Σε σχόλιο της κυριακάτικης Καθημερινής, ο διευθυντής περιοδικών εκδόσεων Σ. Τσιχλιάς, αναρωτιέται, (ενώ δεν θα ‘πρεπε)«για ποιον άλλον άραγε λόγο το 44% των συμπολιτών μας ( παρά τα σκληρά μέτρα) επιμένει, τουλάχιστον σύμφωνα με την προχθεσινή δημοσκόπηση της Public Issue, να αναδεικνύει πρώτο κόμμα με συντριπτική διαφορά το ΠΑΣΟΚ» και προσπαθεί να εξηγήσει αυτό το παράδοξο με το γνωστό Σύνδρομο της Στοκχόλμης.
«Ως σύνδρομο της Στοκχόλμης, η ψυχιατρική ορίζει την ψυχολογική διαταραχή κατά την οποία ένα θύμα αναπτύσσει συναισθηματικό δεσμό με τον θύτη του, ένας σφόδρα εξουσιαζόμενος με τον εξουσιαστή του. Η ψυχιατρική ισχυρίζεται ότι ο εξουσιαζόμενος συμπαθεί τον εξουσιαστή, δένεται μαζί του, σχεδόν ασυνείδητα, γιατί αυτός είναι ένας τρόπος να αυξήσει τις πιθανότητές του να επιβιώσει».
Εκτός του Συνδρόμου της Στοκχόλμης, θα …….
μπορούσε να υπάρχει και το Σύνδρομο της Σταχτοπούτας (Δική μου έκφραση-ποιητική αδεία).
Φίλος μου καθηγητής, μου είπε, «κάθε φορά που διαβάζω ένα παραμύθι στο γιο μου, μόλις πλησιάσω σε ένα σημείο δυσάρεστων εξελίξεων, μου λέει να παρακάμψω τη συγκεκριμένη σελίδα και να προχωρήσω στις επόμενες, αρνούμενος να ακούσει δυσάρεστα γεγονότα». Γνωστή αντίδραση πολλών ανθρώπων, που προτιμούν τον μύθο με το αίσιο τέλος από τη σκληρή πραγματικότητα. Προτιμούν το παραμύθι-ψέμα από την αλήθεια που τους προκαλεί τρόμο. «Ο φόβος και ακόμη περισσότερο ο τρόμος» όπως μας λέει η κοινωνική ψυχολογία, «είναι το καλύτερο μαντρί κοινωνικής ειρήνης και αποβλάκωσης». Ο φοβισμένος και ανασφαλής από την σκληρή πραγματικότητα, αρνείται να ενηλικιωθεί κι αυτό βολεύει τους αδίστακτους πραγματιστές, που ζουν από την αποβλάκωση των πολλών. Ο ονειροπόλος, αντί να σκέφτεται, να προβληματίζεται και να θέλει να αλλάξει τον εαυτό του και τον περίγυρό του, προτιμάει να ζει μέσα στον παραμυθένιο κόσμο του μυαλού του, όπως ο ναρκομανής. Πολλοί, όταν δουν στην τηλεόραση να αναλύεται διεξοδικά ένα θέμα που τους αφορά άμεσα, αλλάζουν κανάλι. Όπως θα έλεγε και ο Νίτσε «η αλήθεια, ακόμη κι αν αναφέρεται στη ζωή τους, τους είναι αποκρουστική». Αντιθέτως όμως, όταν βλέπουν στο «κουτί» να διασύρονται απλοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας και να παρουσιάζονται σαν ηλίθιοι, τους γεμίζει με μια σαδιστική ικανοποίηση. «Υπάρχουν, ευτυχώς, πιο ηλίθιοι και πιο κακομοίρηδες από εμάς».
Συζητώντας με νέους της γενιάς των 700 ευρώ ή ακόμα και με ανέργους, διαπιστώνει κανείς έντονα το Σύνδρομο της Σταχτοπούτας. Η γενιά αυτή, μεγαλωμένη μέσα σε ένα περιβάλλον σχετικής ευημερίας και κοινωνικής γαλήνης και η οποία δεν χρειάστηκε να αγωνιστεί για τίποτα, είναι η πιο ευάλωτη στο Σύνδρομο της Σταχτοπούτας. Η ιδέα ότι μια ενδεχόμενη κοινωνική αναταραχή, ή μια επιστροφή στη δραχμή, θα μπορούσε να της στερήσει τη φραπεδιά, το κινητό, το iPod και τον Η/Υ, που μπορεί να έχει ακόμη, με τη σύνταξη της γιαγιάς, της προκαλεί τρόμο. Συζητάς μαζί της για πολιτική και το γυρίζει αμέσως στο ανώδυνο ποδόσφαιρο. Είναι πιο ενήμερη για τα τελευταία γκάτζετς και τις τιμές τους στα διάφορα μαγαζιά, παρά για τις επιπτώσεις της εισοδηματικής ή δημοσιονομικής πολιτικής (τι είναι πάλι αυτό) πάνω στο εισόδημα και τη ζωή της.
Εκτός από τις δυο αυτές πιθανές ερμηνείες-απαντήσεις στην απορία του κου Τσιχλιά, υπάρχει και μια άλλη, της Προπαγάνδας. Εκείνος που την ανήγαγε σε επιστήμη ήταν ο Αδόλφος Χίτλερ, με τη «φιλική» συμβολή φυσικά του συντρόφου του με το αρχέγονο γερμανικό όνομα, του Παύλου- Ιωσήφ Γκέμπελς. Στη χιτλερική Βίβλο “Mein Kampf”(ο Αγώνας μου), στις σελίδες 197-8, γράφει:« Η ικανότητα αντίληψης της μεγάλης μάζας είναι περιορισμένη και η κατανόησή της μικρή.(Για τον Χίτλερ και τους φασίστες, ο λαός είναι μια μάζα άβουλων πλασμάτων). Απεναντίας, μεγάλη είναι η αμνημοσύνη της (ξεχνάει εύκολα) Γι αυτόν ακριβώς το λόγο, μια αποτελεσματική προπαγάνδα, θα πρέπει να περιορίζεται σε πολύ λίγα σημεία και αυτά πάλι να χρησιμοποιούνται με τη μορφή επαναλαμβανόμενων συνθημάτων(επωδών) ώστε μέχρι και ο τελευταίος(βλάξ) να ιδιοποιηθεί την επιθυμία μας σαν δική του επιθυμία… Η προπαγάνδα πρέπει να είναι δημοφιλής, χαμηλού πνευματικού επιπέδου, ώστε να προσαρμοστεί στην ικανότητα αντίληψης εκείνων προς τους οποίους απευθύνεται».Ο Αδόλφος δεν είπε κάτι καινούργιο. Ηδη ο Πλάτων γνώριζε πως «η πλειονότητα των ανθρωπίνων όντων μπορεί να κρατηθεί σε ανεκτή ηθική υγεία μόνο μέσω μιας επιλεγμένης δίαιτας μαγικών επαναλήψεων, επωδών και μύθων». Στο κάτω-κάτω, έλεγε ο Πλάτων, αυτό δεν είναι και πολύ δύσκολο: «οι άνθρωποι που μπορούν να πιστέψουν στον Κάδμο και στα δόντια του δράκοντος θα πιστέψουν σε οτιδήποτε». Αυτή είναι η μέθοδος των λεγόμενων «γενναίων»-σωτήριων «ψευδών» της εκάστοτε εξουσίας.
Μπορεί να κατηγορήσει κανείς τον Χίτλερ για πολλά, αλλά όχι για ανειλικρίνεια και υποκρισία (μερικές φορές τουλάχιστον). Ελεγε αυτά που πίστευαν και εξακολουθούν να πιστεύουν μέχρι σήμερα πολλοί «δημοκράτες» πολιτικοί, αλλά δεν τολμούν να τα ξεστομίσουν δημοσίως. Το θέμα μας όμως δεν είναι οι πολιτικοί, οι οποίοι κάνουν τη δουλειά τους. Το επιχείρημα πως «δεν πρέπει να γνωρίζει ο λαός όλα όσα τον αφορούν», αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί το άλλοθι για όλες τις μορφές εξουσίας και όχι μόνο για τις δικτατορίες. Η ιστορία μας έχει διδάξει ότι το πολιτικό παιχνίδι, ουδέποτε παίχτηκε δίχως ψέμα, απάτη, δόλο, προδοσία, ακόμη και έγκλημα. Το θέμα μας είναι τι κάνουν τα ΜΜΕ και αν κάνουν τη δουλειά τους σωστά, διότι, στη δημοκρατία τουλάχιστον, δίχως τη συμβολή των ΜΜΕ στην προπαγάνδα της εκάστοτε εξουσίας, ελάχιστες κυβερνήσεις στον κόσμο θα μπορούσαν να φέρουν σε πέρας το «έργο τους», που δεν ταυτίζεται απαραιτήτως με το συμφέρον της πλειοψηφίας.
Είναι τυχαίο, που το Σύνδρομο της Στοκχόλμης και της Σταχτοπούτας, έχουν αγκαλιάσει τη συντριπτική πλειονότητα της ελληνικής νεολαίας, κυρίως; «Δεν νομίζω».
Συμπαραστάτες της πολιτικής δημαγωγίας (η ευγενική απόδοση της λέξης προπαγάνδα) είναι τα ΜΜΕ. Ειδικά τα ιδιωτικά Ηλεκτρονικά Μέσα Μαζικής Προπαγάνδας, που ζουν από τις διαφημίσεις (και όχι μόνο), βλέποντας ότι πολλοί νέοι δεν κατανοούν πλέον σύνθετες και περίπλοκες έννοιες, κατεβάζουν ολοένα και περισσότερο το επίπεδο γλωσσικής επικοινωνίας. Εχουν αρχίσει εδώ και καιρό να παραμερίζουν κάθε καλλιεργημένο δημοσιογράφο και πολιτικό, που έχει να πει κάτι ουσιαστικό και αληθινό. Στη θέση τους βλέπουμε πλέον ανθρώπους με φτωχή γλώσσα και ακόμη φτωχότερη σκέψη, που καλλιεργούν ένα σύντομο απλοϊκό και συναισθηματικό λόγο δίχως ουσία, για να κρατούν τους πελάτες-καταναλωτές της πληροφόρησης σε μια διαρκή παιδικότητα. Ο καλά πληροφορημένος, ο προβληματισμένος νέος είναι κακός καταναλωτής. Ο τρομοκρατημένος και ανασφαλής αναζητά την εξισορρόπηση του ελλείμματος στην άσκοπη κατανάλωση. Αυτού του είδους την παραπληροφόρηση της αποπολιτικοποίησης, την ασκούν κυρίως δύο ιδιωτικά κανάλια. Το ένα είναι o Alpha, η θυγατρική του «αρχιιερέα» αυτού του είδους, του RTL και το άλλο, το κανάλι των Star του κουτσομπολιού και του Lifestyle. Tα άλλα ιδιωτικά κανάλια, τα δήθεν πιο πολιτικοποιημένα, παίζουν κατά περίπτωση και συγκυριακά το παιχνίδι της εκάστοτε εξουσίας, με πιθανά ανταλλάγματα κάτω απ’ το τραπέζι. Είναι άχαρη και αξιοθρήνητη πολλές φορές η εμφάνιση δημοσιογράφων, που δικαίως κέρδισαν κάποτε την εκτίμηση του κοινού, να αναγκάζονται να κάνουν τον κλόουν της παραπληροφόρησης με τέτοιες πρακτικές παρουσίασης, οι οποίες κάνουν αόρατη την επίδραση της ιδεολογίας και των συμφερόντων των αφεντικών τους. Αλλοτε σαν προπομποί ανίχνευσης των αντιδράσεων του κόσμου, με ειδήσεις δολώματα και άλλοτε με αποπροσανατολιστικές ειδήσεις-φούσκες. Η συνήθης τακτική είναι εκείνη των επαναλήψεων των γνωστών σλόγκαν-επωδών της εκάστοτε εξουσίας (“ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε”, “δίχως σπάσιμο αυγών δε γίνεται ομελέτα”, “αναγκαίο κακό”, “ξέρετε καμία άλλη εναλλακτική λύση”, κ.α. φαιδρά). Όταν προαναγγέλονται κινητοποιήσεις με ταξικό περιεχόμενο, για να μην στραφούν τα βλέμματα του «πόπουλουμ» (ο λαός στη γλώσσα εκείνων που τον περιφρονούν) προς τα πάνω αναζητώντας τους κατ’ εξοχήν υπεύθυνους, τότε ανακαλύπτονται ειδήσεις όπως, «τα ρετιρέ των ΔΕΚΟ», «το κόστος των τεμπέληδων του Δημοσίου», «η φοροδιαφυγή των λαμογιών και το πετρέλαιο θέρμανσης των πισίνων», « οι κρατικοδίαιτοι (όχι οι εργολάβοι επιχειρηματίες των ΜΜΕ) αλλά οι επιδοτούμενοι μεγαλοαγρότες», κ.λ.π., κ.λ.π. Εδώ ισχύει ο κανόνας της φιλοσοφίας της ελίτ και των δικτατόρων, που λέει πως:«θα πρέπει ο λαός να μάθει πως εκείνος ο ίδιος είναι η απόλυτη αιτία της αθλιότητάς του και κανένας άλλος».
