Ένας ανατολικοευρωπαϊκός βόθρος εγκληματικότητας και κυβερνητικής διαφθοράς.
Εμπόριο λευκής σαρκός.
Η Ουκρανία αποτελεί πηγή, σημείο διέλευσης και προορισμού για την εμπορία ανθρώπων, η οποία είναι εξαιρετικά διαδεδομένη στην χώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι μια από τις μεγαλύτερες χώρες προέλευσης για άτομα που υπόκεινται σε καταναγκαστική εργασία στην Ευρώπη. Αυτό το ζήτημα έχει αυξηθεί λόγω της οικονομικής δυσπραγίας και της πολιτικής αναταραχής. Τα αρσενικά θύματα, ιδιαίτερα από την κοινότητα των Ρομά, γίνονται στόχος διακινητών που τους εκμεταλλεύονται για εξαναγκαστική επαιτεία ή ως «μουλάρια» ναρκωτικών. Εν τω μεταξύ, οι γυναίκες υπόκεινται σε σεξουαλική εκμετάλλευση, συνήθως σε ξένες χώρες.
Οι χώρες προορισμού για τα Ουκρανά θύματα εμπορίας ανθρώπων είναι συνήθως περιφερειακές, όπως η Πολωνία, η Ρωσία και η Γερμανία, αλλά θα μπορούσαν να βρίσκονται πιο μακριά. Επιπλέον, περιορισμένος αριθμός ξένων υπηκόων, κυρίως από την Μολδαβία, την Ρωσία και το Ουζμπεκιστάν, υπόκεινται σε καταναγκαστική εργασία στην Ουκρανία σε τομείς όπως οι κατασκευές, η γεωργία, η μεταποίηση και η οικιακή εργασία.
Η Ουκρανία παραμένει χώρα διέλευσης και καταγωγής στην διακρατική αγορά λαθρεμπορίας ανθρώπων.
Είναι ένα σημείο διέλευσης κατά μήκος της μεταναστευτικής οδού από την Νοτιοανατολική Ασία και την Μέση Ανατολή, καθ’ οδόν προς τις χώρες της Ε.Ε. Οι λαθρέμποροι φέρνουν θύματα από την Ουκρανία στην Ευρώπη κυρίως μέσω των συνόρων με την Πολωνία ή την Σλοβακία.
Οι περισσότεροι παράτυποι μετανάστες που κρατούνται στην Ουκρανία προέρχονται από το Βιετνάμ, το Αφγανιστάν, την Ινδία, την Σρι Λάνκα, το Μπαγκλαντές, την Τουρκία, το Πακιστάν, το Μαρόκο, το Ιράκ, την Ινδία και χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, όπως η Μολδαβία. Σημαντική είναι και η λαθρεμπορική δραστηριότητα στα θαλάσσια σύνορα της Μαύρης Θάλασσας. Αυτή η διαδρομή χρησιμοποιείται για την λαθραία μεταφορά μεταναστών από την Συρία, το Ιράκ, το Αφγανιστάν και την Τουρκία σε χώρες της ΕΕ.
Τα στοιχεία επιβολής του νόμου δείχνουν ότι ο αριθμός των ατόμων που κρατούνται για διέλευση των ουκρανικών συνόρων —τόσο προς και έξω από την χώρα— έχει αυξηθεί.
Εγκληματικό εμπόριο παράνομων όπλων.
Με ένα σημαντικό απόθεμα όπλων, λίγα εμπόδια στην πρόσβαση σε όπλα και εκατομμύρια φορητών όπλων και ελαφρού οπλισμού στην μαύρη αγορά, η Ουκρανία πιστεύεται ότι διαθέτει μια από τις μεγαλύτερες αγορές διακίνησης όπλων στην Ευρώπη. Ενώ είναι εδώ και πολύ καιρό ένας βασικός κρίκος στο παγκόσμιο εμπόριο όπλων, ο ρόλος του έχει ενταθεί μόλις από την έναρξη της σύγκρουσης στην ανατολική Ουκρανία.
Τα περισσότερα όπλα φέρεται να διακινούνται στο εσωτερικό, αλλά το παράνομο εμπόριο όπλων συνδέεται επίσης με εγκληματικές αγορές όπλων στην Ρωσία, την Λευκορωσία, την Μολδαβία, την Γεωργία και την Τουρκία, καθώς και σε χώρες της ΕΕ και της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Εντός της Ουκρανίας, οι πόλεις Οδησσός, Ντνίπρο, Χάρκοβο και Κίεβο αποτελούν σημαντικά κέντρα υλικοτεχνικής υποστήριξης για εγκληματικά δίκτυα.
