Του Χρήστου Χωμενίδη
Αεροδρόμιο Βρυξελλών. Αναμονή για την πρωινή πτήση προς Αθήνα. Ο χώρος ελληνοκρατείται. Η ανθρωπογεωγραφία των επιβατών γίνεται ολοφάνερη με την πρώτη ματιά. Είναι, στο ένα άκρο, οι οπαδοί του Ολυμπιακού –μπόλικοι δεδομένης της κρίσης– οι οποίοι συνόδευσαν την ομάδα τους για το ματς με την Άντερλεχτ και σήμερα επιστρέφουν, ηττημένοι πλην όχι καταρρακωμένοι. Κι είναι, στο άλλο άκρο, οι τακτικοί ταξιδιώτες από και προς το “κέντρο της Ευρώπης”. Μιλάμε για δυό πόλους αντίθετους, που δεν εκφράζουν –προς θεού– τον μέσο φίλαθλο ούτε τον μέσο φιλοευρωπαίο Έλληνα. Αποτυπώνουν όμως, στην υπερβολή τους, τα όρια ανάμεσα στα οποία ταλαντεύεται η κοινωνία μας.
Τα παλληκάρια του Θρύλου έχουν τατουάζ, τρέφουν αφράτα μούσια και αντιμετωπίζουν την αραίωση του τριχωτού της κεφαλής ξυρίζοντας τα κρανία τους. Φοράνε φόρμες και μπουφάν σε χτυπητά χρώματα, μιλάνε δυνατά, ξεσπούν ενίοτε σε βροντερά γέλια. Συμπεριφέρονται σαν έφηβοι σχεδόν σε πενταήμερη εκδρομή.
Οι συμπατριώτες τους του Ευρωκοινοβουλίου και της Κομισιόν όταν δεν είναι γραββατωμένοι συνδυάζουν τα κοστούμια τους με ένα κομψό κασκόλ από κασμίρι, ρίχνοντας από πάνω και μια καμπαρντίνα. Οι κοπέλες, ακόμα κι αν δεν έχουν συμπληρώσει τα τριάντα, έχουν μαλλί κομμωτηρίου και το ύφος της μεταφεμινίστριας, η οποία σκοπεύει να ανέλθει στα υψηλότερα αξιώματα όχι ανεμίζοντας το λάβαρο της γυναικείας απελευθέρωσης αλλά ικανοποιώντας την προσωπική της –απολύτως θεμιτή– φιλοδοξία. Όσους ταξιδεύουν ζευγαρωμένοι, τους φαντάζεσαι εύκολα να κάνουν μαζί αξημέρωτα τζόγκινγκ, να κοιμούνται αγκαλιά ο καθείς με το τάμπλετ του και να γράφουν τα παιδιά τους από το δημοτικό στο μάθημα των κινέζικων, ώστε να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις του μέλλοντος.
Τα παλληκάρια πνέουν μένεα εναντίον της αεροπορικής εταιρείας. Δεν το χωράει ο νους τους πως το φτηνό εισιτήριο το οποίο πλήρωσαν σημαίνει ότι οι αποσκευές τους θα είναι περιορισμένου όγκου και βάρους, πως δεν θα κουβαλήσουν στην πατρίδα βελγικά σοκολατάκια για όλο το σόι συν τη γειτονιά. Αγανακτούν δε που ό,τι πάρουν μες στο αεροπλάνο θα πρέπει να το πληρώσουν επιπλέον. “Μα ούτε ένα ποτήρι νερό; Ούτε ένα ποτήρι νερό;” ξεχειλίζει ένας τους από ιερή οργή. “Στην Ελλαδίτσα το νερό το κερνάμε στους ξένους! Καλά κάνουμε λοιπόν που όταν έρχονται το καλοκαίρι τουρίστες τους ξεπουπουλιάζουμε!” καταλήγει, δίχως να αντιλαμβάνεται την εξωφρενική αντίφαση ανάμεσα στις δύο φράσεις του.
Ο διπλανός του, επιστημονικός σύμβουλος κάποιου ευρωβουλευτή, του ρίχνει ένα βλέμμα μεταξύ θλίψης και σιχαμάρας. Πάει κάτι να πει, το μετανιώνει ωστόσο –”πού να μπλέκω με κάφρους;”– και βυθίζεται ξανά στην ανάγνωση της “International Herald Tribune”…
Σκέφτομαι ότι οι συγκεκριμένοι οπαδοί του “Θρύλου” και τα συγκεκριμένα στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης εάν βρίσκονταν μαζί ενώπιον κάποιας απρόβλεπτης, απειλητικής για τη ζωή τους κατάστασης, όχι απλώς δεν θα συνεργάζονταν για να υπερβούν τον κίνδυνο αλλά αντιθέτως θα αλληλοσπαράσσονταν. Θα εκφραζόταν ατόφια και αιμοβόρα η βαθιά περιφρόνηση που τρέφουν οι μεν για τους δε.
