13:15 - 24/10/2014

Αμφίπολη: Πώς το κεφάλι της Σφίγγας δείχνει Μέγα Αλέξανδρο

amfipoli-pws-to-kefali-tis-sfiggas-deixnei-mega-aleksandro

Το μαρμάρινο κεφάλι της ανατολικής Σφίγγας, που βρέθηκε 14 μέτρα από την είσοδο του ταφικού μνημείου της Αμφίπολης, πυροδότησε ξανά τα σενάρια που θέλουν τον Μακεδόνα στρατηλάτη να έχει ενταφιαστεί εκεί.

Οι Σφίγγες της Αμφίπολης είναι άκρως εντυπωσιακές ακόμα και ακέφαλες, οι αρχαιολόγοι είχαν την τύχη να ανακαλύψουν την Τρίτη (21/10/2014) το κεφάλι της ανατολικής Σφίγγας-φρουρού του τάφου και να ενώσουν το παζλ.

Έχοντας παρατηρήσει όμως το κεφάλι της Σφίγγας της Αμφίπολης, συνειρμικά στο νου έρχονται οι Σφίγγες στο Σεραπείο της Μέμφιδος, νότια του Καΐρου, καθώς παρουσιάζουν πολλές ομοιότητες.

Το Σεραπείο της Μέμφιδος, ωστόσο έχει κάτι το ιδιαίτερο, εκεί σύμφωνα με τις εκτιμήσεις πολλών επιστημόνων βρίσκεται ένα κενοτάφιο προς τιμήν του Μεγάλου Αλέξανδρου.

Την επισήμανση για τις ομοιότητες μεταξύ των Σφιγγών της Αμφίπολης και αυτών του Σεραπείου είχε κάνει -προτού καν βρεθεί η κεφαλή της μιας εκ των δύο- και ο Άντριου Τσαγκ, γνωστός αιγυπτιολόγος, από τις αρχές Σεπτεμβρίου.

Μάλιστα, την Τετάρτη (22/10/2014) επανέλαβε την επισήμανσή του αυτή μιλώντας στον Alpha, εκφράζοντας παράλληλα την εκτίμησή του ότι στο Σεραπείο της Μέμφιδος ήταν ο πρώτος τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ότι είναι πιθανόν να συνδέονται οι δύο τάφοι.

Οι Λόιερ και Πικάρντ το 1955 σε βιβλίο τους για τα ελληνικά γλυπτά υποστηρίζουν ότι οι Σφίγγες της Μέμφιδος χρονολογούνται στην εποχή του Πτολεμαίου Α’, ενώ η Ντόροθι Τόμπσον το 1998, στο βιβλίο της «Memphis: Under the Ptolemies», ανέφερε ότι τα γλυπτά σχηματίζουν ένα ημικύκλιο και φυλούν την είσοδο του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Σημειώνεται ότι στο Σεραπείο της Αιγύπτου λέγεται ότι είχε αρχικά ταφεί η σορός του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τον Πτολεμαίο.

Ο αποκεφαλισμός των Σφιγγών ήταν μέρος νεκρικής τελετουργίας;

Ήδη τα πρώτα ευρήματα του τρίτου θαλάμου, δηλαδή το κεφάλι της Σφίγγας και οι λίθοι με επίχρισμα που βρέθηκαν και ίσως να αποτελούσαν και το δάπεδο του θαλάμου, ήρθαν να προσθέσουν και νέα ερωτήματα,.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ για τα ευρήματα σχετικά με το δάπεδο: «Όπως προκύπτει από την συγκεκριμένη τομή, εδώ υπήρχε δάπεδο από πωρόλιθους, που έφεραν λευκό επίχρισμα. Εκατέρωθεν του κατωφλίου εντοπίστηκαν, κατά χώραν, οι πωρόλιθοι του δαπέδου. Στην ανατολική πλευρά της τομής το δάπεδο φαίνεται ότι έχει υποστεί καθίζηση, ενώ δυτικότερα το δάπεδο είναι κατεστραμμένο και οι λίθοι του πεσμένοι στο εσωτερικό της τομής», φαίνεται ότι τίποτα δεν είναι σαφές και ξεκάθαρο.

Πλέον φαίνεται ότι το δάπεδο είναι αναστατωμένο και ανακατεμένο και μέσα σε όλα αυτά, βρέθηκε και το κεφάλι από τη Σφίγγα.

Ποια δύναμη είναι όμως αυτή που μετέφερε το κεφάλι της Σφίγγας, ύψους 0,60 μέτρα και βάρους 80 κιλών;

Όπως αναφέρει το xronometro.com, να σκεφτούμε μόνο ότι το κεφάλι αυτό που ήταν ένθετο στην Σφίγγα επάνω από την πύλη, κάποιος το κατέβασε και το μετέφερε στο εσωτερικό του τάφου και μάλιστα πίσω από την μαρμάρινη θύρα που προσδιορίζει ουσιαστικά την απαρχή του κύριου ταφικού μνημείου. Ότι έχει προηγηθεί, ανάμεσα στην πύλη με τις Σφίγγες και την μαρμάρινη θύρα του τρίτου θαλάμου, είναι απλά ένας διάδρομος, μετά την μαρμάρινη θύρα είναι τα σπουδαία, τα οποία δύσκολα θα αποκαλυφθούν.

Αν δεν είναι μέρος κάποια νεκρικής τελετουργίας ο αποκεφαλισμός των Σφιγγών, τι άλλο μπορεί να είναι; Η περίπτωση της τυμβωρυχίας δεν κερδίζει, μιας και η πρακτική των εισβολέων ήταν να μαζεύουν ότι πολύτιμο μέταλλο υπήρχε μέσα στον τάφο και να φεύγουν, δεν είχαν κανένα λόγο να μεταφέρουν μαρμάρινα γλυπτά και μάλιστα προς το εσωτερικό του τάφου…

Το σύμβολο του Μεγάλου Αλέξανδρου στο κεφάλι της Σφίγγας

Το σήμα κατατεθέν της βασιλικής δυναστείας των Τημενιδών φαίνεται να βρίσκεται στο καπέλο του κεφαλιού της Σφίγγας που βρέθηκε στον τάφο της Αμφίπολης.

Οι βασιλικοί ρόδακες με μια δεύτερη ματιά φαίνεται πως βρίσκονται στο κεφάλι της Σφίγγας και συγκεκριμένα στο καπέλο.

Ο ρόδακας έχει βρεθεί τόσο στο τάφο του Φιλίππου στις Αιγές όσο και σε αναπαραστάσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά την ύστερη εποχή.

Σημειώνεται ότι οι ρόδακες κάτω από το επιστύλιο στο δεύτερο θάλαμο δείχνουν τον ίδιο τον Μέγα Αλέξανδρο.

Περνώντας λοιπόν κάτω από τους οκτάφυλλους ρόδακες του επιστυλίου και ανάμεσα από τις Καρυάτιδες εισέρχεται κανείς στο δεύτερο θάλαμο όπου κυριαρχεί το εντυπωσιακό ψηφιδωτό δάπεδο της Αρπαγής της Περσεφόνης.

Η Αρπαγή της Περσεφόνης όπως ήταν πριν υποστεί φθορές

Μία εντυπωσιακή έγχρωμη αναπαράσταση του ψηφιδωτού που απεικονίζει την αρπαγή της Περσεφόνης στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης δημιούργησε ο ζωγράφος Γεράσιμος Γερολυμάτος.

Θυμίζουμε ότι ο Γερολυμάτος είχε πρόσφατα αποδώσει σχεδιαστικά τόσο τις Καρυάτιδες όσο και την πύλη που βρίσκεται στην είσοδο του μνημείου, διασταυρώνοντας στοιχεία για τις διαστάσεις των ευρημάτων. Ο ίδιος περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζει το χώρο και ακολουθεί τη σκέψη του αρχιτέκτονα.

Όπως αναφέρει ο ίδιος σε ανάρτησή του στο Facebook:

«Λίγο πριν ολοκληρώσω, κατά δύναμη, τη μεταφορά του ψηφιδωτού των 4,5 μ. που βλέπετε, σε υπό κλίμακα διάσταση 10 εκ, στο σημείο που του αναλογεί στην έγχρωμη αναπαράσταση που ζωγραφίζω και η οποία είναι έτοιμη κατά ένα 80%, θα κάνω μια παύση, για να γράψω τα εξής.

Πρόκειται για ένα πραγματικό αριστούργημα της αρχαίας τέχνης! Η τέχνη του ψηφιδωτού, ανήκει αναμφίβολα στις εικαστικές τέχνες και μάλιστα πρέπει να θεωρείται είδος-κλάδος της ζωγραφικής, φορητής ή μνημειακής. Η διαφοροποίηση όμως από την ζωγραφική καθορίζεται από τα διαφορετικά υλικά που χρησιμοποιούν. Αυτό που ο ζωγράφος μπορεί εύκολα να αποδώσει με λεπτομέρεια (έκφραση, κίνηση, πλαστικότητα) μέσω των χρωμάτων, για τον ψηφιδοθέτη είναι πιο δύσκολο, καθώς τον περιορίζει το άκαμπτο και σκληρό υλικό των ορυκτών-πετρών που χρησιμοποιεί.

Για αυτό και τα ψηφιδωτά, πολύ συχνά, διατηρούν μια συμπαγή μεγαλοπρέπεια, καθώς αποδίδουν με αδρές γραμμές και με αυτόνομα χρωματικά στοιχεία που αλληλοσυμπληρώνονται από το μάτι (πάντα πίστευα ότι ο «πουαντιγισμός» έλκει την αφετηρία του από τη λογική της ανασύνθεσης των ψηφίδων, απλά οι Σερά και Σινιάκ τις έκαναν πινελιές) την «γενικότητα» μιας σύνθεσης».

newsbomb.gr

Σχόλια Αναγνωστών (11)

  1. 0
    0
    Ποιοs θα μαs πει ποιοι και γιατι εκοψαν τα κεφαλια των δυο σφιγγων. Α-ΠΕΡΙ-ΣΠΑΣΤΟΣ
  2. 0
    0
    ΤΕΛΙΚΑ ΕΙΧΕ ΔΙΚΙΟ Ο ΤΡΕΛΟΣ.ΕΚΕΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ.ΑΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΑ ΣΙΓΑ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΜΑΣΩΝΟΙ ΜΗΝ ΗΘΕΛΑΝ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ.ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΚΟΠΙΑΝΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕ ΜΑΣ ΤΗΝ ΕΠΕΣΑΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΒΑΝΟΥΣ ΠΑΡΕΑ
  3. 0
    0
    Αρχαιόπληκτοι ονειρεύεστε ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ
    είναι, δεν είναι …. στ αρχίδια μου
    καλύτερα να μη βρεθεί ποτέ …σε εποχή μαλακονεοΕλλήνων
    Η Ελληνική εποχή της μαλακίας θα λήξει με τραγικά γεγονότα πολέμου.
    Είναι το πιό σίγουρο
    Ότι δε βρεθεί θα σωθεί απο καταστροφή αφού δεν είμαστε άξιοι να
    κρατήσουμε ζωντανή την ιστορία …..
    Μαλάκα Ελληναρά…..αη γαμήσου
    • 0
      0
      Μετά λύπης μου λέω

      ότι έχεις δίκιο ρε φίλε

      δεν το αξίζουμε

    • 0
      0
      Όπως λέμε… Αη Βασίλης, Αη Νικόλας, αη φόουν, αη παντ, έτσι; Το πιάσαμε το υπονοούμενο αδερφέ ΣκοπιανοΑλβανοϊουδαιοχριστιανέ ΑΝΟΡΘΟΔΟΞΕ!!!
    • 0
      0
      Αλβανος εισαι ρε μαλακα που μας αποκαλεις Ελληναραδες.Τιμη μου να ειμαι Ελληνας.Η βρισια ειναι να σε λενε Αλβανο
    • 0
      0
      Σε έπεισαν ότι πρέπει να μισείς τον αδερφό σου ΘΥΜΑΤΑΡΑ, έτσι; Ότι για την άθλια ψυχοπνευματική κατάσταση και στην απουσία αξιών στην οποία πράγματι βρίσκεται φταίει κυρίως ο ίδιος ΖΩΝΤΟΒΟΛΟ, έτσι; Η εξουσία ΒΛΑΚΟΜΟΥΤΡΟ, αυτό ακριβώς θέλει να κάνει, απο πάντα και σε όλους τους λαούς! Θυμησου τον… ΠΑΝΚΟΙΛΟ (απο την κοιλιά) στο "μαζί τα φάγαμε". Κλείνουν την μικρή του χωριού στο υπόγειο από τα δεκαπέντε της και όταν την βγάζουν στα τρανταπεντε της, την κατηγορούν ότι φταίει που είναι αγραμματη! Χτυπούν τον πεζό με το αυτοκίνητο, παραβιάζοντας κόκκινο και τον κατηγορούν ότι φταίει που έμεινε ανάπηρος γιατί δεν πρόσεχε! Βιάζουν την γυναίκα και τηνκαταδικαζουν ως υπεύθυνη και την διαπομπευουν ως πόρων, γιατί φορούσε τακουνια τα οποία ετέθησαν τον ανώμαλο! Πριν κατηγορήσεις τον Έλληνα, προσπάθησε να βρεις και να διαβάσεις μέρος της αληθινής ιστορίας της γεωγραφικής περιοχής στην οποία κατοικεις. Τότε όχι ΜΌΝΟ δεν θα είσαι θυμωμένος με την ΕΛΛΑΣ αλλά θα θυμωσεις τόσο πολύ με τους επί δυο χιλιάδες χρόνια με τους βιαστες γενοκτόνους της, που θα πάρεις τα βουνά! ΞΥΠΝΑΑΑΑ ΡΕ ΘΥΜΑΤΑΡΑΑΑΑ!!! Και ΕΣΥ και όλοι οι ομοιοί σου! Άντε για να ενωθείτε μαζί μας!
  4. 0
    0
    παντως και οι δυο ειναι γεματοι ομορφια ,και καθαρες ελληνικες φυσιογνωμιες η σφιγγα ειναι μια πανεμορφη μουτρου ,με σαρκωδη χειλια και κοκκινα μαλια εγω θα την ονομαζα ΠΟΛΥΜΝΙΑ.
  5. 0
    0
    http://eamb-ydrohoos.blogspot.com/2014/10/blog-post_24.html
    διαβαστε να μαθετε,ποιοι και γιατι αφαιρεσαν τα κεφαλια και τα φτερα των σφιγγων.

Σχολιάστε

To e-mail σας δεν θα δημοσιευθεί