Διαφημίσεις
Οι αρχές της
μνημοτεχνικής βρίσκονται στα χρόνια της προσωκρατικής εποχής. Είναι
γνωστό το περιστατικό με το Σιμωνίδη τον Κείο (6ος- 5ος αιώνας π.Χ.),
που έγινε η αιτία για να ανακαλύψει ο Σιμωνίδης τη μνημοτεχνική. Επίσης,
είναι γνωστό ότι ο Κικέρωνας χρησιμοποίησε τη μνημοτεχνική ως ρήτορας. Ο
ίδιος μάλιστα μας αναφέρει το περιστατικό με το Σιμωνίδη.
Κατά την περίοδο
της Αναγέννησης, θεωρήθηκε ότι η μνημοτεχνική δεν είναι χρήσιμη μόνο
για τους ρήτορες. Απέκτησε μεγάλη σημασία και έγινε ένας κλάδος της
φιλοσοφίας. Η μνημοτεχνική συνδυάστηκε με εικόνες και οικοδομήματα ή με
τη διάταξη των πραγμάτων μέσα στο χώρο, με στόχο να ανακαλύψει ο θεατής
πίσω από αυτά τα μυστικά του κόσμου. Αυτό ήταν δυνατό να γίνει, γιατί
όλοι οι παραπάνω παράγοντες της μνημοτεχνικής δεν ήταν άψυχες
αναπαραστάσεις αλλά ήταν φορτισμένες με μια μαγική δύναμη.
Είναι γνωστό το
θέατρο της μνήμης του Giulio Camillo (1480-1544), εκείνου που οι
άνθρωποι της εποχής του θεωρούσαν μάγο. Ήταν επηρεασμένος από τον
ερμητισμό και το νεοπλατωνισμό. Ο ίδιος πίστευε ότι μέσα σ’ αυτό το
θέατρο μπορούσαν να αναπαρασταθούν όλες οι μεγάλες αλήθειες για τον
κόσμο και να ξεδιπλωθούν μπροστά στα μάτια του ανθρώπου. Επίσης, πίστευε
ότι όλα όσα μπορούμε να συλλάβουμε νοητικά αλλά δεν μπορούμε να τα
δούμε με τα φυσικά μας μάτια, μπορούμε να τα εκφράσουμε με αισθητές
παραστάσεις, με τρόπο ώστε αυτός που τα βλέπει να μπορεί με τα φυσικά
του μάτια να συλλάβει το καθετί, που διαφορετικά θα έμενε κρυμμένο στο
μυαλό του ανθρώπου που δημιούργησε αυτό το κατασκεύασμα. Το θέατρο του
Camillo είχε σαν στόχο να βοηθήσει τον άνθρωπο να θυμηθεί τα μυστικά και
τις αλήθειες που κρύβει ο κόσμος μέσα του. Μέσα στο ανθρώπινο μυαλό
μπορεί να υπάρχει καταχωρημένη και οργανωμένη η θεία οργάνωση που διέπει
το σύμπαν.
Θα προσπαθήσουμε
να περιγράψουμε σε γενικές γραμμές το θέατρο του Camillo. Στηρίζεται σε
επτά στύλους, που αντιστοιχούν στους επτά στύλους του Οίκου της Σοφίας
του Σολομώντα, γεγονός που συμβολίζει την αιωνιότητα του χαρακτήρα τους.
Το θέατρο χωρίζεται σε επτά κλίμακες, που κι αυτές χωρίζονται μεταξύ
τους με επτά διόδους. Στην πρώτη κλίμακα, εκεί όπου στο αρχαίο θέατρο
βρίσκονταν οι θέσεις των επισήμων, είναι τοποθετημένοι οι 7 πλανήτες: η
Άρτεμη (Σελήνη), ο Ερμής, η Αφροδίτη, ο Ήλιος, ο Άρης, ο Δίας και ο
Κρόνος. Σε καθεμιά από τις 6 υπόλοιπες κλίμακες υπάρχει μία πόρτα που
είναι διακοσμημένη με εικόνες, που φυσικά κρύβουν κάποιο συμβολισμό. Στη
δεύτερη πόρτα βρίσκεται το δείπνο, στην τρίτη το σπήλαιο, στην τέταρτη
οι Ερινύες, στην πέμπτη η Πασιφάη και ο Ταύρος, στην έκτη τα σανδάλια
του Ερμή και στην έβδομη ο Προμηθέας.
