Γιαπωνέζικοι κήποι, ήρεμα δάση αλλά και χιονισμένα βουνά είναι μερικά μόνο από τα τοπία εικονικής πραγματικότητας στα οποία μπορούν να «ταξιδέψουν» οι ασθενείς για να μειώσουν το άγχος της νοσηλείας, ή μιας επέμβασης που προηγήθηκε. Σε δέκα χρόνια, η προβολή τέτοιων εικόνων, θα αποτελεί ρουτίνα για τα νοσοκομεία όπως εκτιμούν οι ειδικοί, για την προοδο της τεχνολογίας και το πάντρεμα της με την ιατρική επιστήμη. Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι φωνές των διαφωνούντων που σημειώνουν ότι δεν γνωρίζουμε ακόμη τις συνέπειες της χρήσης των συσκευών αυτών για την υγεία ακόμη και των ανθρώπων που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.
Τα καλά νέα
Μόνο ένα στα πέντε παιδιά χρειάζεται επιπλέον φάρμακο για την ανακούφιση του μετεχειρουργικού άγχους και του πόνου, μετά την εφαρμογή θεραπείας με τη βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας (VR) η οποία προκαλεί μία υπνωτική κατάσταση που κρατά τα παιδιά ήρεμα και χαλαρά, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες.Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, η ανακούφιση του πόνου και της αγωνίας μέσω αυτής της τεχνικής είναι πολύ κοντά στην ύπνωση, και χρησιμοποιείται ακόμα και για «βαριές» ή πολύ επώδυνες διαδικασίες.
Οι συγκεκριμένες έρευνες δόθηκαν στη δημοσιότητα επ’ ευκαιρία του ετήσιου ιατρικού συνεδρίου της Αμερικανικής Αναισθησιολογικής Εταιρείας (ASA), οι εργασίες της οποίας βρίσκονται σε εξέλιξη στο Σαν Φρανσίσκο και στοχεύει στη γεφύρωση της έρευνας και της τεχνολογίας με τη φροντίδα των ασθενών, διευκολύνοντας ταυτόχρονα την προσωπική συνεργασία με τη συμμετοχή δεκάδων επιστημόνων από περισσότερες από 80 χώρες.
Οι μελέτες έδειξαν ότι η κατάσταση ύπνωσης που έρχεται με τη βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας (VRH) μείωσε το άγχος, τη συνολική μετεγχειρητική κατανάλωση οπιοειδών και τον εμετό σε παιδιά μετά από χειρουργική επέμβαση σκολίωσης. Μέχρι σήμερα οι γιατροί χρησιμοποιούσαν μορφίνη.
«Η μορφίνη έχει μία κατασταλτική δράση η οποία εμποδίζει τους ασθενείς να τρώνε και να περπατούν νωρίτερα», λέει ένας εκ των συντακτών της μελέτης, ο Γκιρίς Τζόσι καθηγητής αναισθησιολογίας και διαχείρισης του πόνου στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, συμπληρώνοντας πως η σημαντική μείωση στη χρήση μορφίνης που παρατηρείται στους ασθενείς που υποβλήθηκαν στη θεραπεία με εικονική πραγματικότητα σημαίνει οτι μπορούν να έχουν ταχύτερη ανάκαμψη.
Η έρευνα εντάσσεται στο πλαίσιο μιας πρώτης μελέτης για την αξιολόγηση της χρήσης μετεγχειρητικά της εικονικής πραγματικότητας (VRH) στα παιδιά η οποία αποσκοπεί όχι μονο στη μείωση του πόνου, αλλά και στην παράλειψη της χρήσης οπιοειδών.
Η επανάσταση στον τρόπο που βιώνουν οι ασθενείς την παραμονή τους στα νοσοκομεία ξεκίνησε από την Ευρώπη.
Στο Παρίσι, η νέα τεχνική εικονικής πραγματικότητας εφαρμόζεται το νοσοκομείο του Saint-Joseph στο Παρίσι, προκειμένου να βοηθά τους ασθενείς κατά τη διάρκεια μιας επώδυνης επέμβασης να ξεπερνούν το άγχος ακόμα και τον ίδιο τον πόνο.
«Μας βοηθά να τους αποσπάμε την προσοχή και να μειώνουμε τη δόση των αναισθητικών ή των παυσιπόνων που τους χορηγούμε» εξηγεί ο Oliver Ganansia, επικεφαλής του τμήματος Επειγόντων Περιστατικών στο νοσοκομείο του Saint-Joseph.
Τα «άσχημα νέα»
«Σε μια συσκευή VR, ένας εικονικός τρισδιάστατος κόσμος εμφανίζεται σε μια οθόνη 2D και αυτό ασκεί πίεση στο ανθρώπινο οπτικό σύστημα», δήλωσε ο Mark Mon-Williams, καθηγητής γνωστικής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Leeds. «Σε ενήλικες, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πονοκεφάλους και πόνο στα μάτια. Αλλά με τα παιδιά, οι μακροπρόθεσμες συνέπειες είναι απλά άγνωστες. » σύμφωνα με δημοσίευμα του guardian
Στη μελέτη τους, η ομάδα του Λιντς, υπό την ηγεσία του Faisal Mushtaq, εμπειρογνώμονα στην έρευνα επιδόσεων στον άνθρωπο, εξέτασε 20 παιδιά ηλικίας μεταξύ οκτώ και δώδεκα ετών, καθώς έπαιζαν ένα παιχνίδι λίγων λεπτών που περιελάμβανε τη βύθιση σε έναν κόσμο εικονικής πραγματικότητας. Τα παιδιά εξετάστηκαν μετά το παιχνίδι.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι σε δύο περιπτώσεις η στερεοφωνία των παιδιών – η ικανότητα ανίχνευσης διαφορών στις αποστάσεις – διαταράχθηκε, ενώ ένα άλλο παιδί παρουσίασε μια «δραστική επιδείνωση» ισορροπίας αμέσως μετά το τέλος του παιχνιδιού VR.
Αυτά τα αποτελέσματα ήταν βραχύβια, αλλά ήταν εντούτοις αισθητά, παρόλο που τα παιδιά βυθίστηκαν για μικρό χρονικό διάστημα, μόλις 20 λεπτών, στον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice