Διαφημίσεις

Ο Πλάτωνας, ο Ρουμί & η Περιστροφή στην Αρμονία του Κόσμου

Οι περισσότεροι άνθρωποι θεμελιώνουν την πραγματικότητα τους έχοντας ως μέτρο την καθημερινότητα τους. Ως έτσι, τα όρια του πραγματικού είναι τα όρια που θέτουν οι αισθήσεις, η γλώσσα και ο ρυθμός της επαναληψιμότητας των πραγμάτων. Ομως παρόλο όμως που είμαστε μέλος ενός σύμπαντος που διαρκώς αλλάζει, ερμηνεύουμε την ζωή σαν μια στατική πορεία περιορισμένων κινήσεων και ελευθεριών. Καθόλου παράξενο λοιπόν που οι εσωτερικές παραδόσεις περιγράφουν τον κόσμο των ανθρώπων ως τάφο. Η έξοδος από τον τάφο αυτό, η ανάσταση -δηλαδή η νέα στάση ύπαρξης- δεν είναι παρά η ενθύμηση της αληθινής κίνησης του σύμπαντος κόσμου, η συμπάθεια στο κυκλικό ταξίδι των πλανητών, ο συντονισμός στην (αιώνια) περιστροφή των αστεριών που ομοιάζει στην άχρονη αιτία των πραγμάτων, που όπως και το φως των μακρινών ήλιων, δεν ανήκει στον δικό μας χρόνο.

Του Γιώργου Ιωαννίδη
Ο Πλάτωνας στην περίφημη αλληγορία του σπηλαίου εξηγεί πως η λανθασμένη μας αντίληψη για τον κόσμο των σκιών οφείλεται στην ακινησία του κεφαλιού και στην απουσία διαλόγου (Πολιτεία 515b) μεταξύ των θεατών. Ο άνθρωπος του Πλατωνικού σπηλαίου στερείται πρόσωπο καθότι δεν συνάπτει σχέση με μια άλλη ύπαρξη και ως έτσι υφίσταται μονάχα ως μονάδα που έχει για σημείο αναφοράς τα είδωλα στα τοιχώματα. Ελευθερία είναι όταν γυρίσει το κεφάλι -«περιάγειν τον αυχένα» στο πρωτότυπο- δηλαδή όταν περιφέρει το βλέμμα του για να «αντικρίσει το φως ψηλά». Η αλλαγή αυτή, η κίνηση, δηλώνει την έξοδο από την μοναχικότητα, την επαγρύπνηση του νεκρού και την ανάπτυξη σχέσης, όχι πια με το φαινόμενο, αλλά με το αίτιο και επομένως την πηγή της ζωής.
Η (μετα)κίνηση του βλέμματος είναι η αρχή μιας ολικής περιστροφής του σώματος -το χονδροειδές φαινόμενο της ψυχής- προς το όντως υπαρκτό. Κίνηση που διακρίνουμε με τον πιο όμορφο τρόπο στον χορό του δερβίση που συνοψίζει την αφύπνιση του ανθρώπου στην κοσμική αρμονία που γίνεται αισθητή μέσω του κύκλου.

Οι εραστές του Θείου

Δεν είναι γνωστό το πότε ακριβώς εμφανίστηκε ο περιστροφικός χορός στο Ισλάμ -ίχνη του εντοπίζονται τον καιρό του Abu Sa’id Abu’l-Khayr τον 11ο αιώνα- αποδίδεται όμως στον μεγάλο Πέρση θεολόγο Τζελαλαντίν Ρουμί (1207-1273). Ο θρύλος λέει πως μια μέρα ο ποιητής βαδίζοντας κοντά σ’ ένα εργαστήριο χρυσοχοΐας, άκουσε τις σφυριές του μάστορα πάνω στο ευγενές μέταλλο. Επρόκειτο για ρυθμικά χτυπήματα που τον ενθουσίασαν τόσο, ώστε άρχισε να χορεύει κυκλικά φτάνοντας σε θεία έκσταση. Η ιστορία θυμίζει σημαντικά το πως ο Πυθαγόρας αφουγκράστηκε την Μουσική των Σφαιρών με την βοήθεια της σφυρηλάτησης των μετάλλων. Ο Ρουμί στο Mesnevi, αν και δεν το κατονομάζει, περιγράφει την ίδια εσωτερική εμπειρία της αρμονικής ακρόασης των Σφαιρών ως εξής:

