11:03 - 22/04/2015

Ψευτο-εσωτερισμός

psevto-esoterismos

«Εσωτερισμός» είναι ένας χαρακτηρισμός που αφορά μια αρχαιότατη και γνωστή μέθοδο γνώσης η οποία εισχωρεί στους πιο απόκρυφους και μυστηριώδεις νόμους της Φύσης.

Όμως ο χρόνος και οι περιστάσεις έχουν ασκήσει την επιρροή τους στον εσωτερισμό, με αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνεται πάντα στη σοβαρότητα των αυθεντικών παραδοσιακών ριζών του.

Όλοι οι πολιτισμοί ασχολήθηκαν με τον εσωτερισμό, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, και σε όλους τους λαούς υπήρξαν άνθρωποι επίλεκτοι για τη σοφία τους, ικανοί να διακρίνουν με καθαρότητα εκεί που οι υπόλοιποι έβλεπαν μόνο σκοτάδι.

Πιθανόν το όνομα του εσωτερισμού έχει οδηγήσει, και συνεχίζει να οδηγεί, σε λάθος ερμηνείες, υποθέτοντας ότι αυτές οι ειδικές γνώσεις ήταν κρυμμένες με ανομολόγητους σκοπούς ή καλά φυλαγμένες από λίγους για να χρησιμοποιούνται από αυτούς εις βάρος των αδύναμων και των αδαών.

Αν χρησιμοποιούσαμε αυτό το κριτήριο, τίποτα και κανείς δε θα έμενε σώος, αφού ως σήμερα και στους πιο διαφορετικούς τομείς, υπάρχουν κάποιοι που διατηρούν τις πιο σπουδαίες πληροφορίες είτε από εγωισμό είτε για να κυριαρχήσουν στους περισσότερους με τη δύναμη των αποκλειστικών στοιχείων τους.

Σε σχέση με την παλιά παραδοσιακή Σοφία – ή πιο απλά εσωτερισμό – το απόκρυφο προερχόταν από το γεγονός ότι χρειαζόταν προσπάθεια και εξαντλητική προετοιμασία για να φτάσει κανείς να κατέχει γνώσεις που με άλλο τρόπο ήταν απλησίαστες. Η μελέτη, η πρακτική αυτής της μελέτης κι ένας αυστηρός έλεγχος της προσωπικότητας δεν επέτρεπαν αυτή η γνώση να είναι γενικευμένη στον πολύ κόσμο. Τότε, όπως και σήμερα, ήταν σχετικά λίγοι αυτοί που έφταναν σ’ ένα τέτοιο νοητικό, ηθικό ή πνευματικό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά, οι λίγοι που έφταναν να αποκτήσουν τη γνώση και τη χρήση των νόμων της φύσης, πρόσεχαν πολύ να μην εκλαϊκεύσουν αυτήν τη γνώση, αφού προέβλεπαν ότι αυτές οι δυνάμεις, σε χέρια ακατάλληλα, θα ήταν πιο πολύ ένα βλαβερό όπλο παρά ένα ευεργέτημα για την ανθρωπότητα.

Ο αυθεντικός εσωτερισμός ήταν πάντα ένα στοιχείο προς προστασία και υπεράσπιση. Βρισκόταν σε χέρια λίγων, αλλά ήταν στη διάθεση όλων εκείνων που με τη θέλησή τους αποφάσιζαν να προσπαθήσουν.

Τα μέσα δράσης του εσωτερισμού

Γενικά υποστηρίζεται ότι ο εσωτερισμός είναι ξεκάθαρα αντίθετος στο λογικό και το επιστημονικό. Λόγω του γεγονότος της ελάχιστης διάδοσής του, ο εσωτερισμός παραμένει στις ομίχλες τρόπων σκέψης, όπου η λογική μοιάζει να μην μπορεί να διεισδύσει εντελώς.

