστημονική κοινότητα;
Με λίγα λόγια, περιγράφεται η ανάσταση ενός Ιουδαίου Μεσσία τρεις
ημέρες μετά τον θάνατό του!
εμανίζεται να απευθύνεται στον Δαβίδ, ζητώντας του να πάρει από τον
Ευφραίμ κάποιο «σημείο». Ως Ευφραίμ ή Μεσσία υιό Ιωσήφ, οι ειδικοί
ορίζουν τον οποιονδήποτε Ιουδαίο ηγέτη που βασανίζεται στα χέρια των
εχθρών του, πεθαίνει και ανασταίνεται στους ουρανούς με παρέμβαση του
Μεσσία Υιού Δαβίδ τρεις ημέρες μετά. Στις τελευταίες σειρές του
κειμένου, εντοπίζεται το σημαντικότερο σημείο του, καθώς εμφανίζεται ο
ίδιος ο αρχάγγελος Γαβριήλ να απευθύνεται σε κάποιον Εβραίο νεκρό
Μεσσία. Κατά την μετάφραση του καθηγητή Knohl αναφέρονται τα εξής: «Σε
τρεις μέρες, ζήσε, εγώ ο Γαβιήλ σε διατάζω». Στην αμέσως επόμενη γραμμή ο
συγγραφέας της στήλης χαρακτηρίζει τον αναστημένο Μεσσία ως «πρίγκιπα
των πριγκίπων», μια αναφορά που ο Knohl συνδέει με σχετικό εδάφιο στο
βιβλίο του Δανιήλ (8,14-25) και σχετίζεται τον θεάνθρωπο που θα
κατανικήσει τις δυνάμεις του κακού.
μπορούσε άραγε ο πρίγκιπας αυτός να συνδεθεί με κάποιο φυσικό ιστορικό
πρόσωπο; Η απάντηση του καθηγητή Knohl είναι καταφατική. Το 4 π.X και
αμέσως μετά τον θάνατο του βασιλιά Ηρώδη (σημειώνουμε εδώ πως οι
ευαγγελικές εξιστορήσεις για την περίφημη σφαγή των νηπίων έχουν
καταρριφθεί ως ανακριβείς από τους ιστορικούς και αρχαιολόγους),
καταγράφεται μια ακόμα εξέγερση των Ιουδαίων κατά των Ρωμαίων. Ένας από
τους αρχηγούς της μικρής αυτής επανάστασης ήταν και ο Σίμων. Όπως
καταγράφει ο Εβραίος ιστορικός Ιώσηπος στο έργο του «Ιουδαϊκός Πόλεμος»,
ο Σίμωνας είχε αυτοανακηρυχθεί και στεφθεί βασιλιάς των Ιουδαίων,
έχοντας παράλληλα γύρω του αρκετούς οπαδούς που τον θεωρούσαν ως
απελευθερωτή τους. Τελικά ο ίδιος θανατώθηκε από το σπαθί του Ρωμαίου
διοικητή Γκράτου, γεγονός που κατά τις γραφές θα λειτουργούσε ως
εξιλέωση για τα βάσανα του λαού του Ισραήλ. Ο ίδιος ο
Knohl πάντως, δεν παρουσιάζεται απόλυτος για την ταύτιση του «πρίγκιπα
των πριγκίπων» με τον ιστορικό Σίμωνα, παρ’ όλα αυτά θεωρεί πως η άποψή
του συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες να είναι σωστή.
είδαμε ότι ο ιστορικός Σίμωνας δεν μπορεί να ταυτοποιηθεί με ασφαλή
τρόπο με τον «μεσσία» του «Οράματος του Γαβριήλ». Το κείμενο της
πέτρινης στήλης μοιάζει περισσότερο με ένα φιλολογικό κατασκεύασμα
Γνωστικής προέλευσης, ενώ αν υπήρξε κάποιο πρόσωπο, δεν γνωρίζουμε
τίποτα για αυτό.
Εβραίο επαναστάτη, ο οποίος έζησε και έδρασε στρατιωτικά εναντίον των
Ρωμαίων την ίδια πάνω κάτω περίοδο που υποτίθεται πως έδρασε και ο
Ιησούς, αναγκάζοντας τους συμπατριώτες του να τον θεωρήσουν ως τον
αναμενόμενο Μεσσία;
Γαλιλαίο (καμία σχέση με τον Ιούδα των ευαγγελίων), ο οποίος και ηγήθηκε
το 6 μ.Χ μιας επανάστασης των Εβραίων εναντίον των Ρωμαίων (για λόγους
που σχετίζονταν με τη βαριά φορολόγηση που είχε επιβληθεί στους
πρώτους), η οποία μνημονεύεται στο έργο του Ιώσηπου. Ο Αμερικανός
ιστορικός ερευνητής Daniel Unterbrink έχει αφιερώσει τη ζωή του στη
μελέτη των δεκάδων κοινών στοιχείων που παρουσιάζει η ζωή και τα
χαρακτηριστικά του Ιούδα (που λατρεύτηκε ως μεσσίας πριν και μετά το
θάνατό του) με τις ευαγγελικές εξιστορήσεις για τον βίο και τον θάνατο
του Ιησού.
Ισραήλ εκείνης της εποχής, που τελούσε υπό ρωμαϊκή κατοχή, οποιοσδήποτε
“πνευματικός δάσκαλος” υποσχόταν πολιτική και οικονομική ανεξαρτησία
μπορούσε να χαρακτηρισθεί Μεσσίας. Και η διδασκαλία του Ιούδα του
Γαλιλαίου είχε ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά. Συνδύαζε τόσο στοιχεία
της Φαρισαϊκής διδασκαλίας, όσο και εθνικιστές εκκλήσεις για
ανεξαρτησία. Τέτοιου είδους διδαχές θα ήταν χωρίς αμφιβολία ιδιαίτερα
ελκυστικές στους φτωχούς και κατατρεγμένους, ιδιαίτερα επικίνδυνη όμως
για όσους είχαν την εξουσία στα χέρια τους. Ο Ιώσηπος δεν μεταφέρει
πληροφορίες για το θάνατο του Ιούδα, παρ’ όλα αυτά αναφέρει ότι οι δύο
γιοί του σταυρώθηκαν γύρω στο 46 μ.Χ.
σημασία της ανακάλυψης και μελέτης της «στήλης του Γαβριήλ» είναι
τεράστια. Αποδεικνύεται με τον χαρακτηριστικότερο τρόπο ότι σημαντικά
στοιχεία της ευαγγελικής ιστορίας του Ιησού (ίσως το σημαντικότερο, που
αφορά την ανάσταση τρεις μέρες μετά το θάνατό του), προϋπήρχαν στις
παραδόσεις των Εβραίων. Αποτέλεσαν δηλαδή ουσιαστικά ένα αρχετυπικό
υλικό για τους συγγραφείς των ευαγγελίων.
πότε όμως εμφανίστηκαν αυτές οι παραδόσεις στις προχριστιανικές
ιουδαϊκές μεσσιανικές κοινότητες; Είχαν άραγε οι μεσσίες αυτοί μια
ανθρώπινη ή μια πνευματική υπόσταση; Το τελευταίο ερώτημα ίσως απαντηθεί
εάν τελικά ταυτοποιηθεί στο μέλλον ο χαρακτήρας του «πρίγκιπα των
πριγκήπων» της στήλης του Γαβριήλ (ή και οποιουδήποτε άλλου ανάλογου
ευρήματος ανακαλυφθεί στο μέλλον) με τον ιστορικό Σίμωνα.
που αναφέρεται στην ανάγκη δημιουργίας-σύλληψης του «ιδανικού» Μεσσία
των Εβραίων αμέσως μετά την καταστροφή του ναού στα τέλη του πρώτου
μεταχριστιανικού αιώνα. Ενας τέτοιος μεσσίας θα έπρεπε αναγκαστικά να
πληροί όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που προέβλεπαν οι αρχαίες γραφές,
φέροντας όμως έναν καθαρά «ιστορικό» -και όχι πνευματικό- μανδύα…
Three Messiahs: The Historical Judas the Galilean, The Revelatory
Christ Jesus, and The Mythical Jesus of Nazareth», Daniel Unterbrink,
iUniverse
Το κείμενο αυτό του Μηνά Παπαγεωργίου δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο
εβδομαδιαίο περιοδικό του Ελεύθερου Τύπου, τα “Φαινόμενα”.
Οι διαχειριστές του katohika.gr διατηρούν το δικαίωμα τροποποίησης ή διαγραφής σχολίων που περιέχουν υβριστικούς – προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.
Απαγορεύεται η δημοσίευση συκοφαντικών ή υβριστικών σχολίων.Σε περίπτωση εντοπισμού τέτοιων μηνυμάτων θα ακολουθεί διαγραφή
Φιλε μου ο σημερινός εχθρός σου είναι η παραπληροφόρηση των μεγάλων καναλιών. Αν είδες κάτι που σε άγγιξε , κάτι που το θεωρείς σωστό, ΜΟΙΡΆΣΟΥ ΤΟ ΤΩΡΑ με ανθρώπους που πιστεύεις οτι θα το αξιολογήσουν και θα επωφεληθούν απο αυτό! Μην μένεις απαθής. Πρώτα θα νικήσουμε την ύπνωση και μετά ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ τα υπόλοιπα.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice