ΝΑ ΕΧΕΙΣ Ή ΝΑ ΕΙΣΑΙ;
Γράφει η Φωτεινή Μαστρογιάννη
Ένα γνώρισμα των ανθρώπων της εποχής μας είναι η απάθεια, η πλήρης αδιαφορία. Η αδιαφορία αυτή δεν αφορά μόνο την προσωπική ζωή αλλά εκτείνεται στους πάντες και στα πάντα ακόμα και σε ό,τι αφορά τα παιδιά και τα εγγόνια.
Δεν είναι όμως, δυστυχώς, ένα τωρινό φαινόμενο.
Ο Εριχ Φρομ έδωσε τη δική του ερμηνεία γι’αυτό το φαινόμενο ήδη από το μακρινό 1976 στο βιβλίο του «Να έχεις ή να είσαι;».
Θεωρεί ότι αυτή η έλλειψη ενδιαφέροντος ακόμα και για τα μέλη της ίδιας της οικογένειας είναι αποτέλεσμα του ανθρώπου της «αγοράς», ενός ανθρώπου που δεν έχει εγγύτητα με τον εαυτό του, ενός ανθρώπου που αλλάζει σύμφωνα με όσα του επιτάσσουν, δεν ενδιαφέρεται για τη φιλοσοφία ούτε για θρησκευτικά θέματα, αποφεύγει τα αισθήματα είτε αυτά είναι κακά είτε καλά, ενός ανθρώπου που ενδιαφέρεται μόνο για την εκτέλεση των καθηκόντων του με τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα, ένας άνθρωπος μηχανή.
Ακόμα και ο καταναλωτισμός του γίνεται με αδιαφορία, καταναλώνει τα αντικείμενα όπως καταναλώνει φίλους, εραστές κτλ.
Αναφέρεται δε στην έρευνα του Μισέλ Μακόμπι «Gamesman – The New Corporate Leader». Ο Μακόμπι ανέλυσε τον χαρακτήρα 250 διοικητικών υπαλλήλων και μηχανικών μία από τις μεγαλύτερες αμερικανικές εταιρείες. Τα συμπεράσματα ήταν εντυπωσιακά.
Οι άνθρωποι αυτοί έδιναν υπερβολική σημασία στη «λογική» και θεωρούσαν την εργασία είτε ως μέσο για την απόκτηση οικονομικής ασφάλειας είτε ότι δεν τους προκαλούσε ενδιαφέρον που να διατηρείται από μόνο του.
Όσον αφορά την «κλίμακα αγάπης» έδειχναν είτε ένα περιορισμένο ενδιαφέρον ή δεν μπορούσαν καθόλου να αγαπήσουν.
Πρόκειται λοιπόν για άτομα που χαρακτηρίζονται από αυτό που ο Φρομ αποκαλεί «συναισθηματική ατροφία».
Παραθέτει επίσης κάποια πολύ ενδιαφέροντα χωρία από το έργο του Αλβερτ Σβάιτσερ «Die Schuld der Philosophie an dem Nierdergang der Kultur» το οποίο εκδόθηκε το 1923.
Θα σταθώ σε ένα απόσπασμα ενός από αυτά«Έχουμε έτσι μπει σε έναν νέο μεσαίωνα. Μέσα από μία πράξη γενικής αποδοχής, η ελευθερία της σκέψης τέθηκε εκτός λειτουργίας καθώς πολλοί άνθρωποι παραιτούνται μόνοι τους από το να σκέφτονται ως άτομα ελεύθερα και άγονται από την ομάδα στην οποία ανήκουν…Θυσιάζοντας όμως την ανεξαρτησία της σκέψης μας, χάσαμε – και αυτό ήταν αναπόφευκτο – την πίστη μας στην αλήθεια».
Ο Φρομ υποστηρίζει ότι για να μπορέσει να επιβιώσει η δυτική κοινωνία και η ανθρώπινη φυλή γενικότερα θα πρέπει οι άνθρωποι να επιβληθούν στην τεχνολογία αλλά και στις «παράλογες κοινωνικές δυνάμεις και θεσμούς» αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει να έχουν ένα όραμα και να μπορούν να καταλάβουν πως μπορεί να πραγματοποιηθεί βήμα προς βήμα.
Πέραν των φωτισμένων μυαλών που πρέπει να δημιουργήσουν και να στηρίξουν το όραμα, οι άνθρωποι πρέπει να δημιουργήσουν εκατοντάδες χιλιάδες μικρές ομάδες οι οποίες θα λαμβάνουν αποφάσεις για τα προβλήματα σε όλους τους τομείς της ζωής από την οικονομία μέχρι την παιδεία και την εξωτερική πολιτική.
