Αν και διδάσκω σε μεγάλες τάξεις του Δημοτικού σχολείου, εν τούτοις στρώθηκα και μελέτησα επισταμένως τα βιβλία γλώσσας των μικρότερων τάξεων -Α΄, Β΄, – και κυρίως της Α’ Δημοτικού. Θεωρώ την Α΄Δημοτικού την σπουδαιότερη τάξη του σχολείου. Στην πρώτη εντυπώνονται ανεξίτηλα στην μνήμη του παιδιού βασικές αρχές και δεξιότητες. Δραστικότατα επιπλέον επιδρούν στο παιδί της ηλικίας αυτής ο δάσκαλος και το «αναγνωστικό». Στα βιβλία γλώσσας αποτυπώνεται το ποιόν της κοινωνίας στην οποία καλείται το μικρό παιδί να ενηλικιωθεί.
Ξεφυλλίζοντας τα γλωσσικά εγχειρίδια της Α΄ Δημοτικού εντυπωσιάζεσαι από τον μεγάλο αριθμό δράσεων με ζώα διαφόρων ειδών: κατοικίδια, άγρια ζώα του δάσους, πτηνά, ερπετά, ζώα αγρίων τροπικών χωρών, ζώα της θάλασσας, ακόμα και ζωύφια. Η εκμάθηση των γραμμάτων της αλφαβήτας γίνεται μέσω κάποιων ολιγόστιχων ποιημάτων στα οποία πρωταγωνιστούν μόνο ζώα. Έχουμε, τρόπον τινά, μια «ζωοκεντρική» αντίληψη ως προς τον τρόπο πρόσκτησης της μητρικής γλώσσας.
Παραθέτω κάποια παραδείγματα. Ας προσεχθούν οι ευφάνταστοι και εξωπραγματικοί συνδυασμοί διαφορετικών ζώων σε κοινές δράσεις.
Σελ. 25. «Γλώσσα», Α΄ Δημοτικού: «Ταξιδεύω με το τρένο/ τρέχω, τρέχω δίχως φρένο./ Και ο αετός φωνάζει: /Ε, ε, Τιτίνα, πάτα γκάζι».
Σελ. 29. «Ένα μυστήριο ελικόπτερο είδα/ χθες στην εφημερίδα./ Είχε ελέφαντα πιλότο,/ για τιμόνι ένα μπισκότο».
Σελ. 31. «Σαλιγκάρι, σαλιγκάρι,/ μήπως να σε πω Σαλιάρη;/ Μήπως Τάσο; Μήπως Σούλη;/ Μήπως να σε πω Σπιτούλη».
Σελ. 33. «Τι να έχει το πακέτο;/ Μήπως κόκορα καρότα;/ Μήπως μια μεγάλη κότα;/ Κι άμα έχει καναρίνι;/ Ένα γλέντι που θα γίνει!
Σελ. 38. «Ρινόκερος και κόκορας/ κότα, αετός και κόρακας/ παρέα περπατάνε/ σε παραλία πάνε.
Σελ. 53. «Γιατί γελάνε οι ακρίδες,/ οι γορίλες κι οι γαρίδες;/ Γιατί η γάτα κάνει μάγια/ για να γίνει κουκουβάγια».
Σελ. 57. «Να ‘χανα, τι να ‘χανα,/ να ‘χανα τα λάχανα./ Αχ, με τόσα χάχανα/ έχασα τα λάχανα». (Εξαιρετική η έμπνευση, αντικατοπτρίζει εναργέστατα το «Νέο Σχολείο». Για χάχανα και λάχανα…).
Σελ. 63. «Τι ουρά να μου ταιριάζει/ φουντωτή ή πουπουλένια;/ Μια ουρά με μαύρες βούλες/ ή με κόκκινες καρδούλες;».
Σελ. 65. «Με ένα παπούτσι για καράβι/ ταξιδεύει το κουτάβι./ Κάνει τα χέρια του χωνί,/ βάζει δυνατή φωνή./- Το καράβι μου βουλιάζει/ κι όπου να ‘ναι σκοτεινιάζει».
Σελ. 67. «Δε φοβάμαι το σκοτάδι/ είμαι δυνατό κουτάβι./ Οι αστραπές δε με τρομάζουν/ κι οι βροντές με διασκεδάζουν».
Ολόκληρο το τεύχος της «Γλώσσας» κινείται σ’ αυτούς τους …εξωφρενικούς ρυθμούς. Ποιηματάκια, σαχλοειδή πολλές φορές, τα οποία σκαρφίστηκαν οι συγγραφείς και πρωταγωνιστές, σε απίθανους, εξωτικούς συνδυασμούς, μόνο ζώα. Φαίνεται ότι οι στιχοπλόκοι συγγραφείς των βιβλίων πάσχουν από άκρατη ζωοφιλία. Το βιβλίο συνοδεύεται από «Τετράδιο Εργασιών».
Στη σελ. 19, συμπληρώνοντας με τα σωστά γράμματα ορισμένα κενά, σε σχετική άσκηση, τα παιδιά μαθαίνουν πως «οι φίλοι της κότας Τιτίνας είναι ο αετός, ο βάτραχος και η νυχτερίδα(!), καλύτερος φίλος όμως ο αετός».
Στη σελ. 63, τα παιδιά πληροφορούνται ότι «στο χορό της νεράιδας πήγαν ζώα, όπως: το ελάφι και η φώκια, όπως και το φίδι(!), ενώ απουσίαζαν (άγνωστο για ποιο λόγο) η αλεπού, η αρκούδα και ο γάιδαρος».
Στη σελ. 29. Ο ποντικός προσκαλεί για φαγητό την οχιά, τον παπαγάλο και το άλογο. Στη σελ. 45 ο παπαγάλος χάθηκε και τον ψάχνουν ένας γορίλας, το άλογο και ο ιπποπόταμος.
Στη σελ. 49, το σκουλήκι, “πεπληρωμένο” ποιητικού οίστρου, λέει στη γάτα: «χαλάλι σου τα λάχανα,/ για τόσα χάχανα».
Στο βιβλίο Γλώσσας, στο δεύτερο τεύχος, συνεχίζεται η λογοτεχνική περιδιάβαση στο βασίλειο των ζώων και λοιπών πλασμάτων του ματαίου τούτου κόσμου, «ερπετά ων ουκ εστιν αριθμός, ζώα μικρά μετά μεγάλων».
Σελ. 30-31. Στη συνέλευση των ζώων με θέμα «συζήτησης» την ανεύρεση ενός θησαυρού, μετέχουν η σαύρα, ο ταύρος, το μυρμήγκι, ο κόκορας, ο βάτραχος, ο σκύλος, ο ποντικός και η γάτα.
Στη σελ. 34, μετά από ένα ταξίδι που έκανε ο παπαγάλος στην Αφρική, καλεί με γραπτή πρόσκληση, το κείμενο της οποίας παρατίθεται στο βιβλίο, τους φίλους του, δηλαδή τον βάτραχο, τον ποντικό, την κότα, αλλά και τη γάτα, για να τους δώσει τα διάφορα δώρα που έχει φέρει.
Σελ. 45. Στη μεγάλη γιορτή γνωριμίας με τους νέους γείτονες της που έκανε η «καφετιά» αράχνη, παρευρέθησαν το ποντίκι, το κουτάβι, το παγώνι, δύο γάτες, το κουνούπι κα το φίδι.
Στη σελ. 46, διαβάζουμε ότι «η γειτόνισσα αράχνη και η οικογένειά της είναι ακροβάτες. Η καφετιά αράχνη πηδάει με αλεξίπτωτο. Ενώ η μαύρη τρέχει με ποδήλατο».
Στην επόμενη σελίδα (47) μαθαίνουμε τα επαγγελματικά όνειρα των «ζωντανών». «Ο σκύλος θέλει να γίνει κολυμβητής. Ο ποντικός γυμναστής. Ο παπαγάλος παλαιστής. Ο βάτραχος ποδηλάτης και ο κόκορας διαιτητής».
Σελ. 52. Κατά την επιστροφή του από την Αφρική το χελιδόνι δεν ξέχασε «να φέρει και μια φωτογραφία της ζέβρας», καλώντας τους φίλους του να το βοηθήσουν να φτιάξει τη φωλιά του.
Σελ. 68 πάλι προσκλητήρια ζώων. Ο Μολύβιος προσκαλεί για «λογοτεχνική βραδιά» τα ζώα: γάτα, βάτραχο, κουκουβάγια, νυχτερίδα, μυρμήγκι, χελώνα, λαγό, φίδι, παπαγάλο, σκαντζόχοιρο. (Θα μπορούσα να παραθέσω περισσότερα παραδείγματα, αλλά αυτό θα ισοδυναμούσε με την παραπομπή όλου του “βιβλίου”…ζωολογίας-αναγνωστκό Γλώσσας).
Και το δεύτερο τεύχος της «Γλώσσας», το οποίο περιέχει πεζά ως επί το πλείστον κείμενα, πρωταγωνιστούν ζώα. (Παγκόσμιος πρωτοτυπία και αυτή. «Νέο Σχολείο» με βιβλία που παραπέμπουν στην «φάρμα των ζώων»). Παντελής ανατροπή του παραδοσιακού, για μας τους Έλληνες, τρόπου Παιδείας, που ήθελε τις αξίες σαρκωμένες και βιωμένες σε πρόσωπα (προσωποκεντρική). Ελάχιστα, ανύπαρκτα τα κείμενα με ανθρωποκεντρική αναφορά. Πού πήγε η ανθρωποποιός αποστολή της Παιδείας; Και ποιείς άνθρωπο προβάλλοντας άνθρωπο και όλες τις τιμαλφείς αξίες που τον δορυφορούν. Ανύπαρκτη η οικογένεια, το ευλογημένο καταφύγιο και έσχατο κάστρο για διάπλαση χαρακτήρα. Προγραμμένες η φιλοπατρία, η πίστη, το φιλότιμο, η εργατικότητα και η εντιμότητα. Πώς να τις διδάξεις με οχιές και ποντίκια; Κείμενα ανόητα, άνευρα, φλύαρα, άψυχα, μια ακατάσχετη και κουραστική παράθεση συμβάντων από την υποτίθεται «ζωή των ζώων». Βιβλία – ντοκιμαντέρ. Τα παιδιά μας φωνάζουν «άνθρωπον ουκ έχω» και εμείς τους μαθαίνουμε τα πρώτα και κρισιμότερα «γράμματα» με βατράχια, φίδια, νυχτερίδες και κουνούπια…
Νατσιός Δημήτρης
δάσκαλος-Κιλκίς
Πηγη Inernational Hellenic Association
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
Κ ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ?
Κρυφό Σχολειό
Αγαπω τα βιβλια, αγαπω το διαβασμα, αγαπω την μορφωση…..αλλα αυτα τα βιβλια τα καις στο προαυλιο του σχολειου.
Και αν δεν τα καψεις …οταν το παιδι σου διαβαζει αφιερωσε χρονο …να δεις τι διαβαζει….και μιλα του για ολα αυτα που εσυ ξερεις …λιγοτερο κακο θα του κανεις …πιστεψε με.
Μαθε του να εχει αποψη, μαθε του να αμφισβητει, μαθε του να σκεφτεται….να μην καταπινει αμασητη την καθε βλακεια που διδασκεται…
π.χ στην δευτερα δημοτικου υπαρχει ενα κειμενο για τους Λυκους, οπου περναει το μυνημα στα παιδια …πως οι κακοι ανθρωποι δηλητηριαζουν τους Λυκους….
Το δικο μου παιδι, οπως και το καθε παιδι …πιστεψε οτι οι ανθρωποι πηγαινουν στο βουνο, με μονο σκοπο να δηλητηριασουν πραγματι τους καημενους τους ΛΥΚΟΥΣ. Λες και αλλο καημο δεν ειχαν…. ΚΑΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ.
Μιληστε με τα παιδια ….προστατεψτετα….
Ολο το ζωικο Βασιλειο …δασκαλε…..
Αστα να πανε!!!!
Τα χειροτερα ερχονται απο Σεπτεμβριο…γλεντια που θα κανουμε…..
αυτος ο δασκαλος παλευει μονος του το συστημα.καλη δυναμη να χεις ανθρωπε μου
να αυτοκτονήσετε μήπως?…ειδικά αν είστε γονείς παιδιών δημοτικού και τους διαβάζεται με αυτά τα βιβλία εφ όσον δεν κάνατε ακόμη μύνηση στους δασκάλους και στο υπουργείο παιδείας….τότε μάλον να αυτοκτονήσετε…
Συμφωνώ απόλυτα με τον αγαπητό δάσκαλο Δημήτρη Νατσιό.!!!!!!!!!!!
Ειναι αποριας αξιον,πως ολα αυτα περνανε απαρατηρητα,κατω απο τη μυτη των Ελληνων,και κυριως των μητερων! Ελληνιδες μητερες,πρωτα σπαστε την τηλεοραση.Σας διαστρεφει και σας υποβιβαζει το πνευμα.Εσεις διαπλαθετε την επομενη γενια.Ο πατερας ειναι τροφοσυλλεκτης.Οταν το δικο σας επιπεδο ειναι χαμηλο,πως τα παιδια θα αποκτησουν υψηλο.Αγαπηστε παλι τον πατερα.Δωστε του τη θεση που του αρμοζει.Ειναι το κλειδι για την ολικη επαναφορα.Μονο ετσι τα παιδια αναπτυσσονται φυσιολογικα.Λειτουργηστε παλι ως κλασσικο,φυσιολογικο γυναικειο,μητρικο προτυπο,και επιτρεψτε στον πατερα να δωσει εκ νεου την εικονα του κανονικου ανδρα,πατερα.Ολα αυτα εχουν το νοημα τους.Σε αντιθετη περιπτωση τα παιδια δυστυχουν αποτυχαινουν και μπερδευονται ακομα και στη μετεπειτα σεξουαλικη επιλογη και συμπεριφορα.Ξεχαστε τις δικαιολογιες περι ακαταλληλοτητας του συντροφου.Ειναι ολα αποτελεσμα υπνωτισμενης συμπεριφορας που ψαχνει αλλοθι για να δικαιολογηθει!Αλλα ακομα κι αν ανακαλυψαμε οτι μετα απο 20, 30, 40 χρονια καποιος,α δε μας κανει….ε καλα τωρα ας μην ειμαστε εγωιστες για χαρη των παιδιων.Αφου καταφερετε ολα αυτα,ασχοληθειτε με την παιδεια των παιδιων σας,γιατι καποιοι μας δουλευουν εκει εξω.
Συγχαρτηρια για τον αγωνα σας κ.Νατσιε.Σας στηριζω.
Είμαι μητέρα 2 παιδιών. Έφυγα απο το Λονδίνο όπου ζούσα με τον άνδρα μου όταν ο γιός μου έφτασε σε ηλικία που έπρεπε να πάει σχολείο. Ήταν το όνειρό μου τα παιδιά μου να λάβουν την ελληνική παιδεία .Ο σύζυγος βέβαια παρέμεινε στο εξωτερικό λόγω της κρίσης. 2 χρόνια μετα ψάχνω ακόμα δάσκαλο να διδάξει την γλώσσα και τον πολιτισμό των προγόνων μας . Ατυχησα! Σε όλη την Αθήνα βρήκα μόνο 2 περίπτωσεις σε πολύ μεγάλη απόσταση από την οικία μας και είναι αδύνατον . Από φροντιστήρια Αγγλικών πάλι Εχω σε κάθε γωνία… Σ’ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ Ελλάδα. Καληνύχτα Κεμάλ…
Όταν πριν δύο χρόνια είπα στους άλλους γονείς να κάνουμε κάτι γι’ αυτά τα βιβλία ένας γονιός μου λέει: ”Μα τι πάς να κάνεις, να στοχοποιήσεις το παιδί σου;” Δεν ξέρω κι εγώ πως συγκρατήθηκα και δεν περίλαβα τον ηλίθιο γονέα στα μπινελίκια. Και του απαντάω: Να στοχοποιηθεί το παιδί μου 8 ετών από ποιόν και γιατί; Και του εξήγησα ότι τώρα έχει γίνει στόχος το παιδί μου όπως και κάθε Ελληνόπουλο αλλά δεν το εχουν ο ίδιος και οι υπόλοιποι γονείς πάρει χαμπάρι. Γιατί εάν το έχουν καταλάβει και δεν κάνουν τίποτα τότε χαρακτηρίζονται ως ραγιάδες. Δεν νομίζω να ίδρωσε το αυτί του γιατί το ραγιάδες των χαρακτήριζε απόλυτα. Δυστυχώς έτσι έχουν τα πράγματα σήμερα καθώς τελικά Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ. Ας κάνουμε λοιπόν μόνοι μας ότι μπορούμε για τα παιδιά μας κι ας μην αναρωτιόμαστε για τι δεν έχουμε κοινή εθνική συνείδηση και παιδεία όπως κάποιοι άλλοι λαοί.