Μέσα στους δυο τελευταίους αιώνες οι φιλοσοφικές και ανθρωπολογικές μελέτες έχουν συνδέσει τον εσωτερισμό με μια προλογική σκέψη της ανθρωπότητας κι έχουν αποδώσει όλη τη δύναμη της επιστημονικής λογικής στο μοντέρνο άνθρωπο. Το εξελιγμένο και το σύγχρονο είναι ο καρπός της δεξιοτεχνίας όσον αφορά το νοητικό χειρισμό. Οι νέες φόρμουλες απαιτούν τη συστηματική επαλήθευση κάθε πειράματος σε οποιοδήποτε πεδίο και υπερτιμούν την ίδια την εμπειρία πάνω από οποιονδήποτε τρόπο μεταβίβασης. Αυτές οι υποθέσεις είναι που χώρισαν την επιστήμη από τον εσωτερισμό, αλλά ο διαχωρισμός δεν είναι τόσο μεγάλος όσο παρουσιάζεται.

Ο εσωτερισμός επίσης βασίζεται σε νοητική εργασία αλλά δεν τη θεωρεί αποκλειστική για να πετύχει την αληθινή γνώση. Ο ορθολογισμός είναι ακόμη ένα εργαλείο αλλά όχι το μοναδικό. Επιπλέον χρησιμοποιείται η διαίσθηση, που είναι ένας τρόπος πιο γρήγορος και διαπεραστικός, όταν μάθει κανείς ν’ αφήνεται σ’ αυτόν.

Επίσης ο εσωτερισμός χρησιμοποιεί τις αποδείξεις. Είναι αδύνατο να επιβεβαιώνεις κάποια γνώση αν δεν είναι εξακριβωμένο ότι η εν λόγω γνώση μπορεί να χρησιμοποιηθεί σωστά και με ευχέρεια σε όλες τις περιπτώσεις. Η προσπάθεια, η έρευνα, η επανάληψη και η άσκηση όχι μόνο δεν λείπουν αλλά πλεονάζουν στον αληθινό εσωτερισμό. Το εργαστήριο είναι συνήθως, ο ίδιος ο άνθρωπος ή ολόκληρο το σύμπαν. Εξάλλου, είναι αξιοσημείωτη η διαφορά στην αξία της μετάδοσης των γνώσεων.

Ο εσωτερισμός θεμελιώνεται στην αλυσίδα που φτιάχνεται από δασκάλους και μαθητές και η εμπειρία του καθενός φτάνει ν’ αποτελεί μέρος της εμπειρίας του άλλου, εφόσον και ο μαθητής εξελίσσεται ικανοποιητικά για να την αφομοιώσει. Δεν χρειάζεται να ζήσουμε τα πάντα. Όπως έλεγε ο Πλάτων, δεν χρειάζεται να μετατραπείς σε κλέφτη για να καταλάβεις ότι η κλεψιά είναι παράπτωμα. Αφομοιώνοντας τα βιώματα του δασκάλου σαν δικά σου βιώματα, εφόσον είναι δοκιμασμένα και αποδεδειγμένα, επιτρέπει να εκμεταλλεύεται κανείς πολύ περισσότερο χρόνο και να κάνει τη ζωή πιο μεγάλη και ωφέλιμη.

Μια παράδοση που διατηρείται

Η αποκορύφωση της λεγόμενης επιστημονικής σκέψης δεν σήμαινε την εξαφάνιση του εσωτερισμού ούτε την υποβάθμιση της διαίσθησης. Η Ιστορία είναι παράδοξη στα δύσβατα μονοπάτια που διατρέχει και, παρόλο που σε κάποιες περιπτώσεις ο εσωτερισμός είχε αποκτήσει ευρεία απήχηση ανάμεσα στους λαούς, σε άλλες έπρεπε να παραμείνει κρυφός εξαιτίας της έλλειψης κατανόησης και των διώξεων από φανατικούς, που δεν έλειψαν.

Ο χρόνος και οι περιστάσεις έχουν ασκήσει την επίδρασή τους στον εσωτερισμό και έχουν κάνει να μην ανταποκρίνεται πάντα στη σοβαρότητα των πραγματικών παραδοσιακών ριζών του. Όταν φθείρονται τα πνευματικά κριτήρια αντίληψης της ζωής, όταν οι δυσκολίες για την επιβίωση κάνουν τους ανθρώπους να εκτιμούν υπερβολικά την άνετη ζωή και να αδιαφορούν για βαθιά ζητήματα, επέρχεται ένας εσωτερισμός εύκολος και απλοϊκός, μια σκληρή απομίμηση αυτού που είναι η ιερή επιστήμη. Τότε παρουσιάζονται μάγια, προκαταλήψεις και φόβοι απέναντι στο άγνωστο, καθώς και ξόρκια για ν’ αντιμετωπιστούν αυτοί οι φόβοι. Η προκατάληψη αντιτίθεται στην παράδοση και τα ξόρκια και τα φυλαχτά υποσκελίζουν τη σοφία.

Ο 20ος αιώνας

Υπήρξε ένας αιώνας πολύ περίεργος. Ξεκίνησε με επαναστάσεις όλων των ειδών, ανεμίζοντας σημαίες ελευθερίας, αλλά χωρίς να μπορέσει να απαλλαγεί από τον τρόμο των πολέμων και του θανάτου, των γενοκτονιών, των παράλογων αναμετρήσεων και των ασαφών και δύσκαμπτων θέσεων, εντελώς αντίθετων με τις θεωρίες που υποστήριζαν.

Οι προφανείς κοινωνικές ανισότητες και οι ακόμη πιο προφανείς αδικίες που προκαλούσαν αυτές τις ανισότητες έδωσαν προσοχή στους υλιστικούς τρόπους της ζωής, στην απόκτηση της ευημερίας με κάθε τίμημα, στον εξευτελισμό της εργασίας και στην εξύψωση της άνεσης που η τεχνολογία και η επιστήμη θα μας πρόσφεραν όσο αναπτύσσονταν.

Έτσι κατέληξε η μηχανή να γίνει πιο σπουδαία από τον άνθρωπο και ο άνθρωπος να μην είναι πια σκλάβος άλλων ανθρώπων αλλά σκλάβος των μηχανών, που υποτίθεται ότι όφειλαν να τον βοηθήσουν να ζει καλύτερα. Αλλά μαζί με τη λατρεία στην ύλη αναπτύχθηκαν ύπουλα άλλες λατρείες, φαινομενικά λογικές. Από τα μέσα του αιώνα επιστρέψαμε στην αγάπη για τις προφητείες. Πολλοί, είτε το παραδέχονταν είτε όχι, διάβαζαν ωροσκόπια και προβλέψεις, κατέφευγαν σε μαγικά βότανα και εξειδικευμένους μάγους, κομπογιαννίτες γνωστούς ή άγνωστους και σε ενορατικούς που μας ξεκαθάριζαν τον σκοτεινό ορίζοντα ενός μέλλοντος θολού και αρκετά ακαθόριστου.

Θαυματουργές εικόνες και αναπαραστάσεις της Παναγίας εμφανίζονταν παντού, δείχνοντας στους ανθρώπους ότι δεν προχωρούσαν στο σωστό μονοπάτι. Ιερείς απ’ όλες τις θρησκείες κήρυτταν το τέλος του κόσμου, κάνοντας να στρέψουμε τα μάτια τρομαγμένοι προς το 2000, όπως είχε ήδη συμβεί χίλια χρόνια πριν.

Και ακολούθησαν νέοι ιερείς νέων δογμάτων και αιρέσεων ή ηθικολόγοι, που «κάλυπταν» όπως να ΄ναι την απουσία του εσωτερισμού, γέμιζαν το κενό του πνεύματος, την απουσία του Θεού.

