Διαφημίσεις

Η Ελεύθερη Βούληση βρίσκεται στην ικανότητα ελέγχου των σκέψεων, των συναισθημάτων και πράξεων του ανθρώπου, ή στη μεταφυσική παρουσία ή απουσία μιας μη-φυσικής οντότητας με βούληση; Αυτή είναι μια ερώτηση που η απάντηση της αλλάζει ανάλογα με το ποια φιλοσοφική σχολή ενστερνίζεται ο παρατηρητής. Αλλά, όπως κι αν το δει κάποιος, υπάρχει ή δεν υπάρχει Ελεύθερη Βούληση, η ερώτηση που προκύπτει είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αξίζει περαιτέρω έρευνα και αυτό θα κάνουμε στην επόμενη σειρά άρθρων. Ο ντετερμινισμός (*) βαδίζει χέρι χέρι με την «ελεύθερη βούληση», οι νευροεπιστήμονες λένε πως πρέπει να ισχύουν συγκεκριμένες νευροφυσικές και νευροχημικές συνθήκες για να μπορέσει ο άνθρωπος να απολαύσει την όποια ελευθερία είναι ικανός.

Ας δούμε τι λέει ο Vlatko Vedral
σχετικά με το αν το Σύμπαν είναι Αιτιοκρατικό, κάτι που έχει άμεση σχέση με την ελεύθερη βούληση. Γιατί αν δεν είναι (που η άποψη μου είναι ότι δεν είναι, αλλά θα το δούμε σε άλλο άρθρο) δεν υπάρχει και ελεύθερη βούληση. Που βρίσκεται η Ελεύθερη βούληση του ανθρώπου;

Η νευροφυσιολογία μας λέει. «Η ελεύθερη βούληση ίσως εδράζεται στον προμετωπιαίο φλοιό, και ίσως μπορούμε να την εντοπίσουμε στο έσω-κοιλιακό προμετωπιαίο φλοιό». Stephen Pinker, How the Mind Works

Τα «Αρχεία της Νευρολογίας» το 2003 δημοσίευσαν μια επαναστατική για τα χρονικά της νευρολογίας, κλινική περίπτωση. Ένας μεσήλικος από τη Βιρτζίνια με άμεμπτο ως τότε παρελθόν άρχισε να συλλέγει πορνογραφικό υλικό και να παρενοχλεί σεξουαλικά την οκτάχρονη θετή κόρη του. Η σεξουαλική του συμπεριφορά γινόταν όλο και περισσότερο ψυχαναγκαστική. Αφού παραπονέθηκε επανειλημμένως για πονοκεφάλους και ιλίγγους, του έγινε εγκεφαλική τομογραφία. Αυτή έδειξε στη μετωπιαία περιοχή του εγκεφάλου έναν μεγάλο αλλά καλοήθη όγκο, ο οποίος εισχωρούσε στο διάφραγμα και στον υποθάλαμο – περιοχές που είναι γνωστό ότι ρυθμίζουν τη σεξουαλική συμπεριφορά.

Μετά την αφαίρεση του όγκου η σεξουαλική συμπεριφορά του επανήλθε στο φυσιολογικό. Μερικούς μήνες μετά, η σεξουαλική του προσήλωση στα μικρά κορίτσια επανεμφανίστηκε και μια νέα τομογραφία αποκάλυψε ότι τμήματα του ιστού που είχαν ξεφύγει από το χειρουργικό νυστέρι είχαν αναπτυχθεί σε έναν ευμεγέθη όγκο. Μια νέα χειρουργική επέμβαση επανέφερε το συμπεριφοριστικό του προφίλ στο «φυσιολογικό».

Είναι η βούληση του ανθρώπου Ελεύθερη ή όχι; Αν εξαρτάται από κάποιους νευρώνες και επισυνάψεις, ποιός τις κάνει αυτές; Μπορεί ένας όγκος να αλλοιώνει την συμπεριφορά και την βούληση του ανθρώπου; Πιο πάνω ο Stephen Pinker χρησιμοποιεί την λέξη “ίσως” δύο φορές και διαβάζοντας πιο κάτω τι λέει ο καθηγητής Vlatko Vedral της Κβαντικής Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Λιντς της Βρετανίας για το αν το σύμπαν είναι ή όχι Αιτιοκρατικό και κατά πόσο έχουμε Ελεύθερη Βούληση ή όχι, βλέπουμε πως χρησιμοποιεί επίσης την λέξη ‘ίσως’. Για να δούμε…

Είναι το Σύμπαν αιτιοκρατικό; Όπως και αν το δει κανείς η απάντηση παραμένει «ίσως» Vlatko Vedral. Τι έχει λοιπόν να πει ένας επιστήμονας για την ελεύθερη βούληση; Οι περισσότεροι στη Δύση είμαστε βέβαιοι ότι έχουμε ελεύθερη βούληση, παρ’ ότι το πώς φθάνουμε σε αυτό το συμπέρασμα και τι ακριβώς εννοούμε με αυτό είναι κάθε άλλο παρά σαφές. Αν ορίσουμε την ελεύθερη βούληση με καθημερινούς όρους – ως την ικανότητα η οποία μας επιτρέπει να ελέγχουμε τις πράξεις μας – η απάντηση θα μπορούσε να περιοριστεί σε μία ή δύο πιθανότητες: «Ναι, έχουμε ελεύθερη βούληση» ή «όχι, δεν έχουμε» και οι δύο ωστόσο μας οδηγούν γρήγορα σε αντιφάσεις.

Ας υποθέσουμε ότι απαντάμε «Ναι, έχουμε ελεύθερη βούληση». Πώς αποδεικνύουμε την αλήθεια αυτής της δήλωσης; Θα πρέπει κανείς να συμπεριφερθεί με έναν τρόπο ο οποίος δεν θα είναι προκαθορισμένος από τίποτε. Πώς όμως μπορεί αυτό να γίνει όταν ό,τι κάνουμε μπορεί να αναχθεί σε κάποιο αίτιο;

Ας πούμε ότι αποφασίζει κάποιος να αποδείξει την ελεύθερη βούλησή του ενεργώντας με τρόπο ξένο προς τον χαρακτήρα του. Αν ας πούμε έχει μια εσωστρεφή προσωπικότητα, αποφασίζει, για παράδειγμα, να πιάσει κουβέντα με έναν παντελώς άγνωστο στον δρόμο. Το ίδιο το γεγονός ότι έχει αποφασίσει να ενεργήσει αντίθετα με τη συνηθισμένη προδιάθεσή του φαίνεται από μόνο του να είναι απόλυτα προκαθορισμένο από το γεγονός ότι ήθελε να ενεργήσει με τρόπο ξένο προς τον χαρακτήρα του για να αποδείξει την ελεύθερη βούλησή του. Η ίδια η πράξη της απόδειξης της ελεύθερης βούλησης αποτελεί μία από τις αποδείξεις για το αντίθετο.

Φαίνεται ότι από τη στιγμή που δεν μπορούμε ποτέ να αποδείξουμε την ελεύθερη βούληση είμαστε αναγκασμένοι να συμπεράνουμε ότι δεν τη διαθέτουμε. Ούτε αυτό όμως έπεται κατ’ ανάγκην – και μοιάζει εντελώς αντίθετο στην ανθρώπινη ψυχολογία. Ανταμείβουμε τους ανθρώπους επειδή κάνουν καλές πράξεις και τους τιμωρούμε για τις κακές. Ο κόσμος στον οποίο ζούμε φαίνεται να είναι απόλυτα λανθασμένος αν τελικά οι άνθρωποι δεν έχουν ελεύθερη βούληση. Πώς μπορούμε να τιμωρούμε κάποιον επειδή κάνει κάτι όταν δεν είναι ελεύθερος να κάνει αλλιώς; Είναι ολόκληρο το ηθικό και νομικό μας σύστημα βασισμένο σε μια αυταπάτη;

Αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει – ή τουλάχιστον μας είναι αδύνατον να ζήσουμε με αυτή την ιδέα. Δεν μπορεί τίποτε καλό από όσα κάνω να αποδοθεί σε μένα; Είναι όλα προκαθορισμένα από τα γονίδιά μου ή από την ιστορία μου ή από τους γονείς μου ή από την κοινωνική τάξη πραγμάτων ή από το υπόλοιπο Σύμπαν; Φαίνεται ότι δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να πιστέψουμε στην ελεύθερη βούληση.

Έχουμε φθάσει λοιπόν ξανά στο σημείο από το οποίο ξεκινήσαμε, από την ελεύθερη βούληση στη μη ελεύθερη βούληση και ξανά στην ελεύθερη βούληση. Οι διάφορες θρησκείες, οι οποίες επίσης έχουν υποστηρίξει το «ναι» ή το «όχι», δεν μας βοηθούν ιδιαίτερα. Οι ανατολικές θρησκείες έχουν επινοήσει την έννοια του κάρμα, σύμφωνα με το οποίο όλες οι πράξεις οδηγούν σε συνέπειες στο διασυνδεδεμένο σύμπαν. Αυτό έχει μια ντετερμινιστική(*) χροιά, σύμφωνα όμως με πολλές ανατολικές θρησκείες μπορούμε να αλλάξουμε το κάρμα μας αν ενεργήσουμε με διαφορετικό τρόπο. Από εμάς λοιπόν εξαρτάται το να αλλάξουμε τα πράγματα και έχουμε την ελεύθερη βούληση να το κάνουμε.