Συμπίπτει, σε αυτό το σημείο, με το Τάο Τε Κινγκ, το κλασικό βιβλίο του Ταοϊσμού, σύμφωνα με το οποίο το μεγάλο κατόρθωμα γίνεται με μία σειρά μικρών πράξεων.
Για να πραγματοποιηθεί όμως αυτό, ο άνθρωπος θα πρέπει να αποκεντρωθεί τόσο στη βιομηχανία όσο και στην πολιτική και να σκέπτεται. Ιδιαίτερα επικριτικός είναι στο θέμα των εκλογών.
Αναφέρει χαρακτηριστικά (πολύ επίκαιρο κατά τη γνώμη μου) ότι «από μία άποψη, το να ψηφίζεις στις πολιτικές εκλογές είναι ακόμη χειρότερο από το να απαντάς στις δημοσκοπήσεις, καθώς στις εκλογές, η σκέψη θολώνει μέσα από υπνωτικές, κατά κάποιο τρόπο, τεχνικές.
Οι εκλογές γίνονται μία μελοδραματική σαπουνόπερα, όπου σημασία δεν έχουν τα πολιτικά ζητήματα αλλά οι ελπίδες και οι προσδοκίες των υποψηφίων. Στο μελόδραμα αυτό οι ψηφοφόροι έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν δίνοντας την ψήφο τους στον υποψήφιο που επιλέγουν.
Και, παρότι ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού αρνείται να παίξει αυτό το παιχνίδι, η πλειονότητα γοητεύεται με αυτά τα σύγχρονα ρωμαϊκού τύπου θεάματα, όπου, αντί για μονομάχους, κατεβαίνουν στην αρένα οι πολιτικοί».
Κλείνοντας αυτή την πολύ σύντομη ανασκόπηση στο έργο του Φρομ «Να έχεις ή να είσαι;» θα ήθελα να θέσω κι εγώ το ερώτημα.
Σκεπτόμαστε; Καταλαβαίνουμε πλέον τον λόγο της απάθειάς μας;
Είμαστε σε θέση να οργανωθούμε σε μικρές ομάδες για να αλλάξουμε τη ζωή μας ή περιμένουμε ακόμα σαν ανώριμα παιδιά να μας πάρει κάποιος από το χέρι και ως δια μαγείας να εξαφανισθούν όλα μας τα προβλήματα;
Πιθανόν, όταν αρχίσουμε να τα απαντάμε τότε θα κάνουμε και ένα μικρό αλλά σημαντικό βήμα προς μία καλύτερη ζωή.
Το κείμενο αυτό δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στη στήλη «Πλάτωνας όχι Πρόζακ» στο ηλεκτρονικό περιοδικό Writers Gang.
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
Ανοησιες. Αυτο που χρειαζεστε ολοι ειναι ψυχοφαρμακα και να περασετε ολοι απο το ιεατρειο να σας κανω μια επιδειξη πως ξεφτυλιζω το Ταο Τε Κινγκ με το Ελληνικο Τσου Τσου Νι με την βοηθεια του Αυναν της Π.Δ.
Συμφωνω με τον Αθανασιο.
Ο Ιησους Χριστος διδαξε την ΟΔΟ. ΤΑΟ σημαινει η ΟΔΟΣ και συνιστω σε ολους να μελετησουν το ΤΑΟ ΤΕ ΚΙΓΚ και να ΔΙΑΛΟΓΙΣΤΟΥΝ πανω σε αυτο και να κοψουν τα νεοελληνουποθετα και τα μαλακοαναθεματα με μοναδικο στοχο να σκοτωσουν το πνευμα καθως, αυνανιζονται και κανουν δηλαδη αυτο που γνωριζει πολυ καλα ο απογονος του Αυναν και δηλαδη ο Αντιχριστους Αντινοος Γιατροασχετος Ιουδας Εφιαλτης Furby.
Για να μπορεσει καποιος να προσεγγισει καποιο ΝΟΗΜΑ = ΕΝΝΟΙΑ με το ΝΟΥ = ΔΙΑΣ πρεπει να ΔΙΑ-ΛΟΓΙΣΤΕΙ και να κοψει τον νεοελληνοαυνανισμο.
Να παραθεσω μερικα αποσπασματα λοιπον απο το ΤΑΟ ΤΕ ΚΙΝΓΚ
Το Θηλυκό Πνεύμα είναι αθάνατο.