«Πήραμε αυτούς τους όμορφους ήχους και τις μελωδίες από την περιστροφή των ουρανών. Αυτοί οι ευχάριστοι ήχοι που οι άνθρωποι παράγουν με τα μουσικά τους όργανα ή τις φωνές τους είναι από την κίνηση των ουρανών […] Ακούσαμε αυτές τις μελωδίες όσο ήμασταν στον Παράδεισο. Αν τώρα εισερχόμενοι σ’ αυτό το κελί που είναι το σώμα μας, μπορεί να γέννησε αμφιβολίες στο πνεύμα μας και να μας παρέσυρε, εμείς παρ’ όλα αυτά θυμόμαστε ακόμη ορισμένες από εκείνες τις μελωδίες.
Είναι γι’ αυτό τον λόγο που η μουσική και η περιστροφή είναι τέρψη για τους εραστές του Θεού. Στην περιστροφή, υπάρχει ειρήνη στην καρδιά, σύνδεση με τον Θεό και ελπίδα για την ανακάλυψη του Αγαπημένου».
Η περιστροφή στην οποία κάνει εδώ λόγο ο ποιητής ονομάζεται sama που σημαίνει άκουσμα -ακρόαση δηλαδή του ονόματος (λόγου) του Θεού- και είναι μέρος των τελετουργιών dhikr (που σημαίνει ανάμνηση του Θεού). Είναι ο περίφημος περιστροφικός χορός των δερβίσηδων που τελούν με ιδιαίτερη ευλάβεια στο samahana. Σ’ αυτόν εισέρχονται φορώντας τα χαρακτηριστικά ψηλά καπέλα siqqah, που συμβολίζουν (κατά κόσμον) την φαυλότητα των ανθρώπων ή την ταφόπλακα του Εαυτού (μαζί το ανάπτυγμα του ενεργειακού στέμματος της κεφαλής, την μυστηριακή κάλαθο του Σέραπι), το μαύρο ριχτό hirka που είναι ο χοϊκός χιτώνας της καθημερινότητας κάτω από τον οποίο κρύβεται το λευκό άμφιο ή kafan, που παραπέμπει στα σάβανα του Εαυτού (μαζί, το ακτινοβόλο σώμα του φωτός). Τέλος, στην μέση το kemer, τυλιγμένο τρεις φορές, για να θυμίζει την γνώση του Θεού, την θέα του Θεού και την κατάσταση της αληθινής ύπαρξης.
Στη συνέχεια, υψώνουν το δεξί χέρι με την παλάμη στραμμένη στο Θεό από όπου θα επικαλεστούν την χάρη Του, σκύβουν ευλαβικά το κεφάλι για να αφουγκραστούν καλύτερα, ενώ με το αριστερό χέρι να κοιτά χαμηλά, προσφέρουν την ευλογία του Κυρίου σ’ ολόκληρη την πλάση.
«Γνωρίζεις τι είναι η περιστροφή [του δερβίση];», ρωτά ο Ρουμί σε κάποιο άλλο από τα ποιήματα του: «Είναι το να αφουγκράζεσαι τα μυστικά του Θεού πίσω από τα πέπλα του αόρατου. […] Είναι το να ανοίγεις τα μάτια της καρδιάς σου και να αντικρίζεις το μυστικό φως».
Στο δε Adabu’t-tarigah του najam al-Din Kubra, διαβάζουμε πως η sama θα πρέπει να τελείται υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που αφορούν τον χώρο, τον χρόνο και τους παρευρισκόμενους. Ο τόπος πρέπει να είναι εκείνος ώστε η συνείδηση του ανθρώπου να είναι στραμμένη στον Θεό. Ο χρόνος πρέπει να είναι εκείνος που να τιμάει τον Θεό, ενώ οι παρευρισκόμενοι πρέπει να είναι εκείνοι που να σέβονται τον Θεό.

Η ένωση με το αιώνιο

Το αποτέλεσμα της sama είναι η ομοίωση στην κοσμική αλήθεια, η αφύπνιση στην αγάπη του Θεού και η μεταμόρφωση σε Insan-i Kamil, τον Συμπαντικό Ανθρωπο που καθρεφτίζει άσπιλα το πρόσωπο του Θεού. Γι’ αυτό και οι δερβίσηδες εισέρχονται «νεκροί» για να αναστηθούν στην αρμονική του Θεού. Δεν είναι απλά η σωματική έκσταση (η ευφορία της ζάλης) το δώρο που προσφέρει ο επαναλαμβανόμενος στροβιλισμός – είναι επειδή περιστρέφονται που βιώνουν το Αιώνιο. Οπως ακριβώς συμβαίνει άλλωστε με την κοσμική ζωή – η επανάληψη στην καθημερινότητα μας όταν βιώνεται ως εμπειρία ελευθερίας ομοιάζει καλύτερα στο Αιώνιο (αφού επανάληψη σημαίνει ανανέωση). Γίνεται δεσμός μονάχα όταν το σημείο αναφοράς μας είναι το αισθητό, και αποδέσμευση όταν η αναφορά είναι το υπεραισθητό!