Ο αυξανόμενος αριθμός όπλων σε συνδυασμό με σχετικά περιορισμένους ελέγχους και συγκρούσεις σε περιοχές της ανατολικής Ουκρανίας είχε ως αποτέλεσμα την απότομη αύξηση του μεγέθους της εγκληματικής αγοράς φορητών όπλων και ελαφρού οπλισμού, ιδιαίτερα πιστόλια Makarov και Tokarev, επιθετικά τουφέκια τύπου AK και Dragunov τουφέκια ελεύθερου σκοπευτή. Επιπλέον, υπάρχει μια μικρότερη αγορά για ελαφρά πολυβόλα.
Οι κατασχέσεις πυροβόλων όπλων ήταν οι μεγαλύτερες στις περιοχές του Ντόνετσκ και του Λουχάνσκ, όπου οι μάχες ήταν οι πιο έντονες. Οι περιοχές που πλήττονται από συγκρούσεις αποτελούν τις κύριες πηγές παράνομων ροών για την υπόλοιπη χώρα.
Περιβαλλοντικό Έγκλημα.
Η αγορά εγκλημάτων χλωρίδας στην Ουκρανία υπάρχει κυρίως με την μορφή παράνομης υλοτομίας. Η Ουκρανία πιστεύεται ότι είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας παράνομης ξυλείας στην ΕΕ, με σημαντικές επιχειρήσεις υλοτόμησης που πραγματοποιούνται στην περιοχή Zhytomyr. Οι αρχές έχουν κατηγορηθεί ότι είναι αναποτελεσματικές στον περιορισμό της παράνομης υλοτομίας και οι ουκρανικές κρατικές εταιρείες φέρεται να συμμετέχουν στην εγκληματική αγορά. Από τα τελωνεία μέχρι τους δασοφύλακες μέχρι τους τοπικούς διοικητικούς υπαλλήλους, οι κρατικοί φορείς διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην διευκόλυνση των παράνομων εξαγωγών.
Επιπλέον, η Ουκρανία είναι χώρα πηγής και παράνομης διέλευσης άγριων ζώων. Η χώρα είναι στόχος διακινητών που φέρνουν άγρια ζωή στην ΕΕ μέσω των συνόρων της Ουκρανίας με την Πολωνία και την Ρουμανία. Μόλις εκεί, οι διακινητές χρησιμοποιούν την ελεύθερη κυκλοφορία της ΕΕ για να μεταφέρουν την άγρια ζωή σε αγορές προορισμού στην Δυτική Ευρώπη.
Η Ουκρανία αποτελεί επίσης πηγή παράνομης αλιείας, της λαθροθηρίας και της διακίνησης προϊόντων οξύρρυγχου άγριας προέλευσης να συνεχίζεται, παρά την επίσημη απαγόρευση αλιείας το 2000. Είναι επίσης χώρα πηγής εγκληματικών αγορών μη ανανεώσιμων πόρων, μια ποικιλία από αυτές είναι παράνομα εξορύσσεται, κυρίως στις περιοχές Rivne, Volyn και Zhytomyr.
Η πιο διάχυτη από αυτές τις αγορές είναι για το κεχριμπάρι που εξορύσσεται παράνομα ή από βιοτέχνες ανθρακωρύχους. Εγκληματικές συμμορίες ελέγχουν μεγάλο μέρος της επιχείρησης κεχριμπαριού της Ουκρανίας και υπάρχουν αναφορές για μαφίες κεχριμπαριού στο Volyn που ελέγχουν το επικερδές εμπόριο κεχριμπαριού της περιοχής. Το κεχριμπάρι μεταφέρεται από το Volyn μέσω ξηράς και μερικές φορές αεροπορικώς στην Πολωνία.
Εκτός από την παράνομη εξόρυξη κεχριμπαριού, η εξόρυξη άνθρακα είναι επίσης διαδεδομένη στην περιοχή του Ντονμπάς και οι παράνομες επιχειρήσεις έχουν αυξηθεί. Οι ντόπιοι συνήθως εργάζονται ως ανθρακωρύχοι και επιχειρηματίες και κυβερνητικοί αξιωματούχοι ξεπλένουν άνθρακα που εξορύσσεται παράνομα που μπορεί στη συνέχεια να πωληθεί σε ουκρανικούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας.
Παράνομη διακίνηση ναρκωτικών.
Τα λιμάνια της Ουκρανίας που βρίσκονται κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας και της Θάλασσας του Αζόφ, καθώς και το εκτεταμένο ποτάμιό της σύστημα και τα διαπερατά βόρεια και ανατολικά σύνορα την καθιστούν ελκυστική για τους διακινητές που προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση στις αγορές ναρκωτικών στην ΕΕ.
Με τα χρόνια, η Ουκρανία αναδείχθηκε ως ένας σχετικά σημαντικός προορισμός διέλευσης ηρωίνης, οι κατασχέσεις της οποίας είναι αρκετά σημαντικές. Η ηρωίνη εισέρχεται στην ουκρανική επικράτεια τόσο μέσω της βαλκανικής οδού όσο και της βόρειας οδού, προτού εξέλθει στην δυτική και κεντρική Ευρώπη, κυρίως μέσω της Μαύρης Θάλασσας.
Η ηρωίνη παρέχεται από διάφορους παράγοντες, από τοπικούς διευκολυντές μέχρι διεθνικά κυκλώματα ναρκωτικών. Αυτοί οι διακινητές χρησιμοποιούν ένα μεγάλο δίκτυο μεταφορών, συνήθως οδικό και σιδηροδρομικό, καθώς και διεθνή λιμάνια που συνδέουν την Ουκρανία με την βαλκανική διαδρομή.
Εκτός από μια σημαντική χώρα διέλευσης, η Ουκρανία έχει μια σχετικά μεγάλη βάση κατανάλωσης ηρωίνης. Όπως η αγορά ηρωίνης, η εγκληματική αγορά κάνναβης στην Ουκρανία είναι εκτεταμένη. Υπάρχουν ενδείξεις για πολυάριθμες φυτείες μαριχουάνας σε όλη την χώρα, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις έχουν βρεθεί εξοπλισμένες με συστήματα θέρμανσης, φωτισμού, άρδευσης, λίπανσης, αισθητήρων θερμοκρασίας και υγρασίας, καθώς και δίκτυα παρακολούθησης βίντεο, που πιθανώς δείχνουν παραγωγή σε κλίμακα.
Η Ουκρανία είναι κατά κύριο λόγο χώρα προορισμού συνθετικών ναρκωτικών και ψυχοτρόπων ουσιών, ιδιαίτερα διεγερτικών τύπου αμφεταμίνης.
Αυτή η αγορά έχει αναπτυχθεί ραγδαία την τελευταία δεκαετία (2010-2020). Συνθετικά ναρκωτικά κυρίως από την Πολωνία, την Λιθουανία και την Ολλανδία διακινούνται στην Ουκρανία. Υπάρχουν ενδείξεις, ωστόσο, ότι μέρος της προμήθειας παρέχεται από τοπική, μικρής κλίμακας, λαθραία παραγωγή. Με περιορισμένη εγχώρια καταναλωτική βάση, η εγκληματική αγορά κοκαΐνης εντός της Ουκρανίας είναι μικρή. Ωστόσο, οι κατασχέσεις σε λιμάνια της Οδησσού και του Κιέβου παρέχουν κάποια στοιχεία ότι η Ουκρανία λειτουργεί ως χώρα διέλευσης για το ναρκωτικό.
Εγκληματικοί Ηθοποιοί.
Η Ουκρανία είχε ισχυρή παρουσία οργανωμένων ομάδων τύπου μαφίας από την διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης. Ενώ η παρουσία τους μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, πολλοί συνεχίζουν να λειτουργούν. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου τρεις δωδεκάδες εγκληματικά αφεντικά, γνωστοί ως vory-v-zakone ή «κλέφτες-νόμου».
Ορισμένες παραδοσιακά ισχυρές ομάδες, τύπου μαφία περιλαμβάνουν την Λουξ με έδρα το Ντόνετσκ, την συμμορία Samvel Martirosyan και την Bashmaky με έδρα την Κριμαία. Ωστόσο, έχουν γίνει σημαντικά λιγότερο ενεργοί από την δεκαετία του 1990 και πολλά υψηλόβαθμα μέλη είναι είτε νεκρά είτε στην φυλακή.