Ονομάζεται Μεγάλη Μητέρα,
Επειδή γεννά τα μύρια πράγματα.
Η είσοδος σε αυτήν
Ονομάζεται ρίζα του Ουρανού και της Γης.
Ατελείωτη ροή ανεξάντλητης ενέργειας
—-
Μη γεμίζεις το νου σου με στείρες γνώσεις,
Και θα θυμηθείς τη φυσική σου σοφία.
Μη νασχολείσαι με το τι πιστεύουν οι άλλοι ότι είναι ηθικό,
Και θα είσαι πολύ πιο ευτυχισμένος.
Μην είναι το μόνο σου μέλημα το κέρδος,
Και θα χαθούν οι κλέφτες.
—-
Οι άλλοι έχουν ό,τι χρειάζονται,
Αλλά εγώ δεν έχω τίποτε.
Περιπλανιέμαι σαν άστεγος,
Και το μυαλό μου είναι άδειο απόσκέψεις κι έγνοιες,
Σαν να ήμουν χαζός.
Οι άλλοι δείχνουν τόσο φωτεινοί,
Αλλά εγώ τόσο σκοτεινός.
Οι άλλοι δείχνουν τόσο έξυπνοι,
Αλλά εγώ τόσο ανόητος.
Οι άλλοι δείχνουν να έχουν ένα σκοπό,
Αλλά εγώ παρασέρνομαι εδώ και κει.
Σαν ένα κύμα στους ωκεανούς,
Και σαν τον άνεμο,
Περιπλανιέμαι άσκοπα όπου με πάει το Ταό.
Είμαι διαφορετικός από τους άλλους,
Επειδή πίνω από το στήθος της Μεγάλης Μητέρας
—-
Όταν ο Σοφό ςέχει συνέχεια στο μυαλό του
Την εναρμόνιση με το Ταό,
Τότε εμφανίζεται η υπέρτατη Αρετή(Τε).
ΤοΤαό είναι άπιαστο,
Άρα πώς μπορεί το μυαλό του να εναρμονιστεί με αυτό;
Επειδή δεν προσκολλάται σε ιδέες.
Το Ταό είναι σκοτεινό και ανεξήγητο,
Άρα πώς μπορεί να φωτίσει το Σοφό;
Επειδή ο Σοφός του το επιτρέπει,
Ανοίγοντας τον εαυτό του σεαυτό.
Πριν ακόμα υπάρξει ο χώρος κι ο χρόνος,
Υπήρχε το Ταό.
Είναι πέρα από την ύπαρξη και την ανυπαρξία.
Πώς τα ξέρω όλα αυτά;
Κοιτώντας μέσα μου, τα βλέπω
Τώρα παίρνω 3 συντάξεις 2,453€ το μήνα κουτσουρεμένα.Αν δεν ήταν τα ενοίκια απο τα διαμερίσματα 1,700€ το μήνα και κάτι τοκογλυφίες σκάρτα κανα 3000€, θα είχα πει το ψωμί ψωμάκι τώρα,δύσκολες εποχές,με 7,000€ + κάτι ψιλά που να την βγάλεις.Να φύγεται να πάτε αλλού,δεν με νοιάζει τίποτα…..κλείσαμε νεαρέ,όχι τα σκουπίδια απο τους τενεκέδες δεν τα πετάμε,τα ξανα-σερβίρουμε….που να καταλάβεται εσεις τι πάει να πει οικονομία. Μμμμμμμ οι λιρίτσες μου,αμαρτωλοί είστε αμαρτωλοί,γιατί δεν μεταννοείτε με νηστεία και προσευχή; Είπαμε νηστεία,δηλαδή μένεις νηστικός δεν τρως δεν πίνεις τίποτα,αυτό σημαίνει νηστεία.Κοιλιόδουλοι λαίμαργοι,έχετε τις ακόρεστες ορέξεις σας πάνω απο την εγκράτεια και την προσκαρτέριση.Θα αντισταθείτε λέει, δεν θα πάρετε τις νέες ταυτότητες,οπωσδήποτε ναι,αυτό είναι σίγουρο,θα προτάξεται τις σαπιοκοιλάρες σας και με ορμή θα κατατροπώσεται το θηρίο.Και όπως είπαμε αμαρτωλοί εγκράτεια,προσκαρτέριση,νηστεία,ακατάπευστος προσεύχη και αυταπάρνηση,καλό επίσης θα ήτο και ολίγον αυτομαστίγωσης αλλά δια να μη σκανδαλισθώσι οι νεώτεροι αρκούν τα προειδόντα και προειπόντα…..