Αντίστοιχα στον χορό, ο δερβίσης δεν κάνει πράξη την ευθεία που είναι ο οικονομικότερος δρόμος της καθημερινότητας, αλλά την περιστροφή, την κατά επιλογή υιοθέτηση του κοσμικού τρόπου ύπαρξης (κύκλος). Ετσι, υπερβαίνει το Εγώ του, το δεσμευμένο στον κόσμο του αισθητού, επαναπροσδιορίζοντας την θέση του σε σχέση με το μεταφυσικό.

Ισως στον χορό του δερβίση εμπόδιο να αποτελεί μονάχα το κοινότυπο γεγονός της ανθρώπινης κίνησης, η βαρύτητα που κρατά τα πόδια του χορευτή στο έδαφος. Χάρη στην περιστροφή, όμως, ο νους αποδεσμεύεται και το βλέμμα της καρδιάς επιστρέφει (στρέφεται) στην αληθινή βαρύτητα του κόσμου, τον έρωτα για το θείο. Γι’ αυτό και ο χορός του δερβίση είναι μια ανοδική σπείρα προς τον ουρανό με την ψυχή να αναδιπλώνει τα φτερά της υψωμένη στην κοσμική συμφωνία της αγαπητικής δίνης στο άρρητο κέντρο του κόσμου, τον Αγαπημένο του Ρουμί.
«Οταν άκουσα για πρώτη φορά για την αγάπη Του, σκέφτηκα: Για να βρω τον Αγαπημένο πρέπει να ψάξω με το σώμα, με το νου και την ψυχή. Αλλά όχι! Για να βρεις τον Αγαπημένο, πρέπει να γίνεις ο Αγαπημένος».

Η ιερή γεωμετρία του χορού



Μην αφησετε την Πληροφορια να σας ξεπερασει

Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice

  • 1 Month Subscription
    3 Month Subscription
    6 Month Subscription
    Year Subscription

Από Κατοχικά Νέα

"Το katohika.gr δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε ταυτίζεται με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το katohika.gr , ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς χώρους." Η συντακτική ομάδα των κατοχικών νέων φέρνει όλη την εναλλακτική είδηση προς ξεσκαρτάρισμα απο τους ερευνητές αναγνώστες της! Ειτε ειναι Ψεμα ειτε ειναι αληθεια !Έχουμε συγκεκριμένη θέση απέναντι στην υπεροντοτητα πληροφορίας και γνωρίζουμε ότι μόνο με την διαδικασία της μη δογματικής αλήθειας μπορείς να ακολουθήσεις τα χνάρια της πραγματικής αλήθειας! Εδώ λοιπόν θα βρειτε ότι θέλει το πεδίο να μας κάνει να ασχοληθούμε ...αλλά θα βρείτε και πολλούς πλέον που κατανόησαν και την πληροφορία του πεδιου την κάνουν κομματάκια! Είμαστε ομάδα έρευνας και αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μαζί μας καμία ταμπέλα που θα μας απομακρύνει από το φως της αλήθειας ! Το Κατοχικά Νέα λοιπόν δεν είναι μια ειδησεογραφική σελίδα αλλά μια σελίδα έρευνας και κριτικής όλων των στοιχείων της καθημερινότητας ! Το Κατοχικά Νέα είναι ο χώρος όπου οι ελεύθεροι ερευνητές χρησιμοποιούν τον τοίχο αναδημοσιεύσεως σαν αποθήκη στοιχείων σε πολύ μεγαλύτερη έρευνα από ότι το φανερό έτσι ώστε μόνοι τους να καταλήξουν στο τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα και τι κρυβεται πισω απο καθε πληροφορια που αλλοι δεν μπορουν να δουν! Χωρίς να αναγκαστούν να δεχθούν δογματικές και μασημενες αλήθειες από κανέναν άλλο πάρα μόνο από την προσωπική τους κρίση!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

elGreek