Ζούμε στην εποχή της κυριαρχίας στα ΜΜΕ της ημιμάθειας και των λεγόμενων «φελλών», όπου η αλήθεια και η λογική παραχωρούν τη θέση τους στο συναίσθημα και στο ένστικτο. Από την άλλη, μέσα σ’ αυτό το ευνοϊκό για δημαγωγούς περιβάλλον, οι άνθρωποι σαν τους Ψωμιάδη, Γεωργιάδη και Ανθιμο, που χρησιμοποιούν συνθήματα αντί αναλύσεων και επιχειρημάτων και κινούνται σαν τα ψάρια στο νερό( σε θολά νερά, αλιεύοντας με εργαλείο τον τρόμο), είναι τα αγαπημένα παιδιά των ΜΜΕ.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον παραπληροφόρησης, τα μπλογκς, καλούνται να καλύψουν το κενό, με τεκμηριωμένη και αντικειμενική ενημέρωση, αποκαλύπτοντας παράλληλα τις ύποπτες πρακτικές παραπληροφόρησης, που συνεχώς θα προσαρμόζονται. Ο Αθηναίος πολίτης του 5ου π.Χ. αιώνα ήταν καλύτερα ενημερωμένος γιατί δεν υπήρχαν ΜΜΕ.
Μην αφησετε την Πληροφορια να σας ξεπερασει
Επιλεξτε να γινετε οι πρωτοι που θα εχετε προσβαση στην Πληροφορια του Stranger Voice
"Το katohika.gr δεν υιοθετεί τις απόψεις των αρθρογράφων, ούτε ταυτίζεται με τα ρεπορτάζ που αναδημοσιεύει από άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες και δεν ευθύνεται για την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και το περιεχόμενό τους. Συνεπώς, δε φέρει καμία ευθύνη εκ του νόμου. Το katohika.gr , ασπάζεται βαθιά, τις Δημοκρατικές αρχές της πολυφωνίας και ως εκ τούτου, αναδημοσιεύει κείμενα και ρεπορτάζ, από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς χώρους."
Η συντακτική ομάδα των κατοχικών νέων φέρνει όλη την εναλλακτική είδηση προς ξεσκαρτάρισμα απο τους ερευνητές αναγνώστες της! Ειτε ειναι Ψεμα ειτε ειναι αληθεια !Έχουμε συγκεκριμένη θέση απέναντι στην υπεροντοτητα πληροφορίας και γνωρίζουμε ότι μόνο με την διαδικασία της μη δογματικής αλήθειας μπορείς να ακολουθήσεις τα χνάρια της πραγματικής αλήθειας! Εδώ λοιπόν θα βρειτε ότι θέλει το πεδίο να μας κάνει να ασχοληθούμε ...αλλά θα βρείτε και πολλούς πλέον που κατανόησαν και την πληροφορία του πεδιου την κάνουν κομματάκια!
Είμαστε ομάδα έρευνας και αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μαζί μας καμία ταμπέλα που θα μας απομακρύνει από το φως της αλήθειας ! Το Κατοχικά Νέα λοιπόν δεν είναι μια ειδησεογραφική σελίδα αλλά μια σελίδα έρευνας και κριτικής όλων των στοιχείων της καθημερινότητας ! Το Κατοχικά Νέα είναι ο χώρος όπου οι ελεύθεροι ερευνητές χρησιμοποιούν τον τοίχο αναδημοσιεύσεως σαν αποθήκη στοιχείων σε πολύ μεγαλύτερη έρευνα από ότι το φανερό έτσι ώστε μόνοι τους να καταλήξουν στο τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα και τι κρυβεται πισω απο καθε πληροφορια που αλλοι δεν μπορουν να δουν! Χωρίς να αναγκαστούν να δεχθούν δογματικές και μασημενες αλήθειες από κανέναν άλλο πάρα μόνο από την προσωπική τους κρίση!
Χρησιμοποιώντας αυτό το έντυπο συμφωνείτε με την αποθήκευση και χειρισμό των δεδομένων σας από αυτόν τον ιστότοπο..Διαβάστε του ορους χρήσης της σελίδας μας
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.