Στη Δύση, στην καθολική εκδοχή του χριστιανισμού, η ύπαρξη όλων είναι εξίσου προκαθορισμένη από το προπατορικό αμάρτημα, μπορούν όμως επίσης να χρησιμοποιήσουν την ελεύθερη βούλησή τους για να κάνουν καλές πράξεις και να καταλήξουν στον Παράδεισο (!) γεννιούνται χαμένοι αλλά μπορούν να κερδίσουν με τον τρόπο ζωής τους. Οι περισσότερες θρησκείες βασίζονται στην ηθική και φαίνεται ότι το να πιστεύουν οι άνθρωποι ότι έχουν ελεύθερη βούληση παίζει ουσιαστικό ρόλο για αυτές.

Η επιστήμη, από την άλλη πλευρά, φαίνεται να έχει τις αρχές της γερά ριζωμένες στις ντετερμινιστικές παραδόσεις. Το κύριο ερώτημα για τον φυσικό είναι:

Αν κάνω αυτό και αυτό, σε ένα τέτοιο και τέτοιο σύστημα, πώς θα συμπεριφερθεί αυτό ως αποτέλεσμα των ενεργειών μου; Η φυσική ασχολείται με τη μελέτη των αιτίων και των αποτελεσμάτων, επομένως η ντετερμινιστική σχέση μεταξύ αιτίου και αποτελέσματος φαίνεται να έχει τεράστια σημασία. Έχει όμως; Η φυσική μελετάει τις ιδιότητες και τους νόμους των αντιδράσεων της ύλης και της ενέργειας.

Οι αρχαίοι Έλληνες, ιδιαίτερα οι φιλόσοφοι όπως ο Δημόκριτος και ο Λεύκιππος είχαν διατυπώσει τη θεωρία ότι όλα στον κόσμο μπορούν να ερμηνευθούν ως συγκρούσεις των αόρατων συστατικών της ύλης τα οποία ονόμασαν άτομα. Η θεωρία αυτή είναι ταυτόσημη – στο πνεύμα αν όχι στον τύπο – με την κλασική Νευτωνική φυσική και φαίνεται να μην αφήνει χώρο για την ελεύθερη βούληση.

Ο Νεύτωνας φανταζόταν το σύμπαν σαν μια γιγαντιαία ωρολογιακή μηχανή η οποία λειτουργούσε σύμφωνα με τους αμετακίνητους νόμους του για την κίνηση. Στο σύμπαν του Νεύτωνα όχι μόνο δεν υπάρχει θέση για την ελεύθερη βούληση αλλά ακόμη και ο Θεός παίζει ένα παθητικό και περιθωριακό ρόλο. Είναι υπεύθυνος μόνο για το ότι έθεσε τις αρχικές συνθήκες. Από εκεί και πέρα το σύμπαν εξελίσσεται ντετερμινιστικά χωρίς την παρέμβασή του. Ακόμη και όταν η Νευτωνική βαρύτητα απέτυχε και ο Αϊνστάιν την αντικατέστησε με τη γενική σχετικότητα, τίποτε δεν άλλαξε όσον αφορά τον ντετερμινισμό.

Σύμφωνα με τον Αϊνστάιν το σύμπαν ουσιαστικά υπάρχει όλο μονομιάς και όλα όσα έχουν συμβεί και πρόκειται να συμβούν βρίσκονται ήδη εκεί, στο λεγόμενο τετραδιάστατο σύμπαν. Όλες οι μελλοντικές στιγμές του χρόνου έχουν ήδη τοποθετηθεί σε μια σειρά, σε μια τετραδιάστατη πραγματικότητα, τουλάχιστον κατά την άποψη της γενικής σχετικότητας. Λέγεται ότι ο Αϊνστάιν είχε πει την περίφημη φράση ότι οποιαδήποτε αλλαγή με το πέρασμα του χρόνου είναι απλώς «μια ψευδαίσθηση, παρ’ ότι επίμονη». Πρόκειται για τον απόλυτο ντετερμινισμό στην καλύτερη μορφή του.
Η κβαντική φυσική ωστόσο άλλαξε αυτή την εικόνα με τον πιο δραματικό τρόπο.

Στην κβαντική φυσική η έννοια της τύχης εισάγεται σε ένα θεμελιώδες επίπεδο. Όταν ένα κβαντικό σωματίδιο, όπως ένα φωτόνιο, συναντάει ένα κομμάτι γυαλιού, όπως το τζάμι στο παράθυρό μας, φαίνεται να συμπεριφέρεται με τυχαίο τρόπο. Υπάρχει μία πιθανότητα να το διαπεράσει, υπάρχει όμως και μία πιθανότητα να ανακλαστεί. Εξ όσων μπορούμε να γνωρίζουμε, δεν υπάρχει τίποτε στο σύμπαν που να καθορίζει ποια εναλλακτική θα συμβεί σε κάθε δεδομένη στιγμή. Το αν ένα φωτόνιο θα μεταδοθεί ή θα ανακλαστεί είναι, σύμφωνα με την καλύτερη κατανόηση που έχουμε για τους νόμους της φυσικής, ένα καθαρά τυχαίο γεγονός. Η όλη φιλοσοφία ενός από τους πατέρες της κβαντικής θεωρίας, του Νιλς Μπορ, θεμελιώθηκε στο συμπέρασμα ότι το στοιχείο της τύχης είναι καθοριστικής σημασίας για τη φύση της πραγματικότητας.

Ο Αϊνστάιν ήταν κάθετα αντίθετος σε αυτό(!). Η αναγνώριση του τυχαίου στην κβαντομηχανική, ενώ υπάρχει ο ντετερμινισμός στη σχετικότητα, θα σήμαινε ότι αυτοί οι δύο πυλώνες της φυσικής δεν μπορούν ποτέ να ενωθούν για να περιγράψουν την ίδια πραγματικότητα. Ωστόσο η ιστορία δεν τελειώνει εδώ. Υπάρχει μια ερμηνεία της κβαντομηχανικής βάσει της οποίας ο ντετερμινισμός και το τυχαίο μπορούν να συνυπάρχουν στον κβαντικό κόσμο. Σύμφωνα με την ερμηνεία των «πολλών κόσμων» της κβαντομηχανικής όλες οι εκδοχές, όπως το αν το φωτόνιο θα μεταδοθεί ή θα ανακλαστεί, υπάρχουν ταυτοχρόνως στο ίδιο σύμπαν – αλλά σε διαφορετικούς κόσμους. Ετσι, στον ένα κόσμο το φωτόνιο περνάει από το τζάμι μας ενώ σε έναν άλλον, «παράλληλο» κόσμο, ανακλάται.

Σε αυτή την απεικόνιση θεωρούμε ότι οι δύο κόσμοι είναι «μπλεγμένοι» σε μια ταυτόχρονη ύπαρξη μέσα σε ένα υπερκείμενο σύμπαν. Και εμείς, οι παρατηρητές του φωτονίου, είμαστε επίσης μπλεγμένοι μέσα σε αυτούς τους κόσμους: Υπάρχει στον έναν κόσμο ένα αντίγραφό μας που παρατηρεί το φωτόνιο να περνάει μέσα από το τζάμι και σε έναν άλλο κόσμο ένα άλλο αντίγραφό μας που παρατηρεί την ανάκλαση του φωτονίου στην επιφάνεια του τζαμιού. Και οι δύο εκδοχές του εαυτού μας, σύμφωνα με αυτή την ερμηνεία, υπάρχουν ταυτοχρόνως στο ίδιο σύμπαν.

Αυτό, φυσικά, είναι απόλυτα ντετερμινιστικό (*) Καθετί που μπορεί να συμβεί, πραγματικά συμβαίνει. Αυτό ωστόσο το οποίο δεν μπορούμε να αποφασίσουμε – και εδώ το στοιχείο της τύχης είναι θεμελιώδες – είναι το σε ποιον ακριβώς κόσμο βρισκόμαστε, ποιο «εμείς» είναι εμείς και ποιο «εμείς» είναι αντίγραφο.Αυτή η λογική οδήγησε ορισμένους στο συμπέρασμα ότι η συνείδηση μπορεί να είναι θεμελιώδης στην κβαντομηχανική, αν και αυτό δεν είναι ένα συμπέρασμα με το οποίο συμφωνώ.

Τελικά ωστόσο είναι εμφανές ότι ούτε ο ντετερμινισμός – ούτε το τυχαίο ωφελούν την ελεύθερη βούληση. Αν η φύση είναι θεμελιωδώς τυχαία, τότε τα αποτελέσματα των πράξεών μας είναι απόλυτα έξω από τον έλεγχό μας: Το τυχαίο είναι εξίσου κακό με τον ντετερμινισμό. Για να έχουμε το είδος της ελεύθερης βούλησης που θα θέλαμε θα πρέπει να κινούμαστε σε μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στον ντετερμινισμό και το τυχαίο. Πρέπει να μπορούμε να ενεργούμε ελεύθερα στις πράξεις μας, αυτές όμως θα πρέπει να οδηγούν σε ντετερμινιστικά (δηλαδή όχι τυχαία) αποτελέσματα.

Για παράδειγμα, μπορεί να θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι να στείλουμε τα παιδιά μας στο σχολείο της επιλογής μας. Θέλουμε όμως επίσης να πιστεύουμε ότι οι νόμοι της φυσικής (και της βιολογίας, της κοινωνιολογίας και ούτω καθ’ εξής) θα εξασφαλίσουν πως το ότι πηγαίνουν σε ένα καλό σχολείο είναι εξαιρετικά πιθανό να τα οδηγήσει σε μια καλύτερη ζωή. Το να έχει κανείς ελεύθερη βούληση δεν έχει νόημα χωρίς έναν βαθμό ντετερμινισμού. Το ίδιο μπορεί να πει κανείς και για τη μελέτη της φυσικής.

«Ποια είναι η απόδειξη ότι τα κτήνη δεν είναι παρά μια ανώτερη φυλή ανδρεικέλων» είχε ρωτήσει ο βιολόγος Thomas Henry Huxley πριν από περισσότερο από έναν αιώνα «που τρώνε χωρίς ευχαρίστηση, που φωνάζουν χωρίς πόνο, που δεν επιθυμούν τίποτε, δεν γνωρίζουν τίποτε και μόνο προσποιούνται κάποια νοημοσύνη;». Δεν υπάρχει απόδειξη όσον αφορά τη φυσική. Η φυσική είναι απλώς ανίκανη να λύσει το ζήτημα της ελεύθερης βούλησης παρ’ ότι, αν μη τι άλλο, μάλλον κλίνει προς τον ντετερμινισμό.

Η πιο έντιμη θέση για έναν επιστήμονα στο ζήτημα της ελεύθερης βούλησης είναι σίγουρα αγνωστικιστική: Απλώς δεν ξέρω. Αυτό το οποίο ξέρω είναι ότι όταν μου ζήτησαν να γράψω για την ελεύθερη βούληση, ως φυσικός βρήκα την ιδέα τόσο συναρπαστική ώστε δεν είχα άλλη επιλογή παρά να δεχθώ. Κυκλικά επιχειρήματα.

Θέλω να πιστεύω ότι η επιλογή σχετικά με το ποια πλευρά της φύσης θέλω να μελετήσω – αν θέλω να μετρήσω τη θέση ή την ταχύτητα ενός σωματιδίου, για παράδειγμα – είναι δική μου. Θέλω όμως επίσης και έναν βαθμό ντετερμινιστικής συμπεριφοράς στη φύση ο οποίος θα μου επιτρέψει να συνάγω νόμους φυσικής από κάθε μέτρηση που θα κάνω. Στην ουσία, τα μόνα μέσα που διαθέτουμε για να εξάγουμε τις βασικές εξισώσεις της κβαντομηχανικής σημαίνουν ότι αυτές είναι απόλυτα ντετερμινιστικές, όπως εκείνες της Νευτωνικής μηχανικής.

Δεν υπάρχει τίποτε αμφιλεγόμενο σε αυτό, δείτε όμως τι συμβαίνει όταν το εφαρμόζουμε στον εαυτό μας. Αν αποτελούμαστε όλοι από άτομα και αν τα άτομα συμπεριφέρονται ντετερμινιστικά, τότε και εμείς θα πρέπει να είμαστε απόλυτα προκαθορισμένοι. Πρέπει δηλαδή να έχουμε το ίδιο πεπρωμένο με το υπόλοιπο σύμπαν.

Όταν κοιτάζουμε μέσα στον εγκέφαλό μας το μόνο που βλέπουμε είναι διασυνδεδεμένοι νευρώνες των οποίων η συμπεριφορά ρυθμίζεται από την υποκείμενη μοριακή δομή, η οποία με τη σειρά της ρυθμίζεται απόλυτα από τους αυστηρούς νόμους της κβαντομηχανικής. Αν προχωρήσουμε το επιχείρημα ως τα άκρα, οι νόμοι της κβαντομηχανικής τελικά καθορίζουν το πώς εξάγω τους νόμους της κβαντομηχανικής, κάτι το οποίο φαίνεται να αποτελεί ένα απόλυτα κυκλικό επιχείρημα και επομένως λογικά δύσκολο να υποστηριχθεί.

Ο επιστήμονας της Κβαντικής Φυσικής Vlatko Vedral καταλήγει, πως δεν υπάρχει οριστική επιστημονική απάντηση στο ερώτημα της Ελεύθερης Βούλησης… Μόνο ο σωστός συνδυασμός και των δύο καταστάσεων, Νευτώνιας και Κβαντικής επιτρέπει στον άνθρωπο ένα κάποιο βαθμό Ελεύθερης Βούλησης. Η μήπως όχι;

Σε όλα τα ερωτήματα δεν υπάρχει μια και μοναδική απάντηση που να μην ανατρέπεται από κάποια άλλη. Ζούμε σε ένα Σύμπαν γεμάτο μυστήριο και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να κολυμπάμε σε αυτό, ή μήπως όχι; Διάβασε έναν όμορφο στοχασμό που μας έστειλε η Αραντις.

Νομίζω ακούω
Νομίζω πως βλέπω
Μα ούτε ακούω
Μα ούτε και βλέπω.

*
Νομίζω πως ζω
Ψέμα, δεν ζω
Αισθήσεις έχω
Νομίζω πως έχω.

*
Eλεύθερος ζω
Νομίζω πως ζω
Επιλογές έχω
Νομίζω πως έχω
*
Διαλέγω ότι θέλω
Πηγαίνω όπου θέλω
Νομίζω πως ζω
Ψέμα δεν ζω.
*
Κουκλάκι είμαι
Μια μαριονέτα
Παγκόσμια είμαι
Μια ετικέτα.
*
Ότι και αν κάνω
Αυτοί μου το δίνουν
Όνειρα έχω
Δικά τους και αυτά.
*
Παιχνίδι είμαι
Σε κέντρα εξουσίας
Αναλώσιμο είδος
Φτηνής αξίας.
*
Το ψέμα αντικρίζω
Σφίγγει η καρδιά μου
Γιατί όσα ονειρεύτηκα
Δεν ήταν δικά μου.

Είναι γεγονός πως τα έμψυχα όντα κάποια στιγμή και με πολύ κόπο έχουν την ευκαιρία να βιώσουν την Ελευθερία ΕΞΩ από τις δημιουργίες, γιατί μέσα σε αυτές, ακόμη και με την ενεργοποίηση μόνο μια μικρή γεύση από αυτήν, μπορούν να πάρουν. Νομίζουμε πως έχουμε οτιδήποτε ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ πως έχουμε δικά μας, από το παρελθόν, το παρόν ή το μέλλον, τις επιθυμίες ή τα όνειρα μας. Τίποτα δεν είναι δικό μας
. κάθε αναπνοή κάθε σκέψη, συναίσθημα, επιθυμία ή όνειρο, είναι ΠΡΟκαθορισμένο η ερώτηση είναι από ποιόν ή από τι;

(*)Ντετερμινισμός: (ο) ουσ. φιλοσοφική θεωρία που δέχεται ότι τα πάντα στον κόσμο γίνονται κατά αιτιώδη συνάφεια, αιτιοκρατία. Αιτία> Αποτέλεσμα



Μην αφησετε την Πληροφορια να σας ξεπερασει

Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice

  • 1 Month Subscription
    3 Month Subscription
    6 Month Subscription
    Year Subscription

Από Κατοχικά Νέα

"Το katohika.gr δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε ταυτίζεται με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το katohika.gr , ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς χώρους." Η συντακτική ομάδα των κατοχικών νέων φέρνει όλη την εναλλακτική είδηση προς ξεσκαρτάρισμα απο τους ερευνητές αναγνώστες της! Ειτε ειναι Ψεμα ειτε ειναι αληθεια !Έχουμε συγκεκριμένη θέση απέναντι στην υπεροντοτητα πληροφορίας και γνωρίζουμε ότι μόνο με την διαδικασία της μη δογματικής αλήθειας μπορείς να ακολουθήσεις τα χνάρια της πραγματικής αλήθειας! Εδώ λοιπόν θα βρειτε ότι θέλει το πεδίο να μας κάνει να ασχοληθούμε ...αλλά θα βρείτε και πολλούς πλέον που κατανόησαν και την πληροφορία του πεδιου την κάνουν κομματάκια! Είμαστε ομάδα έρευνας και αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μαζί μας καμία ταμπέλα που θα μας απομακρύνει από το φως της αλήθειας ! Το Κατοχικά Νέα λοιπόν δεν είναι μια ειδησεογραφική σελίδα αλλά μια σελίδα έρευνας και κριτικής όλων των στοιχείων της καθημερινότητας ! Το Κατοχικά Νέα είναι ο χώρος όπου οι ελεύθεροι ερευνητές χρησιμοποιούν τον τοίχο αναδημοσιεύσεως σαν αποθήκη στοιχείων σε πολύ μεγαλύτερη έρευνα από ότι το φανερό έτσι ώστε μόνοι τους να καταλήξουν στο τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα και τι κρυβεται πισω απο καθε πληροφορια που αλλοι δεν μπορουν να δουν! Χωρίς να αναγκαστούν να δεχθούν δογματικές και μασημενες αλήθειες από κανέναν άλλο πάρα μόνο από την προσωπική τους κρίση!

12 σχόλια στο “Έχεις Ελεύθερη Βούληση;”
  1. εσυ ταξε μπρε παραξενη κασσανδρα εισαι δηλ ελευθερος και με ελευθερη βουληση!!
    τα μηνυματακια μου μην τα εμφανιζεις αλλα δρικα,
    θαρεις πως εισαι εξυπνος καημενε,μα λυπουμε,
    οσα κατεχεις ξυπνητος κατεχω οντε κοιμουμε

  2. διαλεχτε…τα ξέρει όλα ο Θεος ή οχι; Αν τα ξέρει ολα η ελευθερη βουληση ειναι μια μεγαλη απατη για να νιωθουμε ελευθεροι αν δεν τα ξερει όλα ο Θεος τοτε υπάρχει ελευθερη βουληση

  3. O ντετερμινισμό ς παρα π λησια θεωρια με αυτήν του χάους έτσι όπως οριοθετήτε συνάδη μαζί της το αποτέλεσμα τυχαία συμβάντα ανερμήνευτα συνήθως η χαωτικά όπως ορίζει και η θεωριά τους και όχι απειραδονια.Οι ασθένειες του ΚΝΣ δεν έχουν εξακριβωθεί εξολοκλήρου αν επηρεάζουν διότι σε αρκετές περιπτώσεις αναγενούντε νέοι νευρώνες και συνάψεις που έχουν κάτι διαφορετικό ισως και ένα νέο χαρακτήρα που θα σε παραξενεψει και σου πάρει καιρό να τον μάθεις.

  4. Οι ισχυρές τελευταίες θεωρίες απο διακεκριμένους που γονατίζουν όλη την ανθρωπότητα εχει βγάλη πλήθος ακόλουθων και βουλημικων μόνο.Που σε τελική ανακυκλωνωνται γύρω απ αυτές οπότε μιλούμε για ελεύθερη βούληση κάποιου άλλου και όχι δική μας.Ο κονρουα και οι κοπιες του σε μαυρο φον το το βου λη σι

  5. ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ, ΜΟΝΟ Ο ΑΝΤΡΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ ΒΟΥΛΕΤΕ, ΟΧΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ, ΟΥΤΕ Η ΓΥΝΑΙΚΑ… ΣΕ ΑΥΤΟ ΦΤΑΙΕΙ Η ΜΗΤΙΣ.

    ΜΗΤΙΑΩ – ΒΟΥΛΕΥΟΜΑΙ…

    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AE%CF%84%CE%B9%CF%82_%28%CE%BC%CF%85%CE%B8%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1%29

    ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΞΑΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΗΤΙΔΑ… ΠΑΡΑ ΤΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΑ ΜΑΣ ΛΑΘΟΙ.

    http://www.katohika.gr/2013/07/xaos-stin-aigypto.html

    ΤΟ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΚΑΤΟΠΗΝ ΣΚΕΨΕΩΣ ΚΑΙ ΕΠΙΓΝΩΣΕΩΣ (ΒΟΥΛΗ) ΤΟΥ ΣΚΟΠΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΕΩΣ ΑΥΤΟΥ. ΤΟ ΘΥΜΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΣΥΜΒΑΛΕΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΤΗΝ ΙΣΧΥ, ΤΗΝ ΟΡΜΗ, ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗ ΤΟΥ ΣΚΟΠΟΥ.

    ΒΕΒΑΙΩΣ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΟ ΕΠΙ ΑΥΤΟΥ, ΟΤΙ ΕΠΙ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΜΑΣ ΚΑΙ Ο ΑΝΤΡΑΣ ΔΕΝ ΒΟΥΛΕΤΕ… ΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΤΗΝΩΣΗΣ ΤΟΥ… ΕΧΟΥΜΕ ΓΡΑΨΕΙ ΚΑΠΟΥ ΑΛΛΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΑ ΚΤΗΝΗ ΤΟ ΚΟΥΝΑΒΙ… ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΙΘΗΚΑ… Ο ΑΝΤΡΑΣ ΛΟΙΠΟΝ ΕΧΕΙ ΧΑΣΕΙ – ΑΠΟΚΟΨΕΙ ΤΟ ΛΟΓΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ… ΑΛΛΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΝ ΒΟΥΛΕΤΕ ΜΕΡΙΚΟΣ… ΒΟΥΛΕΤΕ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ.

  6. ΖΗΤΩ ΤΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΠΟΙΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ

    απο το μεσημερι εχω στην κατοχη μου ενα νεογεννητο
    χελωνακι που βγηκε απο το αυγο που εθαψε η μανα του πριν 2/3 μηνες

    το μαζεψα απο το χωμα που προσπαθουσε να κανει τα πρωτα του βηματα και το εβαλα σε ενα προστατευμενο μερος

    ζητω απο καποιον που γνωριζει
    1) τι τρωει;
    2) τι φροντιδα χρειζεται
    3) τι μπορω να κανω για να επιβιωσει

    εαν με διαβασει καποιος και ξερει παρακαλω για τα φωτα του

  7. Αει φτυς ταρχιδια σου ρε καραγκιοζη. Δεν εμαθες ακομη οτι πραγματικη ελευθερια υπαρχει οταν ο ανθρωπος υποταξει τις επιθυμιες των γιηνων πραγματων κατω απο τ@ρχιδια του? Οσο ο ανθρωπος εχει εστω και μια εμπαθη (με παθος, κολλημα δηλαδη) κλιση σε κατι απο τα γιηνα δεν μπορει να ειναι ελευθερος. Δεν εμαθες ακομα αρχικαραγκιοζη οτι η αγαπη η πνευματικη (οχι η κοσμικη) αν αποκτιθει απο τον ανθρωπο του χαριζει την πληρη ελευθερια την ευδαιμονια και τη μακαριοτητα? Δεν εμαθες ακομα ρε οτι ο Χριστος αυτη την αγαπη διδαξε με τα κυρηγματα του και με τη ζωη του? Δεν εμαθες ρε ακομη οτι αυτη η αγαπη κατα Χριστον οδηγει οχι μονο στην ελευθερια αλλα και στην Θεωση? Ακομα δεν καταλαβες ζωο γιατι κατεβηκε ο ιδιος ο θεος στη γη δια μεσω του Ιησου ? Για να σε αποκαταστησει στην αρχικη βασιλικη σου ταξη , την εν δυναμη θεωση κατεικονα και ομοιωση Αυτου, ρε χαζο υποκειμενο! Και ξερεις ποιο εργαλειο σου προτεινε για να το πετυχεις αυτο? ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ηλιθιε.
    Την αγαπη για το συνανθρωπο σου ηλιθιε. Εσυ συνεχισε να αγαπας τα υλικα κτισματα κ μετα να αναρωτιεσαι γιατι δεν βρισκεις την αληθεια. Αλλα ο Θεος τα εκανε ετσι ωστε αυτη την αγαπη και η γνωση θεου να μην δινεται με αναλυσεις κ σπαζοκεφαλιες σαν το τσιτατο που κατεβασες στην αναρτηση σου , αλλα την απλοτητα και τη σιωπη ωστε να ειναι προσιτη ακομα και για εναν αδαη και αγραμματο. Αντε καληνυχτα τωρα. Α και συγγνωμη για τις βρισιες . Αυτες τις απυθυνα προτιστως στον εαυτο μου, διοτι εγω ειμαι χειροτερος απο εσενα και ποιο δυστυχης διοτι εχω καταλα βει το νοημα οσων ειπα, αλλα στοχαζομαι ποσο μακρια ειμαι απο αυτα και θλιβεται η ψυχη μου

  8. ΔΩΣΕ ΤΟΥ ΚΑΝΕΝΑ ΤΡΥΦΕΡΟ ΦΥΛΛΟ ΑΠΟ ΜΑΡΟΥΛΙ ΓΙΑ ΑΡΧΗ… ΚΑΡΠΟΥΖΙ… ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 1-2 ΜΗΝΕΣ ΦΛΟΥΔΕΣ ΑΠΟ ΦΡΟΥΤΑ.. ΓΙΑΡΜΑΣ… ΜΗΛΟ Κ.Λ.Π.

    http://www.tsamisaquarium.gr/Selides/Themata/testudo%20trofi.htm

    ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ… ΗΣΥΧΟ ΜΕΡΟΣ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΣΚΟΤΕΙΝΑ. ΕΝΑ ΚΟΥΤΙ ΑΠΟ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΙΔΑΝΙΚΟ…. ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ ΘΑ ΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΣΟΥΝ ΩΣ ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΔΙΑΒΙΩΣΕΙΣ!

    ΑΥΤΑ.

    ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΗ.

    ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΗΘΟΣ… ΤΟ ΗΘΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΘΟΣ – ΗΘΟΙ – ΕΘΙΜΑ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ… Η ΗΘΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘ' ΕΝΑΝ, ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΤΟΥ… ΔΕΣ ΕΓΚΥΛΟΠΑΙΔΕΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΗΛΙΟΥ.

  9. ΒΟΥΛΗΣΗ ΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΑΣ ΕΔΩΣΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΒΟΥΛΗΣΗ ΕΑΝ ΔΕΝ ΜΑΣ ΕΔΙΝΕ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΜΗΝ ΑΣΧΟΛΕΙΣΤΕ ΜΕ ΑΝΟΥΣΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ

  10. σε ευχαριστω πολυ ανωνυμε/12.08/6.9.13

    ελπιζω να επιβιωσουν διοτι τα γεννητουρια συνεχιστηκαν
    και απο αλλα αυγα

    με βλεπω να αναλαμβανω τον ρολο:

    …και μανα και αδελφη και μπαμπας στο ιδιο το μαντρι….

  11. ΡΕ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΕ ΠΟΝΟΚΕΦΑΛΟΣ ΜΕ ΕΠΙΑΣΕ ΜΕ ΤΙΣ ΒΛΑΚΕΙΕΣ ΣΟΥ!Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΕΧΕΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ Κ ΜΕ ΒΑΣΗ ΑΥΤΕΣ ΚΑΘΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ!ΤΩΡΑ ΠΩΣ ΤΑ ΧΕΙΣ ΜΠΕΡΔΕΨΕΙ ΕΣΥ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΣΟΥ…Κ ΑΣΕ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ!
    9:26 Ο ΘΕΟΣ ΠΡΟΓΝΩΡΙΖΕΙ ΔΕΝ ΠΡΟΟΡΙΖΕΙ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

elGreek