Εκτός από τους εγχώριους εγκληματίες, ορισμένοι οργανωμένοι εγκληματίες που δρουν στην Ουκρανία έχουν καταγωγή από Τσετσενία, Ρωσία, Γεωργία, Νότια Οσετία ή Αζερμπαϊτζάν. Ομάδες τύπου μαφίας δραστηριοποιούνται συνήθως σε πολλές εγκληματικές αγορές, αλλά τα στοιχεία υποδηλώνουν εστίαση στο εμπόριο όπλων, τον εκβιασμό, την ληστεία, τις δολοφονίες για μισθωτή και τις απαγωγές. Η ευρεία δραστηριότητα είναι ο έλεγχος των νόμιμων επιχειρήσεων μέσω μιας πρακτικής γνωστής ως πειρατείας.
Επιπλέον, ομάδες τύπου μαφίας στην Ουκρανία ασκούν εκτεταμένη πολιτική επιρροή και φέρεται να έχουν πρόσβαση σε πολλαπλά επίπεδα του κράτους.
Στην περιοχή του Donbass, για παράδειγμα, διάφορες εγκληματικές ομάδες έχουν εμπλακεί εκτενώς τόσο στην πολιτική κινητοποίηση όσο και στην χρηματοδότηση εκστρατειών. Υποστηρίζεται επίσης ότι η προσάρτηση της Κριμαίας συνέβη εν μέρει λόγω των τοπικών μαφιόζικων ομάδων που μόχλευαν επιχειρηματικούς δεσμούς στο εξωτερικό για μια παρέμβαση στην χερσόνησο.
Η σύλληψη του κράτους από εγκληματίες είναι ένα διάχυτο ζήτημα στην Ουκρανία και οι κρατικοί φορείς παρέχουν στους εγκληματίες προστασία και επιτρέπουν μια σειρά από εγκληματικές ροές.
Οι εγκληματίες είναι ενσωματωμένοι σε θέσεις υψηλού επιπέδου στον κρατικό μηχανισμό, εργάζονται για να επηρεάσουν τη δημοκρατική διαδικασία σε διαφορετικά επίπεδα, όπως η αγορά ψήφων κατά τη διάρκεια των εκλογών, η υποστήριξη και η χρηματοδότηση ορισμένων κομμάτων και υποψηφίων και η επιρροή στα δικαστήρια.
Σε χαμηλότερα επίπεδα, η μικροδιαφθορά ή η συμπαιγνία των αρχών επιβολής του νόμου και των συνοριακών αξιωματούχων επιτρέπουν τις παράνομες ροές στη χώρα. Εκτός από τις μαφιόζικες ομάδες και τους κρατικούς φορείς, εκατοντάδες μικρότερα, πιο αποκεντρωμένα και ευέλικτα εγκληματικά δίκτυα λειτουργούν στην Ουκρανία. Αυτά τα δίκτυα μπορούν να δημιουργηθούν σύμφωνα με εθνοτικές ή οικογενειακές γραμμές ή για πιο ευκαιριακούς λόγους και εμπλέκονται σε διάφορες εγκληματικές αγορές και δραστηριότητες όπως ληστείες, μικρότερα όπλα και επιχειρήσεις διακίνησης ναρκωτικών και ανθρώπων.
Ποινική Δικαιοσύνη και Ασφάλεια.
Η διαφθορά και η δωροδοκία στο δικαστικό σύστημα της Ουκρανίας είναι ευρέως διαδεδομένες και περιορίζουν το κράτος δικαίου και τις πρακτικές εγγυήσεις δίκαιης διαδικασίας. Τα δικαστήρια απέτυχαν να διατηρήσουν την ανεξαρτησία τους και πολλοί δικαστές υπόκεινται σε πιέσεις από πολιτικούς, διεφθαρμένους ή εγκληματικούς παράγοντες.
Ενώ οι δικαστικές μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν ενδεχομένως να βελτιώσουν την ανεξαρτησία και την αποτελεσματικότητα του δικαστικού συστήματος της Ουκρανίας, οι επικριτές συχνά επισημαίνουν ότι οι σχετικές πρωτοβουλίες και μεταρρυθμίσεις προχωρούν αργά. Οι περισσότερες εγκαταστάσεις κράτησης στην Ουκρανία είναι κακής ποιότητας και διαθέτουν ελάχιστους μηχανισμούς για καταγγελίες. Αυτά τα ζητήματα είναι ιδιαίτερα έντονα σε περιοχές που έχουν πληγεί από συγκρούσεις.
Οι ουκρανικές αρχές επιβολής του νόμου πάσχουν από χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης του κοινού και ευρέως διαδεδομένες κατηγορίες για διαφθορά και εμπλοκή σε εγκληματικές πρακτικές. Η εθνική αστυνομία διαθέτει μια εξειδικευμένη μονάδα για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος και η υπηρεσία εθνικής ασφάλειας έχει επίσης την εντολή για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος.
Η σύγκρουση στα ανατολικά έχει υπονομεύσει την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας και συνεχίζει να παρέχει στους οργανωμένους εγκληματίες πολλές ευκαιρίες, καθιστώντας δύσκολη την αντιμετώπιση ζητημάτων οργανωμένου εγκλήματος σε περιοχές όπως το Ντονμπάς.
Οικονομικό και Χρηματοοικονομικό Περιβάλλον.
Το επιχειρηματικό κλίμα στην Ουκρανία είναι από τα χειρότερα στην Ευρώπη. Εξακολουθεί να υποφέρει από υπερβολική διαφθορά, υψηλό κίνδυνο εκβιασμού και αδύναμη ικανότητα επιβολής των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας. Ομάδες τύπου μαφίας ασκούν σημαντική επιρροή σε διάφορους τομείς, παραμορφώνοντας τον ανταγωνισμό. Ωστόσο, η κυβέρνηση κατάφερε να σταθεροποιήσει κάπως την οικονομική κατάσταση μετά τα γεγονότα του 2014, δημιουργώντας τα θεμέλια για ανάπτυξη. Ωστόσο, η Ουκρανία είναι ευάλωτη στο ξέπλυμα χρήματος και άλλες παράνομες οικονομικές ροές.
Η Κρατική Υπηρεσία Οικονομικής Παρακολούθησης παράγει καλή χρηματοοικονομική πληροφόρηση, αλλά η ικανότητά της για οικονομικές έρευνες περιορίζεται από την έλλειψη προσωπικού. Ωστόσο, η νέα νομοθεσία βελτίωσε σημαντικά το νομικό πλαίσιο της Ουκρανίας για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και την καταπολέμηση της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, ιδίως όσον αφορά τα πολιτικά εκτεθειμένα άτομα.
Κοινωνία των Πολιτών και Κοινωνική Προστασία.
Γενικά, το σύστημα της Ουκρανίας για την υποστήριξη θυμάτων και μαρτύρων είναι αδύναμο. Ενώ η κυβέρνηση διαθέτει ένα αρκετά ισχυρό πλαίσιο για την υποστήριξη των θυμάτων για έξοδο από την σύγχρονη δουλεία, το σχέδιο νόμου που εισήχθη το 2017, με στόχο την ενίσχυση της προστασίας και την βελτίωση των διαδικασιών για τον καθορισμό του καθεστώτος των θυμάτων, δεν έχει ακόμη ψηφιστεί. Υπάρχει νόμος για την προστασία των μαρτύρων που εγγυάται την προστασία των θυμάτων και των μαρτύρων εγκληματικών πράξεων, αλλά χρειάζεται εκτενή ενημέρωση.
Όσον αφορά τις στρατηγικές πρόληψης, η εθνική στρατηγική της Ουκρανίας για τα ναρκωτικά δίνει έμφαση στην πρόληψη της χρήσης ναρκωτικών και στοχεύει να μετατοπίσει την προσέγγιση μακριά από τα τιμωρητικά μέτρα προς μια διαδικασία δημόσιας υγείας. Υπάρχουν πολλές μορφές υποστήριξης που είναι διαθέσιμες σε άτομα που κάνουν χρήση ναρκωτικών, συμπεριλαμβανομένης της θεραπείας υποκατάστασης οπιοειδών, αν και η ευρεία πρόσβαση σε τέτοιες μορφές θεραπείας δεν είναι εγγυημένη.
Η κοινωνία των πολιτών της Ουκρανίας είναι ζωντανή και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση της διαφθοράς και της υπεράσπισης του οργανωμένου εγκλήματος. Ωστόσο, πολλές ΜΚΟ αντιμετωπίζουν περιορισμούς στην πρόσβασή τους στην πολιτική υποστήριξη.
Ο χώρος για τα ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης έχει επεκταθεί από την επανάσταση του 2014, αλλά το τοπίο των μέσων ενημέρωσης εξακολουθεί να κυριαρχείται από καταστήματα που ανήκουν σε ολιγάρχες, και παραβιάσεις της ελευθερίας του Τύπου εξακολουθούν να συμβαίνουν σε περιοχές της χώρας που πλήττονται από συγκρούσεις κι εκκαθαρίσεις.
@Iain Muir 6 /11/2022 – MR
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
https://www.youtube.com/watch?v=U1OlwD3W1OQ