Έφτασε ο αιώνας στο τέλος του, με μάγους και συμβούλους που συμβουλεύουν ηγέτες με μεγάλο παγκόσμιο κύρος, με αστρολόγους που κάθε χρόνο προβάλλουν τις προφητείες τους λίγο πολύ ως επιτυχημένες, λίγο-πολύ διφορούμενες για να τα έχουν καλά με όλους. Η αστρολογία κερδίζει έδαφος με γιγάντια βήματα, όμως μακριά από την επιστήμη που τη γέννησε. Σήμερα ενδιαφέρει σαν μια φόρμουλα για να κατακτήσει κανείς τις πρώτες θέσεις, περισσότερο κοινωνικό κύρος κι επιτυχίες. ή αλλιώς, σε μικρότερη κλίμακα, για να κερδίσει κανείς την αγάπη του συντρόφου του ή τη λοταρία την επόμενη βδομάδα. Αφθονούν οι εξορκισμοί που είχαν να φανούν από τον περασμένο Μεσαίωνα. Η οικονομική δύναμη κατέφυγε στην εσωτερική δύναμη. Πέρα από τον θαμπό και δυσοίωνο ψευτο-εσωτερισμό που κέρδισε θέση στις τελευταίες δεκαετίες, φαίνεται να συνεχίζουν να υπάρχουν οι κρύοι υλιστές που ζουν μόνο για να αυξάνουν την οικονομική και κοινωνική τους δύναμη.

Όμως και η οικονομία τυλίγεται από αυτήν την πνοή τρέλας…ή ακόμη περισσότερο από αυτήν την παράξενη προκαταβολή ενός νέου εσωτερισμού, που θ’ ανοίξει πέρασμα στα επόμενα χρόνια.

Δεν μας τρομάζει ούτε προκαλεί έκπληξη πλέον όταν διαβάζουμε ότι ο πολύπλοκος κόσμος της οικονομίας έχει τους δικούς του μάγους ή γκουρού, ότι το χρηματιστήριο αξιών και οι αυξήσεις και μειώσεις των διεθνών αγορών επίσης εξαρτώνται από τις προβλέψεις που κάποιοι ειδικοί «πετάνε» ανάμεσα στους πιστούς και οπαδούς τους.

Γιατί υπάρχουν γκουρού; Γιατί να καταφύγει κανείς σ’ αυτόν τον σανσκριτικό όρο που έχει φανερά μια γεύση ανατολής; Γκουρού σημαίνει δάσκαλος και η λέξη που χρησιμοποιείται ίσως να σημαίνει ότι τα ανθρώπινα όντα εξακολουθούν να ψάχνουν δασκάλους, κι ας δρουν σ’ένα πεδίο ύπαρξης πιο πρακτικό και υλιστικό.

Τι βλέπουμε; Μια προληπτική οπισθοχώρηση που αναφέρεται σε αμφίβολες προφητείες ή σε μια προχωρημένη λογική; Είναι φανερό ότι οι πρακτικοί άνθρωποι, οι άνθρωποι της επιστήμης, οι εραστές της τεχνολογικής ανάπτυξης, κλίνουν προς τη δεύτερη απάντηση.

Δεν είναι το ότι βρισκόμαστε πιο μπροστά από μάγους και γκουρού, ούτε πιο μπροστά από μεγάλους αναλυτές ή διακεκριμένους κατόχους μιας ορθολογιστικής λογικής που, σ’ αυτή την περίπτωση, αφιερώνονται στο να προειδοποιήσουν – παρά να προφητέψουν – αυτό που μπορεί να συμβεί στον κόσμο της οικονομίας, κόσμο από τον οποίο τόσα πολλά ελπίζουμε στις μέρες μας και τον οποίο φοβόμαστε τόσο σαν να ήταν μια εύθραυστη κατασκευή έτοιμη να καταρρεύσει ανά πάσα στιγμή.

Όμως αυτοί οι αναλυτές, οι λογικοί μάγοι, δεν μπορούν ν’ αποφύγουν το σπάσιμο των στέρεων ραβδιών της ανάλυσης και της λογικής. Ακόμη και οι πιο σοβαροί απ’ αυτούς δέχονται την αναμφισβήτητη αξία της διαίσθησης και ομολογούν ότι αντιλαμβάνονται μια κάποια ατμόσφαιρα που τους επιτρέπει να προσανατολίσουν τις θέσεις τους.

