Διαφημίσεις

Λέξεις κλειδιά βίωσης της αλήθειας της Ορθής Πίστης είναι οι ελληνικές λέξη νους , το παράγωγο της νοερά(προσευχή) και η νήψη.

Δυτικοί που επιχείρησαν να μεταφράσουν απρόσεκτα τις λέξεις στην γλώσσα τους ,δεν κατάφεραν να τις αποδώσουν την σωστή έννοια-ορισμό και υπέπεσαν σε λάθη.

Οπως και ο δυτικός Βαρλάμ  κατασκοπεύοντας  με ιδιοτέλεια, χωρίς καμία διάθεση κατανόησης  ,μοναχούς στο Αγιον Ορος να προσεύχονται, ,μετέφρασε την νοερά προσευχή ως ομφαλοσκοπία .

Ο νούς λοιπόν δεν είναι ούτε η καρδιά ούτε το μυαλό .

Άλλο ενδεχομένως το να βρίσκεται ,διαφορετικό το να είναι.

Ο Αγιος Γρηγόριος Παλαμάς εξηγεί:

‘’Η ψυχή μας είναι μία οντότητα πολυδύναμη και χρησιμοποιεί ως όργανο το σώμα που δημιουργήθηκε να ζει μαζί της. Ποιά λοιπόν είναι τα μέλη που χρησιμοποιεί ως όργανα για να ενεργεί η δύναμή της εκείνη που ονομάζομε νου; Αλλά, βέβαια, κανείς δεν υπέθεσε ποτέ ότι η διάνοια είναι εγκατεστημένη στα νύχια, ούτε στα βλέφαρα, ούτε στα ρουθούνια ή στα χείλη.

 

Όλοι συμφωνούν ότι είναι μέσα μας, διαφωνούν όμως μερικοί ως προς το πρώτο από τα μέσα μας που μεταχειρίζεται ως όργανο. Άλλοι θεωρούν ότι είναι εγκατεστημένη, σαν μέσα σε ακρόπολη, στον εγκέφαλο.

 

Άλλοι πάλι παραχωρούν στη διάνοια σαν όχημα, το κέντρο της καρδιάς και το ψυχικό πνεύμα που βρίσκεται καθαρότατο εκεί. Εμείς τώρα, γνωρίζομε με ακρίβεια ότι το λογιστικό βρίσκεται στην καρδιά σαν σε όργανο, όχι όμως μέσα σ’ αυτήν όπως σε δοχείο, γιατί είναι ασώματο, ούτε έξω, γιατί είναι ενωμένο με αυτήν. Και τούτο δεν το διδαχτήκαμε από άνθρωπο, αλλά από τον ίδιο τον Πλάστη του ανθρώπου, που λέει στα Ευαγγέλια ότι δεν είναι τα εισερχόμενα από το στόμα, αλλά τα εξερχόμενα που μολύνουν τον άνθρωπο· γιατί από την καρδιά βγαίνουν οι λογισμοί (Ματθ. 15, 11 και 19).

 

Παρόμοια λέει και ο μέγας Μακάριος: «Η καρδιά είναι ο ηγεμόνας όλης της υπάρξεως. Κι όταν κυριαρχήσει η χάρη σ’ όλα τα μέρη της καρδιάς, τότε βασιλεύει πάνω σε όλους τους λογισμούς και σ’ όλα τα μέλη. Γιατί εκεί είναι ο νους και όλοι οι λογισμοί της ψυχής». Η καρδιά μας λοιπόν είναι το ταμείο των λογισμών και το πρώτο σαρκικό όργανο του λογιστικού.

 

Όταν λοιπόν φροντίζομε να εξετάζομε και να διορθώνομε το λογιστικό μας με ακριβή νήψη, με ποιο άλλο τρόπο θα το πετύχομε αυτό, παρά αφού συγκεντρώσομε το νου μας που είναι διασκορπισμένος έξω με τις αισθήσεις και τον ξαναφέρομε μέσα μας και μάλιστα στην καρδιά μας, στο ταμείο των λογισμών;’’

Τι σημαίνει όμως η ελληνική λέξη νήψη στα κείμενα των Αγίων Πατέρων;

Νήψη είναι μια μόνιμη σταθεροποίηση του λογισμού και στάση του στην πύλη της καρδιάς. βλέπει και ακούει τους κλέφτες λογισμούς να έρχονται, δηλαδή τι λένε και τι κάνουν οι ανθρωποκτόνοι δαίμονες. Και ποια είναι η μορφή που χάραξαν και όρθωσαν οι δαίμονες και η οποία προσπαθεί με τη φαντασία να εξαπατήσει το νου. Αυτά λοιπόν αν μας απασχολούν φιλόπονα, μας φανερώνουν, αν θέλομε, με εξαιρετική πληρότητα την πείρα του νοητού πολέμου.

Τη νήψη τη γεννά ο διπλός φόβος: τόσο οι εγκαταλείψεις από το Θεό, όσο και οι πειρασμοί που έρχονται για παιδαγωγία. Και είναι αυτή μια συνεχής παρουσία της προσοχής μέσα στην ηγεμονική δύναμη (το νου) του ανθρώπου που προσπαθεί να φράξει την πηγή των κακών λογισμών και έργων. Γι’ αυτό έρχονται και οι εγκαταλείψεις και οι αναπάντεχοι εκ μέρους του Θεού πειρασμοί προς διόρθωση του βίου μας. Και μάλιστα σ’ εκείνους που γεύθηκαν την ανάπαυση που δίνει το αγαθό της νήψεως και κατόπιν πέφτουν στην αμέλεια. Η νήψη που τηρείται συνεχώς γεννά τη συνήθεια. Η συνήθεια προκαλεί κάποια φυσική πυκνότητα στη νήψη. Κι αυτή γεννά ήρεμη θεωρία του νοητού πολέμου με τα χαρακτηριστικά του. τη διαδέχεται επίμονη ευχή του Ιησού και έπειτα γλυκιά ηρεμία του νου χωρίς φαντασίες και μια κατάσταση ενώσεως με τον Ιησού.

Η νήψη είναι μια μέθοδος και επιστήμη, η οποία απαλλάσσει τον άνθρωπο – με την βοήθεια του Θεού – τελείως από εμπαθείς σκέψεις και λόγους και από πονηρά έργα, αν εξακολουθεί ο άνθρωπος την πνευματική αυτήν μέθοδο επί πολύν καιρό και την εφαρμόζει με προθυμία.
…..
Η νήψη, όταν πολυκαιρίσει στον άνθρωπο γίνεται οδηγός σωστού και θεάρεστου βίου.  αυτό είναι και η επισφράγιση της θεωρίας. Μας διδάσκει να κινούμε δίκαια και τα τρία μέρη της ψυχής (το λογιστικό, το θυμικό και το επιθυμητικό), και να φυλάγομε με ασφάλεια τις αισθήσεις μας. και τις τέσσερις γενικές αρετές (φρόνηση, ανδρεία, σωφροσύνη και δικαιοσύνη) τις μεγαλώνει κάθε μέρα σ’ εκείνον που την κατέχει.

→ Ησύχιος ο Πρεσβύτερος (Άγιος)

*Ας αφήσουμε το ζήτημα του πόσοι από εμάς, γνωρίζουν το νόημα λέξεων.Πόσοι σήμερα προφέρουν τις λέξεις   νού ,νήψη και νοερά προσευχή;Από την εμπειρική γνώση της πραγματικής αλήθειας, μέσα από τα κείμενα της φιλοκαλίας,ως λέξη έμεινε μία ,ορφανή ,που συνηθίζεται  στην νεοελληνική κοινωνία ,με αρνητική μάλιστα σημασία (ομφαλοσκόποι) ,και αυτό δεν μπορεί να είναι τυχαίο…



Μην αφησετε την Πληροφορια να σας ξεπερασει

Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice

  • 1 Month Subscription
    3 Month Subscription
    6 Month Subscription
    Year Subscription
6 σχόλια στο “Η νήψη είναι επιστήμη”
  1. Ιερή επιστήμη!

    Ματθαίος 15, 11 και 19 «γιατί από την καρδιά βγαίνουν οι λογισμοί».

    Αν Άσχετε σου ξεριζώσω την καρδιά και στην θέση της βάλω μια μηχανική θα συνεχίσεις να έχεις λογισμούς/σκέψεις;

    Εγκέφαλο έχεις μέσα στο κεφάλι σου; Όσον αφορά την ψυχή καλά κρατούν οι αλκοολικές φαντασιώσεις ε;

    Ρε θα γίνετε κάποια στιγμή άνθρωποι με το μυαλό στο κεφάλι σας;

  2. Εσύ δάσκαλε τι λες; Όλη αυτή η αλλοπρόσαλλη θεολογία σου που γκρεμίστηκε σαν χάρτινος πύργος ενώπιον μου προέρχεται από την καρδιά σου η από τον εγκέφαλο σου; Ιδού η απορία!

  3. μα ποσο ασχετος’ οσοι εχουν μηχανικη καρδια δεν εχουν πλεον συναισθηση, αυτεπιγνωση κλπ κλπ. Θα πρεπε παντα ολα να εξηγουνται απο μια επιστημη που και οι ιδιοι οι επιστημονες πλεον εχουν καταλαβει οτι ειναι πεπερασμενη και συνεχως αυτοαναιρειται? Εμβολιστηκες ειτε απο ουισκυ ειτε απο αλαζονεια…σκουρα τα πραγματα. Μην κολλας στην προσευχη΄ αυτο ειναι απλα καλεσμα στον καθηγητη να οσυ διεξει την νηψη, διαλογισμο η οπως θες πες το το Γνωθι σαυτον.

  4. ΗΚ45

    Μια μηχανική καρδιά τελευταίας τεχνολογίας χτυπά στο στήθος του 59χρονου Δ. Στεργίου. Η εμφύτευση έγινε στο ΑΧΕΠΑ. Εγώ μια χαρά τον βλέπω και ασφαλώς έχει άφθονους λογισμούς/σκέψεις.

    Μετά την επέμβαση είπε: «Τώρα είμαι καλά, αναπνέω, μπορώ να κοιμάμαι κανονικά και μόλις βγω θα πάω για παραθέριση».

    Οι λογισμοί βγαίνουν από την καρδιά; Ιερή επιστήμη σου λέει μετά!

  5. ΗΚ45 έχεις κάποια σχέση με τον ΑΚ47 πολυβόλο της βλακείας και της ανοησίας;

  6. Από πότε ο διαλογισμός έχει συγγένεια με την προσευχή ;Με ποιόν ανοίγεις διάλογο;

    Mε τους λογισμούς ,με τον εαυτό σου;Eάν ναι, είναι πνευματικός αυνανισμός>

    Θείος Έρωτας δεν είναι ,ξέρεις γιατί;
    Mε τον διαλογισμό δεν αντιλαμβάνεσαι την ασημαντότητα σου ,που τρέπεται σε σημαντικότητα προσευχόμενος στον αληθινό Θεό.

    Ητοι Αποκτάς αληθινή αξία.Ποιά η αξία που
    δίνει στον άνθρωπο ο διαλογισμός;Ζωική,Το Nα έχεις καλύτερη φυσική κατάσταση;Mα ζώα του Θεού χωρίς καν να κοπιάσουν,έχουν πάντα καλύτερη >

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

elGreek