Το χάσμα ανάμεσά τους δεν είναι απλώς πολιτικό. Ούτε προκύπτει καν από κοινωνικές και οικονομικές διαφορές. (Οι τελευταίες ίσως και να εκμηδενίζονταν εάν συνέκρινε κανείς το καθαρό –μετά τους φόρους ή τη φοροδιαφυγή– εισόδημα των μεν με των δε.) Το χάσμα έχει τόσο βαθιές ιστορικά ρίζες που καταλήγει να είναι υπαρξιακό.
“Εσείς κρατάτε την Ελλάδα πίσω, την οδηγείτε με την ψευτομαγκιά και με την κουτοπονηριά σας στην καταστροφή!” θα έλεγαν “τα παιδιά της Ευρώπης” στους “φιλάθλους”. “Εσείς έχετε προδώσει τα ιερά και τα όσια της φυλής! Έχετε πουληθεί στους Φράγκους!” θα απαντούσαν εκείνοι. Ό,τι δηλαδή διαμειβόταν, τηρουμένων των αναλογιών, μεταξύ Ενωτικών και Ανθενωτικών τα χρόνια πριν από το 1453.
Ο διχασμός των τελευταίων έξι ετών δεν αποτελεί –ισχυρίζομαι– παρά ένα ακόμα επεισόδιο της Τραγωδίας, η οποία ξεκίνησε το νωρίτερο με την πρώτη Άλωση της Πόλης, το 1204, από τους Σταυροφόρους και κορυφώθηκε με τη δεύτερη Άλωση της από τους Οθωμανούς. Όλη η ρητορική της αντιμνημονιακής παράταξης –ακόμα και ύστερα απ’την υπογραφή τού τρίτου μνημονίου– θα μπορούσε να συνοψιστεί στην εμβληματική φράση “κάλλιο σαρίκι τούρκικο παρά τιάρα παπική”.
“Πώς πορευτήκαμε τότε εν ειρήνη και ομόνοια κατά τις τελευταίες δεκαετίες;” θα ρωτήσετε.
Οι ηγεσίες μας στάθηκαν –θα απαντήσω– αταλάντευτα στην πράξη φιλοδυτικές. Ακόμα και όταν ο Ανδρέας Παπανδρέου επαγγελλόταν τον “Τρίτο –αδέσμευτο- Δρόμο”, άλλο δεν έκανε παρά να πιέζει την Ευρώπη για μεγαλύτερες προς την Ελλάδα παροχές. Ο Ψυχρός Πόλεμος, η σοβιετική απειλή, ευνοούσε την πολιτική του.
Το ανθενωτικό, προνεωτερικό, ελληναράδικο τμήμα της κοινωνίας δεν είχε λόγο να διαμαρτύρεται εφόσον βολευόταν σε εκείνη τη ρότα. Εισέπραττε και κατανάλωνε τα λεφτά των “κουτόφραγκων” δίχως να προσαρμόζει στο ελάχιστο τον τρόπο ζωής του.
Μόλις το κράτος χρεοκόπησε, την άνοιξη του 2010, οι αντιθέσεις που σοβούσαν βγήκαν ξανά στην επιφάνεια. Οι ανθενωτικοί-αντιμνημονιακοί στράφηκαν λυσσασμένα εναντίον του συστήματος, το οποίο δήθεν τους πρόδωσε. Οι δε ενωτικές ελίτ τους αντιμετώπισαν πλέον ρητά αφ’ υψηλού. Σαν “άχθος αρούρης”. Σαν βάρος περιττό πάνω στο έδαφος της πατρίδας.
Ανήκω στη γενιά που είχε τη σπάνια τύχη να αναπτυχθεί και να πορευτεί μέχρι σχεδόν τη μέση ηλικία νομίζοντας ότι έχει υπερβεί τις παραπάνω αντιθέσεις. Που μπορούσε να εγκύπτει στον Κιθ Τζάρετ εκτιμώντας παράλληλα την αυθεντικότητα του σκυλάδικου. Που διδασκόταν απ’ τον Στάνλευ Κιούμπρικ και τον Τζον Κασσαβέτη, απ’ τον Καστοριάδη και τον Τόμας Μάν γελούσε όμως κάπου-κάπου και με τον Λαζόπουλο των “Δέκα Μικρών Μήτσων”. Στο εφηβικό μου δωμάτιο είχα τον Άρη Βελουχιώτη πάνω στο άλογο και την Όντρεϋ Χέπμπορν στο “Πρωινό στο Τίφανυς”.
Αυταπατόμασταν ότι τα ασυνδύαστα συνδυάζονται. Πώς να μην πάθουμε συνεπώς την πλάκα μας όταν έλαμψε αδυσώπητη η αλήθεια;
Μπαίνουμε στο αεροπλάνο για Αθήνα. Βρίσκομαι καθισμένος εν μέσω δύο συμπατριωτών μου. Ώσπου να μας προστάξει η συνοδός να απενεργοποιήσουμε τις ηλεκτρονικές συσκευές, ο αριστερός μου διαβάζει στο κινητό τα νέα για τον θάνατο του Ουμπέρτο Έκο. Ο δεξιός μου φοράει τα ακουστικά και ακομπανιάρει όχι ιδιαίτερα χαμηλόφωνα. “Όσο δέρμα κι αν πετάξεις, φίδι είσαι δεν θα αλλάξεις!” καταλήγει το τραγούδι. Κι εγώ είμαι, για μια τουλάχιστον στιγμή, σίγουρος ότι τον στίχο απευθύνει ο “φίλαθλος” στο “παιδί της Ευρώπης”.
* Ο κ. Χρήστος Χωμενίδης είναι συγγραφέας
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
αριστεριστικες μπουρδες που καλλιεργουν σκοπιμως τον διχασμο
Κριτοτερον εστι ειδεναι εν τη Πολη ρωσικη ushanka*,η τιαρα λατινικην και φακιολιον οθωμανικον……. *παραδοσιακο γουνινο καπελο του ρωσικου στρατου.
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ.
κύριε Χωμενίδη δεν βλέπετε τη μύτη σας…ίσα ίσα είναι η μόνη διαφορά που λύσαμε, ανήκωμεν εις την δύσην με ανατολικό πλυθησμό. Ορίστε, μια διαμάχη χρόνων έφτασε στο τέλος της.
Οτι και να ναι ..για να ναι κει
Ολυμπιακάκιας θα είναι ο Χωμενίδης λεβεντιές..
Πλάκα έχει πάντως το κείμενο
Είναι ωραίο ,εμπορικό
Ρε ψηλομύτη μπούρδα ψαλιδόκωλε….. γνωρίζεις τις αντιθέσεις που έχουν μεταξύ τους οι πολίτες στις άλλες χώρες ? Σκότα γνωρίζεις …. συγγραφέα της οκάς …..
Και τι πρόβλημα έχεις ρε χαζοτσουτσουνε αν τα παιδιά αγοράζουν σοκολατακια για όσους εκτιμούν ? Ο ‘’πολισμός’’ της χέστρας που υπηρετείς προφανώς δε προβλέπει τέτοιου είδους ανθρώπινες σχέσεις……
Είχα διαβάσει μια μεγάλη αλήθεια σ’ένα άρθρο απλού σχολιαστή – αρθρογράφου : αν φερθείς καλά σ’ένα μικρό ελληνόπουλο θα σ’αγαπαει και θα σε εκτιμά σ’ ολόκληρη τη ζωή του γιατί έτσι είναι τα γονίδια μας…… Για πες ρε μπαγλαμά πια ευρωπαϊκή κωλόφαρα έχει κάτι τοσο δυνατό και έντιμο να σου δώσει….
Αι στο διάβολο γραικύλε…. Χορτάσαμε το μίσος μας….. τώρα θα λουστείτε την οργή μας ….. αλλά και χέρι μας……
Γιατί- με αφορμή το άρθρο-
δεν γράφουμε εδώ τις απόψεις μας- όλοι κάτι θα μάθουμε, όλοι κάτι έχουν να πουν, Έλληνες είμαστε εξ’άλλου, την φιλοσόφηση λίγο πολύ όλοι την έχουμε στο αίμα μας-για τούς βαθύτερους λόγους που μας διασπούν? Είναι τα κόμπλεξ? Είναι στο αίμα?
Είναι υπερηφάνεια? Μοχθηρία? Ανοησία? Άγνοια?
Οργή?… Τι υπάρχει άραγε στον πυρήνα αυτού μας του χαρακτηριστικού που είναι ελλατωματικό?
Ρίχνει την σκιά του σε τόσα μας καλά στοιχεία.
Θα έλεγα οτι υποκινείται αλλά ΔΈΝ το πιστεύω. Δεν είναι κάτι Επίκτητο. Αυτό το εγγενές χαρακτηριστικό μας πρέπει να έχει κάποια ρίζα. Η ρηχή μας μνήμη, το χαρακτηριστικό του idiot-i
, η τάση για κατεργαριά που βρίσκει το αποκορύφωμά της στο “φωνάζει ο κλέφτης…”, η μικροψυχία, τα φτηνά ελατήρια και οι ακόμα πιο φτηνές εκλογικεύσεις, τα βιαστικά και άδικα και διαστρεβλωμένα-συνειδητά και σκόπιμα πάντα (Δεν είμαστε ΤΟΣΟ Ηλίθιοι)και αντεστραμμένα και μονόφθαλμα συμπεράσματά μας, η θρασυδειλία, ένας υποβόσκων σαδομαζοχισμός,
η ζηλοφθόνια, το κακό του άλλου ακόμα και επειδή υπάρχει (κατά περίπτωση), η τάση να φοράμε θρησκευτικό ένδυμα στην συμπλεγματική σκατοψυχία για δικαιολογία και αυτοδικαιολογία, η τυφλή/ μυωπική ανταγωνιστικότητα
κλπ, ΠΡΕΠΕΙ να έχουν κάποια ρίζα. Ή είμαστε καταραμένοι! Σε αυτόν τον τόπο θα έπρεπε να ζούσαμε όλοι ως άρχοντες αφού και πλυθησμιακά δεν είμαστε και τόσοι πολλοί. Μας έχουν δωθεί τα πάντα. Βουνό? Θάλασσα? Ήλιος? Δάσοι? Καρπερή γή? Νορμάλ καιρικές συνθήκες? Αέρα?
Θησαυροί κάτω απο την γη, πάνω απο την γη, κάτω απο την Θάλασσα, πάνω απο την θάλασσα, στον ουρανό…
Δεν μπορούμε να μοιράσουμε δυό γαιδάρων άχυρα. Δεν κοιτάμε την δουλειά μας και αυτό το έχουμε ντύσει με το χριστιανικό “νοιάζομαι” με ένα ταλέντο
εσωτερικού ψεύδους και μισών αληθειών που όμοιό του δέν υπάρχει στον πλανήτη! Μια καταστροφική και αυτοκαταστροφική
εγκληματική ικανότητα-που στηρίζεται σε “ήθη”-που όμοιά του δεν υπάρχει στον πλανήτη! Είμαστε μοναδικοί! Δεν έχουμε ταίρι! Δεν έχουμε τον θεό μας την ώρα που χρησιμοποιούνται τον θεό για κάλυψη και το πιστεύουμε κιόλας ότι είναι κάτι Ο.Κ!!! Εξ’άλλου μπορεί ΝΑΙ να κάνουμε και κάτι κακό ΑΛΛΑ ο άλλος είναι πιο κακός (είναι δεν είναι δεν έχει ιδιαίτερη
σημασία, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ
ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΕΠΕΙ),οπότε εμείς δικαιολογούμαστε!!!
Τέλος πάντων, όλα αυτά
ΠΡΕΠΕΙ να έχουν κάποια αιτία. Βιολογική? Πνευματική? Ότι άλλο?
ΑΝ βρίσκαμε την αιτία ΙΣΩΣ να μαθαίναμε την αρρώστια απο την οποία πάσχουμε και να κάναμε συνειδητά θεραπεία,απλά,μην κάνωντας αυτά που μας γάμησαν ως ανθρώπους ως πολίτες ως κοινωνία ως κράτος. Το είχα γράψει και πιο παλιά.
Ας το επαναλάβω: αυτά που μας χωρίζουν είναι μηδαμινά μπροστά σε αυτά που μας ενώνουν. Αν αφήσουμε κατά μέρος παιδιάστικες συνήθειες και ωριμάσουμε(μήπως αυτό μας λείπει?) ίσως κάτι προλάβουμε να σώσουμε.
Γράφω ωμά ίσως γιατί δέν θέλω να πιστέψω οτι δεν έχουμε άλλες ελπίδες ή οτι δεν αξίζουμε καλύτερη τύχη ως Έλληνες και ως Ελλάδα.
Αξίζουμε. Έχουμε 100 σκατά στον χαρακτήρα μας και 101 καλά. Γιατί να μην δώσουμε βαρύτητα εκεί, να πιστέψουμε στον εαυτό μας, να υπερνικήσουμε (στο χέρι μας δεν είναι?) τα κακά μας στοιχεία και να λάμψουμε όπως οι πρόγονοί μας και ακόμα περισσότερο.
Γιατί όχι? Δεν μπορούμε?
ΑΡΝΟΥΜΑΙ ΝΑ ΤΟ ΔΕΧΤΩ.
ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ. ΠΙΣΤΕΥΩ ΑΚΟΜΑ!!!
Αψογα αυτα που γραφεις Dr.Van!!!!!!! Αγγιζεις κατα πολυ την αληθεια των χαρακτηριστικων μας, που ισως αθελα, υπερισχυουν.. Αυτογνωσια..
Ελα βρε χωμενιδη το παραδεχτηκες!!μπορεις να εκφερεις εκτιμηση για την αυθεντικοτητα των σκυλαδικων…..συ ειπας ……εμεις γιατι να μην σε πιστεψουμε;;;;ομως σε παρακαλουμε μην επεκτεινεσε και αλλου!!!! :-