Μέσα στον εσωτερισμό των σαλονιών ή του τρομοκρατικού εξορκισμού που μας συνήθισαν να ανεχόμαστε, υπάρχουν σπινθήρες αυτού που θα μπορούσε να είναι ο εσωτερισμός που έρχεται. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο ναό της ύλης, στο βασίλειο του χρήματος, ξεπροβάλλει ξανά, ντροπαλά η ρίζα του πνεύματος, της δύναμης της διαίσθησης, η αίσθηση ευθραυστότητας μπροστά σ’ ένα πεπρωμένο που δε μας ανήκει γιατί δεν ξέραμε να το κατασκευάσουμε, ο τρόμος μπροστά σ’ ένα μέλλον που κάποιες φορές ζωγραφίζεται ρόδινο για να μην ανοίξουμε τα μάτια μπροστά στο μαύρο και το γκρι που αφήσαμε να μεγαλώσει στο περιβάλλον μας.

Για να γνωρίσουμε πραγματικά και βαθιά πρέπει να επανακτήσουμε εκείνον τον παραδοσιακό εσωτερισμό που τόσες φορές βοήθησε την ανθρωπότητα να ανοίξει πόρτες και παράθυρα στη μέση του πόνου και της αβεβαιότητας. Δεν άρχισε μάταια ένας καινούργιος αιώνας, ένας νέος κύκλος, ένας νέος δρόμος στο αιώνιο πνεύμα της ζωής.

Διαφημίσεις στον τύπο για μαγικά προϊόντα

Για τελετές:

-Κηροπήγια, σπαθιά, λάδι, λιβάνι, κάρβουνα, χιτώνες, κολιέ από δόντια κ.λ.π.

Φυλαχτά για το σπίτι και την επιχείρηση:

-Λάδι Δέντε.

-Ραβδοσκοπικά αντικείμενα.

-Κούκλες από κερί ή ύφασμα.

-Ο μαγικός κύκλος του Σολομώντα (85 εκ.).

-Λουτρά αναζωογόνησης, εσάνς καθαρισμού.

-Φίλτρα αγάπης, επαγγελματικής επιτυχίας, προστασίας, ή εκδίκησης.

-Κάθε είδους ελιξίρια, αρώματα κ.λ.π.

-Πέτρα Ρισκάρ για μαγικούς κύκλους.

Μερικά από τα υποσχόμενα αποτελέσματα:

– Να εκπέμπει κανείς με τα μάτια μια ακαταμάχητη δύναμη για να καταφέρει ένα ή περισσότερα άτομα να ακολουθούν τη θέληση του.

– Να έχει την εύνοια των προϊσταμένων του.

– Να περνά με επιτυχία εξετάσεις, δοκιμασίες και σπουδές.

– Να είναι δημοφιλής και να τον καλούν παντού.

– Να χρησιμοποιεί τη δύναμη του νου για να καλυτερέψει τις επιχειρήσεις του.

– Να προσελκύει τα άτομα που επιθυμεί.

– Να αποκτήσει μια δουλειά πιο ευχάριστη και καλοπληρωμένη.

– Να αποκτήσει ένα καινούργιο αυτοκίνητο, ένα νέο σπίτι ή κάποιο αγαθό που χρειάζεται.

– Να λύσει προβλήματα που φαίνονται να μην έχουν λύση.

– Να χρησιμοποιεί τα χέρια για να σταματά ο πόνος στο σώμα του σε λίγα λεπτά.

– Να χρησιμοποιεί την ενέργεια που ήδη χρησιμοποιούν κάποιοι γιατροί στη θεραπεία του καρκίνου με θετικά αποτελέσματα.

– Να κάνει τους γείτονες ή άλλα ενοχλητικά άτομα να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους χωρίς να τους βλάψει.

– Να προστατεύεται από φυσικές επιθέσεις χρησιμοποιώντας το νου του.

– Να κερδίζει σε λοταρίες και τυχερά παιχνίδια (κι ας φαίνεται αδύνατο).

Πηγή: nea-acropoli.gr

filosofoi-tou-dromou.blogspot.gr

ΠΗΓΗ

Be the first to comment

Σχολιάστε

To e-mail σας δεν θα δημοσιευθεί