Διαφημίσεις

Ο Θουκυδίδης είναι ίσως ο μεγαλύτερος ιστορικός όλων των εποχών. Γεννήθηκε στην Αθήνα το -460 και έζησε όλη την εποχή της δόξας της πόλης του αλλά και της πτώσης της. Υπηρέτησε την πατρίδα του από τη θέση του στρατηγού, αλλά κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου εξορίστηκε από αυτήν για είκοσι χρόνια. Κατά τη συγγραφή της ιστορίας του πολέμου Αθήνας-Σπάρτης δεν έδειξε καμία συμπάθεια στην πόλη του και κατέγραψε αντικειμενικά τα γεγονότα.

Τι έκανε λοιπόν ο Θουκυδίδης ως ιστορικός; Το καθήκον του. Ο Λεωνίδας ήταν βασιλιάς της Σπάρτης, που το -480 υπερασπίστηκε τα στενά των Θερμοπυλών απέναντι στην περσική στρατιά που κατευθυνόταν προς τη νότια Ελλάδα.

Μετά την προδοσία του Εφιάλτη, έδιωξε τις υπόλοιπες ελληνικές δυνάμεις και ο ίδιος με του Σπαρτιάτες πολεμιστές έμειναν και πολέμησαν μέχρι τέλους. Τι έκανε λοιπόν ο Λεωνίδας ως στρατιώτης-πολίτης της Σπάρτης; Το καθήκον του.

Γενικά η λίστα θα μπορούσε να περιλαμβάνει πάρα πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που τιμώνται σήμερα και τους θυμόμαστε, γιατί έκαναν το καθήκον τους. Η λέξη καθήκον προέρχεται ετυμολογικά από το αρχαίο ρήμα καθήκω (κατά+ήκω) και σημαίνει: είμαι κατάλληλος για κάτι.

Λανθασμένα η λέξη ταυτίζεται με την υποχρέωση. Καθήκον είναι ότι επιβάλλεται από ένα σύστημα αξιών και ρυθμίζει τις πράξεις του ατόμου.

Είναι η συνείδηση του τι πρέπει να κάνει ή να αποφύγει κανείς. Υποχρέωση (υπό+χρέος) είναι ότι απορρέει από τον νόμο ή κάποιο κανονισμό. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το καθήκον είναι μια υποχρέωση ηθικής φύσεως και όχι προϊόν καταναγκασμού.

Σε μια οργανωμένη κοινωνία, το πρόβλημα προκύπτει όταν όλοι εκείνοι που κατέχουν θέσεις ευθύνης, είτε είναι εκπαιδευτικοί, είτε αστυνομικοί, είτε κληρικοί, είναι δημόσιοι υπάλληλοι, είτε απλοί πολίτες, δεν κάνουν το καθήκον τους.

Ένας εκπαιδευτικός, για παράδειγμα, έχει υποχρέωση από τον νόμο να διδάσκει το μάθημα που του όρισε η πολιτεία αλλά και το καθήκον να υπερβεί το τυπικό του μαθήματος και να προσφέρει ευρύτερη διαπαιδαγώγηση στα παιδιά.

Ένας πολίτης έχει υποχρέωση να πληρώνει τους φόρους του αλλά θα πρέπει να το αισθάνεται και καθήκον του να το κάνει μιας και ο ίδιος είναι συστατικό κύτταρο της πολιτείας.

Ένας δημοσιογράφος έχει υποχρέωση να καταγράφει τα γεγονότα αλλά είναι και καθήκον του να φροντίζει για την ολοκληρωμένη διαμόρφωση άποψης για τους πολίτες.

Ένας απλός άνθρωπος δεν είναι υποχρεωμένος να προσφέρει βοήθεια όταν δει κάποιον συνάνθρωπό του να λιποθυμήσει στο δρόμο, είναι καθήκον του όμως να το κάνει. Γενικά το καθήκον είναι στάση ζωής, είναι πρωτίστως ηθική αρετή. Η έννοια του καθήκοντος εμπεριέχει μια σειρά από αξίες όπως η αξιοπρέπεια, ο σεβασμός, η ευθύνη, η εμπιστοσύνη, η αλληλεγγύη προς τον συνάνθρωπο.

Το καθήκον περιέχει μέσα του την έννοια της θυσίας. Δυστυχώς σε μια κοινωνία που αποθεώνει την ατομικότητα, το καθήκον συχνά ερμηνεύεται ως περιορισμός της ατομικής ελευθερίας.

Οι περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά που είναι υποχρεωμένοι βάσει των νομικών διατάξεων και αποφεύγουν να προσφέρουν περισσότερα.

Είμαστε σε ένα σημείο που όποιος κάνει κάτι περισσότερο, όταν προσφέρει τον εαυτό του θυσία για το κοινωνικό σύνολο, θεωρείται γραφικός.

Έχουμε δημιουργήσει μια κοινωνία απλών, τυπικών, περιστασιακών σχέσεων και αναπόφευκτα έχουμε οδηγηθεί σε αυτό που πολλοί χαρακτηρίζουν ως κοινωνική βαρβαρότητα.

Ο Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Επίκτητος είχε πει ότι: τα καθήκοντα εξαρτώνται από τις σχέσεις, εννοώντας τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων μιας κοινωνίας. Μόνο όταν οι σχέσεις αυτές ορίζονται από ηθικές αξίες υπάρχει ομαλός κοινός κοινωνικός βίος και αυξημένο το αίσθημα του καθήκοντος.

Ίσως όμως στην σημερινή κοινωνία να ταιριάζει περισσότερο το εξής απόφθεγμα: το πιο δύσκολο δεν είναι να κάνεις το καθήκον σου, είναι να ξέρεις που βρίσκεται το καθήκον σου ( jean de la Varehde, 1887-1959, Γάλλος συγγραφέας). Νίκος Τάχατος φιλόλογος

eleftheria.gr

enneaetifotos



Μην αφησετε την Πληροφορια να σας ξεπερασει

Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice

  • 1 Month Subscription
    3 Month Subscription
    6 Month Subscription
    Year Subscription

Από Κατοχικά Νέα

"Το katohika.gr δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε ταυτίζεται με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το katohika.gr , ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς χώρους." Η συντακτική ομάδα των κατοχικών νέων φέρνει όλη την εναλλακτική είδηση προς ξεσκαρτάρισμα απο τους ερευνητές αναγνώστες της! Ειτε ειναι Ψεμα ειτε ειναι αληθεια !Έχουμε συγκεκριμένη θέση απέναντι στην υπεροντοτητα πληροφορίας και γνωρίζουμε ότι μόνο με την διαδικασία της μη δογματικής αλήθειας μπορείς να ακολουθήσεις τα χνάρια της πραγματικής αλήθειας! Εδώ λοιπόν θα βρειτε ότι θέλει το πεδίο να μας κάνει να ασχοληθούμε ...αλλά θα βρείτε και πολλούς πλέον που κατανόησαν και την πληροφορία του πεδιου την κάνουν κομματάκια! Είμαστε ομάδα έρευνας και αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μαζί μας καμία ταμπέλα που θα μας απομακρύνει από το φως της αλήθειας ! Το Κατοχικά Νέα λοιπόν δεν είναι μια ειδησεογραφική σελίδα αλλά μια σελίδα έρευνας και κριτικής όλων των στοιχείων της καθημερινότητας ! Το Κατοχικά Νέα είναι ο χώρος όπου οι ελεύθεροι ερευνητές χρησιμοποιούν τον τοίχο αναδημοσιεύσεως σαν αποθήκη στοιχείων σε πολύ μεγαλύτερη έρευνα από ότι το φανερό έτσι ώστε μόνοι τους να καταλήξουν στο τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα και τι κρυβεται πισω απο καθε πληροφορια που αλλοι δεν μπορουν να δουν! Χωρίς να αναγκαστούν να δεχθούν δογματικές και μασημενες αλήθειες από κανέναν άλλο πάρα μόνο από την προσωπική τους κρίση!

4 σχόλια στο “Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΣ”
  1. Τι σημαίνει -460 -480 στις χρονολογίες που αναφερεστε, γιατί είναι μείον – είχε πολύ κρύο τότε.Κ ποτέ σταμάτησε το μειον – κ άρχισε το + κ για ποιο λόγο αν μπορείτε να μας διαφωτίσετε παρακαλώ

  2. ΕΆΝ Ο ΚΆΘΕ ΈΝΑΣ ΈΠΡΑΤΤΕ ΤΟ ΚΑΘΉΚΟΝ ΤΟΥ ΣΕ ΑΥΤΉ ΤΗΝ ΧΏΡΑ ,ΔΕΝ ΘΑ ΕΊΧΕ ΚΑΤΑΝΤΉΣΕΙ ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΈΡΑΝΤΟ ΟΙΚΟ ΑΝΟΧΉΣ …(ΘΑ ΉΘΕΛΑ ΩΣ ΦΙΛΌΛΟΓΟΣ ΝΑ ΜΑΣ ΑΝΑΛΥΣΕΤΕ ΤΟ “ΟΙΚΟΣ ΑΝΟΧΗΣ” )

  3. O Εφιαλτης δεν ηταν ΕΛΛΗΝΑΣ αλλα σκυθης της περιοχης . Αυτοι που φυλαγαν το Μονοπατι που περπατησε ο σκυθης εφιαλτης ηταν και αυτοι βαρβαρικης καταγωγης [σκυθοχαζαροι] γιαυτο δεν αμυνθηκαν και αφησαν τους πατριωτες των να περασουν,. Ο εφιαλτης ο σκυθης τους ζητησε να τον ακολουθησουν η” να φυγουν αφου τους πληρωσε τους πατριωτες ασιατες του. Επιπλεον εκει στις Θερμοπυλες σκοτωθηκαν περιπου εξη χιλιαδες ελληνες μεταξυ των οποιων επτακοσιοι και μοναδικοι ΘΕΣΠΙΕΙΣ -αλλους ανδρες δεν ειχαν οι θεσπιες- ΥΠΕΡΗΡΩΕΣ και ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ . ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΜΝΗΜΕΙΟ ΔΕΝ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΕΓΚΕΦΑΛΟΙ ΜΟΡΦΩΜΕΝΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΘΕΣΠΙΕΙΣ οι κουφαλες και νεοασιατες ατοφιοι.

  4. -460;
    -480;
    Ποιο καθήκον ή υποχρέωση εξυπηρετείται εσείς και πόσο δύσκολο σας είναι να το κάνετε;
    Μαύρο κύριοι της eleftheria.gr και enneaetifotos

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

elGreek