Στο βιβλίο του
Πελεγρίνη «Οι Μάγοι της φιλοσοφίας» διαβάζουμε ότι στη δεύτερη θύρα
«απεικονίζεται το ομηρικό δείπνο, που πρόσφερε ο Ωκεανός στους θεούς. Ο
Ωκεανός συμβολίζει τα ύδατα της σοφίας, που υπήρχαν πριν από την πρώτη
ύλη, ενώ οι προσκεκλημένοι θεοί αναπαριστούν τις ιδέες. Στη θύρα της
τρίτης κλίμακος, που στο σχεδιάγραμμα υπάρχει η επιγραφή «το σπήλαιο»,
απεικονίζεται το ομηρικό σπήλαιο, στο οποίον οι Νύμφες υφαίνουν και οι
μέλισσες μπαινοβγαίνουν – δραστηριότητες που συμβολίζουν την ανάμειξη
των στοιχείων, από όπου δημιουργήθηκαν τα πράγματα. Κατά τρόπον ανάλογο,
οι εικόνες, που διακοσμούν τις θύρες στις υπόλοιπες κλίμακες,
συμβολίζουν την δημιουργία του νου του ανθρώπου, την ένωσή του με το
σώμα του και τις δραστηριότητές του, την θρησκεία, τους νόμους, τις
τέχνες και τις επιστήμες. Έτσι το θέατρο του Camillo, με τη διάταξή του
και τις εικόνες του, αναπαριστά το δράμα, την εξέλιξη της δημιουργίας
του σύμπαντος από τις πρώτες αιτίες – τα πρώτα στοιχεία από την ανάμειξη
των οποίων σχηματίστηκαν τα πράγματα – έως την εμφάνιση του ανθρώπου ο
οποίος, χάρις στην γνώση, τις τέχνες και τις επιστήμες που μπορεί να
ασκήσει, αποτελεί την κορυφαία έκφραση της δημιουργίας».
Πριν αναφερθούμε
στο Μπρούνο, θα πρέπει να πούμε κάποια πράγματα για το Lull
(1235-1316), από τον οποίο επηρεάστηκε εμφανώς ο πρώτος. Στόχος της
μνημοτεχνικής του Lull ήταν να βοηθήσει τους ανθρώπους να γνωρίσουν την
πραγματικότητα. Ταξινόμησε τις βασικές ιδέες του νου και τους διάφορους
τρόπους με τους οποίους μπορούν να συνδυαστούν, με τρόπο ώστε
λαμβάνοντας κανείς αυτά ως άξονες να μπορεί να σκεφτεί και να καταλήξει
σε κάποια συμπεράσματα για την πραγματικότητα με τρόπο απλό και
γρήγορο.
Το σύστημα της μνημοτεχνικής του Lull βασίζεται στα 9 κατηγορήματα ή ιδιότητες του Θεού, που είναι:
Η καλοσύνη (Bonitas)
Tο Mέγεθος ή Μεγαλείο Magnitudo)
H Aιωνιότητα (Eternitas)
H Δύναμη (Potestas)
H Σοφία (Sapientias)
H Bούληση (Voluntas)
Η Αρετή (Virtus)
Η Αλήθεια (Veritas)
H Δόξα (Gloria)
Τις ιδιότητες
αυτές τις συμβολίζει με τα ακόλουθα γράμματα της αλφαβήτου: B, C, D, E,
F, G, H, I, K αντίστοιχα, τα οποία τοποθετεί σε τρεις ομόκεντρους
κύκλους χωρισμένους σε εννέα μέρη. Οι δύο εσωτερικοί κύκλοι κινούνται,
ενώ ο εξωτερικός είναι ακίνητος. Καθώς οι κύκλοι κινούνται,
δημιουργούνται διάφοροι συνδυασμοί, το σύνολο των οποίων μας δίνει τη
δομή της πραγματικότητας.
Στην
πραγματικότητα, καθένα από τα παραπάνω γράμματα, εκφράζει δύο ιδιότητες,
επομένως συνολικά 18 ιδιότητες, και ένα κανόνα, εκτός από το τελευταίο
γράμμα που εκφράζει δύο, οπότε συνολικά 10 κανόνες:
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice