Οι δύο Έλληνες χειριστές συλλήφθηκαν με την επιστροφή τους στην Νέα Αγχίαλο…..
Στις 21 Ιουλίου ζεύγος μαχητικών F-5 της 111 Πτέρυγας Μάχης (337 Μοίρα Αναχαιτίσεως Ημέρας), απογειώνεται από την Νέα Αγχίαλο προς αναχαίτιση εχθρικών αεροσκαφών. Κυβερνήτες ήταν ο Υποσμηναγός (Ι) Ιωάννης Δινόπουλος και ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Θωμάς Σκαμπαρδώνης.
Ανθυποσμηναγός Σκαμπαρδώνης: “Ήμουνα Νο 2 σε ζεύγος αεροσκαφών επιφυλακής F-5, με Αρχηγό Νο 1 τον Υποσμηναγό Δινόπουλο. Την 12:00 ώραν της 21ης Ιουλίου 1974 δίδεται η εντολή και απογειωθήκαμε για αποστολή αναχαιτίσεως.
Κατευθυνθήκαμε με ανοικτό σχηματισμό, στην περιοχή μεταξύ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου, όταν δύο τουρκικά αεροσκάφη F-102 φάνηκαν στον ορίζοντα και εμπλακήκαμε μαζί τους σε μια σκληρή αερομαχία.
Ο Δινόπουλος αντιλήφθηκε ότι δέχθηκα ανεπιτυχώς επίθεση με πύραυλο που εκτοξεύθηκε εναντίον μου από ένα τουρκικό αεροσκάφος και αντέδρασε αστραπιαία! Επιτέθηκε εναντίον του τουρκικού αεροσκάφους και με εκτόξευση και των δύο πυραύλων που έφερε το αεροσκάφος του, το κατέρριψε. Το είδα κομματιασμένο να πέφτει. Το άλλο τουρκικό αεροσκάφος F-102, βρέθηκε στην συνέχεια από πανικό του χειριστού του, πάνω από την Χαλκίδα. Τελικά πήρε ανατολική πορεία και από έλλειψη καυσίμων προσγειώθηκε κακήν κακώς αναγκαστικά σε έναν αυτοκινητόδρομο στην Σμύρνη και φονεύθηκε”.
__________
Παρότι η τουρκία είχε δημιουργήσει το πρώτο προγεφύρωμα στην Κύπρο στην περιοχή της Κυρήνειας την 20η Ιουλίου, εντούτοις όμως, δεν είχε δοθεί αποδέσμευση αεροπορικών δυνάμεων και τα όπλα των πληρωμάτων των αεροσκαφών αναχαιτίσεως ήταν δεσμευμένα!!
Εάν δεν δεχόταν επίθεση δικό μας αεροσκάφος από το τουρκικό, η αερομαχία αυτή δεν θα είχε συνέχεια. Ο Δινόπουλος αντέδρασε αστραπιαία και έτσι οι τούρκοι ίσως, για πρώτη φορά πλήρωσαν τόσο ακριβά αυτό το θράσος τους. Αποτέλεσμα αυτής της εμπλοκής, ήταν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα (άνω του τριμήνου), οι τούρκοι να μην παραβιάζουν καθόλου τον Εθνικό μας Εναέριο χώρο στο Αιγαίο.
Ο Δινόπουλος είναι ο ήρωας, γιατί σε μια στιγμή που στην χώρα μας υπήρχε το απόλυτο χάος και στην Κύπρο προχωρούσε ακάθεκτος ο Αττίλας, με την πράξη του αυτή έσωσε στην κυριολεξία από μόνος του, την αξιοπρέπεια και την τιμή της χώρας μας.
Μετά την επιστροφή τους στην Αγχίαλο, οι δύο πιλότοι συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν σε ανακριτικές διαδικασίες. Σε κανέναν από τους δύο πιλότους δεν ανεγράφη στα μητρώα τους η πολεμική αυτή αποστολή και δεν τους εδόθη καμμία ηθική ανταμοιβή! Ο Δινόπουλος απεστρατεύθη σαν Αντισμήναρχος το 1987 και ο Σκαμπαρδώνης απεστρατεύθη σαν Ταξίαρχος λίγο αργότερα.
Αξίζει να σημειωθεί η προσπάθεια της Τουρκικής προπαγάνδας για αποσιώπηση των καταρρίψεων των τουρκικών αεροσκαφών. Διέδιδαν παντού ότι τα τουρκικά αεροσκάφη κατέρριψαν τα Ελληνικά!
Μετά από χρόνια ο Σκαμπαρδώνης υπηρετούσε στο ΝΑΤΟ όταν συναντήθηκε με έναν Τούρκο αεροπόρο ο οποίος προπαγανδίζοντας ισχυρίσθηκε πως στην αερομαχία τότε κατερρίφθησαν τα Ελληνικά αεροσκάφη. Ο Σκαμπαρδώνης τότε τον ρώτησε αν μοιάζει με φάντασμα, εξηγώντας ότι αυτός ήταν στην αερομαχία… Ο τούρκος τότε αισθάνθηκε εντελώς ηλίθιος με τα ψέμματα της προπαγάνδας της πατρίδος του.
Αλλά όταν μέσα από εφημερίδες (Ελεύθερος Τύπος 18 Μαρτίου 1997) και περιοδικά (ΠΤΗΣΗ τεύχη 81-85), η παραπάνω αερομαχία έγινε ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ γνωστή στον Ελληνικό λαό, η τουρκική προπαγάνδα καταχώρησε πληρωμένη διαφήμιση στο αγγλικό περιοδικό COMBAT AIRCRAFT τον Νοέμβριο 1997, στην οποία έχουν φωτογραφία τουρκικού F-102 με λεζάντα ότι αυτό κατέρριψε 2 Ελληνικά αεροσκάφη το 1974!!
Αυτοί είναι οι τούρκοι και δεν αλλάζουν…..
Μιχαήλ Γκρίλλας, Σμήναρχος ε.α.
© Πίνακας ζωγραφικής του Κώστα Καββαθία
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice